View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 04:25



Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
En customgitarr från tanke till gitarr. Har kommit nu! 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post En customgitarr från tanke till gitarr. Har kommit nu!
Uppdatering 2:

Nu har gitarren trillat in i mina händer. Den kom utan elektronik (som bestämt) så jag har suttit två kvällar och installerat och justerat.
Gitarren kom av någon anledning justerad med 0.009-0.042, vilket jag inte använder. Överkomligt problem :D
Har spelat någon timme (mest meckat) så det är för tidigt att tycka något seriöst om hur det låter (skall ta med den ut i helgen och prova där det betyder något). Intrycket efter att ha spelat oinkopplat är extremt positivt, allt känns och kanon.

Vikten är också mycket bra. Med mickar och elektronik ligger den lite över 2 kg, mycket lätt alltså.

Halsen känns lite ovan för att den är tjockare, men väldigt positivt, typ precis vad jag önskade.

Återkommer efter helgen med lite seriösare intryck men knäppte några snabba bilder (mest så att det finns några innan jag hinner repa den). Mörkt här så bilderna blev inte så kul, men ändå, den är fan fin som en dröm!
Image

Image

Stämskruvarna ser onekligen rätt skumma ut :D
Image

Image

Image


En liten uppdatering om hur det går.

Gitarren är nu skickad från CS fabriken i Japan, skickades för ca en och halv vecka sen.
Gitarren blev kvar lite längre än tänkt då de ville utvärdera den för att se om det är något i den som kan leva vidare i en vanlig modell.
Den kommer att landa i mina händer i slutet av oktober eller början av november, spännande är bara förnamnet. :D
Den åker container båt hit tillsammans med en leverans av vanliga gitarrer till Crafton, därför tar frakten så lång tid.

Samtidigt som den kommer får jag tillbaka min LACS hals (som varit halsmodell) så det kommer att bli som att få två custom gitarrer på samma gång :D :D :D
Den gitarren har varit utan hals länge nu, så länge att man snudd på glömt bort att den finns.

Mer inlägg när den trillat in.



”En gitarr blir till” trådar är ju lite poppis här så jag tänkte jag skulle bidra med en egen.
Tyvärr byggarna dåliga på att fotografera förloppet och jag lika dålig på att spara de bilder jag fått, så bildmängden blir tyvärr därefter, usel.

Massor av respekt till den som orkar läsa allt :D

Som säkert de flesta som är någorlunda flitigt här på forumet redan vet så bröt jag vänster axel illa 2011. Detta har medfört att jag har problem med gitarrer med normal vikt när jag står upp och spelar, och gitarren hänger på axeln, en längre stund. När jag bara spelar ett gig och sen har några dagars vila funkar det, det gör ont som fan men går att uthärda. Men när jag spelar gig flera dagar i rad blir en vanlig, och ändå relativt lätt gitarr, outhärdligt.
Jag skaffade en sån sär Yamaha iPod gitarr, RGX-A2, som är extremt lätt som räddningsplanka när det behövdes. Men även om det är en ganska ball gitarr som låter okay, så vill jag inte spela på den, den känns inte hemma och ser hemsk ut. Jag vill ha en gitarr i vanligt trä utan klibbiga lager av ”skumma grejer” som håller ihop balsa trä :D

En sån här Yamaha.

För att göra en lång story lite kortare.
Jag frågade mina vänner på Ibanez om de inte kunde hjälpa mig att dra ihop något i vanligt trä, baserat på en modell jag gillar och är van vid, men som är extremt lätt.
De tände på iden, sa ”sure”, och en plan började jobbas fram.
Projektet har pågått sen början av 2012.

