View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:31



Reply to topic  [ 21 posts ] 
High- respektive low output strängar? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post High- respektive low output strängar?
För att balansera single coil pickups funderar jag på att blanda strängar med hög respektive låg output. Någon som testat detta och kan ge förslag på strängmärken som har skillnad i utsignal? Det gäller i första hand de tunnare ospunna strängarna. Hört talas om att kobolt strängar har starkare utsignal och skulle gärna vilja veta var man kan köpa lösa strängar isf?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Feb 2024, 13:19
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: High- respektive low output strängar?
Det enda jag kan tillföra är att strängtjocklek påverkar output men kan inget om legeringar.

Om man går från ett 9-set till ett 11-set så skall tydligen output öka med 44%, men vad det blir på enskilda strängar har jag ingen aning om. Men det påverkar ju både ton och känsla så det kanske inte är aktuellt i alla fall.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


29 Feb 2024, 10:10
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: High- respektive low output strängar?
Koboltsträngarna gäller bara de lindade strängarna. Ospunna strängar är samma som i alla andra set.

"COBALT
Featuring a patented cobalt alloy wrap wire around a tin plated hex core, Ernie Ball Cobalt Slinky strings have a unique output, tone, and feel compared to traditional nickel wound strings."

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


29 Feb 2024, 11:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: High- respektive low output strängar?
Det här kan jag ge en doktors avhandling i efter massor av clinics gjorda i ämnet, men det är tyvärr lite mycket att skriva.
Olika versioner av strängar är ett sjukt intressant ämne (inte märke, versioner. Legeringar osv).
Olika typer av strängar gör oftast större skillnad än att byta pickuper gör.

Man kan inte ändra output från strängarna utan att förändra ljudet,
Så ändrad output kommer med bieffekter som kan vara negativa på en strata, högre magnetisk pull och markant en mer bright sträng (om du går uppåt).
Du skulle kunna uppnå volymbalans den vägen men helt förlora ton balans.

Något värt att testa är D'Addario BT strängar (Balanced Tension) typ.
https://www.crafton.se/sv/artiklar/exl110bt.html

Kortfattat så är plain strängarna nästan alltid samma i olika versioner (dock inte alltid).

Ett bättre sätt att balansera för singlecoils är att knacka magnet poler (inte alltid det går, men oftast).


Här kan du läsa en mycket nedkortad version i ämnet jag skrev för något år sen, om du har lust att veta mer.
https://www.crafton.se/sv/att-valja-strangar

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Feb 2024, 14:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: High- respektive low output strängar?
Allright, knacka polmagneterna vill jag inte göra då det kan "döda" micken. Jag får kanske gå upp i tjocklek på strängen istället. Hörde från Lundgren att man även kan avmagnetisera de starkare polerna.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Feb 2024, 16:27
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: High- respektive low output strängar?
Magnus Olsson wrote:

Här kan du läsa en mycket nedkortad version i ämnet jag skrev för något år sen, om du har lust att veta mer.
https://www.crafton.se/sv/att-valja-strangar

//Magnus


Tack för den artikeln! Bra skrivet och mycket intressant!

_________________
http://www.pigsinspace.se


29 Feb 2024, 16:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: High- respektive low output strängar?
Magnus, är det bara de spunna strängarna som skiljer sig åt i sound? Eller är det även olika karaktär på de ospunna strängarna och de olika tillverkarna? Om man tillexempel utgår från pure nickel strängar?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Feb 2024, 18:47
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: High- respektive low output strängar?
Polytone wrote:
Magnus, är det bara de spunna strängarna som skiljer sig åt i sound? Eller är det även olika karaktär på de ospunna strängarna och de olika tillverkarna? Om man tillexempel utgår från pure nickel strängar?


På somliga set, pro steels exempelvis, är det bara de spunna som skiljer (men skiljer mycket).
Pure nickel skiljer alla strängar. Helt fantastiska på en tele eller strata (när de designades fanns bara såna strängar).

