| Ljudbojen.com http://ljudbojen.com/ |
|
| Man cave 2013 http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=89718 |
Page 1 of 1 |
| Author: | kjelle [ 24 Nov 2013, 18:00 ] |
| Post subject: | Man cave 2013 |
Jag håller på med mitt nya man cave projekt, och lägger upp några bilder här på begäran från andra som har liknande funderingar. Mina söner har flyttat ut, sista drog i juni, vilket ger ganska mycket utrymme för min fru och mig, i en lägenhet på 7 ROK. Åtminstone ett antal år tänker vi njuta av att ha lite mer utrymme än vad vi egentligen behöver, lite plats för självförverkligande så att säga. Min kära hustru har rätt länge lidit av att min förra "man cave" har varit stökig, och helt enkelt bestämt att: "Du behöver mer utrymme!" Och varför skulle jag protestera mot det? Så här såg det ut i gamla "grottan": Allt vad en man behöver! Gitarrer, whisky och lite mer leksaker. Darttavlan kom inte med på bild, men är naturligtvis ett måste. Hyllan är ett hopplock av IKEA:s Ivar, proffsmålad av min fru. Den blir över ny, skulle någon vara sugen på den, är den till salu för en mycket rimlig peng och obligatorisk hämtning hos mig. Det finns dessutom några fler lackade hyllplan som satt där gitarrerna står. Det nya rummet är vad vi kallade "spelhålan" för mina söner, alltså där dom huserade med superdatorer och WoW raider m.m. Det blir en spelhåla även i fortsättningen, men av lite annan karaktär. "Före" bilder. Notera mysbelysningen: First things first! D.v.s. någonstans att ha gitarrerna, verktygen och tillbehören: IKEA PAX garderober kan användas för annat än kläder! En liten kompromiss, alla får inte plats i case, men annars hade det liksom tagit över rummet. Det blir väl ett gäng gitarrhängare på väggen också... En låda för en del av gitarrmekarverktygen: Jag fyller minst en låda med pedaler. I väntan på att stora pedalbordet ska fixas i ordning, ligger dom till sig. Blir försäljning av bra pedaler så småningom, när detta projekt landar. Resten av lådorna fylls lätt med mer verktyg, gitarrdelar, rör m.m. Mer hyllor behövs, men det ska inte dominera totalt. Varför inte lite ur Kamprads kontorsmöbler? Blev ett par låga hyllor bredvid varandra: Nämnde jag att det fanns en gedigen whiskysamling som behöver få plats? Sen är det bara att fylla på, mycket bärande! Mixerplats och kontor börjar arta sig. Det ska fyllas med mer elektronik, switchar, accesspunkter, lite hifiprylar men det funkar redan. Sladdar ska dras lite snitsigare o.s.v. Bordet fixas enklast med att köpa en färdig skiva efter behag. I mitt fall en stavlimmad ekskiva, som oljades in. Måtten kan man ju såga till själv. Jag har haft ett racksystem för outboardeffekter, men behovet av det har i det närmaste förvunnit med bättre DAW-effekter och kraftfullare datorer (Intels sandy bridge-e x79 chip set, SSD m.m. Inte det senaste, byggde den ju för 1.5 år sedan, men den tuffar på bra). Det blir nog ett flyttbart case för ljudkort, RMEFF800, + någon effektburk, för mobil inspelning t.ex. i repan med laptopen. Funkar bra, så länge man inte processar ljudet i realtid, och det kan man ju vänta med till i efterhand. Cubase 7 och EZDrummer står för mjukvaran när det gäller musik. Dubbla skärmar är ju inte fel, t.ex. för Cubase. Annat med förresten. Inte de vassaste skärmarna, men dom får duga så länge, eftersom dom redan är inhandlade. En fotomässigt bättre skärm finns i planeringen, men ligger långt ner i priolistan. Det fyller på med mer prylar. Hur fan fick jag plats med allt det där i ett hälften så stort rum? Rom byggdes inte på en dag, inte heller något så viktigt som en mans krypin. Grunderna är lagda, det ska dämpas med någon matta, bilder ska upp på väggen (Homer är kvar sedan sönerna disponerade rummet). Mer om det senare. Mer kommer i detta inlägg efter hand. |
|
| Author: | Forsman [ 24 Nov 2013, 18:16 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
Väldigt osynliga bilder måste jag säga! |
|
| Author: | kjelle [ 24 Nov 2013, 18:29 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
Forsman wrote: Väldigt osynliga bilder måste jag säga! Vet inte vad som hände, dom syntes för en stund sedan. Fixar det lite senare. EDIT: nu så, missade att man inte kan dela en folder i Dropbox public folder. En lärdom rikare. Jag såg dom själv när jag postade inlägget av någon anledning. |
|
