View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 16:43



Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Bästa/ sämsta gitarrljud 
Author Message

Joined: 20 May 2003, 23:28
Posts: 2794
Location: Sollentuna, Stockholm
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Ett ljud jag kan leva med: http://www.youtube.com/watch?v=U2KM-_zpCno
Satrianis ljud skulle nog funka om man vred upp tonkontrollen lite.


23 Oct 2013, 21:57
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Att utnämna bäst och sämst är inte min grej, men man har ju sina pet-peeves...

Jag störs enormt av gitarrljuden på albumet Derek & the Dominos "Layla..."
Ett av mina favoritalbum, två av mina favoritgitarrister, tydligen "banbrytande" inspelningsteknik av Tom Dowd vad gäller gitarrljud...
Men gitarrerna låter ju mestadels som getingar instängda i en symaskin.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Oct 2013, 22:00
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
bäst 1:

James Williamson på Iggys "Raw.Power"

bäst 2:

Tom Verlaine och Richard Lloyd på Televisions "Marquee Moon"

bäst 3:

Billy Gibbons på "Bedroom Thang" på ZZ Tops "First Album"


Ungefär så...

_________________
Lasse


23 Oct 2013, 22:32
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Bäst: Tom Verlaine, Richard Lloyd, Jeffrey Lee Pierce, Johnny Thunders


Sämst: nu snackar vi ljud, inte teknik eller gitarrspel, jag tycker Janne Schaffer har ett trist gitarrljud (FÖRLÅT)
http://www.youtube.com/watch?v=x5_DmWPiyR8 Det är givetvis en smaksak, men hans gitarrljud på denna låt saknar allt jag vill ha hos en gitarr.


23 Oct 2013, 22:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Jag skulle även vilja slå ett slag för Dan Agosto som gjorde demos för gearwire. Hans superkraft var att kunna få allt att låta skit. En riktig naturbegåvning!


24 Oct 2013, 00:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Feb 2010, 20:30
Posts: 297
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
hwestman wrote:
Jag skulle även vilja slå ett slag för Dan Agosto som gjorde demos för gearwire. Hans superkraft var att kunna få allt att låta skit. En riktig naturbegåvning!

Ja det håller jag fullständigt med om.
Kungarna är ju Anderssons i england som lyckas få kanonljud ur vilken skit som helst ;)

_________________
________________________________________________________________________________________

Hagström ---------> 60-talets Harley Benton :-D


24 Oct 2013, 00:58
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Cabretta wrote:
Bäst: Tom Verlaine, Richard Lloyd, Jeffrey Lee Pierce, Johnny Thunders


Sämst: nu snackar vi ljud, inte teknik eller gitarrspel, jag tycker Janne Schaffer har ett trist gitarrljud (FÖRLÅT)
http://www.youtube.com/watch?v=x5_DmWPiyR8 Det är givetvis en smaksak, men hans gitarrljud på denna låt saknar allt jag vill ha hos en gitarr.

Att jag kunde glömma Verlaine & Lloyd... grymma ljud de åstadkom/kommer


24 Oct 2013, 06:50
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Ni är några som tagit upp diverse death metal som det sämsta. Jag tror inte ni förstår genren. Det ska alltså inte vara ton i gitarrljudet om man vill ha bra death metal-ljud. Det är helt andra ljudegenskaper som eftersträvas i den genren.


24 Oct 2013, 13:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Vinyljunkie wrote:
Ni är några som tagit upp diverse death metal som det sämsta. Jag tror inte ni förstår genren. Det ska alltså inte vara ton i gitarrljudet om man vill ha bra death metal-ljud. Det är helt andra ljudegenskaper som eftersträvas i den genren.


så är det säkert, men du glömmer bort att trådens frågeställningen inte tog hänsyn till detta faktum utan enbart till vad vi tyckte.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


24 Oct 2013, 13:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Gitarrljud som passar låten, som passar i sitt sammanhang är väl det ultimata,tycker jag.
Jeff Beck var det som fick mig att börja spela elgitarr i alla fall!
På "Love is blue" avverkar han många sköna sound!
http://www.youtube.com/watch?v=jaERrNGRjAs

_________________
pudas


24 Oct 2013, 13:44
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Plexiglas wrote:
Vinyljunkie wrote:
Ni är några som tagit upp diverse death metal som det sämsta. Jag tror inte ni förstår genren. Det ska alltså inte vara ton i gitarrljudet om man vill ha bra death metal-ljud. Det är helt andra ljudegenskaper som eftersträvas i den genren.


så är det säkert, men du glömmer bort att trådens frågeställningen inte tog hänsyn till detta faktum utan enbart till vad vi tyckte.


Jag tänkte mer jag skulle ge grundförutsättningarna till att förstå en genre som är lite mer svårlyssnad än andra. 8)

Det ska alltså låta rått och brutalt.


