View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:21



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd användas? 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd användas?
Ja, som rubriken frågar- kan man utan (någon större) risk använda vanligt tele-tele instrumentkabel mellan stärkare och högtalare? Det handlar om en transistorsångförstärkare i det här fallet.


12 Jul 2013, 10:40
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
Vet inte varför riktigt men när frågan kommer upp så brukar svaret bli helst inte. Inte värt risken helt enkelt. Into music har nog för 2-300 skulle jag tro, beroende på hur lång den måste vara.

_________________
www.slackervillezoo.se


12 Jul 2013, 11:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Aug 2002, 22:58
Posts: 1114
Location:
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
Effekten ut ur din förstärkare är tusentals gånger högre än den ur en elgitarr, arean på gitarrkabeln är alldeles för tunn och du riskerar att kortsluta den pga av värmeutveckling, men ett uppbrunnet slutsteg som resultat.
Är det värt att riskera en brunnen förstärkare och inställt rep/gig för 200:- så kör. Annars, köp en högtalarkabel. :roll:


12 Jul 2013, 11:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
Skillnaden mellan kabeltyperna är jordningen. På instrumentkabel är jordningen dragen runt den heta signalkabeln. På högtalarkabel går jorden & signalen parallellt, bredvid varandra. En rundjordning bromsar signal; men gör den tystare. Detta är helt ok så länge signalen kablarna leder är svag. Denna "bromsning" blir en enorm på frestning efter ett förstärkare/slutsteg.

Det är i så fall mycket bättre att hitta en stump vanlig elkontakt kabel (äldre ojordad två ledarkabel), -och löda tele pluggarna på den istället. Då får man en mer korrekt högtalarkabel.


/ Jonken


12 Jul 2013, 11:32
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
gurami64 wrote:
Ja, som rubriken frågar- kan man utan (någon större) risk använda vanligt tele-tele instrumentkabel mellan stärkare och högtalare? Det handlar om en transistorsångförstärkare i det här fallet.

Helt enkelt, NEJ! Risken för avbrott eller kortis är uppenbar, förutom att du tappar effekt över den för tunna kabeln.
Spelar inte någon avgörande roll vilken form av slutsteg det är.

Jonken, det där med "bromsar" p.g.a. att skärmen omsluter HOT får du gärna förklara, jag begriper det inte. Den stora skillnaden är ju kabelarean, både för + och - signal. Tvärsnittsarean är helt enkelt för klen i instrumentkabel. Menar du att en omslutande skärm är en sämre ledare än en enkel parallellkabel? Fortfarande tvärsnittsarean som begränsar, skulle jag tro. Möjligtvis, utan att räkna på något sätt, en större kapacitiv last p.g.a. utformningen.

Det finns inget "magiskt" i själva utformningen vid så låga frekvenser, handlar helt enkelt om impedansen (både R och C), effekt och värmeutveckling.

_________________
Image


12 Jul 2013, 11:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
kjelle wrote:
gurami64 wrote:
Ja, som rubriken frågar- kan man utan (någon större) risk använda vanligt tele-tele instrumentkabel mellan stärkare och högtalare? Det handlar om en transistorsångförstärkare i det här fallet.

Helt enkelt, NEJ! Risken för avbrott eller kortis är uppenbar, förutom att du tappar effekt över den för tunna kabeln.
Spelar inte någon avgörande roll vilken form av slutsteg det är.

Jonken, det där med "bromsar" p.g.a. att skärmen omsluter HOT får du gärna förklara, jag begriper det inte. Den stora skillnaden är ju kabelarean, både för + och - signal. Tvärsnittsarean är helt enkelt för klen i instrumentkabel. Menar du att en omslutande skärm är en sämre ledare än en enkel parallellkabel? Fortfarande tvärsnittsarean som begränsar, skulle jag tro. Möjligtvis, utan att räkna på något sätt, en större kapacitiv last p.g.a. utformningen.

Det finns inget "magiskt" i själva utformningen vid så låga frekvenser, handlar helt enkelt om impedansen (både R och C), effekt och värmeutveckling.

Det där kan säkert någon rör-bojare förklara i bättre, förstående termer än vad jag kan.


/ Jonken :wink:


12 Jul 2013, 11:45
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
tack, tack, tack. Jag är övertygad. Ingen gurasladd till högtalaren.