På olika tillverkare strängar av samma typ skiljer inte så mycket, undantaget de med rund kärna.
Det är metall legeringen som gör största skillnad och det finns bara 3 tillverkare av strängvajer, så många tillverkare är samma material (och ljud)..Det som skiljer mellan olika tillverkare är noggrannhet vid tillverkningen (jämnt tryck på spinning, att tenlagret på ospunna är jämt osv), det påverkar primärt hur hård man upplever strängen och dess intonering.
Spelar man mycket är det lika viktigt som ljudet, att det alltid är samma i varje paket. Det mesta av det folk hör som ljudskillnad är placebo på exempelvis D’Addario EXL och Ernie Ball Slinky. Däremot är Ernie Ball marginellt mjukare vid samma tjocklek (inte på alla strängarna ett set).

Tänk att ten coatingen inte är jämn (vilket den inte är på mig noga tillverkare) och vad lite tjockare eller en klump gör för intoneringen.

Jag skulle rekommendera alla att köpa ett gäng modeller från samma tillverkare och verkligen prova. Nästan alltid slutar det med att man har olika strängtyper på olika gitarrer.

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Feb 2024, 19:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: High- respektive low output strängar?
Magnus Olsson wrote:
Polytone wrote:
Magnus, är det bara de spunna strängarna som skiljer sig åt i sound? Eller är det även olika karaktär på de ospunna strängarna och de olika tillverkarna? Om man tillexempel utgår från pure nickel strängar?


På somliga set, pro steels exempelvis, är det bara de spunna som skiljer (men skiljer mycket).
Pure nickel skiljer alla strängar. Helt fantastiska på en tele eller strata (när de designades fanns bara såna strängar).

På olika tillverkare strängar av samma typ skiljer inte så mycket, undantaget de med rund kärna.
Det är metall legeringen som gör största skillnad och det finns bara 3 tillverkare av strängvajer, så många tillverkare är samma material (och ljud)..Det som skiljer mellan olika tillverkare är noggrannhet vid tillverkningen (jämnt tryck på spinning, att tenlagret på ospunna är jämt osv), det påverkar primärt hur hård man upplever strängen och dess intonering.
Spelar man mycket är det lika viktigt som ljudet, att det alltid är samma i varje paket. Det mesta av det folk hör som ljudskillnad är placebo på exempelvis D’Addario EXL och Ernie Ball Slinky. Däremot är Ernie Ball marginellt mjukare vid samma tjocklek (inte på alla strängarna ett set).

Tänk att ten coatingen inte är jämn (vilket den inte är på mig noga tillverkare) och vad lite tjockare eller en klump gör för intoneringen.

Jag skulle rekommendera alla att köpa ett gäng modeller från samma tillverkare och verkligen prova. Nästan alltid slutar det med att man har olika strängtyper på olika gitarrer.

//Magnus

Ok, dum fråga kanske, men kan de ospunna ha rund alternativt hexagonal kärna? Eller gäller detta bara spunna strängar?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Feb 2024, 19:53
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: High- respektive low output strängar?
Polytone wrote:
Ok, dum fråga kanske, men kan de ospunna ha rund alternativt hexagonal kärna? Eller gäller detta bara spunna strängar?


Alla jag känner till har rund.

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Feb 2024, 20:58
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: High- respektive low output strängar?
Jag föreställer mig att tjockleken på strängen (kärnans massan) har markant inverkan inverkan på output.

Har testa olika strängar och fabrikat och för det jag spelar funkar nickel på rund kärna bäst (alltså de spunna strängar). Sköna att spela på och inte så vassa för öronen. När det gäller output har jag testat mig fram, vilket resulterat i att jag plockar ihop set från olika paket eller beställer lösa strängar.


29 Feb 2024, 23:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: High- respektive low output strängar?
zoork_1 wrote:
Jag föreställer mig att tjockleken på strängen (kärnans massan) har markant inverkan inverkan på output.

