View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Jun 2026, 02:46

Reply to topic  [ 5 posts ] 
hjälp med Echoplex 
Author Message

Post hjälp med Echoplex
plockade upp ett echoplex ep-3 förra veckan, det fungerar, men har väldigt lågt eko,
och det kan heller inte självoscillera.

vet att på insidan finns det en trimpot, (inte den man når via panelen med skruvmejsel, den ställer bara in In-volymen)
där man kan ställa in feedback. (220k bias adj, längst till höger på kretsschemat).
Image
den har jag vridit fram och tillbaks, men det verkar som om den är trasig (eller det den påverkar),
då man kan vrida den ungefär 1/10 för förbättrad feedback, men vrider man den de resterande 9/10 så dör ekot helt.
jag ersatte den, men problemet kvarstår. så det satt alltså inte i den trimpotten, utan någon annanstans.

Sound-on-sound funktionen fungerar fint, högt och tydligt, men ekot är som sagt väldigt svagt.

har en ny kassett på ingång (fulltone etc-1 kassett) så ska se om det löser problemet,
men tror inte det, då SOS funkar som det ska.

kan det vara så att huvudet sitter lite fel? har nämligen försökt (med tång) ställa in huvudet,
men inte fått det att låta mer/bättre, men lyckades kanske inte.

här är en bild på huvudena, nån som vet vilket som är vilket?
Image

edit:
upptäckte nu att det är rätt låg dry-signal ut också.
så både eko och dry ut är rätt tysta, men SOS låter högt.

12 Jun 2013, 16:07
Profile WWW

Post Re: hjälp med Echoplex
Hej miaz

Jag har servat ep3 tidigare.

På din bild är SOS huvudet till vänster. 220k trimpotten justerar bias signalen in på bandet. Får du ett fint eko på SOS läget så är trimpotten ok inställd. Det finns även en biasfälla i form av en trimkondensator, den får endast justeras med isolerad skruvmejsel då man kan få stötar av den. Den behöver du inte heller röra om SOS ekot låter fint, och har du inget oscilloskop kan du heller inte mäta bias signalen. Så låt bli den.

Det är möjligt att du har problem med Eko huvudet till höger i bild. Du kan mäta motståndet på huvudena genom att mäta där de är fastlödda i omkopplaren. Den kortsluter ett huvud beroende på hur omkopplaren är ställd så du får ta SOS mätning i SOS läget samt vice versa. Kanske har du ett kontakt problem kring omkopplaren. Mät och verifiera enligt schemat.

Vissa EP3 hade en Fet som ingångs trissa och andra körde med en BJT liknande Q3 på schemat. Kanske fungerar din fet inte optimalt, har du mätt spänningarna på den? Det förklarar dock bara om dry förstärkningen är låg, inte att eko huvudet inte fungerar. En Ep3 ger inte mycket volymboost i dry läge. Man ställer istället in ekonivån så den matchar dry signalen med recordlevel potten som man kommer åt med en skruvmejsel från utsidan. Kanske är din drysignal normal men record level ställd för högt.

Har du kompressor kortet i din förresten? Det är ett extra kretskort som sitter ovanpå det mittersta kretskortet. Alltid intressant att veta vilket serienumret är också.

12 Jun 2013, 21:50
Profile

tack så hemskt mycket.
sjukt informativt

Quote:
Du kan mäta motståndet på huvudena genom att mäta där de är fastlödda i omkopplaren. Den kortsluter ett huvud beroende på hur omkopplaren är ställd så du får ta SOS mätning i SOS läget samt vice versa. Kanske har du ett kontakt problem kring omkopplaren. Mät och verifiera enligt schemat.

vilka punkter ska jag mäta mellan? och vad bör det mäta? eftersom SOS fungerar, så borde det mäta samma när man har eko inställt får jag anta?
trots att jag bytt en komponent själv, är jag extremt ovetandes ang elektronik.
min enda skolning var 3månaders intensiv circuit-bending, där jag härjade med casio keyboards.

Image
här är en bild på insidan (inte min)
trimkondensatorn du nämner, är det den i mitten? skruven som sitter på det vita blocket?

jag försökte igår ställa in huvudet än en gång (det jag försökt ställa in tidigare-längst till höger på bilden),
och lyckades faktiskt få den att självoscillera, det tar ett tag och det är mest bara rundgångsljud typ.
dvs att det klara ekot dör ut efter ca 12ekon, det blir rätt tyst, men kommer sen tillbaks och är bara sinusvåg.

13 Jun 2013, 07:50
Profile WWW

Ja trimkondensatorn är det vita blocket, den behöver du inte skruva på. Längst till vänster sitter omkopplaren. Den har två vertikala rader kontakter. På den yttersta raden till vänster sitter en blå och lila sladd samt en till som inte syns på bilden. På den högra raden sitter skärmade grå kablar, dessa går till eko och SOS huvudet samt till kretskortet. Mät DC motståndet mellan den övre och nedre kontakten på den högra raden, enligt schemat bör du ha 395 ohm här cirka, i både SOS läget och Eko läget. Du behöver inte ha ekot igång när du gör detta så dra ut sladden.

Du bör som sagt få lika mycket signal från ekohuvudet som SOS huvudet. Svårt att säga vad det hela beror på. Kanske kan en avmagnetisering hjälpa eller så är det bara ett monteringsproblem med huvudet. I värsta fall får du byta plats på huvudena. SOS funktion är inte mycket att ha till ändå.

Om du har ekot igång och mäter spänning inuti så tänkt på att det sitter en nätbrytare(AV/PÅ) bakom sustain potentiometern. Där vill du inte röra vid med fingrar. Eftersom du inte riktigt vet vad du gör så var väldigt försiktig. Det är lätt att man kommer åt sladdar och kontakter som har spänning. Egentligen rekommenderar jag dig att få den servad hos någon med vana.

13 Jun 2013, 10:22
Profile

tack än gång för hjälpen.
hade tänkt och mäta det där nån dag, men plockade just upp en ny fulltone kassett (till deras kopia-tube tape echo)
och nu funkar det faktiskt. självoscillationen alltså.
volymen ut är fortfarande lite svag, måste dra upp rätt mycket på mixern men det funkar.
ska nog ändå öppna upp och mäta lite, men senare nån dag.

14 Jun 2013, 20:49
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]