View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:20



Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
rudmark wrote:
K-G wrote:
Egentligen vilken mick som helst bara den INTE sitter på en Ibanez :mrgreen:


+1 :mrgreen: :mrgreen:

Då kan man utöka frågan till vilken sorts brädbit man vill ha under sin favvo-mik, en tunnare eller en tjockare....

En singlecoil på en SG skulle kanske funka? (Usch) eller HB på Tele osv osv


Båda 2 finns ju på vanliga serie-tillverkade gitarrer.


04 Oct 2011, 10:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Dec 2004, 23:22
Posts: 1264
Location: Helsingborg
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
p90 eller Filtertron - eller någon liknande typ, tunnare humbucker.
Men alla pickups har ju sina användningsområden.


04 Oct 2011, 10:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Som många skriver, alla är ju bra till olika saker, och man vill ju helst ha tillgång till alla (vilket jag i nuläget har).

Men, fick jag bara ha en gitarr, så skulle det utan tvekan bli min Les Paul Custom med Classic 57 humbuckers. De funkar bäst till den musiken jag oftast spelar, och vill jag spela hårdare musik så tror jag att jag kan fixa det med en pedal eller med stärkaren. De låter även helt fenomenalt bra till rent ljud.

I andra hand så skulle jag nog välja LP med P90´s (har bara en med phat cats, men det kallar jag för p90s), av samma anledning som ovan fast lite annorlunda sound.

I sista hand single coil. Har bara två (av totalt nio eller tio gitarrer) med single coil, en strat och en tele. De är ju bra för sina saker, men är inte musiken jag oftast spelar.

Les Paul med PAF känns för mig som den gyllene medelvägen för de flesta musikstilarna överhuvudtaget och den ultimata vägen för den stilen jag spelar mest (klassisk rock typ).

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


04 Oct 2011, 15:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
@walain: Tyvärr tycker jag allroundgitarren är strata med singlecoil, men den spelar jag inte nu så mycket på (om ens...)
Bytte förut min LP mot denna för att just allroundgrejen inte funkade med LP, som jag bytte till mig från min 335a för att just allroundgrejen inte funkade med en (dåförtiden)

Nej helst LP-stuk med sturska HB, eller 335 med lite svagare HB


04 Oct 2011, 16:11
Profile

Joined: 24 May 2008, 20:25
Posts: 1156
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
rudmark wrote:
@walain: Tyvärr tycker jag allroundgitarren är strata med singlecoil, men den spelar jag inte nu så mycket på (om ens...)
Bytte förut min LP mot denna för att just allroundgrejen inte funkade med LP, som jag bytte till mig från min 335a för att just allroundgrejen inte funkade med en (dåförtiden)

Nej helst LP-stuk med sturska HB, eller 335 med lite svagare HB


Gibson 335 med Classic 57 PAF mickar tycker jag fixar de flesta stilar. Kanske inte metal så bra dock.

Men Strata/Tele med sina singlecoils gör ju att man kan lägga till väldigt mycket i form av pedaler.
En singlecoil blir ju sällan grötig även om man vräker på med fuzz eller overdrive. Det är väl den egenskapen jag uppskattar.


04 Oct 2011, 18:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
willfold wrote:
Beror helt på vad som ska spelas och i vilken position.

För det mesta tror jag att jag vill ha SC i hals och HB i stallet. Men jag har ingen sådan gitarr.


Så känner jag också. Älskar humbucker i stallläget på LP, och tycker bättre om single coil i halsläget på strata än humbucker i halsen på LP.
What to do?
Får nog helt enkelt dras med två gitarrer, en LP och en strata. För jag tror inte att en humbucker-bestyckad strata låter lika fett som en LP. Och inte heller att en LP med (eventuellt) single coils har samma skimmer som en strata. De är ju byggda på olika sätt, och det är charmen.


Last edited by bummer on 06 Oct 2011, 12:42, edited 1 time in total.



06 Oct 2011, 09:52
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Om det här med allround som många skriver.
Menar ni allround för vad ni använder en gitarr till eller för vad en gitarr kan användas till?

Jag menar, in the big of things så är ju, i sitt original utförande, varken Les Paul eller Strata överdrivet breda?
Det har ju faktiskt båda en ganska smal ljudpalett att erbjuda.
Förvisso ljud som passar på många ställe, för att vi vant oss vid att höra dem på många ställe, men det faktiska ljudet är ju inte så brett i hur det kan låta.
Båda har ett rätt lätt identifierat ljud (oftast).

Nästan vilken H-S-H med en superswitch i är ju väldigt mycket bredare, en JEM, en Jackson eller vad som helst.
Tar man med gitarrer som Parker, Petruccis MusicMan osv gitarrer med piezo, splittmöjligheter osv så är ju både LP och Strata så förbiseglade att de inte ens ser bakljusen på de framför.


