View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 23:03



Reply to topic  [ 160 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Vågar man beställa en ny Gibson? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Kan vi lägga den hjärndöda diskussionen om "tappskada" och annan ovarsamhet på hyllan, please? Det fattar väl alla att då gäller inga garantier i världen. Endast drulleförsäkring kan vara aktuell då.


30 Jul 2012, 14:59
Profile

Joined: 17 Sep 2011, 20:49
Posts: 44
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Vinyljunkie wrote:
4X10 wrote:
Tror att det är lugnt med Gibson och garanti. Fick en längsgående tunn torkspricka i lacken på en 6 mån gammal SG. Inget jättefarligt men heller inget jag kunde leva med på en ny gitarr. Gibson erbjöd en ny gitarr eller kreditering snabbt och utan snack. Tror att de är ganska givmilda om det sas självhänder saker med deras gitarrer.


Får jag fråga: hade du personlig kontakt med Gibson då?


Köpstället i detta fall 4sound skickade gitarren till Gibson Stockholm. 4sound ringde senare upp och berättade vad Gibson erbjöd. Mycket snabbt och smidigt.


30 Jul 2012, 15:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
4X10 wrote:
Köpstället i detta fall 4sound skickade gitarren till Gibson Stockholm. 4sound ringde senare upp och berättade vad Gibson erbjöd. Mycket snabbt och smidigt.



Det är Luthman som importerar Gibson till Sverige. Jag tror inte dom krånglar med reklamationer , har bara hört positivt om dom.

Som alla andra leverantörer vill dom dock att allt ska gå via återförsäljaren.

_________________



30 Jul 2012, 15:15
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
De senaste två inläggen är av den mer betryggande sorten, den saken är klar!


30 Jul 2012, 15:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Vinyljunkie wrote:
Kan vi lägga den hjärndöda diskussionen om "tappskada" och annan ovarsamhet på hyllan, please?


men alltså - är inte hela diskussionen från början hjärndöd? :o
Alla svar verkar ju peka i riktningen att så länge du inte slänger
guran i golvet så är risken för halsbrott liten, och har historiskt
sett egentligen inte ökat från 50-talet fram till dags dato......
eller missar jag nåt?

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


30 Jul 2012, 16:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Beror på hur man definierar 'kvalitet'

Det där med huvudskadorna är för mig en separat fråga, 'vågar man köpa en Gibson ny' beror ju på vad man förväntar sig,
jag köpte 3 nya 2011 och ser ingen 'försämring' mot gamla gitarrer snarare känns dom rejält byggda, plekade och bra lack mm.

Det är så himla mycket 'hästhandlar' fasoner och snack därute så man får nog bilda sig en egen uppfattning

Grundregeln för en handlare (med vissa undantag) är att han puffar det han har på väggen och bra marginal på , och dissar resten

Tänk Jam/Jerker ..... 8)

_________________



30 Jul 2012, 16:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1973
Location: Linköping
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Underhållande tråd :D :D

_________________
Bojen sponsor


30 Jul 2012, 17:53
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
jag tar en anCnoc och inväntar upplösningen. :mrgreen:

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


30 Jul 2012, 17:55
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Plexiglas wrote:
Vinyljunkie wrote:
Kan vi lägga den hjärndöda diskussionen om "tappskada" och annan ovarsamhet på hyllan, please?


men alltså - är inte hela diskussionen från början hjärndöd? :o
Alla svar verkar ju peka i riktningen att så länge du inte slänger
guran i golvet så är risken för halsbrott liten, och har historiskt
sett egentligen inte ökat från 50-talet fram till dags dato......
eller missar jag nåt?


Ehm.... innan jag skapade denna "hjärndöda" tråden pekade allt i fullständig bajsriktning, efter vad jag hade hört. Har du missat det?


30 Jul 2012, 17:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
det har jag förstått - intressant nog verkar tråden inte komma särskilt mkt framåt sen dom 4-5 första svaren.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


30 Jul 2012, 18:00
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Plexiglas wrote:
det har jag förstått - intressant nog verkar tråden inte komma särskilt mkt framåt sen dom 4-5 första svaren.


Jag tycker precis tvärtom. Man måste bara sortera bort svaren som är av typen jag-känner-mig-personligt-påhoppad-när-någon-kritiserar-Gibson.


31 Jul 2012, 13:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Vinyljunkie wrote:
Plexiglas wrote:
det har jag förstått - intressant nog verkar tråden inte komma särskilt mkt framåt sen dom 4-5 första svaren.


Jag tycker precis tvärtom. Man måste bara sortera bort svaren som är av typen jag-känner-mig-personligt-påhoppad-när-någon-kritiserar-Gibson.


