View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:41



Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90? 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
En del gitarrister håller sig gärna till en slags pick up (tex Richard Thompson som alltid har spelat med single coil), har ni någon pick up ni föredrar framför någon annan och i så fall varför? Själv gillar jag bettet i en single coil men hos dessa saknar jag värmen från en humbucker.


02 Oct 2011, 14:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Single coil i alla lägen! Allt annat är antingen "kompromisser" eller ett "nödvändigt ont". :mrgreen:

_________________
Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)


02 Oct 2011, 14:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 May 2006, 12:42
Posts: 268
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Av nån anledning har jag fått för mig att jag föredrar P90 men jag har aldrigt prövat en sån... Jag tror egentligen enbart att det handlar om att jag gillar Lesslie West's tidiga grejer.


02 Oct 2011, 14:34
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Gillar single coil när jag spelar själv, vill ha en klar tydlig ton, använder aldrig dist. Detta trots att jag är en kackig gitarrist och single coils är mer avslöjande.

När jag lyssnar på bra gitarrister har det ingen som helst betydelse, jag tänker inte ens på det.

Kan bli lite lyssningstrött om det är långa spelningar och man precis hela tiden har ett mycket utpräglat single coil- eller humbuckerljud, typ en del rockabilly(ultraspinkigt Fenderljud) eller hårdrock(gröttjockt HB-ljud).


Last edited by Cabretta on 02 Oct 2011, 15:11, edited 1 time in total.



02 Oct 2011, 14:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Single coil helt klart. Skär igenom mixen på ett helt annat sätt och blir en mer perkussiv attack i ljudet. Men det svåra är ju att få en tät dist med det så klart. Försöker hitta en single coil som fixar bra dist i stalläget på en strata. Och den här som michael thompson demonstrerar här verkar vara typ det jag letar:

http://www.youtube.com/watch?v=H_3ZwHPZkwo


02 Oct 2011, 15:04
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2008, 21:29
Posts: 1106
Location: Nedre Norrland
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Humbucker såklart. :mrgreen:

_________________
http://www.tinypedals.se


02 Oct 2011, 15:05
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
P90 pga mellanregistret.

_________________
------
Dom låter alla lika


02 Oct 2011, 15:47
Profile
User avatar

Joined: 08 May 2006, 12:42
Posts: 268
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Min ursprungliga referens är Les Paul, och jag har alltid varit dragen till humbucker-ljudet, men jag har märkt att jag antagligen skulle behöva nåt med lite skarpare ljud. När jag köpte min Swede i början av nittiotalet tyckte jag det var fränt att spela genom halsmicken och ha tonväljaren uppåt, gärna med full dist och så spelade jag ackord över alla strängar... Nu använder jag bara stallmicken och det diskanta tonläget. Min elfiol har mahognykropp och mahognyhals och minsta lilla dist så blir det bara gröt. Micken är en singlecoil, och när den satt på min akustiska så hade jag lite strata-ljud. Då ville jag alltid ha maximal dist och mycket bas i ljudet. Monterad på det här mahognyinstrumentet tycker jag att det låter mer humbucker. Trots att den är så högt stämd har jag börjat skruva upp diskanten och ner det andra.

Min slutsats är, att ju bättre jag spelar, desto mer klart och artikulerat ljud vill jag ha. På elfiolen verkar det inte hjälpa att ha en singlecoil, men nästa bygge ska ha en hals av björk eller lönn, så blir förhoppningsvis ljudet lite mer artikulerat.


02 Oct 2011, 15:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Singel coil, mest för att jag vill ha ett crispigt ljud i Stratan, spelar uteslutande på stallmicken. Men jag är ingen taliban och uppskattar ljudet i många gitarrer med h-b!

_________________
pudas


02 Oct 2011, 16:02
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 02:06
Posts: 483
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Beror helt på vad som ska spelas och i vilken position.

För det mesta tror jag att jag vill ha SC i hals och HB i stallet. Men jag har ingen sådan gitarr.

_________________
Image

Sälj dina Starfieldprylar till mig!


02 Oct 2011, 16:41
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Personligen föredrar jag samtliga av de tre varianterna. De låter precis lika bra på rätt gitarr. Även olika modeller av respektive variant ger stora ljudskillnader. I grund tycker jag att de olika varianterna tenderar att ha följande grund karäktärsdrag:

- Humbucker = komprimerat
- P-90 = Bredare spretigt
- Sínglecoil = Spretigt

Och det från dessa grunder som man börjar designa dessa mick varianter: Olika variationer med:

- Material
- Tråd
- Lindningsteknik
- Magneter
- Isolering
- Poler
- kabel
- Mm, osv...

Och allt detta ovan, handlar bara om själva micken. Absolut INGENTING om: -Vad, -var & -hur, man monterar in den i. Saker som påverkar ENORMT mycket i hur en mick i slutändan egentligen låter i en gitarr.

När jag designar en elgitarr som jag skall bygga, så är anpassas alltid mick valet efter gitarren, aldrig tvärt om. Precis samma sak gäller när det hadlar om att byta mickar i en befintlig elgitarr. Skillnaden mellan dessa två alternativ är att man vet exakt hur den befintliga gitarren låter före mickbytet, medan medan en gitarr som man skall designa/bygga har man ofta inte tillgång till samma exakta facit.

