View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 09:52



Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
Karisma versus spelskicklighet 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Vinyljunkie wrote:
Sir Realistic wrote:
Visst lider man med alla stackars satar i publiken som uppskattar det den hör och ser men inte förstår att de valt att gilla fel artist, de arma stackare som inte kan höra att en artist är en sopa men som ändå får stå där på scenen och glänsa inför tusentals åhörare när "jag" kunde gjort det så mycket bättre själv. Så dumt av dem.
Om Alice (m.fl.) väljer att ha med en så usel musiker på scenen så måste ju han vara helt dum i huvet, har karln inte lärt sig nånting under sina år i underhållningsbranschen...? :shock:

I tråden nämns artister som Kirk och Frusciante m.fl. som exempel på totala nollor som musiker, stackars jäklar att de inte har någon självinsikt och bara lägger av. Eller att bandet kickar dem för bandets bästa, karriären är ju helt förstörd se'n länge....!!!???

Har sett kommentarer som handlar om yttre attribut och huruvida huvudpersonen fått jobbet p.g.a. utbyte av sexuella tjänster vilket bara är rent korkat och helt irrelevant i sammanhanget.

Men bör man inte byta ut missunnsam mot avundsjuk här ovan?



'nuff said...

Det var du som insinuerade missunnsamhet, inte jag. Jag drev med dig om det och du svalde betet.

Enuff Z'nuff (said)... 8)


Då är vi två (eller fler?) som driver med varandra :mrgreen:

Jodå, jag vet vad jag skrev om missunnsamhet och jag ser den känslan i många inlägg här i tråden.
Betet svaldes då jag tolkade ditt inlägg fel, ledsen för den fadäsen. Fick inte ihop det rent grammatiskt, bör inte prepostitionen "på" bytas ut till "mot" vid bruk av ordet missunnsam? Annars är nog "avundsjuk" bättre ihop med prepositionen "på".
Avsaknaden av smiley(?) gjorde också att det var svårt att tolka "tonen" i ditt svar. :wink:

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


15 Aug 2013, 15:01
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
En psykologisk felsägning med grammatisk twist! Fast jag är både missunnsam och avundsjuk. Men inte så mycket att det inte går att skämta om det, helst utan smiley. Utan smiley går det ju att vara både ironisk och postironisk.

De flesta av oss skulle gärna vilja lyckas ekonomiskt med vårt gitarrspel, med mer eller mindre bibehållen integritet. Klart man får tjura lite på en surbendande hatt då!


15 Aug 2013, 15:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Vinyljunkie wrote:
En psykologisk felsägning med grammatisk twist! Fast jag är både missunnsam och avundsjuk. Men inte så mycket att det inte går att skämta om det, helst utan smiley. Utan smiley går det ju att vara både ironisk och postironisk.

De flesta av oss skulle gärna vilja lyckas ekonomiskt med vårt gitarrspel, med mer eller mindre bibehållen integritet. Klart man får tjura lite på en surbendande hatt då!

:D

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


15 Aug 2013, 15:46
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Igår spelade Alice Cooper på Liseberg igen. Var det nån som var där? Själv sket jag i det. Var hatten med?


27 Jul 2017, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Vinyljunkie wrote:
Igår spelade Alice Cooper på Liseberg igen. Var det nån som var där? Själv sket jag i det. Var hatten med?

Ha... hade glömt denna episka tråd. Sanslöst att det är 5 år sen...

Nita Strauss heter årets blondin :mrgreen:

_________________



27 Jul 2017, 14:49
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Igår spelade Alice Cooper på Liseberg igen. Var det nån som var där? Själv sket jag i det. Var hatten med?

Ha... hade glömt denna episka tråd. Sanslöst att det är 5 år sen...

Nita Strauss heter årets blondin :mrgreen:


"årets blondin". Varför har jag känslan att det är det enda man behöver veta..

Han måste ju blivit gubbsjuk för övrigt.


27 Jul 2017, 15:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Het brud

https://www.youtube.com/watch?v=DmocDvqTjx0

Lirar skjortan av mig i alla fall! 8)

_________________



27 Jul 2017, 20:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
En spontan tanke jag får nu när jag tittar på klippet Mike länkade: vad tråkigt det är att rocken (och samhället) inte var mer jämställt för 50 år sedan (och förstås att det inte är bättre än vad det är idag heller). Man ser fler och fler kvinnliga elgitarrister och rockmusiker, men det är så ofta musiken de gör, och stilen de har, känns klyschig och utsliten. Visst, samma sak med rock skapad av män 2017, men det finns åtminstone jättemycket rockmusik från förr som känns nyskapande för sin tid, men som tyvärr gjordes nästan uteslutande av män...
End of rant...


