| Author |
Message |
|
Starsailor
|
 Posta bilder på gitarrer lackerade med GDs cellulosa på burk
Är sugen på att testa Gitarrdelars cellulosalack på sprayburk (flera olika färger), men tycker det är klurigt att se kulörerna på deras sida. Utseendet av olika kombinationer av lacker finns inte heller att ta del av. Skulle däremot tro att det finns ett gäng här som testat dessa burkar, kanske finns det tom bilder? Släng upp de isf vettja!
|
| 10 Sep 2013, 17:47 |
|
 |
|
distorsionspojken
|
 Re: Posta bilder på gitarrer lackerade med GDs cellulosa på
Gitarrdelars "firemist gold" taget med iphone, lite mörkare på bilden än live. 
|
| 10 Sep 2013, 21:48 |
|
 |
|
HRJ
|
distorsionspojken wrote: Gitarrdelars "firemist gold" taget med iphone, lite mörkare på bilden än live.  Snygg!!
|
| 10 Sep 2013, 21:54 |
|
 |
|
Starsailor
|
distorsionspojken wrote: Gitarrdelars "firemist gold" taget med iphone, lite mörkare på bilden än live. [/img] Läckert! Har du använt någon klarlack på? Tintad? Går och lurar lite på firemist gold och sen om man skulle köra lite amber/gultonad klarlack över istället för helt transparent klarlack så att man får lite mer gul guldfärg.
|
| 10 Sep 2013, 22:40 |
|
 |
|
distorsionspojken
|
Det var deras Cellulosa klarlack blank. Kulören är även lite gulare i bilden (takspott) än på riktigt, men jag upplever att den drar liiiite mer åt gult än vad man brukar förknippa firemist gold med. Men det kan även bero på mitt ruttna underarbete samt att grundfärgen inte blev riktigt så vit som jag hade förväntat mig.
|
| 10 Sep 2013, 22:50 |
|
 |
|
distorsionspojken
|
Nu vet jag inte om Gitarrdeklar har det, men shoreline gold är väl lite "guldigare", själv blir det inca silver på nästa bygge.
|
| 10 Sep 2013, 22:54 |
|
 |
|
distorsionspojken
|
Nu spammar jag här, men denna bild är mer rättvisande.. 
|
| 10 Sep 2013, 22:59 |
|
 |
|
Starsailor
|
distorsionspojken wrote: Nu spammar jag här, men denna bild är mer rättvisande.. Ja, spamma på du, inget att skämmas över! distorsionspojken wrote: Nu vet jag inte om Gitarrdeklar har det, men shoreline gold är väl lite "guldigare", själv blir det inca silver på nästa bygge. Jodå, de har Shoreline gold också, men jag tycker att bildexemplen på sidan är rätt missvisande (hade önskat att det fanns exempel på instrument lackade med de olika kulörerna så att man ser lite bättre). Googlar man på de två färgerna så ser man att båda varierar massor, antar att det beror på hur pass tintad klarlacken är och hur gamla de är och vad de utsatts för. Båda följande guror är lackade med Shoreline gold. Den första tycker jag är snyggare. Sån kulör vore kul om man kunde få till.   distorsionspojken wrote: Men det kan även bero på mitt ruttna underarbete samt att grundfärgen inte blev riktigt så vit som jag hade förväntat mig. Haha, på vilket sätt var det ruttet? Dåligt slipat? Körde du Mary Kay som under coat eller? Luktade det starkt av lacken förresten (rätt viktigt att det inte luktar alltför mycket där jag ev kan hålla till...)?
|
| 11 Sep 2013, 22:06 |
|
 |
|
distorsionspojken
|
Det luktar! mycket! Inte bara när man sprejar, jag övergav verkstan ett dygn, men kroppen (både gitarr och min) luktade fortfarande satan efter det, men det blev ok med lite vädring och den årliga armhåletvätten.
Mitt obefintliga underarbete bestod i att bara ösa på med billigast tänkbra vit primer från lokala färgafären, mellanslipade väldigt oinspirerat o sölade sonika på sprejen.