Ju mer riktig erfarenhet man har om sånt här, dessto exaktare tenderar gissningarna man gör även att vara. Man brukar ofta till och med ha 2 - 3 bud på bra, passande mick alternativ att välja bland. Och slutmässiga valet brukar bestämmas av aktuell prisbild & specifik detaljkvalité.

Det finns även gånger då havet av alla standard mickar inte riktigt räcker till. Och då måste mckar custombeställas. Detta är oftast en kostsammare process, men lämnar ALLA options öppna. Men fortfarande är det micken som designas efter gitarren. Sedan om man vill ha en HB, SC eller P-90: Är enbart en personlig smakfråga. Och vissa mickvarianter tenderar förståss att låta bättre från projekt till projekt. Men då snakar jag enbart efter min egen smak, som nödvändigtvis inte behöver vara exakt samma som Ex: ägarens/kundens.

- Ingen låter bättre än den andre, bara annorlunda.
- Vilken man föredrar är en personlig smaksak.


/ Jonken


02 Oct 2011, 17:58
Profile
User avatar

Joined: 16 Jul 2011, 00:09
Posts: 1085
Location: Skåne
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Det beror på sammanhanget. Lite tillspetsat kan man beskriva det så här:

Korta toner, rent ljud och distinkt spel är faktorer som talar för single coil. Långa toner, distat ljud och lite slarvigare spel talar för humbucker.

Fast jag kör gärna med Seymour Duncan P-rails och då blir det oftast P90-läget. :)


02 Oct 2011, 19:02
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Mr Smiley wrote:
Korta toner, rent ljud och distinkt spel är faktorer som talar för single coil. Långa toner, distat ljud och lite slarvigare spel talar för humbucker.

Hej bullen, jag spelar distinkt slarvigt - kan ni rekommendera en mick åt mig :wink: :mrgreen:
Lite allvar ligger det förstås bakom, någon större ekvilibrist är man inte, men jag har alltid gillat ett klassiskt singlecoil-ljud - fast på senare tid har jag börja snegla åt fetare ljud & kör på en DiMarzio Pre B-1.
Instämmer f.ö. i Jonkens karakterisering ovan.


02 Oct 2011, 20:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 May 2008, 20:25
Posts: 1156
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Det är så svårt det där. Gillar både Gibson och Fender.
Men favoriterna är nog PAF (humbucker) eller P90 i stallet på en bra gitarr. Med ett dynamiskt distljud på stärkaren.
Det känner jag mig nog mest hemma med när jag lirar.


02 Oct 2011, 20:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Jag gillar både singlecoil och humbucker. Föredrar humbucker i stall och singlecoil i mitt och hals. Humbucker i hals är fruktansvärt, men nästa Tyler ska ändå ha en sådan :lol: Gillar jag inte det så blir det tex en Bluesbucker eller nått som låter mer singlecoil.


02 Oct 2011, 20:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Ibland är jag otrogen med andra pickups, men i slutet av dagen är det alltid p90 som gäller! 8)

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


02 Oct 2011, 20:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Jag gillar det transparanta, luftiga och spankiga i single coils men vill gärna ha det lite fetare och mer ihophållet (plus att lite extra output aldrig har skadat mig) så jag gillar för det mesta p90. Men var mick har sin tid och plats :)


02 Oct 2011, 21:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 May 2006, 12:42
Posts: 268
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Ixmack wrote:
Jag gillar det transparanta, luftiga och spankiga i single coils men vill gärna ha det lite fetare och mer ihophållet (plus att lite extra output aldrig har skadat mig) så jag gillar för det mesta p90. Men var mick har sin tid och plats :)

Ja! Precis så är det jag tänker/känner även om jag inte har nåt begrepp om hur P90 egentligen låter... Då är det antagligen precis som jag föreställer mig, att P90 skulle var min grej egentligen.


02 Oct 2011, 22:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Jul 2010, 00:39
Posts: 1130
Location: Umeå
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Gissa.. "Fläsktwang"

_________________
/Garagegitarrist med framtiden bakom mig


02 Oct 2011, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Svento wrote:
Ja! Precis så är det jag tänker/känner även om jag inte har nåt begrepp om hur P90 egentligen låter... Då är det antagligen precis som jag föreställer mig, att P90 skulle var min grej egentligen.


Det enda problem jag nånsin haft med p90 mickar är när jag vill få till ett bra ljud att riffa till med halsmicken, a la tom morello. Med vissa förstärkare låter det helt enkelt bara för nasalt och grötigt, även om det låter ok med vanliga single coils. Men när man väl hittat rätt förstärkare och kör den halsmicksgrejen med p90 så är det mitt favoritljud.


02 Oct 2011, 23:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 May 2006, 12:42
Posts: 268
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Jag smurfade runt på Youtube och hittade lite jämförelser. Jävligt fascinerande hur dom där mickarna kan låta. Ibland kunde en Junior låta som en strata och ibland var det typiskt Les Paul-ljud. Jag söker ofta efter ljud som är nånstans mittemellan stereotyperna och det där var ett sånt exempel.