(Menar i original utförande).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Oct 2011, 10:54
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Jag tycker en vanlig strata (SSS) är betydligt mer bred än HSH (speciellt dom med 24 band). Jag tror att det för dom flesta som vill ha en riktigt mångsidig gitarr inte handlar om antalet ljud man kan få fram, utan hur många "fullvärdiga" ljud man kan få, ljud som inte är (alltför mycket )kompromisser. Jag vill gärna påpeka att hela detta inlägget är spekulationer, plus att jag syftar på folk som vill kunna göra så mycket det går med just bara en gitarr. Folk som tex spelar LP och är okej med att det är en "one-trick pony" är inte inräknade alls, inte heller metalheads eller andra som är okej med att guran bara gör en grej.

När det gäller halsläge så tror jag faktiskt dom allra flesta föredrar en singlecoil av något slag. Speciellt dom som vill kunna spela dom flesta stilar med någon slags "tonal trovärdighet" (dagens ord :mrgreen: ). Den enda still man missar lite på är jazz (men det är inte så vanligt att som lirar jazz vill ha en planka över huvud taget). Dom flesta tycker nog man kan göra mer en singlecoil och passa in i fler stilar utan att det låter halvdant. Även om en singlecoil i hals bara har ett ljud, så tror jag dom flesta föredrar det framför en humbucker. Såvida man inte älskar humbucker i hals precis som det är, så är ju alla former av split och parallell bara kompromisser. Visst, dessa är ju egna ljud med egna kvaliteter, men jag tror ändå att folk i slutändan känner att det är en halvdan kompromiss, ett substitut för något annat, eller helt enkelt ett försök att göra så mycket som möjligt och i slutändan får ett gäng "sådär"-ljud istället för ett kanon. Återigen, jag säger bara vad jag TROR. Samma sak gäller ett eggläge med splittad humbucker halsmick och singlecoil i mitt, dom flesta känner kanske att det bara är en kompromiss gentom eggläge med singlecoil i hals och mitt, vilket jag tror det dom flesta siktar på när det snackas hals/mitt-läge.

Mittläge är ju självklart en singlecoil på en 3-micks gitarr (antalet personer som inte tycker humbucker i mitt låter totalt apa kan man nog räkna på en hand :mrgreen: ), och stall är ju lite vad man prioriterar. Humbucker i stall låter bäst från halvdist och uppåt, singlecoil till crunch och rena ljud, men även mer distade om man rullar ner ton-kontrollen, även om det är lite av en kompromiss gentemot en humbucker. Är dom distade stall-ljuden viktare tar man oftast humbucker, är dom lite mindre distade och renare viktigare tar man i regel en singlecoil.

Jag tror det finns en anledning till att majoriteten av custom-gitarrer som beställs har HSS, det är det som dom flesta känner att dom kommer längst med. Sen kommer SSS/SS och sen HSH, allra sist HH. På tal om piezo och dylikt, så tror jag dom flesta tycker dom låter väldigt illa, och därför väljer bort sådant. Hellre ett rent elgitarr-ljud som är bra än ett dåligt piezo tror jag folk tycker.

Speciellt när vi nu är på ett lite mer vintage-betonat forum så tror jag även att 24 band går bort, eftersom halsmicken hamnar på ett stället där den låter sämre enligt många (oavsett om det är humbucker eller singlecoil). 24 band är väldigt shredder-betonat, och man har medvetet kompromissat bort hals-ljudet för att man ville ha fler band. Gillar man tele, LP eller strata (dom 3 allra vanligaste typerna av gitarr och tillhörande grundljud), så skall halsmicken sitta där den sitter, för en del är det kanske pga tradition, men för dom allra flesta för att dom förmodligen tycker det låter bättre (jag tror inte det är så många som helhjärtat tycker att halsmicken låter bättre där den sitter på en 24 bands hals, jämnfört med 22 band).

Som sagt, mycket spekulationer, ta det för vad det är :mrgreen:


06 Oct 2011, 11:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Flukather wrote:
Jag tycker en vanlig strata (SSS) är betydligt mer bred än HSH (speciellt dom med 24 band). Jag tror att det för dom flesta som vill ha en riktigt mångsidig gitarr inte handlar om antalet ljud man kan få fram, utan hur många "fullvärdiga" ljud man kan få, ljud som inte är (alltför mycket )kompromisser. Jag vill gärna påpeka att hela detta inlägget är spekulationer, plus att jag syftar på folk som vill kunna göra så mycket det går med just bara en gitarr. Folk som tex spelar LP och är okej med att det är en "one-trick pony" är inte inräknade alls, inte heller metalheads eller andra som är okej med att guran bara gör en grej.

När det gäller halsläge så tror jag faktiskt dom allra flesta föredrar en singlecoil av något slag. Speciellt dom som vill kunna spela dom flesta stilar med någon slags "tonal trovärdighet" (dagens ord :mrgreen: ). Den enda still man missar lite på är jazz (men det är inte så vanligt att som lirar jazz vill ha en planka över huvud taget). Dom flesta tycker nog man kan göra mer en singlecoil och passa in i fler stilar utan att det låter halvdant. Även om en singlecoil i hals bara har ett ljud, så tror jag dom flesta föredrar det framför en humbucker. Såvida man inte älskar humbucker i hals precis som det är, så är ju alla former av split och parallell bara kompromisser. Visst, dessa är ju egna ljud med egna kvaliteter, men jag tror ändå att folk i slutändan känner att det är en halvdan kompromiss, ett substitut för något annat, eller helt enkelt ett försök att göra så mycket som möjligt och i slutändan får ett gäng "sådär"-ljud istället för ett kanon. Återigen, jag säger bara vad jag TROR. Samma sak gäller ett eggläge med splittad humbucker halsmick och singlecoil i mitt, dom flesta känner kanske att det bara är en kompromiss gentom eggläge med singlecoil i hals och mitt, vilket jag tror det dom flesta siktar på när det snackas hals/mitt-läge.