Påhopp på just Gibson och ibland Fender är så vanliga på nätforum att nog ingen bryr sig eller tar vid sig längre , det är nästan standard åtminstone bland många yngre att hata dessa tillverkare, varför vet jag inte , om det tidigare varit pga att dom var dyra så har ju detta inget längre med verkligheten att göra, en bekant sa att orsaken skulle kunna vara att de var gjorda i just USA som anses som världens värsta diktatur och krigförare av en del ....


Men Kina är ok?
:?

Jag tycker det är helt ok att kritisera efter egna erfarenheter , men missvisande råd, direkta faktafel och floskler från tex handlare tycker jag ska bemötas !

_________________



31 Jul 2012, 14:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Feb 2012, 13:41
Posts: 301
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Är det så att vinyl tvilar på yrkesskickligheten hos Gibsons "snickarna" så får han väl köpa en Heritage istället.
Att halsar kan knäckas är inte heller ett nytt fenomen. Jag råkade ut för det på 70-talet med min Gibsom SG standard (en -68) när jag var så flummig att jag lät en än flummigare få låna den... han tappade den och halsen sprack vid fästet i kroppen.
Gibson lät gitarren lagas av en skicklig "snickare" i Paris helt kostnadsfritt. Kontentan av det är att Gibson kände till att just SG modellen hade en känslig hals men det är inte samma sak som att påstå att de byggs slarvigt eller med fel trä.

_________________
When creating Art
Never decide rules for what is right and wrong
never follow the given way
Just follow your soul.
http://www.swedenblue.com


31 Jul 2012, 15:11
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
SlowDad wrote:
Är det så att vinyl tvilar på yrkesskickligheten hos Gibsons "snickarna" så får han väl köpa en Heritage istället.
Att halsar kan knäckas är inte heller ett nytt fenomen. Jag råkade ut för det på 70-talet med min Gibsom SG standard (en -68) när jag var så flummig att jag lät en än flummigare få låna den... han tappade den och halsen sprack vid fästet i kroppen.
Gibson lät gitarren lagas av en skicklig "snickare" i Paris helt kostnadsfritt. Kontentan av det är att Gibson kände till att just SG modellen hade en känslig hals men det är inte samma sak som att påstå att de byggs slarvigt eller med fel trä.


Men? Hur många gånger ska jag behöva påpeka att modellen jag är intresserad av bara görs av Gibson (vad jag vet)?? Däri ligger som sagt bakgrunden till vad som tydligen enligt vissa blev underhållande läsning...

Vad serviceandan hos företaget Gibson var värt på 70-talet är intressant ur ett historiskt perspektiv. Det hjälper emellertid inte en ungdom som jag.... som Mike Leaf tydligen anser att jag tillhör.


31 Jul 2012, 15:19
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2012, 13:41
Posts: 301
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Men finns det en model ur Gibson sortimentet som inte Heritade har motsvarighet till? men du pratar inrte LP eller?
Min LP heritage var ett under av skicklig hantverk samtidigt som det låt gudomligt... ångrar att jag släppte ivär den...

Mitt lilla inlägg om 70-talet är för att illustrera att problemet som du tar upp inte har med dagens Gibson (eller vilket annat märke som helst) utan är något som alltid funnits

_________________
When creating Art
Never decide rules for what is right and wrong
never follow the given way
Just follow your soul.
http://www.swedenblue.com


31 Jul 2012, 15:24
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
SlowDad wrote:
Men finns det en model ur Gibson sortimentet som inte Heritade har motsvarighet till? men du pratar inrte LP eller?
Min LP heritage var ett under av skicklig hantverk samtidigt som det låt gudomligt... ångrar att jag släppte ivär den...

Mitt lilla inlägg om 70-talet är för att illustrera att problemet som du tar upp inte har med dagens Gibson (eller vilket annat märke som helst) utan är något som alltid funnits


Nope inte LP. Heritage-pållar är svinbra byggen, iallafall de jag har testat. Men så enkelt ska vi inte ha det. Nej, det gäller denna: http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Flying-V/Gibson-USA/Flying-V-Tremolo/Specs.aspx


31 Jul 2012, 16:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Om Du ska köpa nytt och är tveksam så välj ett köpställe med returrätt , så kan Du ta hem guran och testa och ha typ 30 dagar på dig att ändra dig.

Jag har själv returnerat en gura till 4-sound och det var inga problem alls.

_________________



31 Jul 2012, 16:28
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Mike: Vad var det för gitarr du skickade tillbaka och varför?

Jag har för tillfället en SG och jag har ägt 5 andra Gibsons. (allihop byggda mellan 1981 och 2001)
har varit klart nöjd med kvalitéen på samtliga.
2 av dom köpte jag dessutom som "grisen i säcken" dvs över internet osett och jag var klart nöjd med dom när dom kom.


Last edited by we_made_wor_history on 14 Jul 2017, 02:46, edited 1 time in total.



