View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 06:13

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Ibanez Backstop / Göldo Black Box 
Author Message
Post Ibanez Backstop / Göldo Black Box
Någon som har erfarenhet av Black-Box (gör ett flytande floyd-svaj till ett backstop-funktion).
Kan man stämma om/ner till Drop-D utan att behöva intonera om gitarren?

Fungerar som Ibanez Backstop (samma som VAI använder på sina album).

Tänkte köra 2 stycken Blackbox för att få mera exakt stämning...
1. Stämma ner till Drop-D utan att behöva intonera om gitarren om jag vill tillbaka till E-sharp.
2.Inte behöva vara rädd om en sträng går sönder

-Åsikter?

07 Nov 2013, 11:23

Post Re: Ibanez Backstop / Göldo Black Box
När du skriver "utan att behöva intonera om" blir man ju fundersam på vad du menar?
En backstop har ju inte på något sätt med intonering att göra.

Om du menar " är hård nog att det inte påverkar stämningen på det strängar man inte stämmer om" så är jag med. Black Box har jag inte provat men rätt justerar så kan man stämma ner till drop-D med Ibanez backstop utan att de andra strängarna påverkas (oftast, går inte på alla gitarrer och beror på strängtjocklek man använder, men 10 -46 går det).

Black box gör troligen samma sak.
Men dubbla såna så får du nog problem med att få plats med fjädrar.

/Magnus

07 Nov 2013, 11:48
Profile WWW
"Om du menar " är hård nog att det inte påverkar stämningen på det strängar man inte stämmer om" så är jag med".

-Ja så menar jag.

-Jag har sett bilder på folk som använder dubbla Göldo-boxar.(verkar få plats) har Edge-Zero II tremolo Iron Label Ibanez...

Lite tight men det bör gå! (finns ju rejält med utrymme trots 3 fjädrar).?
Har också skummat igenom cirka 50 sidor med Backstop/Black Box/Rockinger samt FU-sidor,
och många cirka 70-80 bedömare anser att 2 stycken Rockinger Backstop ska fungera (och få plats)
på samma sätt som ett Ibanez Backstop.

Så att det inte ska få plats tar jag med en nypa salt...

07 Nov 2013, 12:09

Prova. :D

Om det får plats eller inte vet jag inte, jag har som sagt aldrig provat Black Box.

/Magnus

07 Nov 2013, 12:54
Profile WWW
Återkommer med recension och backstop efter löning!

:roll:

07 Nov 2013, 13:51

Blir det inte jävligt trögt att svajja uppåt med två Black Box?
Om du inte tänker svajja uppåt så är det ju både enklare och billigare (nåja, en Black Box kostar visst bara 130 spänn, så det kanske är skitsamma) att bara blocka svajjet, eller?
Jag har en Kramer med blockat Floyd och D-Tuna och det funkar kanon.

09 Nov 2013, 22:14
Profile ICQ YIM WWW

Jag hade en Rockinger Black box i en strata på 90-talet och den funkade prima. När jag monterade den så har jag för mig att man satte två fjädrar i de allra yttersta hålen och en fjäder i ett av de näst yttersta hålen. Mao hade black boxen utrymmet motsvarande två fjädrar att disponera. Om det var nödvändigt eller om den fått plats i utrymmet för en fjäder får dock vara osagt.

Tror som någon annan skrivit ovan att det blir riktigt trögt att svaja uppåt med två. Redan med en var det ju lättare att svaja neråt än uppåt.

Men å andra sidan kostar de väl inte så hysteriskt mycket så det är väl bara att slå till? Funkar det inte kan jag tänka mig att köpa ett lätt begagnat ex. till ett bra pris :-)..

09 Nov 2013, 22:38
Profile ICQ WWW
Allså....

Göldon innehåller ju 2 fjädrar per enhet.
Du kan ställa in hårdheten själv.

2 enheter gör enligt min mening att du bör erhålla normalt svaj.
Vai använder ju Göldo (fast den heter Backstop).

Fast jag vet i tusan, min gitarr är nu intonerad och justerad optimalt för E-stämning med 010.
Jag har en annan Ibanez om strängen skulle gå av...

Blackboxen skulle ju vara optimerad för om en sträng går av.. och jag spelar sällan av strängar.
Och jag vet i tusan om jag vill ha 4 små hål i min gura..(lite petig) men men...

Får väl uppfinna någon enkel flexibel flastflärp istället....,)

09 Nov 2013, 23:20
hwestman wrote:
Jag hade en Rockinger Black box i en strata på 90-talet och den funkade prima. När jag monterade den så har jag för mig att man satte två fjädrar i de allra yttersta hålen och en fjäder i ett av de näst yttersta hålen. Mao hade black boxen utrymmet motsvarande två fjädrar att disponera. Om det var nödvändigt eller om den fått plats i utrymmet för en fjäder får dock vara osagt.

Tror som någon annan skrivit ovan att det blir riktigt trögt att svaja uppåt med två. Redan med en var det ju lättare att svaja neråt än uppåt.

Men å andra sidan kostar de väl inte så hysteriskt mycket så det är väl bara att slå till? Funkar det inte kan jag tänka mig att köpa ett lätt begagnat ex. till ett bra pris :-)..

Hade jag en strata skulle jag köpa Tremol-NO...istället..
Ibanez ..är väll sådär att behöva borra...

09 Nov 2013, 23:22
1337storm wrote:
Blir det inte jävligt trögt att svajja uppåt med två Black Box?
Om du inte tänker svajja uppåt så är det ju både enklare och billigare (nåja, en Black Box kostar visst bara 130 spänn, så det kanske är skitsamma) att bara blocka svajjet, eller?
Jag har en Kramer med blockat Floyd och D-Tuna och det funkar kanon.

Mjae skulle jag blockera svajet skulle jag köpa ett dörrstopp och såga trekvartsvinkel och blockera det utan skruvar.
Fungerar prima och kostar bara 15 SEK.

Dessutom har jag stoppat in silikonrör i svajfjädrarna också..(för lite bättre stämning)...;)

09 Nov 2013, 23:23
Reply to topic   [ 10 posts ]