Mittläge är ju självklart en singlecoil på en 3-micks gitarr (antalet personer som inte tycker humbucker i mitt låter totalt apa kan man nog räkna på en hand :mrgreen: ), och stall är ju lite vad man prioriterar. Humbucker i stall låter bäst från halvdist och uppåt, singlecoil till crunch och rena ljud, men även mer distade om man rullar ner ton-kontrollen, även om det är lite av en kompromiss gentemot en humbucker. Är dom distade stall-ljuden viktare tar man oftast humbucker, är dom lite mindre distade och renare viktigare tar man i regel en singlecoil.

Jag tror det finns en anledning till att majoriteten av custom-gitarrer som beställs har HSS, det är det som dom flesta känner att dom kommer längst med. Sen kommer SSS/SS och sen HSH, allra sist HH. På tal om piezo och dylikt, så tror jag dom flesta tycker dom låter väldigt illa, och därför väljer bort sådant. Hellre ett rent elgitarr-ljud som är bra än ett dåligt piezo tror jag folk tycker.

Speciellt när vi nu är på ett lite mer vintage-betonat forum så tror jag även att 24 band går bort, eftersom halsmicken hamnar på ett stället där den låter sämre enligt många (oavsett om det är humbucker eller singlecoil). 24 band är väldigt shredder-betonat, och man har medvetet kompromissat bort hals-ljudet för att man ville ha fler band. Gillar man tele, LP eller strata (dom 3 allra vanligaste typerna av gitarr och tillhörande grundljud), så skall halsmicken sitta där den sitter, för en del är det kanske pga tradition, men för dom allra flesta för att dom förmodligen tycker det låter bättre (jag tror inte det är så många som helhjärtat tycker att halsmicken låter bättre där den sitter på en 24 bands hals, jämnfört med 22 band).

Som sagt, mycket spekulationer, ta det för vad det är :mrgreen:


Jag menade inte "få så många ljud som möjligt" i mitt inlägg.
Jag menar att få ljud som funkar bra i så många stilar av ljud som möjligt.
Vilken gitarr man än har så blir somliga av ljuden en kompromiss, men vilket som är en kompromiss är bara baserat på vad man förväntar sig.
Ljudet i läge 2 i en H-S-H gitarr, splittad stall ihop med mitt, är bara en kompromiss om det man förväntar sig hitta är det läget på en gitarr som är S-S-S.
Läge 2 på en S-S-S gitarr är en kompromiss om man letar efter ljudet från en H-S-H.

Vad som är kompromiss och "fullvärdiga" ljud är bara vad man själv tycker är en kompromiss och ett fullvärdigt ljud.
Det finns inget som objektivt är vare sig det ena eller det andra.

Med en H-S-H (eller H-S-S, fast hellre det första) med inte allt för heta mickar kan man, tycker jag, få fram en vettig lösning på nästan alla stilar av ljud.
Man kan inte härma ett singlecoil ljud, men man kan få fram ljud åt det hållet som funkar.
Men en S-S-S är man helt borta så fort det skall till lite modernare och hårt distade tunga ljud.
Man kan inte ens nästan få till något åt det hållet (speciellt inte om det är en strata med mickarna som de sitter i en strata).


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Oct 2011, 11:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Magnus Olsson wrote:
Om det här med allround som många skriver.
Menar ni allround för vad ni använder en gitarr till eller för vad en gitarr kan användas till?

Jag menar, in the big of things så är ju, i sitt original utförande, varken Les Paul eller Strata överdrivet breda?
Det har ju faktiskt båda en ganska smal ljudpalett att erbjuda.
Förvisso ljud som passar på många ställe, för att vi vant oss vid att höra dem på många ställe, men det faktiska ljudet är ju inte så brett i hur det kan låta.
Båda har ett rätt lätt identifierat ljud (oftast).

Nästan vilken H-S-H med en superswitch i är ju väldigt mycket bredare, en JEM, en Jackson eller vad som helst.
Tar man med gitarrer som Parker, Petruccis MusicMan osv gitarrer med piezo, splittmöjligheter osv så är ju både LP och Strata så förbiseglade att de inte ens ser bakljusen på de framför.


(Menar i original utförande).

/Magnus


För vad jag VILL använda gitarren till. Det är som att säga att curry smakar mer än salt för att det är en miljon kryddor i. Men salt är ju ändå den i särklass viktigaste smaksättaren (enligt många), för att man är van vid den som ingrediens i de allra flesta maträtterna osv.
Lite så med strata och LP. Spelar ingen roll om tonen/erna är begränsade, utan det är liksom DEN tonen man/många ofta vill ha. Inte en räsergura där man kör mittspolarna parallellkopplade osv.

