View unanswered posts | View active topics It is currently 03 Oct 2026, 16:40

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Mässing eller Rostfritt stål? 
Author Message

Post Mässing eller Rostfritt stål?
Det är fråga om Tele sadlar, jag tänkte köpa ett set Callaham saddlar och använda av en vanlig stränghållare.

Men rostfritt kostar mer än mässingen, och jag har sett att vissa brukar använda rostfritt för E och A strängen medans resten får Mässing.

Vad tycker Tele folket, för jag har absolut ingen aning när det kommer till telecaster. :P

09 May 2012, 14:38
Profile

Post Re: Mässing eller Rostfritt stål?
Jag skulle slå ett slag för grafitsadlar, satt på det på min strata och inte dragit en stäng vid stallet sen jag satt dit dessa.

Nu är mina visseligen hel svarta och det är ju inte alla som gillar det, men har sett att GMF har kromade med endast grafit där stängen löper,något för dig kanske ?

09 May 2012, 14:51
Profile

Mässing är ju grymt snyggt men grafitsadlar tycker jag låter jädritr bra så jag skulle alla dagar välja en grafitsadel!

09 May 2012, 14:55
Profile WWW

Jag tänkte faktios kolla in dessa sadlar från TUSQ, dock har de inte den treditionella Tele mässing färgen, de är helt vita.

Någon som har provat de?

Image

http://gmf.jetshop.se/string-savers-tel ... -1249.aspx

09 May 2012, 15:07
Profile

Jag tycker att du ska börja traditionsenligt med mässing, som i grundkonstruktionen. Tycker du sedan att du vill ha ett brightare ljud, testa rostfritt. Tusq eller grafit på tele har jag inte någon som helst åsikt eller erfarenhet om.
Mässing funkar som det ska på mina 4 telisar, två med Callahamstall.

09 May 2012, 16:13
Profile WWW

Kjelle föredrar du Slant Compensated eller Enhanced Vintage?

Slant
Image

Enhanced
Image
Image

Last edited by Crimson on 09 May 2012, 16:25, edited 1 time in total.

09 May 2012, 16:19
Profile

Jag skulle såklart valt stål - för extra bett och twang 8)

09 May 2012, 16:23
Profile ICQ YIM WWW

Crimson wrote:
Kjelle föredrar du Slant Compensated eller Enhanced Vintage?

Slant
Image

Enhanced
Image

Jag har en av vardera. Fördel med EV är att det ser mer stilkorrekt ut, om man nu tycker det är viktigt. Nackdelen är att strängslitaget är något större, rundade telesadlar är ju annars väldigt snälla mot strängen i böjen. EV kanske intonerar något bättre.
Slanted är ju som telesadlar i orginal, enda avvikelse är vinkeln för intonering. Det ser lite knepigt ut tycker en del. Intonationen blir lite mindre precis, med en rund yta som är tiltad, mer osäkert exakt var intonationspunkten hamnar.

I praktiken funkar nog båda tillräckligt bra. Dom intonerar bättre än vanliga telesadlar i alla fall, och ändrar inte ljudet.

Om du funderar på Callaham, skippa distressed. Det tillför inget ljudmässigt som på t.ex. en ABR sadel. Ser lite åldrat ut, men inte direkt autentiskt. Och väldigt mycket dyrare!

09 May 2012, 16:27
Profile WWW

danielj wrote:

Har du testat? Själv tycker jag att mässingssadlarna ger tillräckligt mycket av den varan, om kroppen och halsen är av bra kvalitet. Personligen är jag lite skeptisk till att det ger så mycket effekt. Jag har bara prövat andras tele med stål för E/A sadeln, och märkte inget speciellt.
Men, det är ju lätt att testa.

09 May 2012, 16:32
Profile WWW

Det här är något som jag har tänkt förut på, och undrat varför det inte har gjorts tidigare. Men det kanske finns skäl till det och det funkar säkert inte.