27 Jul 2017, 20:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
LieMfB wrote:
En spontan tanke jag får nu när jag tittar på klippet Mike länkade: vad tråkigt det är att rocken (och samhället) inte var mer jämställt för 50 år sedan (och förstås att det inte är bättre än vad det är idag heller). Man ser fler och fler kvinnliga elgitarrister och rockmusiker, men det är så ofta musiken de gör, och stilen de har, känns klyschig och utsliten. Visst, samma sak med rock skapad av män 2017, men det finns åtminstone jättemycket rockmusik från förr som känns nyskapande för sin tid, men som tyvärr gjordes nästan uteslutande av män...
End of rant...

Allt inom Rock är klyschigt .... inklusive utövare , publik mm.

_________________



27 Jul 2017, 20:14
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
LieMfB wrote:
En spontan tanke jag får nu när jag tittar på klippet Mike länkade: vad tråkigt det är att rocken (och samhället) inte var mer jämställt för 50 år sedan (och förstås att det inte är bättre än vad det är idag heller). Man ser fler och fler kvinnliga elgitarrister och rockmusiker, men det är så ofta musiken de gör, och stilen de har, känns klyschig och utsliten. Visst, samma sak med rock skapad av män 2017, men det finns åtminstone jättemycket rockmusik från förr som känns nyskapande för sin tid, men som tyvärr gjordes nästan uteslutande av män...
End of rant...


Tolkar ditt inlägg som att du menar att kvinnor inte har någon egen personlighet utan bara apar efter män, 50 år för sent.


28 Jul 2017, 13:04
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
Het brud

https://www.youtube.com/watch?v=DmocDvqTjx0

Lirar skjortan av mig i alla fall! 8)


Tagelskjortan?


28 Jul 2017, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Poison Ivy är beviset på att om man har karisma, ordning på tonen och den rätta imagen så är behovet av spelskicklighet nära lika med noll!!
https://www.youtube.com/watch?v=ZhDnmmfJGyk


Image

_________________
pudas


28 Jul 2017, 13:22
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
pudas wrote:
Poison Ivy är beviset på att om man har karisma, ordning på tonen och den rätta imagen så är behovet av spelskicklighet nära lika med noll!!
https://www.youtube.com/watch?v=ZhDnmmfJGyk


Image


Poison Ivy är svincool men det går inte att jämföra slafsig punkabilly med misslyckade shredsolon.


28 Jul 2017, 13:25
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Så coola!
https://www.youtube.com/watch?v=VmljOhXi5-Q


08 Aug 2017, 13:46
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Har vi diskuterat låtskrivartalang?

_________________
Image


17 Aug 2017, 17:41
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Personligen tycker jag IA är skitråkig. Duktig såklart men förbannat trist. Såndär musiker hårdrock.


19 Aug 2017, 15:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
LabLord wrote:
Personligen tycker jag IA är skitråkig. Duktig såklart men förbannat trist. Såndär musiker hårdrock.

Vad är IA ?

_________________



19 Aug 2017, 15:31
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
LabLord wrote:
Personligen tycker jag IA är skitråkig. Duktig såklart men förbannat trist. Såndär musiker hårdrock.

Vad är IA ?


IA Eklundh, I guess??


19 Aug 2017, 17:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
LabLord wrote:
Personligen tycker jag IA är skitråkig. Duktig såklart men förbannat trist. Såndär musiker hårdrock.

Vad är IA ?


Svarade men insåg att tråden var skitlång efter att jag svarat. I början snackas det om han IA... Eller vad han nu kallas?


19 Aug 2017, 17:22
Profile

Joined: 10 Aug 2010, 12:01
Posts: 360
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
hottahejti wrote:
DrSlim wrote:
Jag ser alla dar i veckan samtliga veckor om året hellre en ball gitarrist som lirar lite halvsurt än nån tråkig, überskicklig och introvert jävel med Ibanezen strax under hakan som lirar sina skalor räsersnabbt och perfekt.
En rockkonsert handlar minst lika mycket om showen som det musikaliska.
Folk som lirar själva är ju i regel väldigt tråkiga som publik. De står ju mest där med fingrarna runt hakan och liksom "hmmm, skickligt" eller "njäe, det där hade jag gjort bättre själv"....


+1


+ 2 :)


20 Aug 2017, 10:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Cabretta wrote:

IA Eklundh, I guess??


Aldrig hört honom, men coolt att han gillar ACE !

Eklundh är frontmannen för hårdrocksbandet Freak Kitchen och har också ett soloprojekt, Freak Guitar. Han har en väldigt lätt igenkännbar musikalisk stil; övertoner i kombination med svajarm, snabb tapping, udda taktarter och ovanligt stämda gitarrer är en del av hans kännetecken. Hans största influenser är Frank Zappa och Ace Frehley från musikgruppen Kiss.[3]

_________________



20 Aug 2017, 19:59
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
Cabretta wrote:

IA Eklundh, I guess??


