View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 04:16

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Flyga med gitarr - Guthrie Govan 
Author Message

Detta inlägg gjordes igår på Aristocrats Facebook. En kommentar till tidigare trådar här på forumet om både flygning med gitarr samt hans eventuella tillhörighet efter Suhr.

We are very sorry to announce that we are unable to perform our show tonight in Gran Canaria due to an unforeseeable circumstance with Air Berlin, whose airline we were due to fly today. We were informed upon arrival at the airport that, regardless of how much money we were prepared to pay - even the full cost of anoth...er ticket - that Guthrie's prototype, currently-one-of-a-kind Charvel guitar would need to be checked as regular baggage, even though it was in a soft case that would easily fit into any overhead compartment or airplane coat closet. This has never happened to us before, and while we very much wanted to play in Gran Canaria, we simply could not risk Guthrie's guitar being damaged and affecting the remainder of the tour.

We look forward to rescheduling this date on our next European tour, and again we apologize to our fans and everyone who worked hard to put on this show in Gran Canaria.

03 Nov 2012, 10:04
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Flyga med gitarr - Guthrie Govan
Jädra folk som ska krångla! :mrgreen:

03 Nov 2012, 10:28
Profile ICQ YIM WWW

Haha osis...

03 Nov 2012, 11:41
Profile WWW

Var Carvin för snåla för att bjussa på ett flightcase man kan lita på? Om jag vore rädd om en gitarr skulle jag aldrig resa runt med en fjesen gigbag...

http://kuhnamps.com

03 Nov 2012, 16:50
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
Var Carvin för snåla för att bjussa på ett flightcase man kan lita på? Om jag vore rädd om en gitarr skulle jag aldrig resa runt med en fjesen gigbag...

Charvel, inte Carvin. Jag skulle snarare tro att man inte vill riskera att gitarren hamnar på villovägar vilket inte är helt ovanligt när man checkar in sitt baggage. Tror det var det som hade hänt med Bryan Bellers (basisten i The Aristocrats) bas när de spelade i Uppsala.

04 Nov 2012, 13:55
Profile

Wåhlin wrote:
Detta inlägg gjordes igår på Aristocrats Facebook. En kommentar till tidigare trådar här på forumet om både flygning med gitarr samt hans eventuella tillhörighet efter Suhr.

We are very sorry to announce that we are unable to perform our show tonight in Gran Canaria due to an unforeseeable circumstance with Air Berlin, whose airline we were due to fly today. We were informed upon arrival at the airport that, regardless of how much money we were prepared to pay - even the full cost of anoth...er ticket - that Guthrie's prototype, currently-one-of-a-kind Charvel guitar would need to be checked as regular baggage, even though it was in a soft case that would easily fit into any overhead compartment or airplane coat closet. This has never happened to us before, and while we very much wanted to play in Gran Canaria, we simply could not risk Guthrie's guitar being damaged and affecting the remainder of the tour.

We look forward to rescheduling this date on our next European tour, and again we apologize to our fans and everyone who worked hard to put on this show in Gran Canaria.

Underbart med flexibla och kundorienterade människor, tänk om man skulle komma undan med den attityden själv.
Eller som en kollega brukar säga, "ibland önskar jag mig också ett jobb där jag kunde skicka telefonsamtal vidare till någon annan."

04 Nov 2012, 13:57
Profile

Surt sa räven.
Fan vad irriterad man skulle bli. :D

Svårt det där, i gigbag får man oftast ta med gitarren, men man vet inte säkert.
I case (som måste vara i stil med en pansarvagn) så funkar det oftast, men ibland försvinner grejerna.
(Och jag har fått en JEM pajad när den flög i case).

Bättre att inte få flyga med än att bli av med gitarren, tycker jag.

/Magnus

04 Nov 2012, 14:47
Profile WWW

Jag tycker nog mer att han framstår som en kinkig person, som dels inte kontrollerar detta i förhand, sen ställer
in ett helt gig för att han inte får ta med sin favvogitarr. Riktigt dålig stil.

Jag vet iofs inte vem det är, men så stor stjärna kan han inte vara att han har råd att behandla sin publik på detta sätt.

Tycker inte han själv framstår som 'flexibel och kundorienterad' direkt

Reglerna är ju så här i hela världen , så han kan ju aldrig gigga utanför sitt hemland då?

04 Nov 2012, 15:06
Profile ICQ WWW

Sjukt dåligt att ställa in konserten. Han har ju världens spons och är proffsmusiker. Måste väl gå att ordna fram en gitarr på plats som han kunde spela på.

04 Nov 2012, 15:20
Profile

Inte för att vara elak, men vilken sten har du bott under om du missat Guthrie Govan? Jag är inget Govan fan, men han är ju definitivt den kändaste gitarristen som kommit de senaste 15 åren ;)

Sen så är ju saken så att han precis gjort en väldigt uppmärksammad flytt ifrån Suhr till Charvel, och det står garanterat i hans nya kontrakt att han endast får visas sig med en Charvel i handen. Eftersom hans nya Charvel är det enda exet, så förstår jag definitivt varför han inte gör giget. Jag hade förstått det även om han inte var bunden till Charvel och det endast handlade om att han inte ville riskera sin favoritgitarr, jag skulle aldrig riskera någon av mina gitarrer oavsett vilket gig det var.