Det första som bestämdes var att gitarren skall vara baserad på Ibanez FR modell, min absoluta favorit Ibanezmodell genom tiderna. Alltså en teleliknande gitarr med två humbuckers, en femläges switch, volym och ton. Men då jag vill ha lönngreppbräda istället för rosewood som FR normalt har, flytande EDGE svaj istället för de fasta stall FR normalt har, direktmonterade humbuckers istället för de ramar FR normalt har och mahogny kropp istället för den askkropp FR normalt har beslutade vi att göra en rejält mycket lättare replika på min LA Custom Shop FR (blev en lång mening det där). Efter lite velande fram och tillbaka kom vi fram till att deras Japanska custom shop skulle bygga gitarren istället för deras, betydligt mer kända, LA custom shop skulle göra det.
Jag äger och har provat massor av gitarrer från båda CS ställena och tycker att den Japanska är ett snäpp vassare, Ibanez själv höll med, så det fick bli så.

En replika på denna alltså.
Image

Halsen från min LACS skickade över till japan för att klonas.
Den har några features som jag vill ha med på den nya, bland annat en större halsklack för att göra övergången mellan hals och huvud stryktåligare. Jag älskar också profilen på den halsen. Senare under processen togs, trots ökad vikt, beslut om att göra den nya halsen 1.5mm tjockare. Samma profil, alltså som om man lade till en 1.5mm tjockare greppbräda.

Halsklacken jag vill ha ser ut så här. För er som spelar Ibanez vet ni att den är rejält mycket större än vanligt.
Image

Ljudet i gitarren är självklart extremt viktigt men sekundärt till vikten, som huvudsyfte är gitarren tänkt som en live gitarr (skulle något inte stämma ljudmässigt har jag massor av andra att använda i studio). DiMarzio kommer att göra custom mickar som, så mycket det går, kompenserar för eventuella ljudproblem. Hur som helst, drömvikten vi siktar på är 2kg. Detta på en gitarr som ”är som en normal” gitarr, känns som de FR jag är van vid, helt enkelt.

Svaj är ju helt klart en källa till mer vikt, men jag vill helt enkelt inte vara utan det.
Jag funderade länge på att ha typ ett Wilkinson stall men vill helt enkelt ha ett EDGE, vikt får snos någon annanstans.
Byggaren (den är byggd av bara en person) letade lätt mahognyträ väldigt länge men konstaterade att vi inte kan nå vår drömvikt med mahogny i kroppen och speciellt inte om jag ville ha en lönntopp på den. Han föreslog en handplockad bit extremt lätt ask istället.

Jag har aldrig riktigt kommit överens med ask i humbucker gitarrer då jag tycker att humbuckers inte riktigt fixar att återge diskanten som ask har på ett snyggt sätt, ljudet blir hårt i toppen på ett sätt som jag inte gillar (extremt svaga humbucker typ EJ Custom funkar, men det är inte vad gitarren skall ha). I singlecoilgitarrer funkar däremot ask kanon, men singlecoil är inte vad denna gitarr skall ha.
Jag var tveksam till ask men behövde ta beslut om lite mer vikt och mahognykropp eller lite lägre vikt och ask. Så jag lade hela projektet vilande och bestämde mig för att spela en bunke spelningar och göra lite studiojobb och bara spela på H-H gitarrer med askkropp för att se om jag kunde hitta hem med det.
Efter massor av spelande och lika mycket mickbytande blev jag nöjd med ask, jag föredrar mahogny men kan leva med ask. Leva med det mycket nog att en askgitarr skulle kunna bli mitt huvudinstrument live. Extremt lätt ask med lönntopp fick det bli.

Ställe 1 att sno vikt på är att göra gitarren chambered så mycket det bara går utan att den blir svag och instabil. Det experimenterades mycket med var man kunde sno trä utan att göra gitarren svag och påverka tonen så lite som möjligt.

Det slutade så här. Kroppen liggande på den topp jag valt.
Image

Byggaren föreslog att göra även huvudet på gitarren chambered, många bäckar små (men även för att få ner vikten på huvudet för bättre balans). Vi lekte med tanken att göra en ny huvudform, ett mindre huvud, men Ibanez skallen är ju den snyggaste som finns så jag vill ha den.

För att spara mer vikt på skallen valde vi andra stämskruvar, Gotoh Stealth-Keys som är extremt lätta utan att vara en leksak.

