| Author |
Message |
|
Renfield
|
 Förbättra stämning genom att byta stämskruvar?
Jag har hört lite olika huruvida ett byte av stämskruvar (från sämre till bättre) gör att en gitarr håller stämningen bättre. Vad har ni för uppfattning?
|
| 14 May 2014, 20:40 |
|
 |
|
Groth
|
 Re: Förbättra stämning genom att byta stämskruvar?
Jag har aldrig varit med om att det gjort någon som helst skillnad. Det viktiga är att man har stabil hals & halsinfästning, stall som sitter fast samt låg friktion över stallsadlar/översadel + ev strängtryck.
|
| 14 May 2014, 20:53 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Det hjälper nog, men en bra översadel är nog viktigast, enligt mej. Jag fick en BaCH Explorer med Epiphone-stall och stämskruvar från en J&D Brothers strata (  ) att hålla stämningen i flera dagar med hjälp av Graphtech sadel. Stämskruvar gör säkert skillnad men jag tror nästan översadeln alltid är lite underskattad i frågan! Stallet spelar inte alls speciellt stor roll, om det inte handlar om svajstall. Bara det sitter där det sitter och strängarna inte skär igenom diverse sadlar gjorda av skitmetall så ska det inte spela nån roll.
|
| 14 May 2014, 20:54 |
|
 |
|
Freppezon
|
Jag kan nog hålla med. Iallafall om du uppgraderar en gammal Ibanez så kanske.
|
| 14 May 2014, 20:59 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
+1 på Groth, men med tillägget att; Är man inte duktig på att fästa strängarna på stämskruvarna (så att strängen låses av sig själv samt att det inte är så många varv upplindat) så kan ett byte till låsbara stämmisar göra underverk. Framför allt så är det enklare med låsbara. Har heller väldigt sällan haft problem med ostämning som härstammar från stämmisarna oavsett om det varit billiga noname eller dyrare varianter.
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 14 May 2014, 21:22 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
....vilket gör att alla gitarrer som skryter om stämskruvar som så väldans bra på sina gitarrer bara är bullshit å säljsnack. 
|
| 14 May 2014, 21:36 |
|
 |
|
Groth
|
Tvåtakt wrote: ....vilket gör att alla gitarrer som skryter om stämskruvar som så väldans bra på sina gitarrer bara är bullshit å säljsnack.  Nä, bra stämskruvar är ändå bra stämskruvar.
|
| 14 May 2014, 22:09 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Jo, det är klart. Vet hur dåliga (J&D) stämskruvar känns. Men det ska MYCKET tryck till för att en sträng ska orka snurra till en stämskruv...
|
| 14 May 2014, 22:12 |
|
 |
|
Bentooshape
|
Groth wrote: Tvåtakt wrote: ....vilket gör att alla gitarrer som skryter om stämskruvar som så väldans bra på sina gitarrer bara är bullshit å säljsnack.  Nä, bra stämskruvar är ändå bra stämskruvar. 
|
| 14 May 2014, 22:19 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Bra stämmisar gör gitarren lättare att stämma och eventuella ostämningsproblem avsevärt lättare att avhjälpa.
Huruvida de håller stämningen bättre kan jag köra på Groths linje.
|
| 14 May 2014, 22:22 |
|
 |
|
Guitaraddict
Joined: 10 Aug 2002, 13:55 Posts: 1195 Location: Smålands mörka skogar
|
Lyssna på Groth, och glöm inte bort att töja strängarna ordentligt!
|
| 14 May 2014, 22:42 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10968 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Pratar vi riktigt usla stämskruvar VS riktigt bra tycker jag att det blir en skillnad. Med de dåliga räcker det att man skakar gitarren, rör sig mycket eller råkar titta argt på dem så stämmer det ur sig. Så beter sig inte bra stämskruvar. Gissar att det är för att de dåliga glappar så mycket, men har inte undersökt saken så noga.
Annars håller jag med glassfinger, det är för hanteringen man byter.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 15 May 2014, 10:09 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Forsman wrote: Är man inte duktig på att fästa strängarna på stämskruvarna (så att strängen låses av sig själv samt att det inte är så många varv upplindat) så kan ett byte till låsbara stämmisar göra underverk. Ja eller tar man 2 minuter och lär sig fästa strängen och spar pengarna, fast det är ju inte lika kul som att köpa nya prylar.
| 15 May 2014, 11:36 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Forsman wrote: Är man inte duktig på att fästa strängarna på stämskruvarna (så att strängen låses av sig själv samt att det inte är så många varv upplindat) så kan ett byte till låsbara stämmisar göra underverk. Ja eller tar man 2 minuter och lär sig fästa strängen och spar pengarna, fast det är ju inte lika kul som att köpa nya prylar. Fast fästa strängarna efter alla konstens regler kommer inte att funka lika bra som bra låsbara gör. Ett par varv runt pinnen VS mindre än ett halv gör en klart märkbar skillnad. /Magnus
|
| 15 May 2014, 12:32 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: gör en klart märkbar skillnad.
/Magnus Skillnad på vad?
| 15 May 2014, 12:34 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Magnus Olsson wrote: gör en klart märkbar skillnad.