04 Nov 2012, 15:21
Profile

Mike Leaf wrote:
Jag tycker nog mer att han framstår som en kinkig person, som dels inte kontrollerar detta i förhand, sen ställer
in ett helt gig för att han inte får ta med sin favvogitarr. Riktigt dålig stil.

Jag vet iofs inte vem det är, men så stor stjärna kan han inte vara att han har råd att behandla sin publik på detta sätt.

Tycker inte han själv framstår som 'flexibel och kundorienterad' direkt

Reglerna är ju så här i hela världen , så han kan ju aldrig gigga utanför sitt hemland då?

Saken är att man inte kan kolla upp det tidigare.
Du ringer och kollar, en person i telefon säger "ja", personen som checkar in dig säger "nej".
Helt omöjligt att få klara besked innan.

Vad var alternativet? Lämna gitarren på flygplatsen i ett skåp och åka och spela spelningen utan gitarr?
Han har bara en gitarr och sitt pedalbord med sig.
Det är inte Stones som flyger runt med en lastbil gitarrer.

Han flyger ju runt kanske 250 dagar om året, i kanske 10 år nu, och det har alltid funkat tidigare.
Jag tror att du också skulle göra likadant då, utgå från att det nog går igen om det har fungerat 2500 gånger tidigare.

/Magnus

04 Nov 2012, 15:25
Profile WWW

Senaste från Guthrie själv, både vad gäller Charvel samt en del teknik. Intressantast från 10 minuter ca.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=RTEOF84w-f8

14 Nov 2012, 13:29
Profile ICQ YIM WWW

Johan Norberg beskriver i en krönika att han alltid tar en gitarr i softcase som handbagage, detta för att komma ner i vikt på det övriga bagaget, och därmed få med sig fler grejer. Taktiken är att borda planet med softcaset, och när han blir tillsagd att han inte får ta med den ombord säga "Jaja, jag ger mig. Ge mig mitt bagage så åker jag hem." Eftersom bagaget redan har lastats på planet blir det på tok för mycket jobb med att ge honom hans bagage, så de låter honom kooma ombord med gitarren ändå.
Men det är klart, tyskar skyr nog inga medel för att få följa regelverket till punkt och pricka.

15 Nov 2012, 23:13
Profile WWW

Stackars Guthrie som bara kan spela på en endaste gitarr.
Eller stackars Charvel som bara kan göra så kassa gitarrer att stackars Guthrie bara klarar av att spela på en
"prototyp" med ditklistad Charvell-logga. :cry:

16 Nov 2012, 09:47
Profile

guitarnerd1 wrote:
Inte för att vara elak, men vilken sten har du bott under om du missat Guthrie Govan? Jag är inget Govan fan, men han är ju definitivt den kändaste gitarristen som kommit de senaste 15 åren ;)

Sen så är ju saken så att han precis gjort en väldigt uppmärksammad flytt ifrån Suhr till Charvel, och det står garanterat i hans nya kontrakt att han endast får visas sig med en Charvel i handen. Eftersom hans nya Charvel är det enda exet, så förstår jag definitivt varför han inte gör giget. Jag hade förstått det även om han inte var bunden till Charvel och det endast handlade om att han inte ville riskera sin favoritgitarr, jag skulle aldrig riskera någon av mina gitarrer oavsett vilket gig det var.

Han har troligvis ej legat under samma sten som dig :mrgreen: .
Kalla han för den mest kända gitarristen är väl ändå att ta i?
Men kanske den mest kända gitarristen för de som är gitarrnördar i sovrummet :mrgreen:

Är man inte beredd att riskera sina gitarrer för gig så kanske man bör fundera på om man ska gigga.

16 Nov 2012, 09:58
Profile ICQ WWW

batlash wrote:
Eller stackars Charvel som bara kan göra så kassa gitarrer att stackars Guthrie bara klarar av att spela på en

Alla loggor på alla gitarrer är ditklistrade eller målade. Hur skulle det annars gå till? :wink:

16 Nov 2012, 10:20
Profile ICQ YIM WWW

batlash wrote:

Hur menar du nu? Utveckla gärna ditt resonemang.

16 Nov 2012, 10:50
Profile

jazzfromhell wrote:
batlash wrote:

Hur menar du nu? Utveckla gärna ditt resonemang.

Resonemang, är väl att ta i. Jag försökte bara vara raljant och om det hela var obegripligt så var ju det synd. Det var i vart fall inte allvarligt menat.

16 Nov 2012, 12:17
Profile

Wåhlin wrote:
batlash wrote:

Alla loggor på alla gitarrer är ditklistrade eller målade. Hur skulle det annars gå till? :wink:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Image

16 Nov 2012, 14:26
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]