Aldrig hört honom, men coolt att han gillar ACE !

Eklundh är frontmannen för hårdrocksbandet Freak Kitchen och har också ett soloprojekt, Freak Guitar. Han har en väldigt lätt igenkännbar musikalisk stil; övertoner i kombination med svajarm, snabb tapping, udda taktarter och ovanligt stämda gitarrer är en del av hans kännetecken. Hans största influenser är Frank Zappa och Ace Frehley från musikgruppen Kiss.[3]

Låt säga att han möjligen hade sin storhetstid för 15-20 år sedan.

IA är möjligen Sveriges duktigaste elitist och svajarmsfanatiker in absurdum.

IA anordnar också en gång om året Freak Camp, där den med en fetare plånbok och genuint
hårdrocksintresse får lära sig ljudteori,noter och rytmik.

Uli Jon Roth gästspelade för ett par år sedan.

_________________
http://www.ergopikk.com


20 Aug 2017, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
IA Eklundh är en fantastisk gitarrist, en av de få som man kan känna igen direkt om man hör en låt på radio, och en kul kille dessutom, med en svada som aldrig tar slut. Kallades tydligen Turbotruten i skolan. Min son var flera gånger på hans Freak Camp i skogarna i närheten av Landvetter. Han, sonen alltså, lärde sig massor av IA, som verkar ha en djup brunn av kunskaper att ösa ur.


21 Aug 2017, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Wilmer wrote:
IA Eklundh är en fantastisk gitarrist, en av de få som man kan känna igen direkt om man hör en låt på radio, och en kul kille dessutom, med en svada som aldrig tar slut. Kallades tydligen Turbotruten i skolan. Min son var flera gånger på hans Freak Camp i skogarna i närheten av Landvetter. Han, sonen alltså, lärde sig massor av IA, som verkar ha en djup brunn av kunskaper att ösa ur.


Håller med.
Privat är han inte så flabbig dock.

Och campen är ju knappast för de med fet plånbok. 6-7000:- för en vecka med en världsgitarrist + en massa gäster, fri mat och boende är ju en skämtpeng i sammanhanget.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Aug 2017, 10:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
http://youtu.be/hxPsXPCR5MU

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


21 Aug 2017, 12:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Karisma versus spelskicklighet


Jävlar! :shock:

Dom låter ju som Philimon Artur men har lyckats med att spela dragspel på elgitarr. Jag är alldeles paff ... wow

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


21 Aug 2017, 14:45
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Går jag på spelning ser jag helst en som är kul å se på scen å missar 20% av tonerna än nån som står still och träffar allt helt rätt.

Jag står ju själv inte bara å försöker spela rätt på scen utan jag vill ha kul å se till att hålla upp stämningen. Går inte å lira speedmetal å bara stå som en pinne. :mrgreen:

Jag skulle kunna spela nästan felfritt men då måste jag stå still, å ha tråkigt. Det är inget för mej.


21 Aug 2017, 16:51
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Tvåtakt wrote:
Går jag på spelning ser jag helst en som är kul å se på scen å missar 20% av tonerna än nån som står still och träffar allt helt rätt.

Jag står ju själv inte bara å försöker spela rätt på scen utan jag vill ha kul å se till att hålla upp stämningen. Går inte å lira speedmetal å bara stå som en pinne. :mrgreen:

Jag skulle kunna spela nästan felfritt men då måste jag stå still, å ha tråkigt. Det är inget för mej.

Har kollat lite på länkarna och lyssnat. Nu 5 år senare är jag också inne på det. Hellre en snygg brutta som lirar med attityd, om inte perfekt, än en tråkig stelopererad gubbe på 50+ som lirar exakt... :mrgreen:

_________________



21 Aug 2017, 17:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Magnus Olsson wrote:
Wilmer wrote:
IA Eklundh är en fantastisk gitarrist, en av de få som man kan känna igen direkt om man hör en låt på radio, och en kul kille dessutom, med en svada som aldrig tar slut. Kallades tydligen Turbotruten i skolan. Min son var flera gånger på hans Freak Camp i skogarna i närheten av Landvetter. Han, sonen alltså, lärde sig massor av IA, som verkar ha en djup brunn av kunskaper att ösa ur.


Håller med.
Privat är han inte så flabbig dock.

Och campen är ju knappast för de med fet plånbok. 6-7000:- för en vecka med en världsgitarrist + en massa gäster, fri mat och boende är ju en skämtpeng i sammanhanget.

/Magnus


Håller med tillbaks. Campen var ohyggligt seriös, liksom IA som lärare. Och bland annat var Guthrie Gowan där en av veckorna och höll en clinic, plus ganska många fler av högsta klass.


21 Aug 2017, 20:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.