/Magnus Skillnad på vad? Hur det håller stämningen (är inte det ganska självklart?). Du kan inte, hur du än gör, få en vanlig stämskruv att funka lika bra på det som en låsbar. /Magnus
|
| 15 May 2014, 12:44 |
|
 |
|
holmis63
|
Jag tycker låsbara är krångligare att fästa strängar med, är ju bara att låsa strängen med ett överlapp på konventionella, de låsbara jag testat har jag bytt ut mot konventionella för att det var jobbiga att hantera, men jag kanske missförstod nåt För övrigt är det ju så mycket trevligare att hantera högkvalitativa stämskruvar så att det är värt att byta ut skitkvalitet även om de kanske inte håller stämningen bättre, smoooth ska det vara 
|
| 15 May 2014, 12:49 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: Hur det håller stämningen (är inte det ganska självklart?).
Du kan inte, hur du än gör, få en vanlig stämskruv att funka lika bra på det som en låsbar.
/Magnus Som tidigare konstaterats av Groth (och av dig?) så om stämskruvarna är av bra kvalitet och man fäster strängen korrekt så är det andra faktorer som gör att gitarren stämmer ur sig. Att rekommendera nybörjare som tex inte sträcker strängarna ordentligt att skaffa låsbara dito tycker jag är fel väg att gå.
| 15 May 2014, 12:52 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Magnus Olsson wrote: Hur det håller stämningen (är inte det ganska självklart?).
Du kan inte, hur du än gör, få en vanlig stämskruv att funka lika bra på det som en låsbar.
/Magnus Som tidigare konstaterats av Groth (och av dig?) så om stämskruvarna är av bra kvalitet och man fäster strängen korrekt så är det andra faktorer som gör att gitarren stämmer ur sig. Att rekommendera nybörjare som tex inte sträcker strängarna ordentligt att skaffa låsbara dito tycker jag är fel väg att gå.Det tycker jag också. Men likaväl är det skillnad, hur korrekt man än fäster strängen. Och det är ju ganska självklart, det som bråkar på en stämskruv är varven sträng på stolpen. Har du låsbara behöver det inte ens bli ett halvt varv om man gör det rätt. /Magnus
|
| 15 May 2014, 13:10 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Jag blir inte klok på det dära med "för många varv"... Läser det hela tiden och jag kan inte förstå hur det funkar egentligen Se min analys här under Tuning peg #1 = Som man ska (som jag samt dom flesta andra gör) Tuning peg #2 = En JÄTTELÅNG (för tillfället ej existerande) stämskruv, som går att linda JÄTTEMYCKET varv. Tuning peg #3 = Harley Benton standard setup Så... #1 är optimalt, och det förstår jag. Därför kör jag så själv såklart. Men då undrar jag varför #2 ej skulle funka? Är det för att strängen efter själva dragtrycket från stallet drar strängen åt det hållet också? #3 undrar jag också egetnligen, för jag har nämligen lindat strängar på detta vis utan större problem tidigare. Förstår om tillexempel en sträng ligger på en annan å sen av strängtrycket kanske puttar iväg en bakomliggande, då stämmer den såklart ur sig... Men när den väl lagt sig på plats, ja,... Då ligger den väl där? 
|
| 15 May 2014, 14:45 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Tvåtakt wrote: Jag blir inte klok på det dära med "för många varv"... Läser det hela tiden och jag kan inte förstå hur det funkar egentligen Se min analys här under Tuning peg #1 = Som man ska (som jag samt dom flesta andra gör) Tuning peg #2 = En JÄTTELÅNG (för tillfället ej existerande) stämskruv, som går att linda JÄTTEMYCKET varv. Tuning peg #3 = Harley Benton standard setup Så... #1 är optimalt, och det förstår jag. Därför kör jag så själv såklart. Men då undrar jag varför #2 ej skulle funka? Är det för att strängen efter själva dragtrycket från stallet drar strängen åt det hållet också? #3 undrar jag också egetnligen, för jag har nämligen lindat strängar på detta vis utan större problem tidigare. Förstår om tillexempel en sträng ligger på en annan å sen av strängtrycket kanske puttar iväg en bakomliggande, då stämmer den såklart ur sig... Men när den väl lagt sig på plats, ja,... Då ligger den väl där?  Det är bara att strängen rör sig på stolpen om det än många varv. Speciellt spunna strängar är känsliga. /Magnus
|
| 15 May 2014, 15:07 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Har fortfarande lite svårt å förstå det men är det för att strängen är böjd och "vill tillbaka" typ?
|
| 15 May 2014, 15:11 |
|
 |
|
DNS
|
En viktig sak jag lärde mig på åttiotalet när jag bytte strängar som kalsonger är att försöka töja strängen på stolpen till sträckgränsen. Man gör fast med så få varv som möjligt och håller emot samtidigt som man lindar upp. Man håller gärna strängen i nötspåret. Man lär sig hur hårt man kan dra utan att solosträngen går av, och hur mycket slacksträng man ska ha för att få lagom många varv på stolpen. Gör man så spelar antalet varv ingen större roll och då kan man använda dom för att få trevlig vinkel över nöten istället; mycket viktigt. Det gjorde jag även på låsbart för att minimera omstämmet när man spänner låsnöten. Funderade på om jag vågar skriva att jag inte bytt dethär millenniet, men jag har redan tänkt det, så nu kommer jag dra av g-strängen när jag tar i guran nästa gång. Nån nytta av teknologilektionerna har man haft. 