Mångfald är ju ointressant om det inte går att härröra till (praktiska) användningsområden.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


06 Oct 2011, 12:12
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Föredrar SC och P90 framför HB alla dar i veckan!

Dom ger mer karaktär och jag tycker man inte tröttnar lika fort
som med HB. Dessutom tycker jag man får jobba mer med tonen
med SC och P90 ( speciellt med överstyrt sound) vilket i slutändan
är mer intressant att lyssna på och spela med. Sen skär det igenom
ljudbilden och fungerar ofta bättre i sammanhanget om man lirar i bandkonstellation.

Fast om man skall ge sig ut på HB så gillar jag inte när det skall blandas och bländas
med splitt och allt möjligt. Då skall det möjligen vara ett Lp sound med det rätta burrets
som kan vara lite charmigt fast oftast så tröttnar jag även på det fort.



Vad som är mest användbart är för mig en helt annan disk


06 Oct 2011, 12:17
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Magnus Olsson wrote:
Flukather wrote:
Jag tycker en vanlig strata (SSS) är betydligt mer bred än HSH (speciellt dom med 24 band). Jag tror att det för dom flesta som vill ha en riktigt mångsidig gitarr inte handlar om antalet ljud man kan få fram, utan hur många "fullvärdiga" ljud man kan få, ljud som inte är (alltför mycket )kompromisser. Jag vill gärna påpeka att hela detta inlägget är spekulationer, plus att jag syftar på folk som vill kunna göra så mycket det går med just bara en gitarr. Folk som tex spelar LP och är okej med att det är en "one-trick pony" är inte inräknade alls, inte heller metalheads eller andra som är okej med att guran bara gör en grej.

När det gäller halsläge så tror jag faktiskt dom allra flesta föredrar en singlecoil av något slag. Speciellt dom som vill kunna spela dom flesta stilar med någon slags "tonal trovärdighet" (dagens ord :mrgreen: ). Den enda still man missar lite på är jazz (men det är inte så vanligt att som lirar jazz vill ha en planka över huvud taget). Dom flesta tycker nog man kan göra mer en singlecoil och passa in i fler stilar utan att det låter halvdant. Även om en singlecoil i hals bara har ett ljud, så tror jag dom flesta föredrar det framför en humbucker. Såvida man inte älskar humbucker i hals precis som det är, så är ju alla former av split och parallell bara kompromisser. Visst, dessa är ju egna ljud med egna kvaliteter, men jag tror ändå att folk i slutändan känner att det är en halvdan kompromiss, ett substitut för något annat, eller helt enkelt ett försök att göra så mycket som möjligt och i slutändan får ett gäng "sådär"-ljud istället för ett kanon. Återigen, jag säger bara vad jag TROR. Samma sak gäller ett eggläge med splittad humbucker halsmick och singlecoil i mitt, dom flesta känner kanske att det bara är en kompromiss gentom eggläge med singlecoil i hals och mitt, vilket jag tror det dom flesta siktar på när det snackas hals/mitt-läge.

Mittläge är ju självklart en singlecoil på en 3-micks gitarr (antalet personer som inte tycker humbucker i mitt låter totalt apa kan man nog räkna på en hand :mrgreen: ), och stall är ju lite vad man prioriterar. Humbucker i stall låter bäst från halvdist och uppåt, singlecoil till crunch och rena ljud, men även mer distade om man rullar ner ton-kontrollen, även om det är lite av en kompromiss gentemot en humbucker. Är dom distade stall-ljuden viktare tar man oftast humbucker, är dom lite mindre distade och renare viktigare tar man i regel en singlecoil.

Jag tror det finns en anledning till att majoriteten av custom-gitarrer som beställs har HSS, det är det som dom flesta känner att dom kommer längst med. Sen kommer SSS/SS och sen HSH, allra sist HH. På tal om piezo och dylikt, så tror jag dom flesta tycker dom låter väldigt illa, och därför väljer bort sådant. Hellre ett rent elgitarr-ljud som är bra än ett dåligt piezo tror jag folk tycker.

Speciellt när vi nu är på ett lite mer vintage-betonat forum så tror jag även att 24 band går bort, eftersom halsmicken hamnar på ett stället där den låter sämre enligt många (oavsett om det är humbucker eller singlecoil). 24 band är väldigt shredder-betonat, och man har medvetet kompromissat bort hals-ljudet för att man ville ha fler band. Gillar man tele, LP eller strata (dom 3 allra vanligaste typerna av gitarr och tillhörande grundljud), så skall halsmicken sitta där den sitter, för en del är det kanske pga tradition, men för dom allra flesta för att dom förmodligen tycker det låter bättre (jag tror inte det är så många som helhjärtat tycker att halsmicken låter bättre där den sitter på en 24 bands hals, jämnfört med 22 band).