Små rackare.
Image

Byggaren trodde att en chambered hals inte skulle bli stabil nog att resa runt med så vi lämnade den ”normal” och bara hittade väldigt lätta bitar. Vi var inne på att göra den chambered och förstärka med grafit men jag blev skraj att det skulle låta gurka och backade på det. Jag är en mes.

Kvar var bara att bråka fram hur lönntoppen skulle se ut.
Jag gillar ganska flammigt men ändå ganska diskreta flammor, inte så där överdrivet som till exempel PRS ofta har. Det är sjukt snyggt men blir brutalt störigt efter ett tag, diskret skall det vara. De skickade en massa bilder på trä och jag valde en jag trodde skulle bli bra. Tyvärr slängt alla dessa bilder :(

Sagt och gjort, allt träval och träprat var färdigt och själva bygget kunde ta fart.

Under tiden träarbetet höll på så började vi titta på stallet, vad som kunde göras med det. Jag gav dem helt fria händer att busa med det och de bytte ut alla delar som inte har mycket belastning mot specialgjorda delar i lättviktsmetall och fick ner vikten en del (hur mycket vet jag inte än).

Vi tog också alla beslut om spec på övrig hardware nu.
Jag vill ha rostfria (trots att jag gillar vanliga mycket bättre) jumbo band slipade med raka kanter, alltså att banden inte är slipade lutande inåt som det normalt är. Lite obekvämare för handen när man skall byta position, men jag gillar att ha mycket band utanför E strängarna så att man slipper att strängen trillar av brädan när man spelar med mycket vibrato. Byggaren gillade inte det och ville göra såna där J-custom slipade bandändar (helt rundade som känns som en dröm för handen), så jag fick skrika lite på honom om det. Raka bandändar skall det vara annars flyger jag över och slår en torsk i huvudet på dig!

Inte helt lätt att visa på bild, men kanske syns det här vad jag menar med banden.
Image

Bandinläggen skall vara små prickar som normalt på en Ibanez.

Att välja färg på gitarren var nog det svåraste av allt, glada ”synliga” färger som
Royal Blue Sapphire,
Image

Transparent Aqua Blue,
Image

Transparent Orange
Image

var lockande men efter massor av velande fick ”diskret normalt” vinna.

Jag valde Ibanez Bright Brown Rutile (BBE) färg.
Image

Ganska lik deras klassiska Vintage Violin (VV) färg. En sån färg man inte tröttnar på (vis av att jag fortfarande älskar utseendet på min VV RG3120) och som åldras snyggt.

Just nu står gitarren mer eller mindre färdig i Japan och jag bör få den i mina händer i Holland i september. Man kan lugnt säga att det blir en tuff väntan, Magnus vill spela på den :) :D :)

Som att veta vad man skall få i julklapp, något man verkligen vill ha, redan i augusti.
Jobbigt att vara barn ibland.

Så här ser den ut just nu (fick bilderna idag).
Image

Image

Recension kommer så fort jag får den i händerna. :D

Jag blir så glad att jag avslutar med en fisk från min lokala sjö bakom huset.
Image

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


Last edited by Magnus Olsson on 14 Nov 2013, 14:09, edited 3 times in total.



03 Jul 2013, 17:10
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2002, 01:55
Posts: 1448
Location: Lund
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Fan vad läcker. Sånt här vill vi se mer av :)

Trodde du gillade vanliga wizard halstjockleken med tanke på gurorna på din hemsida. Men du kör alltid 1,5mm extra på dina customguror?

_________________
Image


03 Jul 2013, 17:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Oakman wrote:
Fan vad läcker. Sånt här vill vi se mer av :)

Trodde du gillade vanliga wizard halstjockleken med tanke på gurorna på din hemsida. Men du kör alltid 1,5mm extra på dina customguror?


Tack!
Det är kul med gitarrgrejer.

Halstjockleken är en helt ny grej att testa för mig.
Jag älskar vanliga wizardhalsar men har ju redan mer än 25 såna :D

Tanken kommer ifrån att jag märker att jag spelar mer och mer ackord/komp och mindre och mindre solo (alla andras låtar jag skall spela så tar jag bort solot om jag får, får inte ut något av att spela över den sortens ackordföljder längre, då kan solot lika gärna inte vara där) tjockare halsar blir mer vilsamt för handen vid sånt spel, tycker jag.
Även det att jag spelat på många udda modeller på senare tid med tjockare halsar, min "vad jag känner mig hemma på" har blivit bredare.

