View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 00:42



Reply to topic  [ 9 posts ] 
IBANEZ Roadcore 
Author Message
User avatar

Joined: 23 Jul 2006, 19:27
Posts: 377
Location:
Post IBANEZ Roadcore
Hej!
Är det någon som vet hur det är med outputen i Roadcore modellens stallmick, är den jämförbar med 498t?
passar det att sätta en Gibson 498t utan att behöva börja snickra?

//Mvh Mattias


24 May 2013, 19:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10955
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: IBANEZ Roadcore
De är medium åt det svagare hållet, alnico 5.
Grymt dynamiska och trevliga mickar.

Det passar rakt av.

Prova innan du byter, tror du kommer att tycka att det inte behövs.
Enda gitarr jag skaffat på säkert 20 år som jag inte bytt mickar i.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


24 May 2013, 23:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1138
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: IBANEZ Roadcore
+1 på Magnus. Grymt trevliga mickar! :)

Gitarren som sådan gör sig dock bäst med 010-set eller tjockare IMO.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


24 May 2013, 23:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Jul 2006, 19:27
Posts: 377
Location:
Post Re: IBANEZ Roadcore
Det här låter ju strålande, tackar info. Hur är det med greppbrädan kan den upplevas smal och då jämför jag med min ICEMAN jag ägde för några år sedan och som jag tyckte var på tok för smal?
//Mvh Mattias


25 May 2013, 09:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Jul 2006, 19:27
Posts: 377
Location:
Post Re: IBANEZ Roadcore
Det kanske är någon av herrarna som har en till salu?

//Mvh Mattias


25 May 2013, 09:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1138
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: IBANEZ Roadcore
Jag tycker inte att halsen känns smal. Känns lite åt en normal stratocasterhals ungefär. Har aldrig testat någon Iceman, så det kan jag inte uttala mig om. Det här är ingen wizardhals... känns väldigt o-ibanez om man säger.

Kroppen har ingen bellycut eller avfasning för armen, så känslan när man lirar på den är lite telecaster faktiskt.

Strängarna ligger parallellt med kroppen och inte som på LP eller en SG. Jag föredrar att halsen inte vinklad som på dessa gitarrer.

En sak som jag saknar är split-funktion på mickarna, men jag ska byta ut en av rattarna till en push/push-switch så är det problemet ur världen. Rattarna är förresten lite konade, så jag tycker att det är lite svårt att få grepp om dem. Dessutom känns dem plastiga, så det ska jag byta ut.

Stämskruvarna är inte de bästa jag har provat, men de duger helt klart.

Jag har tagit bort p-skyddet på min gitarr, vilket var enkelt, för det sitter bara med dubbelhäftande tejp.

Här är en liten video på just min gitarr för övrigt:

http://www.youtube.com/watch?v=OUwKFBRvkPo

:D

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


25 May 2013, 12:28
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2927
Post Re: IBANEZ Roadcore
Den senaste ser rätt cool ut, bör väl komma ut nån demo snart.
https://www.youtube.com/watch?v=rDz9SqHll3E


28 May 2014, 08:17
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2009, 19:48
Posts: 395
Location: Oskarshamn
Post Re: IBANEZ Roadcore
Verkar vara en riktigt skön gitarr. Jag är grymt imponerad av Ibanez som hela tiden kommer med roliga modeller av olika slag med olika bandantal, mickar, material, kroppsform etc. och oftast till ett riktigt hyggligt pris. Till skillnad från Fender som bara har massa 21-bandsstrator och telecasters i det segmentet.

_________________
Tearing down the walls of eternity


28 May 2014, 08:59
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 22:40
Posts: 1483
Location: South
Post Re: IBANEZ Roadcore
Det hänger en röd sådan på Sandbergs Musik i Malmö vill jag minnas.


28 May 2014, 09:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 169 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.