Har testa olika strängar och fabrikat och för det jag spelar funkar nickel på rund kärna bäst (alltså de spunna strängar). Sköna att spela på och inte så vassa för öronen. När det gäller output har jag testat mig fram, vilket resulterat i att jag plockar ihop set från olika paket eller beställer lösa strängar.


Vilka strängar har du valt för de med rund kärna?
Jag har aldrig fåttt såna att funka, de pajar hela tiden och låter lätt luddigt (alternativt att plainsträngar blir knivar).

Kärnan gör stor skillnad på output och rund mer än hexagonal.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Feb 2024, 23:43
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: High- respektive low output strängar?
Magnus Olsson wrote:
zoork_1 wrote:
Vilka strängar har du valt för de med rund kärna?
Jag har aldrig fåttt såna att funka, de pajar hela tiden och låter lätt luddigt (alternativt att plainsträngar blir knivar).

Kärnan gör stor skillnad på output och rund
/Magnus
Hej Magnus, jag använder "Pyramid Pure Nickel Wound Classics Round Core", ibland blandar jag med DR Pure Blues.

Jag har fått mixtra lite med de ospunna (plain) strängarnas tjocklek, mickhöjdhöjd, pole piece skruvar och lutning på mickarna för att hitta en volymmässigt vettig balans mellan strängarna. Funkar t ex inte med 0.17 och uppåt på g-strängen utan alternerar mellan 0.15 och (oftast) 0.16. För h-strängen blir det 0.12 numera, men ibland 0.13-0.14.

Lurigt med strängar med rund kärna är att lindningen kan lossna från kärnan om man sätter på dem fel (då låter de bara död ludd). Alltså, man måste låsa/klämma fast strängen innan man klipper av. Jag brukar oftast inte klippa av strängarna av det skälet,, utan gör en liten "snurra" av det som blir över i längd.

/Michel


01 Mar 2024, 08:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: High- respektive low output strängar?
zoork_1 wrote:
Jag har fått mixtra lite med de ospunna (plain) strängarnas tjocklek, mickhöjdhöjd, pole piece skruvar och lutning på mickarna för att hitta en volymmässigt vettig balans mellan strängarna. Funkar t ex inte med 0.17 och uppåt på g-strängen utan alternerar mellan 0.15 och (oftast) 0.16. För h-strängen blir det 0.12 numera, men ibland 0.13-0.14.

Lurigt med strängar med rund kärna är att lindningen kan lossna från kärnan om man sätter på dem fel (då låter de bara död ludd). Alltså, man måste låsa/klämma fast strängen innan man klipper av. Jag brukar oftast inte klippa av strängarna av det skälet,, utan gör en liten "snurra" av det som blir över i längd.

/Michel

Michel, tycker du att de ospunna Pyramid-strängarna har lägre output än "vanliga" nickel strängar, typ Dáddario XL?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


01 Mar 2024, 11:45
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: High- respektive low output strängar?
zoork_1 wrote:
Hej Magnus, jag använder "Pyramid Pure Nickel Wound Classics Round Core", ibland blandar jag med DR Pure Blues.

Jag har fått mixtra lite med de ospunna (plain) strängarnas tjocklek, mickhöjdhöjd, pole piece skruvar och lutning på mickarna för att hitta en volymmässigt vettig balans mellan strängarna. Funkar t ex inte med 0.17 och uppåt på g-strängen utan alternerar mellan 0.15 och (oftast) 0.16. För h-strängen blir det 0.12 numera, men ibland 0.13-0.14.

Lurigt med strängar med rund kärna är att lindningen kan lossna från kärnan om man sätter på dem fel (då låter de bara död ludd). Alltså, man måste låsa/klämma fast strängen innan man klipper av. Jag brukar oftast inte klippa av strängarna av det skälet,, utan gör en liten "snurra" av det som blir över i längd.

/Michel


Hej,

Ja, det är mycket pill om man vill ha strängbalansen perfekt. Så jag försöker inte tänka/fokusera på det (men i studion kan det göra en galen).

