View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 21:42



Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Karisma versus spelskicklighet 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet


Och hon sjunger om möjligt ÄNNU vidrigare! *kräkmiley här*

Värre Anouk-komplex var det länge sen jag hörde...


12 Aug 2013, 12:12
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Nej nu satan får det räcka.... :mrgreen:


Skämt åsido men jag blir faktist lite fundersam vilka gitarrister som ni tycker är bra?
Jag måste erkänna dessa som jag tycker är absolut dom bästa tror ja ni skulle dömma ut direkt....?

Det där Frank Gambale klippet va hemskt I mina öron... likaså alla dessa tekniska Wizards jag finner dom väldigt tråkiga inte alla men de flesta...
Här är iallafall några som jag tycker är superbra men som jag antar anses som nybörjandes klåpare.....

http://www.youtube.com/watch?v=uiaJNzxTdZ0
http://www.youtube.com/watch?v=WEuqLDQcIy4
http://www.youtube.com/watch?v=D79ujliNh4Q


Last edited by salesman on 12 Aug 2013, 15:47, edited 1 time in total.



12 Aug 2013, 15:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14772
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
salesman wrote:
Nej nu satan får det räcka.... :mrgreen:


Skämt åsido men jag blir faktist lite fundersam vilka gitarrister som ni tycker är bra?
Jag måste erkänna dessa som jag tycker är absolut dom bästa tror ja ni skulle dömma ut direkt....?

Det där Frank Gambale klippet va hemskt I mina öron... likaså alla dessa tekniska Wizards jag finner dom väldigt tråkiga inte alla men de flesta...
Här är iallafall några som jag tycker är superbra men som jag antar anses som nybörjandes klåpare.....

http://www.youtube.com/watch?v=uiaJNzxTdZ0
http://www.youtube.com/watch?v=WEuqLDQcIy4
http://www.youtube.com/watch?v=NQXTHz9voSY



Det är ju alltid svårt att jämföra musikklipp från olika tidsåldrar , QMS klippet är väl från tidigt 70-tal?


Vad denna tråd handlar om är ju om Tjejen ifråga fått jobbet med ALICE (och kanske mer än så) pga att hon är tjej och ser bra ut, eller för att hon är en lysande gitarrist. Samt om hon spelar över sin förmåga , försöker spela svårare än hon ror iland.


Klart är ju att hon kan lira , säkert bättre än de flesta, men så var ts reaktion i alla fall (att hon spelade surt på Liseberg , Ullevi ( eller vad Ni kallar den där gamla nedslitna parken 8) )

_________________



12 Aug 2013, 15:47
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Ni tror inte att skivbolaget har ett visst intresse att framhäva Orianthi... och det är orsaken till att hon tog manga solon ... ?
Jag är inge Orianthi fan men inte anser jag nu att hon är så värdelös... som det anses... och man har juh sett liknande trådar på andra forum då en Gitarrist blir utdömd oså Höjjer man till skyarna nån Scalewizard som spelar fantastiskt tråkigt I sina skalövningar...


Och jag har inget emot Shredders... Bluesrock Gitarrister som kan klämma in lite Shredding Smakfullt är fantastiskt I mina öron.



Quicksilver klippet eller klippen är från 1971 och 1969.


Här är ett till klipp om utav mina Hjältar... :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=TCHsV-zDypg


12 Aug 2013, 15:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14772
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Nofire wrote:
Med risk för att avslöja mig som okunnig, men var det där voodoo child-klippet verkligen så dåligt? För mycket wah-wah, det kan jag ta, men tekniskt var det väl inget fel på det,


Problemet för mig är just att det är väldigt fokuserat på teknik och att honska visa upp sina färdigheter på en elgitarr än en genuin tolkning av låten med känsla och egen touch, samt respket för orginalet.

Ungefär som ett cirkusnummer , det var den känsla jag fick när jag såg det.

Sen ljudet , det är för mycket av allt.

_________________



12 Aug 2013, 16:03
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1792
Location: Röven
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Vinyljunkie wrote:


Det där sög verkligen pung på alla plan...

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


12 Aug 2013, 16:36
Profile

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Quote:
Det där sög verkligen pung på alla plan...