Plus att det är lött att göra en tjock hals tunnare men svårt som fan tvärt om.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jul 2013, 17:45
Profile WWW

Joined: 01 Mar 2003, 15:54
Posts: 8432
Location: Stockholm
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Jättekul läsning, och ett ypperligt val av färg!

_________________
"With great power comes great responsibility"
Stolt sponsor av Ljudbojen


03 Jul 2013, 18:31
Profile

Joined: 30 Jan 2013, 19:20
Posts: 14
Location: Malmö
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Det där verkar till att bli en riktigt läcker gitarr!

Telestyle kropp med två humbuckers, varför har jag aldrig tänkt på det?!?

Kommer de ner mot två kilo så blir jag riktigt imponerad. :roll:

Jag beklagar att du skadade dig så att det påverkar ditt gitarrval men jag kan förstå dig eftersom jag själv har en gammal axelskada
som än idag begränsar mig. Så inga strator från 70-talet eller les paul på 4 kilo plus. Jag försöker hitta gitarrer som väger under 3 kg
så klarar jag mig.

Schysst gädda förresten! 10 kg:s trakten?

/Anders


03 Jul 2013, 18:33
Profile

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Oj!

Vilket projekt!
Men du är nog lite skadad magnus när du skriver att: Hela projektet fick ta paus medans jag började spela H-H guror med Ask-kropp för att vänja mig typ"

Bara ett fel med gitarren:
Det skulle ju varit matching headstock givetvis!
Jättesnygg i övrigt!


03 Jul 2013, 18:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Spider-Man wrote:
Jättekul läsning, och ett ypperligt val av färg!



Tack!

Det dör med färg är svårare än man tror :D
Det man gillar direkt är inte tvunget dt man gillar efter två år.
Har gjort "misstaget" med glada happy färger för men tycker att det blir för mycket efter ett tag.
Jag är lite glad att jag lyckades sansa mig lite :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jul 2013, 18:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
The Postman wrote:
Det där verkar till att bli en riktigt läcker gitarr!

Telestyle kropp med två humbuckers, varför har jag aldrig tänkt på det?!?

Kommer de ner mot två kilo så blir jag riktigt imponerad. :roll:

Jag beklagar att du skadade dig så att det påverkar ditt gitarrval men jag kan förstå dig eftersom jag själv har en gammal axelskada
som än idag begränsar mig. Så inga strator från 70-talet eller les paul på 4 kilo plus. Jag försöker hitta gitarrer som väger under 3 kg
så klarar jag mig.

Schysst gädda förresten! 10 kg:s trakten?

/Anders


Tack!
Jag hoppas det, vill verkligen att det skall bli en jag gillar och inte en jag använder för att axeln säger till.
Skador är irriterande, den moderna människan har liksom vant sig vid att allt går att laga och när det inte går blir man "men va fan! Dumma doktor, laga mig då för fan!". Många saker som blivit förändrade på grund av en sekunds olycka. Man inser att livet snabbt kan skruvas runt och man får nosen åt ett helt annat håll än man tänkt.
Har hänt en gång tidigare med handen där lillfinger på vänster hand fortfarande är pucko, jag lyckades övertala mig själv att det var Guds sätt att säga till mig att sakta ner i mitt spel lite. Så det var ju positivt i slutänden :D

8.2 vägde den.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jul 2013, 18:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 13:55
Posts: 1195
Location: Smålands mörka skogar
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Trevligt!
Lyckades de få tag i rätt bandstavar till dig?

_________________
__________________________

http://www.roothcustomguitars.se

http://www.facebook.com/pages/Rooth-Cus ... 880?ref=ts


03 Jul 2013, 18:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Vibrolux wrote:
Oj!

Vilket projekt!
Men du är nog lite skadad magnus när du skriver att: Hela projektet fick ta paus medans jag började spela H-H guror med Ask-kropp för att vänja mig typ"

Bara ett fel med gitarren:
Det skulle ju varit matching headstock givetvis!
Jättesnygg i övrigt!