| Author: | kjelle [ 25 Nov 2013, 00:43 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
Uppdaterat i första inlägget! |
|
| Author: | Forsman [ 25 Nov 2013, 07:44 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
Såja, nu ser man bilderna! Lite bättre med utrymme i rum nr.2... |
|
| Author: | kjelle [ 25 Nov 2013, 10:42 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
Forsman wrote: Såja, nu ser man bilderna! Lite bättre med utrymme i rum nr.2... Jo, det är väl nästan dubbelt upp. |
|
| Author: | Shoegazers Anonymous [ 25 Nov 2013, 11:41 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
Härligt. Det är så man drömmer sig tillbaka till tiden då man bara hade sig själv att tänka på utan kompromisser om kläder, skor o allt annat tjafs. |
|
| Author: | kjelle [ 25 Nov 2013, 12:21 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
Shoegazers Anonymous wrote: Härligt. Det är så man drömmer sig tillbaka till tiden då man bara hade sig själv att tänka på utan kompromisser om kläder, skor o allt annat tjafs. Den tiden kommer tillbaka, när barnen skaffar eget. D.v.s. den fas i livet jag upplever nu. |
|
| Author: | spindeln [ 25 Nov 2013, 13:05 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
jag har en stor mancave + 3 barn hemma...Iiiiinga konstigheter. |
|
| Author: | kjelle [ 25 Nov 2013, 13:46 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
spindeln wrote: jag har en stor mancave + 3 barn hemma...Iiiiinga konstigheter. Jag har ju haft min gamla sedan barnen var halvstora, och den var väl egentligen inte så pjåkig. Ordningen fick förfalla lite, när vi ändå bestämt att allt skulle flyttas. Oredan på bilderna av den gamla var strax innan flytten. |
|
| Author: | Goran [ 25 Nov 2013, 13:49 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
Jag har fru, en 15-åring hemma, 3 rummare och över 40 gitarrer, några hundra pedaler, mängder av vinyl och CD…. Och min ”Man Cave” är ett litet skrivbord i sovrummet, så man blir avundsjuk på Kjelles ytor…. Som det nu är har jag musikprylar överallt, utom i en toalett och dotterns rum (ja, hon har en egen bas dock, där), compact living i praktiken, samt viktigast av allt; en fru som inte förrän på senare tid försökt få stopp på inflödet av gitarrer…. Numera gäller det för gitarrer – en in, en ut! |
|
| Author: | albert [ 25 Nov 2013, 13:59 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
Goran wrote: Jag har fru, en 15-åring hemma, 3 rummare och över 40 gitarrer, några hundra pedaler, mängder av vinyl och CD…. Hjälp! |
|
| Author: | johan [ 25 Nov 2013, 14:52 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
Snajsigt! Då slipper frun se dig på ett tag nu. Inga gitarrer på väggarna. Det främjar speladet. Gitarrer i case förblir gärna där. Äldsta dottern är 4, är det för tidigt att planera min man cave nu? Drömma kan man ju. Känner igen min gamla Tokai på väggen...mmm |
|
| Author: | kjelle [ 25 Nov 2013, 15:30 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
johan wrote: Snajsigt! Då slipper frun se dig på ett tag nu. Inga gitarrer på väggarna. Det främjar speladet. Gitarrer i case förblir gärna där. Äldsta dottern är 4, är det för tidigt att planera min man cave nu? Drömma kan man ju. Känner igen min gamla Tokai på väggen...mmm Det är en av utmaningarna, att inte leva livet i varsitt rum. Min gamla man cave ska ju bli fruns woman cave... Man får jobba på det. Visst, det måste finnas några gitarrer framme. Gitarrhängarna ska flyttas till det nya rummet, inte hunnit dit ännu. Som du ser på bilderna från det nya rummet, står det redan ett par strator på golvet i ställ. Det ska absolut inte vara kliniskt rent på golvet, minst en gitarrstärkare och en basstärkare plus någon gura. Jorå, SC-2:an används rätt flitigt. Sitter Voodoo '59 från Peter Florance i den numera, typ PAF. Jag har haft den utlånad till en av sönerna ett halvår, han behövde en bra och lättspelad gitarr för att komma igång på allvar. Men den är min, och skall så förbli. Så långt som planeringen sträcker sig nu. Sen vet man aldrig. |
|
| Author: | leffje [ 25 Nov 2013, 15:55 ] |
| Post subject: | Re: Man cave 2013 |
Det ser riktigt trevligt ut med ditt utrymme Själv har man 12 kvm ca krypin i källaren (fungerar bra) har viss tvekan vad gäller sätta upp gitarrerna på betongväggarna. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|