+1, hon har nog sugit mer än en pung för att få stå i rampljuset.
Jag klarade bara 15 sekunder, va något av det sämsta gitarrspel jag hört, bortsett från jhån friskhante

_________________
Ödemarken, terrorjazz-trio.
Http://www.facebook.com/odemarken
Http://www.odemarken.com


12 Aug 2013, 16:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14772
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
svaj wrote:
va något av det sämsta gitarrspel jag hört, bortsett från jhån friskhante


Finns många som tycker John Frusciante är bland de bästa gittaristerna som funnits, tydligen är Du inte en av dom 8)

Tycker hans spel på både Blood.... och Californication är ganska coolt

_________________



12 Aug 2013, 17:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
svaj wrote:
+1, hon har nog sugit mer än en pung för att få stå i rampljuset.

Man blir så. jävla. trött. på idiotkommentarer om att tjejer som lyckats (och särskilt de man själv inte gillar) på nåt sätt måste ha gjort det i utbyte mot sexuella tjänster. Man får ju hoppas att ingen som häver ur sig sådan kommentarer någon gång får en dotter som når framgång inom nåt område, för hur ska dessa män då förklara det för sig själv? Dessutom ger det ju en ganska sunkig bild av personernas egen sexualitet om de nu har bilden att män endast ger kvinnor diverse möjligheter om man i utbyte får sexuella tjänster. Idioti och så jävla trist.


14 Aug 2013, 14:36
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
ChronicTown wrote:
svaj wrote:
+1, hon har nog sugit mer än en pung för att få stå i rampljuset.

Man blir så. jävla. trött. på idiotkommentarer om att tjejer som lyckats (och särskilt de man själv inte gillar) på nåt sätt måste ha gjort det i utbyte mot sexuella tjänster. Man får ju hoppas att ingen som häver ur sig sådan kommentarer någon gång får en dotter som når framgång inom nåt område, för hur ska dessa män då förklara det för sig själv? Dessutom ger det ju en ganska sunkig bild av personernas egen sexualitet om de nu har bilden att män endast ger kvinnor diverse möjligheter om man i utbyte får sexuella tjänster. Idioti och så jävla trist.


Likt förbannat har hon inte lyckats benda rätt... baksug eller inte...


14 Aug 2013, 14:40
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Vinyljunkie wrote:
ChronicTown wrote:
Man blir så. jävla. trött. på idiotkommentarer om att tjejer som lyckats (och särskilt de man själv inte gillar) på nåt sätt måste ha gjort det i utbyte mot sexuella tjänster. Man får ju hoppas att ingen som häver ur sig sådan kommentarer någon gång får en dotter som når framgång inom nåt område, för hur ska dessa män då förklara det för sig själv? Dessutom ger det ju en ganska sunkig bild av personernas egen sexualitet om de nu har bilden att män endast ger kvinnor diverse möjligheter om man i utbyte får sexuella tjänster. Idioti och så jävla trist.


Likt förbannat har hon inte lyckats benda rätt... baksug eller inte...


Och det gör det rimligt att anta att hon sugit kuk för att få jobb?

En tidigare chef sa en gång på fullaste allvar:
"Man får vara jävligt glad att man valt en karriär där man inte behöva höra till de vassaste i världen för att få ett schysst jobb!"

Ligger ju en del i det om man tänker efter, hur många av bojarna tillhör de 500-1000 bästa i världen inom sitt skrå?
För det är väl där man får anta att de flesta som livnär sig på musik ligger?!


14 Aug 2013, 14:47
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Nej HRJ, jag antog inte det, jag påpekade åter igen att hon spelar sopigt.

Man läser in det man vill tydligen...


