View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Oct 2026, 00:36

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Utstickande bandstavar 
Author Message

Post Utstickande bandstavar
Har en gitarr där bandens ändar sticker ut lite på halsen, vad använder ni för att åtgärda detta? Jag har dragit igång luftfuktaren i mitt musikrum, antar att det kan hjälpa något och det är verkligen inte mycket som sticker ut. Var mest lite nyfiken på hur man gör detta och med vad.

Matte

09 May 2012, 07:33
Profile

Post Re: Utstickande bandstavar
clapton71 wrote:
Har en gitarr där bandens ändar sticker ut lite på halsen, vad använder ni för att åtgärda detta? Jag har dragit igång luftfuktaren i mitt musikrum, antar att det kan hjälpa något och det är verkligen inte mycket som sticker ut. Var mest lite nyfiken på hur man gör detta och med vad.

Matte

Har du en liten fin fil så går det enkelt att putsa till kanterna, det år också bra med sandpapper lindat runt en nagelfil.
Detta är nog ganska vanligt, träet är inte riktigt tort och kommer till ett klimat som gör att det krymper lite granna.

09 May 2012, 07:38
Profile

Mrcool wrote:
clapton71 wrote:

Matte

Har du en liten fin fil så går det enkelt att putsa till kanterna, det år också bra med sandpapper lindat runt en nagelfil.
Detta är nog ganska vanligt, träet är inte riktigt tort och kommer till ett klimat som gör att det krymper lite granna.

Man kan göra det snabbt, med en plattfil med fin yta, som man brutit av eller tagit bort handtaget på, för att kunna föra den längs med halsen. Är det en lackad hals, bered dig på att behöva bättra lite på lacken, i bästa fall polera upp om du inte kör igenom. Är halsen oljad är det ju bara att olja kanterna lite igen. Annars kommer de rena träytorna att mörkna med svett och smuts. Gäller lönnbräda! Är det RW är det ju bara att putsa upp efter filningen med fint sandpapper till fin yta.

Vill man göra det "på riktigt" filar man som ovan först (det är ju "spåret" undertill som sticker ut mest), lägger sedan ny vinkel (ca 30 grader) från kanten, och rundar därefter av kanten på bandändan med en trekantfil eller kröningsfil, gärna med en blank sida som vänds ner mot brädan. Googla på "sharp fret edges", det finns hur många YT filmer som helst, med varierande nivå av jobbinsats.

Men, grundläggande: Det är fel årstid att fixa det här i vår del av världen. Trät krymper i vårt torra inomhusklimat under vintern, banden gör det inte. Fixar du det nu, när det börjar bli fuktigare inomhus, kan du behöva göra om det i vinter. December-Mars passar utmärkt för sånt här.

09 May 2012, 11:20
Profile WWW

Som Kjelle skriver ska det göras.

Jag tycker att det är väldigt vanligt förekommande på gitarrer i vårt klimat, många av de gitarrer jag ägt utom de med binding, nya som begagnade.
Plus att band-jobb på billigare gitarrer ofta är dåligt gjort på bandkanterna, man har inte rundat av ordentligt. Bandkanterna kanske inte sticker ut men känns ändå vassa och obehagliga.
Ta en titt på t ex en Martin, där är bandkanterna föredömligt gjorda.
Jag tycker detta är en process alla bör lära sig, det är inte svårt, just för att det är så vanligt. Tar inte så lång tid. Men träna på en ”kass” gitarr första gången om ni är osäkra.

09 May 2012, 12:14
Profile

Ja, det är i alla fall första gången jag råkar på det. I affärer har det hänt att jag testat gitarrer med vassa bandstavskanter, men aldrig på nåt instrument jag köpt.

Kom hem igår med en Classic Player 60's strat i Sonic Blue...grymt snygg! Men bandstavarna sticker ut och måste nog åtgärdas, kanske ger mig på och tar bort lacken från baksidan av halsen också. Ska runda av kanterna på greppbrädan också. Sen är kroppen lite för high gloss....hmm lite lagom relic vore snygg på denna SB Strat...

Inte pallar jag att vänta till december....

Matte

09 May 2012, 12:28
Profile

Goran wrote:
Som Kjelle skriver ska det göras.

Jag tycker att det är väldigt vanligt förekommande på gitarrer i vårt klimat, många av de gitarrer jag ägt utom de med binding, nya som begagnade.
Plus att band-jobb på billigare gitarrer ofta är dåligt gjort på bandkanterna, man har inte rundat av ordentligt. Bandkanterna kanske inte sticker ut men känns ändå vassa och obehagliga.
Ta en titt på t ex en Martin, där är bandkanterna föredömligt gjorda.
Jag tycker detta är en process alla bör lära sig, det är inte svårt, just för att det är så vanligt. Tar inte så lång tid. Men träna på en ”kass” gitarr första gången om ni är osäkra.