31 Jul 2012, 16:37
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Mike Leaf wrote:
Om Du ska köpa nytt och är tveksam så välj ett köpställe med returrätt , så kan Du ta hem guran och testa och ha typ 30 dagar på dig att ändra dig.

Jag har själv returnerat en gura till 4-sound och det var inga problem alls.


Om 4Sound är så frikostiga så känns det trots allt ganska safe. Men dom kanske inte ens vill ta in en så ovanlig modell med risk att dom får tillbaka den..


31 Jul 2012, 17:36
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Vinyljunkie wrote:
Om 4Sound är så frikostiga så känns det trots allt ganska safe. Men dom kanske inte ens vill ta in en så ovanlig modell med risk att dom får tillbaka den..


Dom är säkertligen inte så sugna på att plocka in en specialbeställning från staterna med full returrätt men du kan ju alltid kolla. Nästa problem är väl också vad priset blir i så fall. Jag kan tänka mig att den pinnar i väg uppåt en bit.
Explorervarianten ligger på 1245 euro på Thomann och den har ju samma specar.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


31 Jul 2012, 18:12
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
glassfinger wrote:
Vinyljunkie wrote:
Om 4Sound är så frikostiga så känns det trots allt ganska safe. Men dom kanske inte ens vill ta in en så ovanlig modell med risk att dom får tillbaka den..


Dom är säkertligen inte så sugna på att plocka in en specialbeställning från staterna med full returrätt men du kan ju alltid kolla. Nästa problem är väl också vad priset blir i så fall. Jag kan tänka mig att den pinnar i väg uppåt en bit.
Explorervarianten ligger på 1245 euro på Thomann och den har ju samma specar.


10.276kr kostar den på Thomann och där finns den i lager. Men att beställa en gitarr utan att först få känna på den, ja det är nästa huvudvärk..


01 Aug 2012, 12:29
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Vinyljunkie wrote:


10.276kr kostar den på Thomann och där finns den i lager. Men att beställa en gitarr utan att först få känna på den, ja det är nästa huvudvärk..


Nu verkar ju inte du vara typen som chansar :wink: men att köpa från Thomann är ju riktigt riskfritt. Det kostar dig ca 300 om gitarren är kass eller har ådringen åt fel håll och du vill returnera. Returen råddar Thomann med, du behöver bara vara hemma när budet kommer och hämtar

Go for it!!

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


01 Aug 2012, 12:37
Profile WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Men hos Thomann FÅR du skicka tillbaka utan tjafs, så det är riskfritt. :D

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


01 Aug 2012, 12:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
En sån här har jag aldrig sett förut. Intressant.

Image


01 Aug 2012, 15:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Modellen jag ville åt är slutsåld. :cry: Ni har väl köpt alla som fanns kvar era rackare. :evil: Den som väntar för länge mister ofta den tuffa gitarren... :x

För er som har engagerat sig i mitt "problem" känner jag att jag måste visa upp vad jag köpte istället:

Image

Ska slipa ner halsen och eventuellt byta till vita mickar och plektrumskydd. :arrow: :)


08 Aug 2012, 17:01
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Hur är den spelmässigt och vad beträffar den akustiska klangen? :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


08 Aug 2012, 17:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Henkie wrote:
Hur är den spelmässigt och vad beträffar den akustiska klangen? :arrow:


Hela Gothic-serien är skitbra! Grover-mekanik, schyssta mickar, limmad hals! Det enda jag inte är helt säker på om jag kommer att vara helt nöjd med är det licensierade svajet, man blir ju lite misstänksam när det står Epiphone på det. Jag ska byta strängar på den och testa den lite bättre (just nu är den H-strängad).


08 Aug 2012, 17:39
Profile

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Vinyljunkie wrote:
Henkie wrote:
Hur är den spelmässigt och vad beträffar den akustiska klangen? :arrow:


Hela Gothic-serien är skitbra! Grover-mekanik, schyssta mickar, limmad hals! Det enda jag inte är helt säker på om jag kommer att vara helt nöjd med är det licensierade svajet, man blir ju lite misstänksam när det står Epiphone på det. Jag ska byta strängar på den och testa den lite bättre (just nu är den H-strängad).



Hört att nya Epiphone bara går sönder hela tiden.




















:wink:


08 Aug 2012, 17:45
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
pafal wrote:


Hört att nya Epiphone bara går sönder hela tiden.




















:wink:


Tur då att denna är 15 år gammal. :wink:


08 Aug 2012, 17:51
Profile

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Vinyljunkie wrote:
pafal wrote:


Hört att nya Epiphone bara går sönder hela tiden.




















:wink:


Tur då att denna är 15 år gammal. :wink:




Pheeew Image Image


08 Aug 2012, 17:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 160 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 96 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.