14 Aug 2013, 15:12
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Hennes utseende kan väl ha spelat in, men så är det för oss som är snygga, charmiga och har utstrålning och sexappeal, vi får fördelar. Vi får rabatt när vi handlar, släpps före i köer och drar till oss positiv uppmärksamhet. Man får också förtur till framgång, jag menar jag är inte alls en gitarrfantom, men dom flesta band som söker gitarrist skulle välja mig framför nästan alla er andra eftersom jag är toppen, är skön och har flärd. Livet är orättvist, get used to it. Rock, pop, blues osv handlar sällan om att spela toto-rätt, det handlar om känslor som frustration, kärlek, ilska, kåthet, attityd och en massa annat. Så vi blir bättre rockgitarrister pga större personlighet och bättre yttre eftersom man har mer att säga än tråkiga människor. Vem vill se en tråkgubbe lira solo när dom kan lyssna, se och avnjuta mig och/eller hon tjejen ni pratar om?
Om nån är det väl fula, tråkiga människor som måste slampa till sig för att nå framgång skulle jag tro.

_________________
www.slackervillezoo.se


14 Aug 2013, 15:57
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
davidihse wrote:
Hennes utseende kan väl ha spelat in, men så är det för oss som är snygga, charmiga och har utstrålning och sexappeal, vi får fördelar. Vi får rabatt när vi handlar, släpps före i köer och drar till oss positiv uppmärksamhet. Man får också förtur till framgång, jag menar jag är inte alls en gitarrfantom, men dom flesta band som söker gitarrist skulle välja mig framför nästan alla er andra eftersom jag är toppen, är skön och har flärd. Livet är orättvist, get used to it. Rock, pop, blues osv handlar sällan om att spela toto-rätt, det handlar om känslor som frustration, kärlek, ilska, kåthet, attityd och en massa annat. Så vi blir bättre rockgitarrister pga större personlighet och bättre yttre eftersom man har mer att säga än tråkiga människor. Vem vill se en tråkgubbe lira solo när dom kan lyssna, se och avnjuta mig och/eller hon tjejen ni pratar om?
Om nån är det väl fula, tråkiga människor som måste slampa till sig för att nå framgång skulle jag tro.


Javisst bubblar det upp känslor när jag hör henne spela. Mest frustration förstås, att hon inte sätter standardlicksen...


14 Aug 2013, 16:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Sätta standardlicksen säger du. Så förutsägbart och tråkigt. Lite avigt och lite nerv säger jag, och följer kommentaren med en smiley. ;).

_________________
www.slackervillezoo.se


14 Aug 2013, 16:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Gratulerar Orianthi, hon har ju uppenbarligen "slagit an en sträng" hos många Bojare (om ordvitsen ursäktas) :)
Många här som dissar henne skulle gärna vara i flickans position när det kommer till speljobb, uppmärksamheten m.m. och jag skönjer ett stänk av missunsamhet hos en del av er.
Hennes musik eller spel är inte min påse men kan inte dissa henne för det, och jag har också skrivit en låt som heter "How do you sleep?" :oops:

I grunden handlar väl den här tråden om rubriken "Karisma versus spelskicklighet"?
När dessa två polare möts så är det givetvis alldeles vansinnigt bra men det är sällan man får uppleva de höjdarna tillsammans.
Tycker att det är skickligt att kunna hoppa runt som Justin Hawkins eller Nicholaus Arson och få gitarrerna att larma på och mullra ut fläskig rock, vare sig det är skickligt spelat eller inte.
Själv kan jag knappt stampa takten och spela samtidigt. :shock:

Karisma är för mig långt mer än en hatt, ball gitarr eller solglasögon på nattklubb.
Skicklighet handlar, i mitt tycke, sällan om varken tonsäkerhet eller snabbhet.
Kan inte förklara närmare vad jag ser som karisma eller skickligt, det är för stort för det begränsade utrymme som den nya flugan internet ger :wink:

Minns en gång då pappa o jag satt och tittade på TV och BB King lirade. Pappa (gammal be-bop-tut-i-luren-jazz-snubbe) tyckte att BB var skit - "...han spelar ju knappt nånting...", medan jag hörde många helt andra fina klanger mellan hans blåa, utdragna sustainflygningar. Där fanns det karisma och skicklighet.

Själv är jag varken karismatisk eller skicklig när jag spelar men jag är glad ändå när jag får spela för en publik som uppskattar en för den man är, eller ännu bättre för det man spelar.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


14 Aug 2013, 16:35
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
svaj wrote:
Quote:
Det där sög verkligen pung på alla plan...