Personligen tog jag ett steg i rätt riktning i förra veckan, och köpte ett par bandfilar för kröning och bandändar. Det är som sagt mer vanligt än ovanligt i vårt klimat, och har man en uppsättning gitarrer bör man nog lära sig det. Att trät i halsen torkar har ju egentligen inte med dålig kvalitet att göra, snarare att gitarrtillverkarna inte vill lägga halsen åt sidan i ett par år i torrt klimat innan dom bandar den. Det är ju egentligen två problem som man kan fixa: Dels att bandändarna sticker ut p.g.a. att trät torkar. Redan behandlat ovan. Dels att bandändarna, efter slipning till rätt längd och vinkel, skall rundas av in mot mitten för att kännas behagliga. Just detta sista moment är rätt tidsödande, och kostar en del i arbetstimmar. Något som t.ex. förklarar varför en ombandning av Arne Arvidsson m.fl. erkända proffs kostar en slant. Just detta moment är ju inte så svårt, men som sagt tidsödande och är rätt lämpligt att man lär sig själv. Jag är inte duktig på det, men har bestämt mig för att lära mig det.

Man kan se en märkbar skillnad på t.ex. eftermarknadshalsar. De Musikrafthalsar jag köpt är snyggt efterarbetade, med bra rundade bandändar. Likväl så torkar de, men det är snarare en klimatfråga än kvalitetsfråga. Allpartshalsar är betydligt mindre bearbetade, rätt längd slipat men inte så mycket efterarbetade, och vassare avslutning på banden. Bra halsar de också, men kräver lite mer efterarbete för att bli riktigt sköna.

Last edited by kjelle on 09 May 2012, 13:51, edited 2 times in total.

09 May 2012, 12:30
Profile WWW

clapton71 wrote:
Ja, det är i alla fall första gången jag råkar på det. I affärer har det hänt att jag testat gitarrer med vassa bandstavskanter, men aldrig på nåt instrument jag köpt.

Kom hem igår med en Classic Player 60's strat i Sonic Blue...grymt snygg! Men bandstavarna sticker ut och måste nog åtgärdas, kanske ger mig på och tar bort lacken från baksidan av halsen också. Ska runda av kanterna på greppbrädan också. Sen är kroppen lite för high gloss....hmm lite lagom relic vore snygg på denna SB Strat...

Inte pallar jag att vänta till december....

Matte

Inte behöver du vänta till december, men du kanske får ha kul i vinter igen då. :wink:

09 May 2012, 12:31
Profile WWW

+1 på Kjelles beskrivning. Min erfarenhet är också att om bandstavarna väl börjat sticka ut, så går de aldrig tillbaka igen. :?

09 May 2012, 13:18
Profile ICQ WWW

Ett j-vligt bra hjälpmedel när man filar på bandkanterna är en sån där mall av plåt som arkitekter använder när de ska sudda, skyddar greppbräda och kanten på halsen.
Gitarrdelar säljer en liknande grej som används till bandputs o dyl men den är av lite väl tjock plåt, arkitekternas är tunnare och bättre till kantjobb.

09 May 2012, 13:22
Profile

Goran wrote:
Ett j-vligt bra hjälpmedel när man filar på bandkanterna är en sån där mall av plåt som arkitekter använder när de ska sudda, skyddar greppbräda och kanten på halsen.
Gitarrdelar säljer en liknande grej som används till bandputs o dyl men den är av lite väl tjock plåt, arkitekternas är tunnare och bättre till kantjobb.

Var kan man klippa en sådan? Googlade men utan lycka. Svårt då jag inte vet om de har något specialnamn...

09 May 2012, 13:46
Profile WWW

fergusonanders wrote:
Goran wrote:

Var kan man klippa en sådan? Googlade men utan lycka. Svårt då jag inte vet om de har något specialnamn...

Företag som säljer rit-tillbehör, t ex Matton i Malmö.
Skulle tro att välsorterade papperhandlar också har.
Vet dock inte vad de kallas....

09 May 2012, 13:48
Profile

Det heter nåt liknande suddmall.

09 May 2012, 13:54
Profile ICQ WWW

Goran wrote:
Företag som säljer rit-tillbehör, t ex Matton i Malmö.
Skulle tro att välsorterade papperhandlar också har.
Vet dock inte vad de kallas....

Radermallar, helt enkelt. Ett alternativ till det är att jobba med en fil som har en blank sida/kant, som vänds mot brädan. Finns att köpa (Stewmac m.fl.) eller så fixar man en nålfil från Clas Olsson, slipar ner kanten på den själv.

09 May 2012, 13:55
Profile WWW

http://www.wennerstrom.se/raderplat-p-1044-c-113.aspx

http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... x95mm.html

http://www.ibwahlstrom.se/epages/IBWAHL ... cts/144400

där skramlade det till. 20:- var väl den billigaste.

Naturligtvis ingen i gbg...

09 May 2012, 14:16
Profile WWW

Tack för alla tips! Har en sån där metallgrej från Gitarrdelar som man lägger över banden vid puts/polering- kan rekommenderas!

Men den är för tjock för detta ändamål...eftersom jag ändå ska ta bort den tjocka lacken på halsens baksida så kör jag på med slippapper och en liten fil.

Matte

09 May 2012, 23:36
Profile

clapton71 wrote:
Tack för alla tips! Har en sån där metallgrej från Gitarrdelar som man lägger över banden vid puts/polering- kan rekommenderas!

Men den är för tjock för detta ändamål...eftersom jag ändå ska ta bort den tjocka lacken på halsens baksida så kör jag på med slippapper och en liten fil.

Matte

En sådan här köpte jag, verkligen smidig för att runda till kanterna på banden efter att man filat bort det utstickande. Skadar inte brädan, plan nertill.
http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=3333

09 May 2012, 23:45
Profile WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]