24 Oct 2013, 14:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Nätet är för mig i alla fall väldigt trögt just nu, sent lördag kväll. Sök på YT själva om ni har bra uppkoppling. Några gitarrljud jag verkligen gillar: gitarristen i franska gruppen Les Variations från albumet "Nador", halvdistat med massor av mid och crunch, t.ex. i låten "Completely Free". Johnny Winter, allt på albumet "Captured Live" samt t.ex. på "Last Night" från "White Hot and Blue". Damone, "Out Here All Night". Martin Barrè, särskilt från Jethro Tull:s "Heavy Horses". Frank Zappa, nästan allt, men för att ta nåt speciellt, "Watermelon in easter hay". Collosseum:s Clem Clempson. Eric Bloom från Blue Oyster Cult är en favvis, lite av en shredder fast med nästan rent ljud. Pretenders James Honeyman-Scott gillar jag verkligen! Accept och gitarrerna på "Restless and wild"! Sen tycker jag det ofta är kul med de ubertunga metalgitarrerna som en del band har, trots att jag inte alls spelar den sortens musik själv. Blir så tungt så det blir en parodi på sig självt, liksom. Men bra.

Gillar inte: det med för mycket övre mid och mycket dist, t.ex. nyare Foghat live. Det sliter på öronen. Det med för mycket låg mid som grötar till det och fuzzar ut allt. Det som är hi-gain och samtidigt väldigt komprimerat och odynamiskt. Stratasound i eggläge i halvdist. P90 i halsläge.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


26 Oct 2013, 00:38
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Vinyljunkie wrote:
Ni är några som tagit upp diverse death metal som det sämsta. Jag tror inte ni förstår genren. Det ska alltså inte vara ton i gitarrljudet om man vill ha bra death metal-ljud. Det är helt andra ljudegenskaper som eftersträvas i den genren.


Entombed är väl lite death metal? Jag gillar deras sound. Jag gillade inte soundet i klippet jag la upp. Det lät skit. Och det är ju det tråden handlar om. Sämsta gitarrljudet. Och det var ta mig fan riktigt jävla kasst.


26 Oct 2013, 07:52
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
bummer wrote:
Vinyljunkie wrote:
Ni är några som tagit upp diverse death metal som det sämsta. Jag tror inte ni förstår genren. Det ska alltså inte vara ton i gitarrljudet om man vill ha bra death metal-ljud. Det är helt andra ljudegenskaper som eftersträvas i den genren.


Entombed är väl lite death metal? Jag gillar deras sound. Jag gillade inte soundet i klippet jag la upp. Det lät skit. Och det är ju det tråden handlar om. Sämsta gitarrljudet. Och det var ta mig fan riktigt jävla kasst.


Både ja och nej skulle jag säga. De spelade definitivt death metal i början av sin karriär. Sen snurrade de in på rock n roll. Har dålig koll men tror att de åter hittat tillbaka till death metal nuförtiden?


26 Oct 2013, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 26 Aug 2005, 08:04
Posts: 636
Location:
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Ritchie Blackmore tidigt 70-tal, typ Made in Japan.

Jimi Hendrix på studioplattorna.

SRV

John Mayer när han lirar strata & Two Rock stärkare

Matt Schofield, strata & Two Rock stärkare


26 Oct 2013, 12:55
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Dec 2010, 19:33
Posts: 335
Location:
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Kanske inte världens bästa låt men jag tycker Buddy Whittington har ett nära nog perfekt LP-PAf -ljud här: http://www.youtube.com/watch?v=pYu1KqweojY

Sämst: Guthrie Gowan verkar ju vara en sympatisk person med koll på tekniken men hans ljud får mig alltid att i panik stänga av:
http://www.youtube.com/watch?v=a5Kjh7eSrPo


26 Oct 2013, 13:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Eighties wrote:
Santana har det klart sämsta ljud som går att uppbringa. Eller om det förstärks av att han spelar så satans trist.


Santana är go. Känsla.
Senaste plattan har en del sköna låtar.
https://www.youtube.com/watch?v=aS7X8c0XHos


Last edited by bummer on 08 Dec 2016, 16:25, edited 1 time in total.



07 Dec 2016, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Det där är seriöst svåra saker, en smak för bästa gitarrljud skiftar ju hela tiden.
Och beroende på vad man skall göra så är det ju radikalt olika typer av ljud.

Men en snubbe som måste nämnas i såna här sammanhang är ju Holdsworth, helt unika och otroligt bra gitarrljud, både rena och överstyrda. Det är få som har så unika ljud som han (och ännu förre som har unika som är bra).
Han måste ju förövrigt vara den mest unika gitarrist som någonsin gått på jorden, allt med honom är helt eget och fullkomligt unikt. Kan inte komma på en enda gitarrist till som så extremt karvat en helt egen väg åt sig.

Just nu är nog mitt favoritljud, favorit som i att jag vill hitta det, ett kompljud på Sarah mclachlans julskiva (minns inte namnet på låten).