12 Jul 2013, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
kjelle wrote:
[
Jonken, det där med "bromsar" p.g.a. att skärmen omsluter HOT får du gärna förklara, jag begriper det inte. Den stora skillnaden är ju kabelarean, både för + och - signal. Tvärsnittsarean är helt enkelt för klen i instrumentkabel. .


Det är arean som är för klen i instrumentkabel, precis som du skriver.

Marshalls brinner upp med gitarrsladd , det vet jag av egen erfarenhet (dum ungdomsgrej)

_________________



12 Jul 2013, 20:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
vanlig elsladd omgjord för detta syfte har funkat bra för mig på en 2x20w iaf. alltså en vardagsrumsförstärkare. Har hört många ggr att detta ska räcka för gurastärk också


12 Jul 2013, 23:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
henriperkio wrote:
vanlig elsladd omgjord för detta syfte har funkat bra för mig på en 2x20w iaf. alltså en vardagsrumsförstärkare. Har hört många ggr att detta ska räcka för gurastärk också


Japp!
Jag kör vanlig svart elsladd till mina högtalarsladdar och spelar på rörförstärkare på 50 watt och 100 watt.
Jag menar eftersom en elsladd klarar minst 230 volt är det ganska safe när det handlar om styrkor på under 20 volt. ( Eller vad outputen kan hamna på?)


13 Jul 2013, 13:27
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
Quote:
Japp!
Jag kör vanlig svart elsladd till mina högtalarsladdar och spelar på rörförstärkare på 50 watt och 100 watt.
Jag menar eftersom en elsladd klarar minst 230 volt är det ganska safe när det handlar om styrkor på under 20 volt. ( Eller vad outputen kan hamna på?)


Det är två saker som man skall hålla isär och det är spänning och ström.

Om en kabel klara av 230V säger bara att den har en viss isolationsförmåga och är det absolut ingen garanti att den tål hög ström, där kommer tvärsnittsarean in.

Har man låg spänning och hög ström för att ta ut en viss effekt så måste man ha grova kablar för att inte få effektförluster och med det värme som kan göra att kablarna brinner av eller isoleringen smälter så det blir kortslutning. Har man tvärt om högspänning och låg ström klara man sig med klenare kablar men då måste isoleringen på kabeln vara bättre.

Dock så tror jag det skall mycket till att man lyckas bränna av eller smälta isoleringen på en "vanlig 1.5 kvadrats" kabel, den lär nog klara av ganska mycket för vid 20V blir det 5A vis 100W effekt och rimligt vis borde väl den tåla runt 200W om jag minns rätt så brukar man avsäkra 1.5 mm2 med 10A säkringar.


13 Jul 2013, 15:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
vanlig elkabel typ lampsladd tål 100 watt utan problem.

_________________



13 Jul 2013, 19:04
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Jan 2019, 09:53
Posts: 39
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
Så detta är en instrumentkabel då? Köpte stärkaren och provspelade då med den kabeln hos säljaren men nu vågar jag inte köra på här hemma :D


Attachments:
7FE6CFBF-AAD5-4BB0-9E4E-7DD5F47BB06E.jpeg [250.51 KiB]
Not downloaded yet
04 Jan 2021, 21:54
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
EmilK wrote:
Så detta är en instrumentkabel då? Köpte stärkaren och provspelade då med den kabeln hos säljaren men nu vågar jag inte köra på här hemma :D

Ja det är en instrumenkabel du har där

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


04 Jan 2021, 22:52
Profile

Joined: 04 Jan 2019, 09:53
Posts: 39
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
Tack så mycket, bara att handla en ordentlig då!


05 Jan 2021, 00:08
Profile

Joined: 18 Feb 2018, 20:05
Posts: 117
Post Re: Hur är det nu med högtalarkablar- kan gitarrsladd använd
Aha! Gör själv skillnad på kraft och signalkabel på arbetet (och på stereon) men inte tänkt på det i det här sammanhanget.
Har ju använt en sådan där billig färgad patchkabel mellan min TT lunchbox och högtalaren. Visserligen inte på några hårresande volymer. Men det är ju väsentlig skillnad på 7-15 W och 50-100 W. Ändå omkring faktor 10.


05 Jan 2021, 13:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.