Klart att man är skadad, rejält också :D
Men ask, humbuckers och jag har aldrig kommit överens.
Var ju tvungen att veta att jag kan lära mig leva med det innan gitarren byggdes så att den inte blir hängande ospelad.
Ask är i mina öron det enda trä där man oftast kan säga vad det är bara genom att spela på gitarren, ljudet den har.
Det verkar inte trivas med humbuckers, diskanten blir hård och det gillar jag inte.
Men jag hittade lösningar, så det funkar.

Jag håller med, jag specificerade matching headstock men den blev svart ändå.
Troligen en kommunikations miss med "denna halsen skall klonas (och den har svart huvud).
Kan också vara att det inte är rätt hals på bilden, att de tagit en vanlig för fotot.
Men jag kan leva med svart.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jul 2013, 19:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Guitaraddict wrote:
Trevligt!
Lyckades de få tag i rätt bandstavar till dig?


Tackar!

Ja, det fixade fram rätt stavar, som är exakt som de vanliga de använder.
Har ju inte provat men de säger det i alla fall.

Skall bli sjukt kul att prova den,

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jul 2013, 19:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 13:55
Posts: 1195
Location: Smålands mörka skogar
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Magnus Olsson wrote:
Guitaraddict wrote:
Trevligt!
Lyckades de få tag i rätt bandstavar till dig?


Tackar!

Ja, det fixade fram rätt stavar, som är exakt som de vanliga de använder.
Har ju inte provat men de säger det i alla fall.

Skall bli sjukt kul att prova den,

/Magnus


Vi får hålla tummarna för att det är rätt kvalitet på dem, det florerar lite rostfria bandstavar som är för mjuka -och det vill man ju inte ha :)

_________________
__________________________

http://www.roothcustomguitars.se

http://www.facebook.com/pages/Rooth-Cus ... 880?ref=ts


03 Jul 2013, 19:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Guitaraddict wrote:

Vi får hålla tummarna för att det är rätt kvalitet på dem, det florerar lite rostfria bandstavar som är för mjuka -och det vill man ju inte ha :)


Jo, du vill det, då får du ju banda om snabbare :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jul 2013, 19:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 13:55
Posts: 1195
Location: Smålands mörka skogar
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Magnus Olsson wrote:
Guitaraddict wrote:

Vi får hålla tummarna för att det är rätt kvalitet på dem, det florerar lite rostfria bandstavar som är för mjuka -och det vill man ju inte ha :)


Jo, du vill det, då får du ju banda om snabbare :D

/Magnus


:mrgreen:

_________________
__________________________

http://www.roothcustomguitars.se

http://www.facebook.com/pages/Rooth-Cus ... 880?ref=ts


03 Jul 2013, 19:36
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Låter som du är lite på samma spår som billy gibbons, hans gitarrer är väl mer eller mindre som schweizerostar om man ska tro det som sägs om dom, med kaviteter i hals, kropp osv.....

Grymt snygg burst hursomhelst, hoppas guran blir kanon!

För övrigt måste jag nog säga att deras vintage violin är den snyggaste bursten jag någonsin sett på en gitarr - sjukt grym!!! :shock:

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


03 Jul 2013, 21:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
häftigt!

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


03 Jul 2013, 22:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Kanon, ett av dom bästa projekten hittils här på bojen. Ska bli kul att få läsa mer om gubb-ibban när du väl har fått hem den. Konstigt att du inte valde reversed headstock , det är ju allmänt känt att dom halsarna väger mindre :mrgreen:

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


03 Jul 2013, 22:24
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Wow, vilken drömsits! Ska jag få en customgitarr byggd, är det nog jag själv som får bygga, eller slanta upp något ohyggligt. Bara att gratulera!
Och, halstjockleken verkar ju helt rätt.

Säger en som ska justera en Wizard hals för första gången, projekt till sonen.