+1, hon har nog sugit mer än en pung för att få stå i rampljuset.
Jag klarade bara 15 sekunder


Så du har provat att suga pung om än lite i alla fall? :mrgreen:

_________________
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.facebook.com/attitudemusicalprojectofficial
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer


14 Aug 2013, 16:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
:mrgreen:


14 Aug 2013, 17:06
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Jag är missunnsam på alla som spelar över sin förmåga och ändå lyckas i karriären. Det är precis det tråden handlar om.


14 Aug 2013, 17:10
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Sir Realistic wrote:
Gratulerar Orianthi, hon har ju uppenbarligen "slagit an en sträng" hos många Bojare (om ordvitsen ursäktas) :)
Många här som dissar henne skulle gärna vara i flickans position när det kommer till speljobb, uppmärksamheten m.m. och jag skönjer ett stänk av missunsamhet hos en del av er.
Hennes musik eller spel är inte min påse men kan inte dissa henne för det, och jag har också skrivit en låt som heter "How do you sleep?" :oops:

I grunden handlar väl den här tråden om rubriken "Karisma versus spelskicklighet"?
När dessa två polare möts så är det givetvis alldeles vansinnigt bra men det är sällan man får uppleva de höjdarna tillsammans.
Tycker att det är skickligt att kunna hoppa runt som Justin Hawkins eller Nicholaus Arson och få gitarrerna att larma på och mullra ut fläskig rock, vare sig det är skickligt spelat eller inte.
Själv kan jag knappt stampa takten och spela samtidigt. :shock:

Karisma är för mig långt mer än en hatt, ball gitarr eller solglasögon på nattklubb.
Skicklighet handlar, i mitt tycke, sällan om varken tonsäkerhet eller snabbhet.
Kan inte förklara närmare vad jag ser som karisma eller skickligt, det är för stort för det begränsade utrymme som den nya flugan internet ger :wink:

Minns en gång då pappa o jag satt och tittade på TV och BB King lirade. Pappa (gammal be-bop-tut-i-luren-jazz-snubbe) tyckte att BB var skit - "...han spelar ju knappt nånting...", medan jag hörde många helt andra fina klanger mellan hans blåa, utdragna sustainflygningar. Där fanns det karisma och skicklighet.

Själv är jag varken karismatisk eller skicklig när jag spelar men jag är glad ändå när jag får spela för en publik som uppskattar en för den man är, eller ännu bättre för det man spelar.


bang on target! Håller med för övrigt också, ett Realistic inlägg ;)

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


14 Aug 2013, 17:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 30 Dec 2005, 20:54
Posts: 1261
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
davidihse wrote:
Hennes utseende kan väl ha spelat in, men så är det för oss som är snygga, charmiga och har utstrålning och sexappeal, vi får fördelar. Vi får rabatt när vi handlar, släpps före i köer och drar till oss positiv uppmärksamhet. Man får också förtur till framgång, jag menar jag är inte alls en gitarrfantom, men dom flesta band som söker gitarrist skulle välja mig framför nästan alla er andra eftersom jag är toppen, är skön och har flärd. Livet är orättvist, get used to it. Rock, pop, blues osv handlar sällan om att spela toto-rätt, det handlar om känslor som frustration, kärlek, ilska, kåthet, attityd och en massa annat. Så vi blir bättre rockgitarrister pga större personlighet och bättre yttre eftersom man har mer att säga än tråkiga människor. Vem vill se en tråkgubbe lira solo när dom kan lyssna, se och avnjuta mig och/eller hon tjejen ni pratar om?
Om nån är det väl fula, tråkiga människor som måste slampa till sig för att nå framgång skulle jag tro.



Just så tänkte Alice Cooper (inte för att han var snygg, men annorlunda) 1969 när resten av amerikaeliten stod i sina slitna jeans, skoghuggarskjortor och skägg och körde sittt Peace & Love. Jag vet att Alice valde Orianthi utifrån att hon kan spela gitarr, fixar att lira Alice musik och faktiskt har en viss utstrålning och sticker ut som gitarrist på scen för att hon är tjej.

