Uppdatering 2:
Nu har gitarren trillat in i mina händer. Den kom utan elektronik (som bestämt) så jag har suttit två kvällar och installerat och justerat.
Gitarren kom av någon anledning justerad med 0.009-0.042, vilket jag inte använder. Överkomligt problem
Har spelat någon timme (mest meckat) så det är för tidigt att tycka något seriöst om hur det låter (skall ta med den ut i helgen och prova där det betyder något). Intrycket efter att ha spelat oinkopplat är extremt positivt, allt känns och kanon.
Vikten är också mycket bra. Med mickar och elektronik ligger den lite över 2 kg, mycket lätt alltså.
Halsen känns lite ovan för att den är tjockare, men väldigt positivt, typ precis vad jag önskade.
Återkommer efter helgen med lite seriösare intryck men knäppte några snabba bilder (mest så att det finns några innan jag hinner repa den). Mörkt här så bilderna blev inte så kul, men ändå, den är fan fin som en dröm!
Stämskruvarna ser onekligen rätt skumma ut
En liten uppdatering om hur det går.
Gitarren är nu skickad från CS fabriken i Japan, skickades för ca en och halv vecka sen.
Gitarren blev kvar lite längre än tänkt då de ville utvärdera den för att se om det är något i den som kan leva vidare i en vanlig modell.
Den kommer att landa i mina händer i slutet av oktober eller början av november, spännande är bara förnamnet.
Den åker container båt hit tillsammans med en leverans av vanliga gitarrer till Crafton, därför tar frakten så lång tid.
Samtidigt som den kommer får jag tillbaka min LACS hals (som varit halsmodell) så det kommer att bli som att få två custom gitarrer på samma gång
Den gitarren har varit utan hals länge nu, så länge att man snudd på glömt bort att den finns.
Mer inlägg när den trillat in.
”En gitarr blir till” trådar är ju lite poppis här så jag tänkte jag skulle bidra med en egen.
Tyvärr byggarna dåliga på att fotografera förloppet och jag lika dålig på att spara de bilder jag fått, så bildmängden blir tyvärr därefter, usel.
Massor av respekt till den som orkar läsa allt
Som säkert de flesta som är någorlunda flitigt här på forumet redan vet så bröt jag vänster axel illa 2011. Detta har medfört att jag har problem med gitarrer med normal vikt när jag står upp och spelar, och gitarren hänger på axeln, en längre stund. När jag bara spelar ett gig och sen har några dagars vila funkar det, det gör ont som fan men går att uthärda. Men när jag spelar gig flera dagar i rad blir en vanlig, och ändå relativt lätt gitarr, outhärdligt.
Jag skaffade en sån sär Yamaha iPod gitarr, RGX-A2, som är extremt lätt som räddningsplanka när det behövdes. Men även om det är en ganska ball gitarr som låter okay, så vill jag inte spela på den, den känns inte hemma och ser hemsk ut. Jag vill ha en gitarr i vanligt trä utan klibbiga lager av ”skumma grejer” som håller ihop balsa trä
En sån här Yamaha.
För att göra en lång story lite kortare.
Jag frågade mina vänner på Ibanez om de inte kunde hjälpa mig att dra ihop något i vanligt trä, baserat på en modell jag gillar och är van vid, men som är extremt lätt.
De tände på iden, sa ”sure”, och en plan började jobbas fram.
Projektet har pågått sen början av 2012.
Det första som bestämdes var att gitarren skall vara baserad på Ibanez FR modell, min absoluta favorit Ibanezmodell genom tiderna. Alltså en teleliknande gitarr med två humbuckers, en femläges switch, volym och ton. Men då jag vill ha lönngreppbräda istället för rosewood som FR normalt har, flytande EDGE svaj istället för de fasta stall FR normalt har, direktmonterade humbuckers istället för de ramar FR normalt har och mahogny kropp istället för den askkropp FR normalt har beslutade vi att göra en rejält mycket lättare replika på min LA Custom Shop FR (blev en lång mening det där). Efter lite velande fram och tillbaka kom vi fram till att deras Japanska custom shop skulle bygga gitarren istället för deras, betydligt mer kända, LA custom shop skulle göra det.
Jag äger och har provat massor av gitarrer från båda CS ställena och tycker att den Japanska är ett snäpp vassare, Ibanez själv höll med, så det fick bli så.
En replika på denna alltså.
Halsen från min LACS skickade över till japan för att klonas.
Den har några features som jag vill ha med på den nya, bland annat en större halsklack för att göra övergången mellan hals och huvud stryktåligare. Jag älskar också profilen på den halsen. Senare under processen togs, trots ökad vikt, beslut om att göra den nya halsen 1.5mm tjockare. Samma profil, alltså som om man lade till en 1.5mm tjockare greppbräda.
Halsklacken jag vill ha ser ut så här. För er som spelar Ibanez vet ni att den är rejält mycket större än vanligt.
Ljudet i gitarren är självklart extremt viktigt men sekundärt till vikten, som huvudsyfte är gitarren tänkt som en live gitarr (skulle något inte stämma ljudmässigt har jag massor av andra att använda i studio). DiMarzio kommer att göra custom mickar som, så mycket det går, kompenserar för eventuella ljudproblem. Hur som helst, drömvikten vi siktar på är 2kg. Detta på en gitarr som ”är som en normal” gitarr, känns som de FR jag är van vid, helt enkelt.