Men varför görs inte sadlar som är vinklade, för allt som finns ute just nu är ju raka och skruven som går in sadlen går in rakt. Vad jag menar är om man borrade sadlarna i snett vinkel säg så här / istället för att borra de raka.

Då är det bara att skruva fram och bak, samt höja och sänka tills man kommer nära.

Är det dumt?

09 May 2012, 16:41
Profile

Nu förstår jag inte, menar du inte sådana här:

Image

09 May 2012, 16:49
Profile WWW

kjelle wrote:
danielj wrote:

Har du testat? Själv tycker jag att mässingssadlarna ger tillräckligt mycket av den varan, om kroppen och halsen är av bra kvalitet. Personligen är jag lite skeptisk till att det ger så mycket effekt. Jag har bara prövat andras tele med stål för E/A sadeln, och märkte inget speciellt.
Men, det är ju lätt att testa.

Japp, har både läst på forum och testat själv med båda på samma gitarr. Det är ju förstås en väldigt liten skillnad, även om den finns.

Det är ju förstås en smaksak vad man tycker låter bäst - om man hör skillnad.

EDIT: En snabb sökning på youtube hittar denna:

http://www.youtube.com/watch?v=1mhzCwY-h8A

09 May 2012, 16:59
Profile ICQ YIM WWW

Jag pratade om att de är raka och runda, syns inte det?

En bättre bild.

Image
fergusonanders wrote:

Image

09 May 2012, 17:02
Profile

Vill du ha kompenserade så kan jag rekomendera Rutters Guitars kompenserade i mässing,
de har jag på min Baja Tele, ser standard/vintage rätt ut med strängarna på och går att intonera vettigt *Gilla* :)

Finns i Mässing, Mässing med Aluminium E/A och rostfritt...

http://ruttersguitars.com/Hot_Rod_Parts.html

Image

09 May 2012, 19:47
Profile

Crimson wrote:
Jag pratade om att de är raka och runda, syns inte det?

En bättre bild.

Image
fergusonanders wrote:

Image

Crimson, jag förstår inte heller. :?: Det där är ju samma sorts sadlar. Typ. Callaham säljer sadlarna till sina slanted stall, löst, och din bild är ju en bild på just dessa.

09 May 2012, 23:31
Profile WWW

Din_Mentor wrote:
Vill du ha kompenserade så kan jag rekomendera Rutters Guitars kompenserade i mässing,
de har jag på min Baja Tele, ser standard/vintage rätt ut med strängarna på och går att intonera vettigt *Gilla* :)

Finns i Mässing, Mässing med Aluminium E/A och rostfritt...

http://ruttersguitars.com/Hot_Rod_Parts.html

Image

Håller med om att looken blir bra med de där. Men, med den långa anliggningsytan, blir inte intonationspunkten rätt diffus med den långa, rätt platta, skåran? Jag menar, idealet för intonation är ju typ Gibson ABR1, även om dessa käkar strängar lite hungrigare än Fenderstallen.

09 May 2012, 23:34
Profile WWW

Nej...nu förstår faktis inte jag vad fergusonanders påpekade.

Men om det var min idé på nya stall så menade jag att de sadlarna som finns ute i marknaden just nu är borrade raka och går att justera höjden vid sidorna.

Men jag undrade om det redans fanns, har gjorts eller inte gjorts sadlar som är borrade vinklade.

Alltså inte borrade när sadeln varit rakt utan varit vinklad som t.ex så här / och sedan borrad, borde inte det ge en bättre intonation? Eller pratar jag goja nu?

10 May 2012, 09:34
Profile

kjelle wrote:
Håller med om att looken blir bra med de där. Men, med den långa anliggningsytan, blir inte intonationspunkten rätt diffus med den långa, rätt platta, skåran? Jag menar, idealet för intonation är ju typ Gibson ABR1, även om dessa käkar strängar lite hungrigare än Fenderstallen.

Ja det kan stämma, jag lämnade in den till en gitarrtekniker och han sa nog nåt om att han fick skruva en del med de. Men vill man va fin får man lida pin 8)

10 May 2012, 10:12
Profile

Crimson wrote:
Nej...nu förstår faktis inte jag vad fergusonanders påpekade.