Som sagt, mycket spekulationer, ta det för vad det är :mrgreen:


Jag menade inte "få så många ljud som möjligt" i mitt inlägg.
Jag menar att få ljud som funkar bra i så många stilar av ljud som möjligt.
Vilken gitarr man än har så blir somliga av ljuden en kompromiss, men vilket som är en kompromiss är bara baserat på vad man förväntar sig.
Ljudet i läge 2 i en H-S-H gitarr, splittad stall ihop med mitt, är bara en kompromiss om det man förväntar sig hitta är det läget på en gitarr som är S-S-S.
Läge 2 på en S-S-S gitarr är en kompromiss om man letar efter ljudet från en H-S-H.

Vad som är kompromiss och "fullvärdiga" ljud är bara vad man själv tycker är en kompromiss och ett fullvärdigt ljud.
Det finns inget som objektivt är vare sig det ena eller det andra.

Med en H-S-H (eller H-S-S, fast hellre det första) med inte allt för heta mickar kan man, tycker jag, få fram en vettig lösning på nästan alla stilar av ljud.
Man kan inte härma ett singlecoil ljud, men man kan få fram ljud åt det hållet som funkar.
Men en S-S-S är man helt borta så fort det skall till lite modernare och hårt distade tunga ljud.
Man kan inte ens nästan få till något åt det hållet (speciellt inte om det är en strata med mickarna som de sitter i en strata).


/Magnus


Jag tror inte så många föredrar (eller förväntar, som man också kan säga) en splittad hals eller stallhumbucker tillsammans med en singlecoil i mitt. Jag tror dom flesta som vill åt den typen av ljud, vill att det ska låta som singlecoils. Mitt läge 2 på min Tyler med HSS låter kanon, för vad det är, men det är fortfarande en jättestor kompromiss gentemot en SSS-gitarr (absolut största anledning att jag har en Tyler med SSS på väg är just läge 2, eftersom man inte får det i en HSS eller Tele). Jag vet om att jag har aldrig hört någon HSS ägare säga att dom gillade läge 2 mer med HSS än med SSS, det är talas alltid om hur nära man kan komma "the real deal".

Jo det är ju självklart upp till individen vad som är en kompromiss. Men skulle man göra en undersökning över vilka lägen som är absolut mest använda, så skulle humbucker i stall och singlecoil i hals förmodligen vinna (det gjordes en sådan på HRI, och det är nog ett väldigt bra tvärsnitt, nog bäst av alla dom gitarr-forum jag kan komma på tex diskant, ljudbojen, gearpage, rigtalk etc). Det är dom 2 kött och potatis-ljuden som flest värderade, som dom använde mest och var mest bestämda över hur dom skulle låta.

Fast att man inte kan spela tyngre grejer med singlecoil i stall håller jag inte med om. Kolla bara på förra Gilbert-skivan där han använde Area 67 i alla positioner (inte Fuzz Universe, den innan det), fungerade ju helt ok. Kotzen körde singlecoil i stall när han var med Poison. Maiden har gjort det också, även Sabbath har kört P90. Så helt bort tycker jag inte det går.


06 Oct 2011, 12:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Flukather wrote:

Jag tror inte så många föredrar (eller förväntar, som man också kan säga) en splittad hals eller stallhumbucker tillsammans med en singlecoil i mitt. Jag tror dom flesta som vill åt den typen av ljud, vill att det ska låta som singlecoils. Mitt läge 2 på min Tyler med HSS låter kanon, för vad det är, men det är fortfarande en jättestor kompromiss gentemot en SSS-gitarr (absolut största anledning att jag har en Tyler med SSS på väg är just läge 2, eftersom man inte får det i en HSS eller Tele). Jag vet om att jag har aldrig hört någon HSS ägare säga att dom gillade läge 2 mer med HSS än med SSS, det är talas alltid om hur nära man kan komma "the real deal".

Jo det är ju självklart upp till individen vad som är en kompromiss. Men skulle man göra en undersökning över vilka lägen som är absolut mest använda, så skulle humbucker i stall och singlecoil i hals förmodligen vinna (det gjordes en sådan på HRI, och det är nog ett väldigt bra tvärsnitt, nog bäst av alla dom gitarr-forum jag kan komma på tex diskant, ljudbojen, gearpage, rigtalk etc). Det är dom 2 kött och potatis-ljuden som flest värderade, som dom använde mest och var mest bestämda över hur dom skulle låta.

Fast att man inte kan spela tyngre grejer med singlecoil i stall håller jag inte med om. Kolla bara på förra Gilbert-skivan där han använde Area 67 i alla positioner (inte Fuzz Universe, den innan det), fungerade ju helt ok. Kotzen körde singlecoil i stall när han var med Poison. Maiden har gjort det också, även Sabbath har kört P90. Så helt bort tycker jag inte det går.


Nej, de flesta som vill åt det läget vill nog ha singlecoil versionen, det är sant.
Det är en kompromiss för mig också om jag vill åt strata ljud, men det gör det ju inte till en kompromiss för alla.
Jag föredrar inte det ena framför det andra, det gör olika saker, helt enkelt.

Vad de flesta använder är för mig mest vad de flesta blivit präglade på.
Min personliga syn på gitarrljud stämmer ofta rätt illa med den bilden.
För mig är inte urbilden av "rätt" gitarrljud strata eller LP.