_________________
Image


03 Jul 2013, 22:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Plexiglas wrote:
Låter som du är lite på samma spår som billy gibbons, hans gitarrer är väl mer eller mindre som schweizerostar om man ska tro det som sägs om dom, med kaviteter i hals, kropp osv.....

Grymt snygg burst hursomhelst, hoppas guran blir kanon!

För övrigt måste jag nog säga att deras vintage violin är den snyggaste bursten jag någonsin sett på en gitarr - sjukt grym!!! :shock:


:shock:
När du säger så blir man ju lite rädd, ju.
Han är ball men bra ljud har han ju inte.
Så jag säger "han gör det att han är en gubbmes, jag har ädlare anledningar". :-)

Håller med dig om VV, men har redan det på ett par gitarr så lite skillnad kändes rätt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jul 2013, 23:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Joshunznera wrote:
häftigt!


Tack, tackar!

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jul 2013, 23:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
B.B.A. wrote:
Kanon, ett av dom bästa projekten hittils här på bojen. Ska bli kul att få läsa mer om gubb-ibban när du väl har fått hem den. Konstigt att du inte valde reversed headstock , det är ju allmänt känt att dom halsarna väger mindre :mrgreen:


Du är en fin pojke som förstår en hel massa :D

Vi mätte och kom fram till att reversed blev 16-19% tyngre och 98% fulare :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jul 2013, 23:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
kjelle wrote:
Wow, vilken drömsits! Ska jag få en customgitarr byggd, är det nog jag själv som får bygga, eller slanta upp något ohyggligt. Bara att gratulera!
Och, halstjockleken verkar ju helt rätt.

Säger en som ska justera en Wizard hals för första gången, projekt till sonen.


Ja, det är en underbar situation att vara i att ens favorit märke bygger åt en.
Detta är första gången jag bett om det (tycker att frågan är lite töntig när man är mange nobody) alla andra gånger har de frågat.

Jag hoppas det, annars får jag ge mig på den med en fil.
Men jag känner mig ganska trygg i att det kommer att funka bra, tänker inte så jättemycket på sånt längre så länge det inte är vintage radius (det är hemskt).

Jag får ta med den till nästa Fuzz så att alla som vill kan prova.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jul 2013, 23:23
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Fränt!
Kul med ett annat mål med bygget än att göra en exakt lika dan som det redan finns tusentals av.
Lätta gitarrer är verkligen underskattat tykker 2,3 kilosgitarrägaren


03 Jul 2013, 23:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Den var ju riktigt snygg, tycker jag som brukar hata Ibanez! :D Men tror du inte att den blir sjukt framtung med så fet hals tillsammans med lätt kropp? Jag har löst detta på min elbas genom att flytta bakre axelbandskroppen till baksidan av själva kroppen. Ungefär som den främre knoppen sitter på en SG, fast kanske 7 centimeter in från bakkant. Det gör grym skillnad för balansen. Oändligt mycket mer än att flytta knoppen uppåt och nedåt längs kroppens bakkant som en del gör (har alltid undrat varför eftersom det inte hjälper).

En annan tanke vore att fixa ett specialaxelband som hänger på höger axel istället för vänster. Har sett nån tomte som kört med sådant av okänd anledning. Alla sätt är bra utom de dåliga. 8)


04 Jul 2013, 00:23
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Vilket projekt!
Kul med projekt med ett så tydligt, och i gitarrvärlden, väldigt ovanligt fokus - spara vikt.
Ni funderade aldrig på generösare avfasningar enligt devisen "många bäckar små"?
Jag kan uppleva Ibanez som lite väl "fyrkantiga" med liten radie på avfasningar, mer som en tele än strata, gissar att det finns en del trä att skala av generellt och framförallt runt hornen och vid avfasningen för högerarm och mage?!


04 Jul 2013, 00:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Makten wrote:
Den var ju riktigt snygg, tycker jag som brukar hata Ibanez! :D Men tror du inte att den blir sjukt framtung med så fet hals tillsammans med lätt kropp? Jag har löst detta på min elbas genom att flytta bakre axelbandskroppen till baksidan av själva kroppen. Ungefär som den främre knoppen sitter på en SG, fast kanske 7 centimeter in från bakkant. Det gör grym skillnad för balansen. Oändligt mycket mer än att flytta knoppen uppåt och nedåt längs kroppens bakkant som en del gör (har alltid undrat varför eftersom det inte hjälper).