Ja, man får behandla round core annorlunda. Men de pajar för ofta för att jag skall våga lita använda det.
Det kan ju räcka att de får en liten smäll vid transport (slås ner i banden) så går intoneringen åt skogen.
Men för somliga typer av ljud har de absolut en poäng.

Kul ämne!

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Mar 2024, 11:58
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: High- respektive low output strängar?
Polytone wrote:
Michel, tycker du att de ospunna Pyramid-strängarna har lägre output än "vanliga" nickel strängar, typ Dáddario XL?
Hmm, nej det är inget jag tänkt på. Har f.ö. nyligen testat båda på samma gitarr.

Lite överkurs men.... . Det ju inte alltid som man tror. Ospunna strängar av samma dimension (t ex 0.10) har rund kärna, ungefär samma massa och borde ge samma output. Men sen kommer det in andra variabler (t ex jämnhet och ev. metallblandning).

När det gäller spunna strängar är det lite annorlunda. Om vi rent teoretiskt föreställer oss två kärnor av samma material och samma "diameter", en rund respektive en flersidig, så borde den runda ha mer massa (den fyller ut hela tvärsnitts-arean).

Skälet till att jag spelar på Pyramid (ibland med inslag av DR pure blues) är att de är sköna för fingrar och öron, att jag gillar soundet från 60-70 talet (Green, Clapton, Gibbons, Kossov, Page m fl.) och att roundcore nickel låter hyfsat autentiskt.


01 Mar 2024, 13:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: High- respektive low output strängar?
Magnus Olsson wrote:

Här kan du läsa en mycket nedkortad version i ämnet jag skrev för något år sen, om du har lust att veta mer.
https://www.crafton.se/sv/att-valja-strangar

//Magnus


Mycket givande läsning även om det på sätt och vis är reklam!!!!!


01 Mar 2024, 20:51
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: High- respektive low output strängar?
Goran wrote:
Magnus Olsson wrote:

Här kan du läsa en mycket nedkortad version i ämnet jag skrev för något år sen, om du har lust att veta mer.
https://www.crafton.se/sv/att-valja-strangar

//Magnus


Mycket givande läsning även om det på sätt och vis är reklam!!!!!


Jo, tyvärr måste artiklar kamoufleras så för att någon skall publicera det.
Men principerna och skillnaderna applicerar på alla fabrikat.
Som jag skrev innan så är noggrannhet och ”alltid samma i paketet” det som skiljer tillverkare åt rent objektivt, allt annat är subjektivt ”jag gillar”.

När man gör clinics hör man så mycket skoj om sånt här.
Många gånger har jag hört ”D’’Addario akustiska är det sämsta i världen, Martins strängar är bäst”.
Under den perioden var Martins sträng exakt samma D’Addario sträng i en annan förpackning.
Det är inte så längre, men var så under många år. (Och bjöd mig på många leende på insidan).
Det är verkligen underhållande när människor säger samma sträng och både sämst och bäst.
Placebo är verkligen en stark kraft.

/Magnus


//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Mar 2024, 21:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: High- respektive low output strängar?
Förstår det Magnus, reklam kanske låter negativt, varuupplysning är väl rättvisare.


01 Mar 2024, 22:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: High- respektive low output strängar?
Magnus Olsson wrote:
Pure nickel skiljer alla strängar. Helt fantastiska på en tele eller strata (när de designades fanns bara såna strängar).

//Magnus


Tack för tipset! Det ska jag testa på min Jazzmaster med Lollar -58-mikar, har alltid tonkontrollen neddragen en anings pga den lite vassa tonen.

_________________
/Lennart


06 Mar 2024, 23:24
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: High- respektive low output strängar?
Men vad gäller olindade strängar är det inte samma material för Puré Nickel och ”vanliga”?
Det är ju de strängarna som pinar örat på t ex en Stratocaster, inte de lindade….


07 Mar 2024, 22:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.