|
| 15 May 2014, 15:37 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
DNS wrote: En viktig sak jag lärde mig på åttiotalet när jag bytte strängar som kalsonger är att försöka töja strängen på stolpen till sträckgränsen. Man gör fast med så få varv som möjligt och håller emot samtidigt som man lindar upp. Man håller gärna strängen i nötspåret. Man lär sig hur hårt man kan dra utan att solosträngen går av, och hur mycket slacksträng man ska ha för att få lagom många varv på stolpen. Gör man så spelar antalet varv ingen större roll och då kan man använda dom för att få trevlig vinkel över nöten istället; mycket viktigt. Det gjorde jag även på låsbart för att minimera omstämmet när man spänner låsnöten. Funderade på om jag vågar skriva att jag inte bytt dethär millenniet, men jag har redan tänkt det, så nu kommer jag dra av g-strängen när jag tar i guran nästa gång. Nån nytta av teknologilektionerna har man haft.  Om jag förstår dig rätt så gör jag samma sak. Stoppar i strängen i hålet och såfort det gått såpass att det går att dra i strängen så gör jag det medans jag vevar upp strängen  Dvs inte bara när man dragit upp strängen till stämningen. Det var korta varianten av samma sak, dvs om jag förstog va du menade. 
|
| 15 May 2014, 15:42 |
|
 |
|
DNS
|
Tvåtakt wrote: DNS wrote: En viktig sak jag lärde mig på åttiotalet när jag bytte strängar som kalsonger är att försöka töja strängen på stolpen till sträckgränsen. Man gör fast med så få varv som möjligt och håller emot samtidigt som man lindar upp. Man håller gärna strängen i nötspåret. Man lär sig hur hårt man kan dra utan att solosträngen går av, och hur mycket slacksträng man ska ha för att få lagom många varv på stolpen. Gör man så spelar antalet varv ingen större roll och då kan man använda dom för att få trevlig vinkel över nöten istället; mycket viktigt. Det gjorde jag även på låsbart för att minimera omstämmet när man spänner låsnöten. Funderade på om jag vågar skriva att jag inte bytt dethär millenniet, men jag har redan tänkt det, så nu kommer jag dra av g-strängen när jag tar i guran nästa gång. Nån nytta av teknologilektionerna har man haft.  Om jag förstår dig rätt så gör jag samma sak. Stoppar i strängen i hålet och såfort det gått såpass att det går att dra i strängen så gör jag det medans jag vevar upp strängen  Dvs inte bara när man dragit upp strängen till stämningen. Det var korta varianten av samma sak, dvs om jag förstog va du menade.  Javisst. Det är nog inte så revulotionerande, folk gör det nog intuitivt. Jag är bara onödigt klad att jag kom på det utan Miyagi efter sträckgränslektionen.
|
| 15 May 2014, 15:48 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Samma här 
|
| 15 May 2014, 15:49 |
|
 |
|
Svullo
|
Var väl poppis att sätta Grovers på Les-Pauls en gång i tiden.. Vad var tanken med det? Min originalare med kluson tycker jag förvisso går lite för lätt så jag nästan inbillar mig att den stämmer ur sig därför när jag bänder ibland, var det därför man satte grovers på dom?
|
| 15 May 2014, 19:41 |
|
 |
|
DNS
|
Svullo wrote: Var väl poppis att sätta Grovers på Les-Pauls en gång i tiden.. Vad var tanken med det? Min originalare med kluson tycker jag förvisso går lite för lätt så jag nästan inbillar mig att den stämmer ur sig därför när jag bänder ibland, var det därför man satte grovers på dom? Klusons 'kluson' var inte så bra har jag hört. Gotos 'kluson' är tillräckligt bra. Ändra: Somliga byter pga utväxlingen; vanesak.
|
| 15 May 2014, 19:44 |
|
 |
|
Wilmer
|
Mitt under ett tråkigt party på 70-talet beslöt jag att byta stämskruvar på min gamla Gibson. Stämningen blev inte ett dugg bättre. 
|
| 15 May 2014, 19:51 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Svullo wrote: Var väl poppis att sätta Grovers på Les-Pauls en gång i tiden.. Vad var tanken med det? Min originalare med kluson tycker jag förvisso går lite för lätt så jag nästan inbillar mig att den stämmer ur sig därför när jag bänder ibland, var det därför man satte grovers på dom? På de äldre modellerna från 50-talet så förstördes ju vreden , skrumpnade helt enkelt. Sen på sent 70-tal och 80-talet var det Schaller 'klusons' och dom gick sönder , kåpan lossnade och andra konstigheter. Sen var det väl lite mode också, Jimmy Page hade ju Grover på sin LP.
| 15 May 2014, 20:01 |
|
|