En annan tanke vore att fixa ett specialaxelband som hänger på höger axel istället för vänster. Har sett nån tomte som kört med sådant av okänd anledning. Alla sätt är bra utom de dåliga. 8)


Måste säga tack som fan när det kommer från dig att den var riktig snygg :D

Jag är inte speciellt orolig för obalans, halsen är inte fet nu, mer som en normal tjock hals.
Normalt är ju Ibanez wizard ganska tunna. Lite tjockare än en normal, modern, strata gissar jag.
Men stämskruvarna är rejält mycket lättare än vanligt, huvudet är hollow (gör nog inte många gram, men ändå).
Jag tror att det blir bra.

Jag har haft det som lösning ett tag nu, ha gitarren på höger axel alltså.
Har med mig två axelband och byter till ett lite kortare när jag behöver ha det på höger axel, funkar bra att spela så.
Fick börja med det direkt efter olyckan och flytta gitarren istället för vänster armen (lät inte jättebäst men det var kul att tvingas tänka om så att man kunde spela låtar i en position).

Men man ser ut som en mupp med gitarren på höger axel.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jul 2013, 02:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
HRJ wrote:
Vilket projekt!
Kul med projekt med ett så tydligt, och i gitarrvärlden, väldigt ovanligt fokus - spara vikt.
Ni funderade aldrig på generösare avfasningar enligt devisen "många bäckar små"?
Jag kan uppleva Ibanez som lite väl "fyrkantiga" med liten radie på avfasningar, mer som en tele än strata, gissar att det finns en del trä att skala av generellt och framförallt runt hornen och vid avfasningen för högerarm och mage?!


Ja, det är nog inte det viktigaste när de flesta bygger, vikten alltså, de flesta vill ha en version på en strata, tele eller LP.
Fast parker tänkte nog så nä de började bygga, gissar jag.

Vi pratade lite om det, avfasning på kroppen, men tyckte att det skulle sluta vara en Ibanez då.
Jag ville att gitarren skall se ut som en vanlig Ibanez om man ser mig spela på den.
Ibanez vill nog också, även om de inte sa det, att det skall se ut som om jag spelar på en Ibanez.
Annars skulle man ju kunna skära bort rätt mycket, hela det undre hornet osv.
Är väl lite kontraproduktivt med tanke på att jaga vikt var målet, men jag skulle inte trivas med en gitarr som såg "galen" eller udda ut.
Jag vill ha en diskret rackare som jag kan ta med på alla gig där en humbucker funkar utan att se "out of place" ut, vilken stil det än skall spelas.

Rent visuellt så diggar jag de lite vassare kanterna som tele eller de flesta Ibanez har mycket mer än så som det är på strator.
Även om jag älskar strator så tycker jag inte att de är speciellt snygga på eller visuellt tilltalande.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jul 2013, 02:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 13:55
Posts: 1195
Location: Smålands mörka skogar
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Magnus, det här kanske vore till hjälp?
http://www.thomann.de/se/lm_bass_gurt_slider_901lt.htm

_________________
__________________________

http://www.roothcustomguitars.se

http://www.facebook.com/pages/Rooth-Cus ... 880?ref=ts


04 Jul 2013, 03:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Intressant projekt! Hoppas det kan slå två flugor i en smäll och lösa viktproblemet samtidigt som det blir en riktigt bra gitarr. Men om du nu har problem med axeln, borde du inte fiska efter lite lättare gäddor då? :O

Fler byggtrådar åt folket förresten!


04 Jul 2013, 05:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: En customgitarr från tanke till gitarr.
Det där är nog den snyggaste Ibanez jag sett!
Hoppas att du blir nöjd med gitarren, och att den funkar lika bra som tänkt!

Mvh Jonas.

_________________
http://www.pigsinspace.se


04 Jul 2013, 08:31
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 99 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.