Ljudbojen.com
http://ljudbojen.com/

IBANEZ Roadcore
http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=84961
Page 1 of 1

Author:  guitarhussler [ 24 May 2013, 19:56 ]
Post subject:  IBANEZ Roadcore

Hej!
Är det någon som vet hur det är med outputen i Roadcore modellens stallmick, är den jämförbar med 498t?
passar det att sätta en Gibson 498t utan att behöva börja snickra?

//Mvh Mattias

Author:  Magnus Olsson [ 24 May 2013, 23:39 ]
Post subject:  Re: IBANEZ Roadcore

De är medium åt det svagare hållet, alnico 5.
Grymt dynamiska och trevliga mickar.

Det passar rakt av.

Prova innan du byter, tror du kommer att tycka att det inte behövs.
Enda gitarr jag skaffat på säkert 20 år som jag inte bytt mickar i.

/Magnus

Author:  Forsman [ 24 May 2013, 23:53 ]
Post subject:  Re: IBANEZ Roadcore

+1 på Magnus. Grymt trevliga mickar! :)

Gitarren som sådan gör sig dock bäst med 010-set eller tjockare IMO.

Author:  guitarhussler [ 25 May 2013, 09:43 ]
Post subject:  Re: IBANEZ Roadcore

Det här låter ju strålande, tackar info. Hur är det med greppbrädan kan den upplevas smal och då jämför jag med min ICEMAN jag ägde för några år sedan och som jag tyckte var på tok för smal?
//Mvh Mattias

Author:  guitarhussler [ 25 May 2013, 09:53 ]
Post subject:  Re: IBANEZ Roadcore

Det kanske är någon av herrarna som har en till salu?

//Mvh Mattias

Author:  Forsman [ 25 May 2013, 12:28 ]
Post subject:  Re: IBANEZ Roadcore

Jag tycker inte att halsen känns smal. Känns lite åt en normal stratocasterhals ungefär. Har aldrig testat någon Iceman, så det kan jag inte uttala mig om. Det här är ingen wizardhals... känns väldigt o-ibanez om man säger.

Kroppen har ingen bellycut eller avfasning för armen, så känslan när man lirar på den är lite telecaster faktiskt.

Strängarna ligger parallellt med kroppen och inte som på LP eller en SG. Jag föredrar att halsen inte vinklad som på dessa gitarrer.

En sak som jag saknar är split-funktion på mickarna, men jag ska byta ut en av rattarna till en push/push-switch så är det problemet ur världen. Rattarna är förresten lite konade, så jag tycker att det är lite svårt att få grepp om dem. Dessutom känns dem plastiga, så det ska jag byta ut.

Stämskruvarna är inte de bästa jag har provat, men de duger helt klart.

Jag har tagit bort p-skyddet på min gitarr, vilket var enkelt, för det sitter bara med dubbelhäftande tejp.

Här är en liten video på just min gitarr för övrigt:

http://www.youtube.com/watch?v=OUwKFBRvkPo

:D

Author:  bummer [ 28 May 2014, 08:17 ]
Post subject:  Re: IBANEZ Roadcore

Den senaste ser rätt cool ut, bör väl komma ut nån demo snart.
https://www.youtube.com/watch?v=rDz9SqHll3E

Author:  Nofire [ 28 May 2014, 08:59 ]
Post subject:  Re: IBANEZ Roadcore

Verkar vara en riktigt skön gitarr. Jag är grymt imponerad av Ibanez som hela tiden kommer med roliga modeller av olika slag med olika bandantal, mickar, material, kroppsform etc. och oftast till ett riktigt hyggligt pris. Till skillnad från Fender som bara har massa 21-bandsstrator och telecasters i det segmentet.

Author:  Bentooshape [ 28 May 2014, 09:24 ]
Post subject:  Re: IBANEZ Roadcore

Det hänger en röd sådan på Sandbergs Musik i Malmö vill jag minnas.

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/