Men följer man Paul Guys artikel blir säkert resultatet väldigt, väldigt bra för att vara rattlecans.
|
| 12 Sep 2013, 10:43 |
|
 |
|
omalm
Joined: 17 Dec 2009, 15:34 Posts: 593 Location: Norrlands huvudstad
|
Starsailor wrote: Jodå, de har Shoreline gold också, men jag tycker att bildexemplen på sidan är rätt missvisande (hade önskat att det fanns exempel på instrument lackade med de olika kulörerna så att man ser lite bättre). Googlar man på de två färgerna så ser man att båda varierar massor, antar att det beror på hur pass tintad klarlacken är och hur gamla de är och vad de utsatts för. Båda följande guror är lackade med Shoreline gold. Den första tycker jag är snyggare. Sån kulör vore kul om man kunde få till.
Och det lustiga är att ingen av dem ser ut som Shoreline Gold. Den övre ser mer ut som en väldigt gulaktig Firemist Gold, medan den undre snarare drar åt Burgundy Mist-hållet...
|
| 12 Sep 2013, 11:00 |
|
 |
|
Starsailor
|
omalm wrote: Starsailor wrote: Jodå, de har Shoreline gold också, men jag tycker att bildexemplen på sidan är rätt missvisande (hade önskat att det fanns exempel på instrument lackade med de olika kulörerna så att man ser lite bättre). Googlar man på de två färgerna så ser man att båda varierar massor, antar att det beror på hur pass tintad klarlacken är och hur gamla de är och vad de utsatts för. Båda följande guror är lackade med Shoreline gold. Den första tycker jag är snyggare. Sån kulör vore kul om man kunde få till.
Och det lustiga är att ingen av dem ser ut som Shoreline Gold. Den övre ser mer ut som en väldigt gulaktig Firemist Gold, medan den undre snarare drar åt Burgundy Mist-hållet... Exakt! Det tycker jag borde räcka som argument för att GD borde lägga upp lite bilder på gitarrer som är lackade med de olika kulörerna. Blir rätt mycket chansning annars.
|
| 12 Sep 2013, 12:23 |
|
 |
|
Starsailor
|
distorsionspojken wrote: Det luktar! mycket! Inte bara när man sprejar, jag övergav verkstan ett dygn, men kroppen (både gitarr och min) luktade fortfarande satan efter det, men det blev ok med lite vädring och den årliga armhåletvätten.
Mitt obefintliga underarbete bestod i att bara ösa på med billigast tänkbra vit primer från lokala färgafären, mellanslipade väldigt oinspirerat o sölade sonika på sprejen.
Men följer man Paul Guys artikel blir säkert resultatet väldigt, väldigt bra för att vara rattlecans. Ajdå! Ventilationen är i princip obefintlig i det utrymme jag ev kan vara (plus att det ligger ett barnvagnsrum dörr i dörr). Får skaffa en rejäl mask låter det som... :/ Haha, låter som ett fint underarbete! 
|
| 12 Sep 2013, 12:26 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Starsailor wrote: Ajdå! Ventilationen är i princip obefintlig i det utrymme jag ev kan vara (plus att det ligger ett barnvagnsrum dörr i dörr). Får skaffa en rejäl mask låter det som... :/  Varning för att lacka Nitro utan riktig ventilation , förutom att det luktar som h-e så är det direkt hälsovådligt.
| 12 Sep 2013, 12:29 |
|
 |
|
Starsailor
|
Mike Leaf wrote: Starsailor wrote: Ajdå! Ventilationen är i princip obefintlig i det utrymme jag ev kan vara (plus att det ligger ett barnvagnsrum dörr i dörr). Får skaffa en rejäl mask låter det som... :/  Varning för att lacka Nitro utan riktig ventilation , förutom att det luktar som h-e så är det direkt hälsovådligt. Jo, tack, jag är medveten om att det inte är hälsosamt. En skyddsmask med kolfilter kanske inte räcker så långt? Får kolla upp alternativa utrymmen annars, men det ser inte så lovande ut.
|
| 12 Sep 2013, 12:35 |
|
 |
|
poxxed
|
Jag lackade cellulosa i ett 8 kvm stort rum utan nån som helst ventilering. Jag överlevde.