Nu menade jag förvisso inte hårdrock utan riktiga hårt distade moderna (typ metal) ljud, vilket ingen av dem du nämner har.
Och Gilbert kör med tysta singlecoil, maiden nästan alltid med stackade singecoil som är heta (och under långa perioder humbucker i stallet), Kotzen med moderna och heta singlecoil (och har väl aldrig hårdrocksljud). Man kan självklart spela metal med dem, men nog fan är det en väldigt mycket större kompromiss än vad H-S (och S eller H i hals) är i läge två.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Oct 2011, 14:05
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Magnus Olsson wrote:
Flukather wrote:

Jag tror inte så många föredrar (eller förväntar, som man också kan säga) en splittad hals eller stallhumbucker tillsammans med en singlecoil i mitt. Jag tror dom flesta som vill åt den typen av ljud, vill att det ska låta som singlecoils. Mitt läge 2 på min Tyler med HSS låter kanon, för vad det är, men det är fortfarande en jättestor kompromiss gentemot en SSS-gitarr (absolut största anledning att jag har en Tyler med SSS på väg är just läge 2, eftersom man inte får det i en HSS eller Tele). Jag vet om att jag har aldrig hört någon HSS ägare säga att dom gillade läge 2 mer med HSS än med SSS, det är talas alltid om hur nära man kan komma "the real deal".

Jo det är ju självklart upp till individen vad som är en kompromiss. Men skulle man göra en undersökning över vilka lägen som är absolut mest använda, så skulle humbucker i stall och singlecoil i hals förmodligen vinna (det gjordes en sådan på HRI, och det är nog ett väldigt bra tvärsnitt, nog bäst av alla dom gitarr-forum jag kan komma på tex diskant, ljudbojen, gearpage, rigtalk etc). Det är dom 2 kött och potatis-ljuden som flest värderade, som dom använde mest och var mest bestämda över hur dom skulle låta.

Fast att man inte kan spela tyngre grejer med singlecoil i stall håller jag inte med om. Kolla bara på förra Gilbert-skivan där han använde Area 67 i alla positioner (inte Fuzz Universe, den innan det), fungerade ju helt ok. Kotzen körde singlecoil i stall när han var med Poison. Maiden har gjort det också, även Sabbath har kört P90. Så helt bort tycker jag inte det går.


Nej, de flesta som vill åt det läget vill nog ha singlecoil versionen, det är sant.
Det är en kompromiss för mig också om jag vill åt strata ljud, men det gör det ju inte till en kompromiss för alla.
Jag föredrar inte det ena framför det andra, det gör olika saker, helt enkelt.

Vad de flesta använder är för mig mest vad de flesta blivit präglade på.
Min personliga syn på gitarrljud stämmer ofta rätt illa med den bilden.
För mig är inte urbilden av "rätt" gitarrljud strata eller LP.

Nu menade jag förvisso inte hårdrock utan riktiga hårt distade moderna (typ metal) ljud, vilket ingen av dem du nämner har.
Och Gilbert kör med tysta singlecoil, maiden nästan alltid med stackade singecoil som är heta (och under långa perioder humbucker i stallet), Kotzen med moderna och heta singlecoil (och har väl aldrig hårdrocksljud). Man kan självklart spela metal med dem, men nog fan är det en väldigt mycket större kompromiss än vad H-S (och S eller H i hals) är i läge två.

/Magnus


Det är absolut sant att det handlar om prägling, jag försökte få fram det i mina tidigare inlägg, men det går inte alltid så bra :mrgreen: Du är nog ganska eklektisk, jag tror gitarrister överlag är mycket mer satta i hur det ska låta och vilka mallar dom följda.

Gälls inte Paul Gilbet nu bara för att dom är tysta? :mrgreen: Metalljud är det nog sant det ganska inte passar, men hårdrock tycker jag allt går. Kotzen körde vanliga telemickar under Poison tiden, och det han hade är för mig ett hårdrocksljud. Sabbath har ju haft väldigt mycket metalljud, framförallt senare i karriären (hans Laney-topp är ju jättemetal), och det har suttit P90 på ett gäng av hans guror (gör fortfarande).


06 Oct 2011, 14:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Keith Richards har redan rett ut detta ju , 'If you want a smooth sound, play the Gibson' 'For the sharp sounds , play the Fender'.


I alla forum strös det lovord om P90´s (jag gillar dom iofs också i teorin) men det pratas sällan om att dom brummar som ett mindre kärnkraftverk genom en vanlig Marshall...

Finns en praktisk anledning att man tog fram 'humbuckern' .

Har försökt gigga P90 LP och SG men det går inte helt enkelt , så jag får välja Humbuckern då..

Fenders har jag en tillfällig separation från just nu....

_________________



07 Oct 2011, 12:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Minihumbuckers... :mrgreen: Hehehehe...

Gillar humbucker i stallläge till komp med dist... Singlecoil i hals till rent och halvdistat ljud..
P90 låter riktigt bra, men brummar ju en del...

Men jag byter gärna gitarrer för att få det ljud jag vill...Les Paul - humbucker, Strata och tele till singlecoil.
Och för P90 en ES125.
.