Men om det var min idé på nya stall så menade jag att de sadlarna som finns ute i marknaden just nu är borrade raka och går att justera höjden vid sidorna.

Men jag undrade om det redans fanns, har gjorts eller inte gjorts sadlar som är borrade vinklade.

Alltså inte borrade när sadeln varit rakt utan varit vinklad som t.ex så här / och sedan borrad, borde inte det ge en bättre intonation? Eller pratar jag goja nu?

Crimson, det är nog jag som inte hänger med, känner mig lite trög. Vill du förtydliga vad du menar med borrade snett? Borrade för intonationsskruven snett? Då tänker min hjärna bara så den modellen som jag visade bild på men jag förstår att du menar på något annat sätt.

10 May 2012, 11:55
Profile WWW

Nejnej, det är jag som förklara lite dålig.

Alltså, jag var inte säker på om Callahams var borrade på det viset som jag pratade om, du hänvisade ju till bilden. Men de bilder som jag har sett av Callahams tele sadlar har varit så att intonations skruven, den skruven som är kopplad till plattan och är borrad i mitten av sadeln, attd en är borrad rak.

Det jag menade var, om det inte gick att ha sadeln vinklad och sedan borra den, istället för att borra när sadeln är rak. Förstår du vad jag menar?

Att ha en sadel som står snett och sedan borra hål i mitten, och skruva fram och bak på sadeln tills man får rätt.

..................................../
..................... --------- /---
................................./

Men som sagt jag har inte sett Callahams tele stall från nära håll, det kanske är så de är borrade. men alla andra som jag har sett har varit borrade raka.

10 May 2012, 12:44
Profile

Jag hänger fortfarande inte med, men: Callaham har tre olika typer av sadlar (bortsett från material).
1: Vanlig rak, 90 grader mot intonationsskruven, med rund överdel
2: Slanted, d.v.s. sadeln är vriden från 90 gradersvinkeln innan hållet är borrat. Det gängade hålet är alltså inte rätvinkligt mot skruven, och jag uppfattar att det är det du är ute efter.
3: Enhanced, med fasad översida för att flytta intonationspunkten. Rätvinklig mot skruven.

Om vi inte förstår varandra, ta en tur till gitarrdelar.se och kolla. Tror att dom bara har Slanted inne för tillfället.
Hoppas att jag bidragit till ökad förståelse nu? :wink:

10 May 2012, 19:26
Profile WWW

Kjelle sa det jag satt och funderade på (kände mig så korkad som inte förstod nu heller så jag kunde inte med att fråga igen, men var det någon mer så).

10 May 2012, 20:01
Profile WWW

Jamen GRYMT! Hahaha det var nog jag som var trögskallen här :mrgreen: nej sm sagt jag vet absolut ingenting om tele stall och äger ingen tele just nu, men håller på att sätta ihop en.

Och av bilderna att döma så ser det vinklat ut, men så ser man på andra bilder att det ät rätvinklat så man blir förvirrad. Bra, då vet jag att det finns olika, en som är vinklade och en som inte är det.

Förlåt för all förvirring jag skapade :)

Jag tror jag ska prova vanliga slanted, som är vinklade. Ser bäst ut tycker jag, men igår kväll så googlade jag på det och det finns typ tusen olika modeller och typer och tillverkare som säger att de har hittat lösningen...

Aja, då får jag tacka Kjelle och be om ursäkt till Anders! :)

10 May 2012, 20:07
Profile

Hihi, förstås ingen fara alls. Gött att vi fick stopp på förvirringen till slut. Då kan jag skjuta in mina två cent i fråga istället:

1. Jag kör fasade, tycker det ser konstigt ut med snéa.

fråga: Finns det inte risk för att strängen halkar åt sidan om den ligger an mot en lutande yta?

10 May 2012, 20:39
Profile WWW
Reply to topic   [ 24 posts ]