|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
P90
|
 Rasslande dragstång
Har problem med en Bach LP, dragstången vibrerar och skramlar i halsen, den är inte lös och fungerar som den ska, inga problem att justera den men när man tar ett ackord så rasslar den illa, jävligt irriterande. Har någon tips på hur jag ska åtgärda det? Går det att fixa ö.h.t?
_________________ /Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 10 Nov 2013, 23:04 |
|
 |
|
Guitaraddict
Joined: 10 Aug 2002, 13:55 Posts: 1195 Location: Smålands mörka skogar
|
 Re: Rasslande dragstång
Jag har inget rakt svar på din fråga men undrar lite hur trussen kan skramla om den är spänd? Har du kollat så det inte är stämskruvarna som lever illa? Om du har t ex kapslad mekanik där muttern på framsidan inte är tillräckligt dragen så kan brickan på muttern föra ett jäkla oväsen.
|
| 11 Nov 2013, 00:19 |
|
 |
|
Goran
|
Läste nåt som Dan Erlevine gjorde, vad jag kommer ihåg tog han bort en ”dot” och borrade ett hål, sen sprutade han in sån där isolering man brukar ha i väggar för att isolera dem. Låter dock som ett j-vla jobb….
|
| 11 Nov 2013, 08:01 |
|
 |
|
kjelle
|
Det är inte så ovanligt, har haft en stratahals tidigare som "skorrade", dragstången låg emot på något sätt. Har en just nu också, och reliefen är perfekt för tillfället, så jag vill inte hålla på och dra den. Mest irriterande när man spelar utan stärkare, men det finns där, och man vet om det... 
| 11 Nov 2013, 10:36 |
|
 |
|
pudas
|
Ägde en Ibanez LP-junior kopia för länge sen, en mycket fin gitarr, ingen "bolt-on" historia utan trogen originalet, men den skorrade kraftigt från stången. Det hördes även ut i förstärkaren, blev som en bi-ton, spec öppna D-strängen.
_________________ pudas
|
| 11 Nov 2013, 10:45 |
|
 |
|
P90
|
Det är definitivt dragstången som är problemet (inte stämskruvarna). Att spruta in fogskum eller liknande kanske löser problemet men samtidigt känns det så fel att dämpa upp resonansen i halsen med något som absorberar vibrationer, skulle hellre vilja få dragstången att ligga an mot träet ordentligt, den har faktiskt rätt bra "LP-häng" i tonen och det vill jag inte döda. Hade varit toppen med någon smart "quick fix" för att lösa problemet, men i värsta fall så försöker jag pilla loss greppbrädan för att frilägga skiten. Gitarren i fråga är köpt billigt direkt från Tjeckien så det är inte hela världen om jag gör ett långtidsprojekt av den, kanske strippar den på plastlacken och härjar loss ordentligt. Har bra elektronik i den (duncan, tonerider, CTS) så man kanske skulle köpa något annat billigt och flytta över de prylarna i tills vidare..
|
| 11 Nov 2013, 12:40 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
Vad jag menade var att en spänd truss ligger emot träet och bör inte skramla -det är inte nödvändigtvis samma sak som att halsen har korrekt relief -träets styvhet i sig kan mycket väl räcka till och då har man korrekt relief oberoende av om trussen "ligger på" eller är i neutralt läge. Prova att spänna trussen lite och håll samtidigt koll på reliefen, se vad som händer. Är det så att du måste spänna den till lite backbow för att slippa skrammel så kan man ofta utgå från det läget och räta till det med en bandslip.
|
| 11 Nov 2013, 15:04 |
|
 |
|
P90
|
Jag måste ge "Guitaraddict" rätt ändå, har pysslat lite ikväll och det värsta rasslet verkar ändå komma från stämmisarna så det blir till att leta några bättre. 
|
| 11 Nov 2013, 23:13 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
P90 wrote: Jag måste ge "Guitaraddict" rätt ändå, har pysslat lite ikväll och det värsta rasslet verkar ändå komma från stämmisarna så det blir till att leta några bättre.  Det var roligt att höra för det innebär ju mindre problem och billigare lösning -sedan skadar det säkert inte med bättre stämmisar heller 
|
| 12 Nov 2013, 00:35 |
|
 |
|
kjelle
|
Guitaraddict wrote: P90 wrote: Jag måste ge "Guitaraddict" rätt ändå, har pysslat lite ikväll och det värsta rasslet verkar ändå komma från stämmisarna så det blir till att leta några bättre.  Det var roligt att höra för det innebär ju mindre problem och billigare lösning -sedan skadar det säkert inte med bättre stämmisar heller  tyvärr är inte det fallet med min skorrande strata. Lirade på den igår, hur bra som helst. Superlätt enbits swamp ashkropp från MJT, Monster Relic hals, all HW bästsorten, CTS, Lundgrens pick ups. Låter kalas, och underbar att spela på. Förutom skorret! Det fanns inte där när jag började lira, kom efter en kvart?  Och det är inte stämmisarna, väl justerade Rock Solids. Om man knackar på halsen hörs ungefär samma ljud. Får väl ta isär den vid nästa strängbyte och spänna halsen ytterst lite. Om jag inte minns fel är halsen kvartssågad, kanske gör sitt till att styvheten i halsen räcker för att hålla emot strängtrycket?
| 12 Nov 2013, 10:47 |
|
 |
|
Guitaraddict
|
kjelle wrote: tyvärr är inte det fallet med min skorrande strata. Lirade på den igår, hur bra som helst. Superlätt enbits swamp ashkropp från MJT, Monster Relic hals, all HW bästsorten, CTS, Lundgrens pick ups. Låter kalas, och underbar att spela på. Förutom skorret! Det fanns inte där när jag började lira, kom efter en kvart?  Och det är inte stämmisarna, väl justerade Rock Solids. Om man knackar på halsen hörs ungefär samma ljud. Får väl ta isär den vid nästa strängbyte och spänna halsen ytterst lite. Om jag inte minns fel är halsen kvartssågad, kanske gör sitt till att styvheten i halsen räcker för att hålla emot strängtrycket? Jopp, kvartssågade halsar är bra mycket styvare. Men det är bara att justera och se vad som händer En annan sak som kan vålla konstig biton, och som händer då och då på Fenderhalsar, är att skunkstripen spricker upp i limfogarna!
|
| 12 Nov 2013, 12:51 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|