Svaj är ju helt klart en källa till mer vikt, men jag vill helt enkelt inte vara utan det.
Jag funderade länge på att ha typ ett Wilkinson stall men vill helt enkelt ha ett EDGE, vikt får snos någon annanstans.
Byggaren (den är byggd av bara en person) letade lätt mahognyträ väldigt länge men konstaterade att vi inte kan nå vår drömvikt med mahogny i kroppen och speciellt inte om jag ville ha en lönntopp på den. Han föreslog en handplockad bit extremt lätt ask istället.
Jag har aldrig riktigt kommit överens med ask i humbucker gitarrer då jag tycker att humbuckers inte riktigt fixar att återge diskanten som ask har på ett snyggt sätt, ljudet blir hårt i toppen på ett sätt som jag inte gillar (extremt svaga humbucker typ EJ Custom funkar, men det är inte vad gitarren skall ha). I singlecoilgitarrer funkar däremot ask kanon, men singlecoil är inte vad denna gitarr skall ha.
Jag var tveksam till ask men behövde ta beslut om lite mer vikt och mahognykropp eller lite lägre vikt och ask. Så jag lade hela projektet vilande och bestämde mig för att spela en bunke spelningar och göra lite studiojobb och bara spela på H-H gitarrer med askkropp för att se om jag kunde hitta hem med det.
Efter massor av spelande och lika mycket mickbytande blev jag nöjd med ask, jag föredrar mahogny men kan leva med ask. Leva med det mycket nog att en askgitarr skulle kunna bli mitt huvudinstrument live. Extremt lätt ask med lönntopp fick det bli.
Ställe 1 att sno vikt på är att göra gitarren chambered så mycket det bara går utan att den blir svag och instabil. Det experimenterades mycket med var man kunde sno trä utan att göra gitarren svag och påverka tonen så lite som möjligt.
Det slutade så här. Kroppen liggande på den topp jag valt.
Byggaren föreslog att göra även huvudet på gitarren chambered, många bäckar små (men även för att få ner vikten på huvudet för bättre balans). Vi lekte med tanken att göra en ny huvudform, ett mindre huvud, men Ibanez skallen är ju den snyggaste som finns så jag vill ha den.
För att spara mer vikt på skallen valde vi andra stämskruvar, Gotoh Stealth-Keys som är extremt lätta utan att vara en leksak.
Små rackare.
Byggaren trodde att en chambered hals inte skulle bli stabil nog att resa runt med så vi lämnade den ”normal” och bara hittade väldigt lätta bitar. Vi var inne på att göra den chambered och förstärka med grafit men jag blev skraj att det skulle låta gurka och backade på det. Jag är en mes.
Kvar var bara att bråka fram hur lönntoppen skulle se ut.
Jag gillar ganska flammigt men ändå ganska diskreta flammor, inte så där överdrivet som till exempel PRS ofta har. Det är sjukt snyggt men blir brutalt störigt efter ett tag, diskret skall det vara. De skickade en massa bilder på trä och jag valde en jag trodde skulle bli bra. Tyvärr slängt alla dessa bilder
Sagt och gjort, allt träval och träprat var färdigt och själva bygget kunde ta fart.
Under tiden träarbetet höll på så började vi titta på stallet, vad som kunde göras med det. Jag gav dem helt fria händer att busa med det och de bytte ut alla delar som inte har mycket belastning mot specialgjorda delar i lättviktsmetall och fick ner vikten en del (hur mycket vet jag inte än).
Vi tog också alla beslut om spec på övrig hardware nu.
Jag vill ha rostfria (trots att jag gillar vanliga mycket bättre) jumbo band slipade med raka kanter, alltså att banden inte är slipade lutande inåt som det normalt är. Lite obekvämare för handen när man skall byta position, men jag gillar att ha mycket band utanför E strängarna så att man slipper att strängen trillar av brädan när man spelar med mycket vibrato. Byggaren gillade inte det och ville göra såna där J-custom slipade bandändar (helt rundade som känns som en dröm för handen), så jag fick skrika lite på honom om det. Raka bandändar skall det vara annars flyger jag över och slår en torsk i huvudet på dig!
Inte helt lätt att visa på bild, men kanske syns det här vad jag menar med banden.
Bandinläggen skall vara små prickar som normalt på en Ibanez.
Att välja färg på gitarren var nog det svåraste av allt, glada ”synliga” färger som
Royal Blue Sapphire,
Transparent Aqua Blue,
Transparent Orange
var lockande men efter massor av velande fick ”diskret normalt” vinna.
Jag valde Ibanez Bright Brown Rutile (BBE) färg.
Ganska lik deras klassiska Vintage Violin (VV) färg. En sån färg man inte tröttnar på (vis av att jag fortfarande älskar utseendet på min VV RG3120) och som åldras snyggt.
Just nu står gitarren mer eller mindre färdig i Japan och jag bör få den i mina händer i Holland i september. Man kan lugnt säga att det blir en tuff väntan, Magnus vill spela på den
Som att veta vad man skall få i julklapp, något man verkligen vill ha, redan i augusti.
Jobbigt att vara barn ibland.
Så här ser den ut just nu (fick bilderna idag).
Recension kommer så fort jag får den i händerna.
Jag blir så glad att jag avslutar med en fisk från min lokala sjö bakom huset.
/Magnus