02 Oct 2011, 23:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Jul 2010, 00:39
Posts: 1130
Location: Umeå
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Postade från mobilen tidigare och då blir det lite kortfattat.. Nu sitter jag på jobbet vid en riktig dator.

P90 är en favorit hos mig, Fenders singlecoil känns lite tunna i ljudet och humbuckers kan bli för tjocka samt okontrollerbara om de har för hög output, men P90 är feta utan att tappa transperansen i ljudet. Min tidigare gitarr (en Melodymaker -64 med P90) lät som en Tele på steroider "fläsktwang". :mrgreen:
Jag tycker det är viktigt att mickar tar fram träkaraktären i gitarren, de får gärna lägga till karaktär men inte ta över ljudet fullständigt och bli svårkontrollerade om ni förstår vad jag menar.

Det kan bli väldigt fel med P90 också t.ex. den LP från -68-69 som jag hade, den var tung och lät hårt med mkt. mellanregister så med P90 blev det bara för mkt. Den dyraste LP jag haft var faktiskt den sämsta..

Trots att jag haft en massa olika gitarrer förr så har jag aldrig haft någon Gretsch med De Armond mickar och är väldigt nyfiken på dessa.

_________________
/Garagegitarrist med framtiden bakom mig


03 Oct 2011, 09:41
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Tycker att det är en omöjlig fråga att svara på. Strata och tele, SC alla gånger. Annars tappar dessa instrument den karaktären jag vill ha från dom. LP och liknande, HB alla gånger. Jag tycker att man kan spela det mesta med de flesta gitarrer. Man anpassar sig till output, frekvensomfång och känsla (så gott man kan).
Men, under en spelning håller jag mig till en sort mik, jag vill helst ratta in ljudet efter SC eller HB.

Nu lirar jag ju inte metal, så inga synounkter om det gebitet. P90 har jag lirat för lite för att ha en vettig åsikt.

_________________
Image


03 Oct 2011, 10:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Alla tre är lika bra till olika saker.

Skulle jag bara få ha en enda gitarr skulle den ha svaga humbuckers (det är ju så väldigt mycket bredare i användning än singecoil, tycker jag).
Och det jag skulle välja bort först var P90.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Oct 2011, 22:57
Profile WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Fan, det är som när folk pratar om olika maträtter eller drinkar, till slut blir man ju sugen, kanske ska skaffa en sån humbuckergura i alla fall :shock: :lol: .


03 Oct 2011, 23:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Magnus Olsson wrote:
Alla tre är lika bra till olika saker.

Skulle jag bara få ha en enda gitarr skulle den ha svaga humbuckers (det är ju så väldigt mycket bredare i användning än singecoil, tycker jag).
Och det jag skulle välja bort först var P90.

/Magnus


I stall kan jag hålla med om, men i hals? Solospel med humbucker går väl an (även om jag personligen tycker det blir ganska nyanslöst och odynamiskt jämnfört med en singlecoil), men att kompa låter ju inte särskilt kul om det inte är jazz man spelar.


04 Oct 2011, 00:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Ocku wrote:
P90 pga mellanregistret.


P90 pga det sköna krämiga fräcka sprillet på toppen, den klara tonen och den mulliga botten :wink: :)
P90 har det bästa av single coils och humbuckers egenskaper men inte de nackdelar som dessa micktyper har. Brum- och surr-känsligheten kan jag leva med.
/Gunnar


04 Oct 2011, 00:46
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Egentligen vilken mick som helst bara den INTE sitter på en Ibanez :mrgreen:

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


04 Oct 2011, 06:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
K-G wrote:
Egentligen vilken mick som helst bara den INTE sitter på en Ibanez :mrgreen:


+1 :mrgreen: :mrgreen:

Då kan man utöka frågan till vilken sorts brädbit man vill ha under sin favvo-mik, en tunnare eller en tjockare....

En singlecoil på en SG skulle kanske funka? (Usch) eller HB på Tele osv osv


04 Oct 2011, 08:01
Profile
User avatar

Joined: 02 Jul 2010, 00:39
Posts: 1130
Location: Umeå
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
rudmark wrote:
Då kan man utöka frågan till vilken sorts brädbit man vill ha under sin favvo-mik, en tunnare eller en tjockare....

En singlecoil på en SG skulle kanske funka? (Usch) eller HB på Tele osv osv


Jag är svag för P90 + tunn mahognykropp + fet mahognyhals, typ gammal SG jr eller MM med P90. De är inte snyggast men de har ljudet jag gillar. Enda gången jag har viljat ha en gitarr med halsmick är när jag prövat en Gibson Firebird.

Är i nuläget duktigt sugen på den bach firebird jr som Edgar Audio (Sustain) har hemma, tycker den är skitball men jag har egentligen inget behov av den så jag försöker besinna mig. :roll:

_________________
/Garagegitarrist med framtiden bakom mig


04 Oct 2011, 09:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 60 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.