_________________
http://www.pigsinspace.se


07 Oct 2011, 12:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Jag gillar alla varianterna - därför snickrade jag ihop den här;
Image
HB'n är split-bar, den lilla switchen nedanför Vol-poten.
I den här gitarren finns tryck, slask, smek, blues, metall, jazz, pop....

Annars håller jag med om att mini-HB är sköna grejer, sitter (förstås) på min Firebird.

En annan skön kombo är ju den här:
Image
Fender Jazzmaster Black Top-serien
Äger en sån och den ger en härlig valmöjlighet i sounden.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


07 Oct 2011, 13:43
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
bummer wrote:
willfold wrote:
Beror helt på vad som ska spelas och i vilken position.

För det mesta tror jag att jag vill ha SC i hals och HB i stallet. Men jag har ingen sådan gitarr.


Så känner jag också. Älskar humbucker i stallläget på LP, och tycker bättre om single coil i halsläget på strata än humbucker i halsen på LP.
What to do?
Får nog helt enkelt dras med två gitarrer, en LP och en strata. För jag tror inte att en humbucker-bestyckad strata låter lika fett som en LP. Och inte heller att en LP med (eventuellt) single coils har samma skimmer som en strata. De är ju byggda på olika sätt, och det är charmen.


11 år senare...
Nu föredrar jag faktiskt humbuckers även i halsläget. Gillar värmen, och mörkare toner. Spelar mest tyngre rock och lite år jazzhållet.
Men det varierar så, beroende på humör. John Mayer gör snygga grejer, och mina favoriter Larry Carlton, Prefab Sprout och Jeff Beck har gjort mycket bra med både Strata och Tele.
Måste jag välja så tar jag dock humbuckers. Danko Jones, Billy Gibbons, Fu Manchu, Helmet, John Scofield :D


Last edited by bummer on 05 Dec 2022, 12:12, edited 1 time in total.



03 Dec 2022, 09:45
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
bummer wrote:
11 år senare...
Nu föredrar jag faktiskt humbuckers även i halsläget. Gillar värmen och det fetare ljudet. Spelar mest tyngre rock och lite år jazzhållet.

Jag håller som bäst på med att snickra ihop två styck hardtail Strator med brumfria P90 (stall) och SC (hals) -i mickgroparna. Tycker att alla olika typer av mickar har sina egna, speciella sound paletter. Dock måste man spela in sig på mickarna/soundet ett tag först -innan poletten mellan öronen trillar ner lixom. Även ofta väldigt tacksamt ifall man är små trött på någon ekorrhjul rutin i sitt lir + ton-trött. Då är det ganska tacksamt väcka sig själv -och sina öron igen; genom att bara byta verktyg till exakt samma sound.

Om en studio skulle ta sig tiden att lyssna DIG SPELA (inte på en ljudfil du redan spelat in) -samma sak tre gånger; genom samma grejer. Den ENDA skillnaden skulle vara att de tre olika alternativen skulle spelas med: -Singlecoil (ej eggläge), P90 och med humbucker (ej coil tap). Vi snackar alltså om tre lika justa, välklingande instrument -fast med olika typer av kvalitets mickar här. Vilket alternativ är den troligaste att studion -eller artisten som skrivit låten skulle föredra mer i typ 5 fall av 10? Notera; att jag inte ens berättar om vilken musikstil som gäller här...

Detta med mickar; är ju en ett helt annat 'game' idag: Tidigare var det lite för lätt; att föredra humbuckern. Detta mest pga att den höll käften; när man ville det. Dock idag finns inte längre dessa begränsningar i de andra alternativen; då dessa mickar finns nu att tillgå som brumfria alternativ. Ser personligen verkligen fram emot att RÅ-testa DiMarzios brumfria Fantom P90-mick. (-Gonna fuckin' tare 'em UP!)


/ Jonken


03 Dec 2022, 11:51
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Jonken: Just P90 i halsläget gör inte heller ont. KANSKE absolut bästa bluestonen jag hört. Ett av de bästa exemplen är förstås Gilmour "Another Brick...", och jag har känt samma så fort jag ser nån spela Goldtop med P90.


03 Dec 2022, 13:10
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
FenderBender wrote:
Single coil i alla lägen! Allt annat är antingen "kompromisser" eller ett "nödvändigt ont". :mrgreen:


Då tycker jag att du ska spela thrash metal med single coil, så får du se hur nödvändigt ont det gör.. :roll:


03 Dec 2022, 13:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
bummer wrote:
Jonken: Just P90 i halsläget gör inte heller ont. KANSKE absolut bästa bluestonen jag hört. Ett av de bästa exemplen är förstås Gilmour "Another Brick...", och jag har känt samma så fort jag ser nån spela Goldtop med P90.