Det är så oerhört tröttsamt att det ska dömas hit och dit. Visst alla får ha sin åsikt men utifrån perspektiv så är jag övertygad om att mer än hälften av alla åsikter i denna tråd är totalt bortkomna eftersom de troligtivs kommer från... ja just det gitarrister utan utstrålning, ståendes på en scen orakade eller med skägg och keps och det skulle inte förvåna mig om skojshuggarskjortan sitter på också om nu den urtvättade t-shirten skulle vara skitig. :wink: Out of Control Rock'n Roll!

_________________
Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?


14 Aug 2013, 21:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14772
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
För att bli en komplett rockgitarrist som ska spela med lite mer kända rockband krävs det 3 huvudkriterier ,
alla ungefär lika viktiga.

1 Se bra ut på scen , kan gälla allt från hur man har gitarren på kroppen , kläder osv. Behöver dock INTE vara hatt och solglasögon. Keps och rutig skjorta funkar inte , knappt skägg heller, utom i undantagsfall.

2 Ett fläskigt gitarrljud

3 Man ska kunna spela hyfsade pentasolon

Ovan räcker för att komma till toppen

Ska man däremot ge sig ut solo , sjunga själv, skriva musik, framföra instrumentala covers på låtar som är ikoner för många
sä krävs det ju en hel del mer att komma med.

_________________



15 Aug 2013, 09:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
För att bli en komplett rockgitarrist som ska spela med lite mer kända rockband krävs det 3 huvudkriterier ,
alla ungefär lika viktiga.
1 Se bra ut på scen , kan gälla allt från hur man har gitarren på kroppen , kläder osv. Behöver dock INTE vara hatt och solglasögon. Keps och rutig skjorta funkar inte , knappt skägg heller, utom i undantagsfall.
2 Ett fläskigt gitarrljud
3 Man ska kunna spela hyfsade pentasolon
Ovan räcker för att komma till toppen


Hmm, vad är en "rockgitarrist". Ovanstående kriterier känns möjligen som de gällde nån gång på 70-talet. (Nu är det iofs ofta 70-taleskriterier för det mesta som gäller på Bojen, men ändå....) Inte kan man väl hitta särskilt många gitarrister idag som faller in i den mallen? Bröderna Dyssner från The National, Nels Cline från Wilco, Carl Broemel från My Morning Jacket...rockgitarrister i framgångsrika rockband, rätt långt ifrån den mallen.


15 Aug 2013, 10:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Vinyljunkie wrote:
Jag är missunnsam på alla som spelar över sin förmåga och ändå lyckas i karriären. Det är precis det tråden handlar om.

Visst lider man med alla stackars satar i publiken som uppskattar det den hör och ser men inte förstår att de valt att gilla fel artist, de arma stackare som inte kan höra att en artist är en sopa men som ändå får stå där på scenen och glänsa inför tusentals åhörare när "jag" kunde gjort det så mycket bättre själv. Så dumt av dem.
Om Alice (m.fl.) väljer att ha med en så usel musiker på scenen så måste ju han vara helt dum i huvet, har karln inte lärt sig nånting under sina år i underhållningsbranschen...? :shock:

I tråden nämns artister som Kirk och Frusciante m.fl. som exempel på totala nollor som musiker, stackars jäklar att de inte har någon självinsikt och bara lägger av. Eller att bandet kickar dem för bandets bästa, karriären är ju helt förstörd se'n länge....!!!???

Har sett kommentarer som handlar om yttre attribut och huruvida huvudpersonen fått jobbet p.g.a. utbyte av sexuella tjänster vilket bara är rent korkat och helt irrelevant i sammanhanget.

Men bör man inte byta ut missunnsam mot avundsjuk här ovan?

'nuff said...

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


15 Aug 2013, 11:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
För att bli en komplett rockgitarrist som ska spela med lite mer kända rockband krävs det 3 huvudkriterier ,
alla ungefär lika viktiga.

1 Se bra ut på scen , kan gälla allt från hur man har gitarren på kroppen , kläder osv. Behöver dock INTE vara hatt och solglasögon. Keps och rutig skjorta funkar inte , knappt skägg heller, utom i undantagsfall.