Var dock jävligt snurrig efter jag stått där ett tag.
| 12 Sep 2013, 13:25 |
|
 |
|
LieMfB
|
En ordentlig andningsmask är ett måste. Jag har bara lackat klarlack, men det har blivit väldigt blankt och fint. Blankare än farsans American Standard-strata faktiskt: 
|
| 12 Sep 2013, 22:06 |
|
 |
|
Stratrat
|
Jag har lackat så mycket under de senaste åren att jag måste ha en öppen burk cellulosaförtunning under sängen för att kunna somna.  Nä, men allvarligt, att det inte är nyttigt är ju givet men vad kan man råka utför? Cancer, hjärnskador mm?
|
| 12 Sep 2013, 22:20 |
|
 |
|
Starsailor
|
LieMfB wrote: En ordentlig andningsmask är ett måste.
Jag har bara lackat klarlack, men det har blivit väldigt blankt och fint. Blankare än farsans American Standard-strata faktiskt:
Snyggt! Får man fråga var du lackar? Är det hemmavid eller råkar det vara en lokal där andra (jag) också har möjlighet att lacka? Bor också i Uppsala.
|
| 12 Sep 2013, 22:31 |
|
 |
|
holmis63
|
Stratrat wrote: Jag har lackat så mycket under de senaste åren att jag måste ha en öppen burk cellulosaförtunning under sängen för att kunna somna.  Nä, men allvarligt, att det inte är nyttigt är ju givet men vad kan man råka utför? Cancer, hjärnskador mm? Om förtunningen innehåller toluen så definitivt nervskador och diverse andra (hälso)skador, jag jobbade som målarlärling på 70-talet med min far, där verkade även golvläggare som lackat golv genom sina arbetsliv, dom var knappt konverserbara, men de hade ju aldrig använt någon skyddsutrustning heller. Säkerhetsdatablad ger bra info. http://www.lackman.se/shop/29307/art13/ ... unning.pdf
|
| 12 Sep 2013, 22:32 |
|
 |
|
Starsailor
|
Stratrat wrote: Jag har lackat så mycket under de senaste åren att jag måste ha en öppen burk cellulosaförtunning under sängen för att kunna somna.  Nä, men allvarligt, att det inte är nyttigt är ju givet men vad kan man råka utför? Cancer, hjärnskador mm? Ja, skulle tro att det på sikt kan leda till både cancer och hjärnskador. Folk som sniffar lim och annat gott (lack?) blir ju helt borta på längre sikt. Har därför inga planer på att utsätta mig för det även på kort sikt...
|
| 12 Sep 2013, 22:35 |
|
 |
|
Metamatic
|
Starsailor wrote: Stratrat wrote: Jag har lackat så mycket under de senaste åren att jag måste ha en öppen burk cellulosaförtunning under sängen för att kunna somna.  Nä, men allvarligt, att det inte är nyttigt är ju givet men vad kan man råka utför? Cancer, hjärnskador mm? Ja, skulle tro att det på sikt kan leda till både cancer och hjärnskador. Folk som sniffar lim och annat gott (lack?) blir ju helt borta på längre sikt. Har därför inga planer på att utsätta mig för det även på kort sikt... Lösningen dödar hjärnceller inte bedövar. Dessutom så finns det en avhandling om att Thinner och andra lösningsmedel kan frambringa skador på hörselsystemet. Lågfrekvent Tinnitus är tydligen rätt vanligt bland lackerare. Inget man önskar sig frivilligt. 
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 13 Sep 2013, 10:48 |
|
 |
|
LieMfB
|
Starsailor wrote: LieMfB wrote: En ordentlig andningsmask är ett måste.
Jag har bara lackat klarlack, men det har blivit väldigt blankt och fint. Blankare än farsans American Standard-strata faktiskt:
Snyggt! Får man fråga var du lackar? Är det hemmavid eller råkar det vara en lokal där andra (jag) också har möjlighet att lacka? Bor också i Uppsala. Lackade hemma, dels hemma hos farsan, dels i min bostadsrättsförenings hobbyrum. Har försökt vara utomhus så mycket som möjligt och det funkar rätt bra. I år har det ju varit ganska insektsfritt.
|
| 13 Sep 2013, 12:34 |
|
 |
|
maltjik
|
nu vill jag inte förringa riskerna med lösningmedel i färger, men det är ju ganska stor skillnad på att lacka något en gång och att stå och lacka varje dag. men man har nog större chans att få ett bra resultat om man inte blir alltför såsig i huvudet 
|
| 13 Sep 2013, 13:28 |
|
|