View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:43



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Squier Classic Vibe 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Squier Classic Vibe
hur löjligt bra är inte squier classic vibe instrumenten?
har suttit och lirat på ett flertal strator och teles hela dagen i princip i butik och man blir paff när man jämför de mot X antal kr dyrare Fender gitarrer.

Bandjobbet är riktigt bra på alla gitarrer jag provade
halsarna är riktigt sköna, ofta snygga och flammiga dessutom
många ex är riktigt lätta viktmässigt
mickarna finner jag inget större fel på, det är ju tonerider mickar som sitter i de så det är ju inget skit direkt.

hade jag behövt en till strata eller inte redan ägt en jäkligt bra Fender så...
Mexico strator kan faktiskt slänga sig i väggen överlag.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


02 May 2014, 18:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Squier Classic Vibe
Instämmer ! äger en Tele Classic 50s vibe 8)

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


02 May 2014, 18:41
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Squier Classic Vibe
Nä där håller jag inte med, dom är helt ok, men de flesta japsare och de flesta Mex Classic är bättre än dom där.

Inte mycket bättre, men överlag bättre. Att dom skulle behöva slängas i väggen i en jämförelse, nä....


02 May 2014, 19:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Squier Classic Vibe
Cabretta wrote:
Nä där håller jag inte med, dom är helt ok, men de flesta japsare och de flesta Mex Classic är bättre än dom där.

Inte mycket bättre, men överlag bättre. Att dom skulle behöva slängas i väggen i en jämförelse, nä....


har du jämfört de direkt mot varandra?

jag tycker att mexico oftare är tristare...
ex kan ju skilja så klart från gitarr till gitarr men bandjobb, vikt och setup är överlag bättre på classic vibe än mexico iaf på de antal gitarrer jag provat idag, men det är ju min personliga åsikt :)

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


02 May 2014, 19:29
Profile
User avatar

Joined: 01 Dec 2010, 22:44
Posts: 567
Location:
Post Re: Squier Classic Vibe
Jag håller inte med. Jo, cv mickarna låter bra, ok. Men halsarna är så hårt lackade att det känns som att hålla i en gitarr gjord i plast. Samma gäller tjocklek på kletet de lagt på kroppen.

Mexico byggen, kräver kanske mickar, men sen är de enligt mig överlägsna.

Elektroniken som sitter i cv är inte direkt jättekul eller inger förtroende över lag.

Jag gick från en cv tele till en baja, och det var helt klart ett steg uppåt i min bok.

Däremot inte sagt att cv inte är förbannat bra gitarrer, för de är dom. Antagligen det bästa squier gjort på mkt länge. Är det inte tom så att de tillverkas i samma fabrik som fender classic player ?


02 May 2014, 21:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2003, 17:11
Posts: 883
Post Re: Squier Classic Vibe
Min CV p-bas är mycket bra, bättre än de Mexicobyggen jag ägt och känns mer som en japan. Stämskruvarna var sådär och har bytts men i övrigt håller alla komponenter bra klass. En rejäl uppryckning från Squier.

_________________
______________________________
http://www.anakronfilm.com
http://www.youtube.com/c/andreasbrink


02 May 2014, 23:27
Profile WWW

Joined: 29 Nov 2013, 19:45
Posts: 139
Location: Mönsterås
Post Re: Squier Classic Vibe
Ärligt så är Classic Vibe bara billiga Kinagitarrer i en snygg kostym, dock så måste jag håll med om att setup är riktigt bra,
tom bättre än många dyrare gitarrer. För mkt poly på både hals och kropp. Banden är inte av nån vidare kvalite,
halsen är för klen och ostabil. Har en Tele med en "billig" hals som vart med många år och på olika gitarrer men knappt nåt slitage på?


02 May 2014, 23:41
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2009, 19:48
Posts: 395
Location: Oskarshamn
Post Re: Squier Classic Vibe
Jag har inte blivit helt övertygad av de jag provat, kanske för att jag upplevt halsarna så små då jag jämfört andra liknande modeller. Baja-telen däremot, där snackar vi grejer :)

_________________
Tearing down the walls of eternity


03 May 2014, 01:19
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Squier Classic Vibe
Jag skulle vilja slå ett slag för CIJ-strator. Kostar nån tusenlapp mer än en mexikan beggade och är lika bra om inte bättre än en USA-strata!

Tyvärr dyker de inte upp så ofta i Sverige... men billiga brukar de vara.


03 May 2014, 13:40
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Squier Classic Vibe
HowlingWind wrote:
Ärligt så är Classic Vibe bara billiga Kinagitarrer i en snygg kostym, dock så måste jag håll med om att setup är riktigt bra,
tom bättre än många dyrare gitarrer. För mkt poly på både hals och kropp. Banden är inte av nån vidare kvalite,
halsen är för klen och ostabil. Har en Tele med en "billig" hals som vart med många år och på olika gitarrer men knappt nåt slitage på?


Ungefär så upplever jag dem också, väldigt "nätta" halsar, vilket inte behöver vara dåligt om man gillar det, men speciellt Fenderlikt tycker inte jag att det är. Också väldigt mycket klarlack, dock snyggt gjort, förmodligen för att få stil på det "fibriga" kinesiska virket som använts. Har tittat på en kinesisk thinline där man tydligare ser trät, jag vet inte vad man använder för trä, men det är väldigt grovfibrigt, nästan som något slags grov vass, eller bambu(vet inte om det är rätt betäckning, är ingen snickare). Men jag gillade thinlinen, speciellt med hänsyn taget till priset.