Sämst försöker jag förtränga.
Men ett fenomen som verkligen jagar mig är alla superduktiga gitarrister av den nyare skolan som kör sina digitalgrunkor rakt in, spelar som gudar men har noll ton. Det är en verkligt tråkig utveckling.
Lika trist som när folk började släppa gitarrplattor med programmerade trummor.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


07 Dec 2016, 20:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Bäst ljud: solot i 2-4-6-8 Motorway och tidiga Billy Gibbons.

Sämst ljud: Mike Oldfields SG rätt in i mixerbordet.

_________________
##################


07 Dec 2016, 20:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
valvetubes wrote:
Bäst ljud: solot i 2-4-6-8 Motorway och tidiga Billy Gibbons.


Båda 59 LP , Bra smak

_________________



07 Dec 2016, 21:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Eighties wrote:
Santana har det klart sämsta ljud som går att uppbringa. Eller om det förstärks av att han spelar så satans trist.

Håller med , synd att han var tingad redan

_________________



07 Dec 2016, 21:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
valvetubes wrote:
Bäst ljud: solot i 2-4-6-8 Motorway och tidiga Billy Gibbons.


Danny Kustow hade verkligen både fantastisk ton och fantastiskt lir!


08 Dec 2016, 00:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Jimi Hendrix båda kategorierna

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


08 Dec 2016, 00:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Sololjud låter ofta bra. Där tycker jag att det mest handlar om om känsla och spel. Men komp är mer beroende av ljud. Så....

Titeln "sämsta kompljudet" går till: Randy Rhodes - Alla låtar på Ozzys Diary of a madman.

Titeln för bästa telekompljud gar till: Johan Riedel i Kid Galahad på debutalbumet "Yes box!" https://youtu.be/aEgzUoNRt48

Titeln för bästa Les Paul-kompljud ger jag till mig själv. Jag är helnöjd! :)


08 Dec 2016, 00:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Kirk Hammett live, speciellt hans wah-wah ljud.

_________________
Elsträng och Hammare


08 Dec 2016, 08:16
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Någon som har bra gitarrljud är Peter Svensson i The Cardigans på plattan Long Gone Before Daylight. Jag sträcker mig till att säga att jag tycker att gitarrljudet, så där mättat och lagom sprucket, är mer än bra till exempel i låten "A Good Horse". Men bäst? Det vet i fan... Iain Harvie i Del Amitri på plattan Some Other Sucker's Parade får också till ett gitarrljud som jag inte kan lyssna mig mätt på.

Sämst? Har ofta reagerat negativt på Santana så han får min röst.

Som så ofta en fråga om tycke och smak.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


08 Dec 2016, 08:44
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Bäst ljud: Jag själv och John Sykes när det begav sig. Zven har på något magiskt vis lyckats trycka in alla Sykes 6 fullrattade Marshalls i en 1959 som jag är lycklig ägare till.

Sämst: Tråkigt att fokusera på dåliga saker så jag avstår att välja. Generellt har jag svårt för brittisk 90-tals indie när det gäller allt, inte bara gitarrljudet.

_________________
Skill is nothing without style


08 Dec 2016, 11:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Har aldrig gillat Steve Vai's ljud, däremot så kan jag inte säga att det är dåligt. Han har ju sin stil, man hör vems ljud det är men det faller mig inte i smaken.

Artister som jag verkligen tycker har dåligt ljud lyssnar jag inte ens på överhuvudtaget, jag stänger av direkt om ljudet är dåligt så jag kan egentligen inte ge några exempel.

Bästa gitarrljudet? På tok för många att lista, finns många bra.


08 Dec 2016, 12:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
Både Mick Ralphs och Ariel Bender i Mott The Hoople hade fantastiska nasala glam-Gibson-Marshall-Vox-ljud, t.ex.:

https://www.youtube.com/watch?v=ubBpu3MHmtM


Bland de sämsta nominerar jag Eric Clapton! Alltså hans sentida Strata-genom-Fenderstärk. Urtråkigt, som en vanlig svenne som rattat sina grejer från 4Sound efter formulär 1A. Milsvid skillnad mot Cream och Derek & The Dominos.

https://www.youtube.com/watch?v=F-YOTJoKz_o


08 Dec 2016, 13:39
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Bästa/ sämsta gitarrljud
LieMfB wrote:
Både Mick Ralphs och Ariel Bender i Mott The Hoople hade fantastiska nasala glam-Gibson-Marshall-Vox-ljud, t.ex.:

https://www.youtube.com/watch?v=ubBpu3MHmtM


Bland de sämsta nominerar jag Eric Clapton! Alltså hans sentida Strata-genom-Fenderstärk. Urtråkigt, som en vanlig svenne som rattat sina grejer från 4Sound efter formulär 1A. Milsvid skillnad mot Cream och Derek & The Dominos.

https://www.youtube.com/watch?v=F-YOTJoKz_o


Ja, Clapton är trist gubbe.
Tur det finns Jeff Beck och Robbie Robertson
https://www.youtube.com/watch?v=EuxefsE9bkc


08 Dec 2016, 13:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 99 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.