2 Ett fläskigt gitarrljud

3 Man ska kunna spela hyfsade pentasolon

Ovan räcker för att komma till toppen

Ska man däremot ge sig ut solo , sjunga själv, skriva musik, framföra instrumentala covers på låtar som är ikoner för många
sä krävs det ju en hel del mer att komma med.

Neil Young platsar egentligen bara på punkt 2, men inte när han kör akustiskt. Stackars jäkel.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


15 Aug 2013, 11:16
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
För att bli en komplett rockgitarrist som ska spela med lite mer kända rockband krävs det 3 huvudkriterier ,
alla ungefär lika viktiga.

1 Se bra ut på scen , kan gälla allt från hur man har gitarren på kroppen , kläder osv. Behöver dock INTE vara hatt och solglasögon. Keps och rutig skjorta funkar inte , knappt skägg heller, utom i undantagsfall.

2 Ett fläskigt gitarrljud

3 Man ska kunna spela hyfsade pentasolon

Ovan räcker för att komma till toppen

Ska man däremot ge sig ut solo , sjunga själv, skriva musik, framföra instrumentala covers på låtar som är ikoner för många
sä krävs det ju en hel del mer att komma med.


Du och jag har verkligen totalt olika uppfattningar om det där. Jag upplever det lite som att du fastnat i vinkelvolten (som några kända komiker myntade). Det du skriver är så vansinnigt 1998. Totalt otidsenligt.


15 Aug 2013, 12:46
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Sir Realistic wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag är missunnsam på alla som spelar över sin förmåga och ändå lyckas i karriären. Det är precis det tråden handlar om.

Visst lider man med alla stackars satar i publiken som uppskattar det den hör och ser men inte förstår att de valt att gilla fel artist, de arma stackare som inte kan höra att en artist är en sopa men som ändå får stå där på scenen och glänsa inför tusentals åhörare när "jag" kunde gjort det så mycket bättre själv. Så dumt av dem.
Om Alice (m.fl.) väljer att ha med en så usel musiker på scenen så måste ju han vara helt dum i huvet, har karln inte lärt sig nånting under sina år i underhållningsbranschen...? :shock:

I tråden nämns artister som Kirk och Frusciante m.fl. som exempel på totala nollor som musiker, stackars jäklar att de inte har någon självinsikt och bara lägger av. Eller att bandet kickar dem för bandets bästa, karriären är ju helt förstörd se'n länge....!!!???

Har sett kommentarer som handlar om yttre attribut och huruvida huvudpersonen fått jobbet p.g.a. utbyte av sexuella tjänster vilket bara är rent korkat och helt irrelevant i sammanhanget.

Men bör man inte byta ut missunnsam mot avundsjuk här ovan?



'nuff said...


Det var du som insinuerade missunnsamhet, inte jag. Jag drev med dig om det och du svalde betet.

Enuff Z'nuff (said)... 8)


15 Aug 2013, 12:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14772
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Vinyljunkie wrote:

Du och jag har verkligen totalt olika uppfattningar om det där. Jag upplever det lite som att du fastnat i vinkelvolten (som några kända komiker myntade). Det du skriver är så vansinnigt 1998. Totalt otidsenligt.


Så varför är det inte en överbegåvad teknisk kille med keps och flanellskorta som spelar första felan i Alice Cooper band 2013?
Han har väl fastnat i samma volt då , vad det nu är för något.

_________________



15 Aug 2013, 13:36
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Du och jag har verkligen totalt olika uppfattningar om det där. Jag upplever det lite som att du fastnat i vinkelvolten (som några kända komiker myntade). Det du skriver är så vansinnigt 1998. Totalt otidsenligt.


Så varför är det inte en överbegåvad teknisk kille med keps och flanellskorta som spelar första felan i Alice Cooper band 2013?
Han har väl fastnat i samma volt då , vad det nu är för något.


Actionrocken?


15 Aug 2013, 13:47
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Karisma versus spelskicklighet
edit


Last edited by salesman on 20 Sep 2014, 00:01, edited 1 time in total.



15 Aug 2013, 14:48
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Who is online

Users browsing this forum: arinihsd and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.