För min del är de prisvärda, om än klart under japs eller mex Classic kvalitetsmässigt.


03 May 2014, 14:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Squier Classic Vibe
https://www.youtube.com/watch?v=YVligAj-hIQ
https://www.youtube.com/watch?v=QCEdT2d43jU

så Stäng tråden :mrgreen:

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


03 May 2014, 18:50
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Squier Classic Vibe
VIP wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=YVligAj-hIQ
https://www.youtube.com/watch?v=QCEdT2d43jU

så Stäng tråden :mrgreen:


Mmm... återförsäljare är såklart de med de mest objektiva omdömena... :P


05 May 2014, 12:33
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Squier Classic Vibe
Har inte testat nån Classic Vibe, bara haft 2 Vintage Modified (Strata och Tele Custom II), och de var mycket prisvärda.
Skulle vilja ha en 50's Strata, och Telecaster Custom. Båda i sunburst.
Den här killen tror jag inte är återförsäljare, men musiker, och han gillar dom.
http://www.youtube.com/watch?v=-clapArybig
http://www.youtube.com/watch?v=EcIw6KSBw6c


Last edited by bummer on 16 May 2014, 14:25, edited 4 times in total.



05 May 2014, 13:59
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Squier Classic Vibe
Alltså man får ju ta dem för vad de är, de är skitbra med tanke på pris, men man kan ju inte räkna med att de håller CS kvalitet på något sätt.


05 May 2014, 15:02
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Squier Classic Vibe
Jag gillar serien, men tycker som nämnts att de har väldigt tjock lack. Stratocastern tycker jag hade ett uselt stall som stämde ur sig bara man tittade på det. Kanske en justeringssak, men det kändes inget vidare. Hade jag varit i köpartakterna och varit begränsad till 3000-3500 kr hade jag nog tagit deras 60's strata. Bra gitarr för pengarna.


05 May 2014, 15:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Squier Classic Vibe
Nya Classic Vibe-modeller.
https://menga.net/squier-classic-vibe-2019


05 Jul 2019, 19:42
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Squier Classic Vibe
Stämmskruvarna är inge vidare på Classic vibe och Pottar och omkopplare inte så värst.
Bandstavarna klarar sig med en lättare justering. Översadel byter man helst. Då har man en ok strata i prisklassen.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


06 Jul 2019, 00:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Squier Classic Vibe
Vad gäller stratorna är det klena legeringsblocket något man bör byta ut omgående, och allt klent onödigt kablage.
I en strata (inte bara CV) kan det vara upp mot tre meter kabel, då mick-kablarna inräknande, det har betydelse, och kan kortas ner.


06 Jul 2019, 08:30
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Squier Classic Vibe
Finns inte så många recensioner än, de "nya" uppdaterade Classic Vibe-stratorna, som nu tillverkas i Indonesien. Här är en https://menga.net/squier-cv-50s-review?ref=feed


25 Dec 2019, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Squier Classic Vibe
Även de från Kina är extremt prisvärda strator. Om man bara uppgraderar dess svagheter.


25 Dec 2019, 22:25
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Squier Classic Vibe
HowlingWind wrote:
Ärligt så är Classic Vibe bara billiga Kinagitarrer i en snygg kostym, dock så måste jag håll med om att setup är riktigt bra,
tom bättre än många dyrare gitarrer. För mkt poly på både hals och kropp. Banden är inte av nån vidare kvalite,
halsen är för klen och ostabil. Har en Tele med en "billig" hals som vart med många år och på olika gitarrer men knappt nåt slitage på?


Sällar mig till det här lägret! Lacken och det rätt usla stratastallet är väl de största problemen för mig. Känns inte inspirerande.

Vill lägga till att jag ägt en CV 50s strata många år. Bra byggkvalitet, perfekt setup, ok mickar, ursnygg med flamemaplehals. Fanns alla förutsättningar att gilla den men lyckades aldrig bonda med den.


Last edited by Obi on 29 Dec 2019, 08:55, edited 1 time in total.



26 Dec 2019, 10:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Squier Classic Vibe
Dom jag spelat på, vilket inte är så många i och för sig har väl känts OK! Ungefär som andra lågprisgitarrer.

Blev dock positivt överraskad över en "Jimi Hendrix strat" som en bekant köpt. Tillverkad i Mexico. Den spelade som smör, perfekt bandjobb, behaglig finish på halsen och ett svaj som verkligen klarade av att hålla stämningen även efter våldsamt darrande! Mickar som verkligen inte behövde bytas! Dock tycker jag att vänster-skalle ser bedrövligt ut, och att lacken på kroppen känns som plast (denna gitarr är lila) !
Men på det hela kändes den klart prisvärd för sina knappa tio loppor!

_________________
pudas


26 Dec 2019, 16:17
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Squier Classic Vibe
Jag skickade efter en Tele Custom, från Tysken.

Har aldrig varit så imponerad av en gura "out of the box".
Kändes som hemma direkt.
Exemplarisk setup, i den prisklassen. (I andra prisklasser oxå för den delen)

Bytte stallet, bara för att jag inte gillar vintagevarianten.
Bytte mickar baraföratt. (Lundgren och Tom Anderson)
Inget fel på originalmickarna egentligen, men jag har problem med störningar i replokalen.

Är min No.1 gura för tillfället.
8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


29 Dec 2019, 00:00
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: Squier Classic Vibe
Åkte till affären för att köpa en Squire Classic Vibe Telecaster, men kom hem med en Fiestaröd Fender Vintera 50’s Telecaster istället. Så det kan bli. :)


30 Dec 2019, 20:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.