Håller med: En P90 halsgropen gör inte alls ont. Jag har dock redan sådana gitarrer -både solid bodies och hollow bodies. Vad jag inte har är P90/SC -kombinationen. DiMarzio's Area 58 i halsgropen -är bland det trevligaste jag personligen upplevt både i sound och funktion. En av mina absoluta 'go-to' -gitarrer: Är min pippigula HPD H/S/S hardtail Strata. Det sitter DiMarzio PAF Master/Area 58/Area 58 -genom custom el i den. Det spelar ingen som helst roll vad som skall spelas: Den här gitarren ÄGER -oavsett vad man pluggar in den i. Den är verkligen STEN-SOLID och exremt tillförlitlig. Synonymen av en klassisk work-mans-tool -oavsett situation. Om det är en gitarr jag skall ha med mig; är det den här gitarren.
Nu vill jag gärna borsta av -och sluta cirkeln i mitt P90 sug. Detta utan att behöva irritera mig på oljuden ett sådant beslut vanligtvis innebär. Med brumfria mickar; blir det ofta ett smått litet helvete med flippade magnetfält -mellan olika mick tillverkare. Det räcker inte bara med att flippa jord och signal längre -om man vill ha det som det skall vara full ut. En P90-mick; ger mer av en singlecoil karaktär på anslaget -jämfört med en humbucker. Denna typ av snabbare, mindre EQ-breda; men ändå naturligt varma sound på de spunna strängarna lockar mig väldigt mycket. En traditionell P90; är i princip OMÖJLIG att packa på 'mer' över -innan det klassiska brummet helt enkelt tar över hela tillställningen. (Här snackar vi givetvis mängder mer av allt -jämfört med Gillmors långa, smekande ballad toner. Genom att belasta en brumfri P90; borde ge en väldigt intressant och annorlunda ton bild. Jag tänker allt från återhållsamt till förbi äldre Iommi och Malmsteen. Samtidigt vet vi ju: Att en P90 galant fixar de återhållsammare 50/50/70 tals tonerna -micken är historiskt känd för. Jag har valt en återhållsam (inte överlindad) brumfri P90-mick här. Eftersom DiMarzio tyvärr ännu inte erbjuder en P90-mick med bredare polspacing (DiMarzio's HB F-spacing är ju 51 mm); ställer givetvis högre krav på P90-mickens position längre ifrån stallklackarna: Detta om man som jag är allergisk mot soundet av E-strängar; där strängarna hamnar helt utanför mickens ytterpoler. Det enda sättet -att lösa detta är ju att gå på en smalare/moderna 52 mm (2 1/16) stall spacingen. Har detta även på min 'Pippi Strata' -som funkar klockrent. Som tur är: Är inte DiMarzio's Area mickar lika känsliga -när det gäller 'off pole' -skiten; så länge det inte rör sig om stallmicken. Så detta kommer även att funka lika klockrent -som det gör i min 'Pippi'. Det viktiga är ju (som alltid) när det gäller stränginstrument; att försäkra sig över att mickarna matas med en god och klangrik akustisk klang. Även för detta har jag ju facit; från min 'Pippi': Callaham hardtail stall i kallrullat stål -samt GOTOH 510 Rocksolid stämskruvar av vintage tapp. Kostar givetvis en slant extra men: Dessa prylar monterat på hyggliga träbitar; ger ALLTID klangen som krävs -för att spöa ex Fenders dyrare CS -grejer. Den stora utmaningen i dessa byggen har endast varit: Att positionera P90 mickarna EXAKT RÄTT ställe under strängen; och att custom tillverka Strata plektrumskydden -för att passa detta. I en hardtail kropp -får man inte heller problemet att punkta igenom den traditionella P90 soapbar monteringen till fjäderkammaren i guror med svaj.

-Nä; det här kommer att bli kanon! -Det är därför som jag är trygg med att bygga två likadana gitarrer på studs; så att det finns back up.


/ Jonken


03 Dec 2022, 15:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Blir lite fundersam när ni säger att Gilmour spelar på P90-mikar på Another brick in the wall?

Mig veterligt spelade han på den tiden med EMG SA-mikar, som är aktiva brumfria strata mikar. Och kan krämas på en del extra förstås jämfört med vanliga strattamikar. https://www.emgpickups.com/sa.html

Han spelade i alla fall på en stratta hela Another brick in the wall-konserten 1980 på Earls Court, jag var faktiskt där en av de fem kvällarna, lite av en slump... Har sett massor av klipp med honom dessutom på DuTV, och det är i stort ett alltid samma gamla strattor.
Skulle vara intressant att se ett exempel på Gilmour och P90.

Vad gäller frågeställningen i tråden så är jag en humbuckergubbe, även om jag är lite otrogen ibland. Men det slutar alltid att jag spelar HB. Men singlecoil har det blivit mer av på gamla dar, förmodligen är det dags att köpa en Tele snart... :shock:

_________________
/Lennart


04 Dec 2022, 23:08
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
@Custom Sam
Nu är det en viss skillnad vad man spelar på live och i studio...
Tycker det finns massor av trovärdiga klipp när herr Gilmour själv berättar hur det gjordes i studio. LP!
Earls Court -80 var nog strata mest, vad jag minns...minns inte exakt datum när jag var där, men kan kolla...

Förbereder ett inlägg vad jag föredrar för mickar...

_________________
tligen


05 Dec 2022, 01:07
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Hambuckers hela vägen! Aldrig ägt någon sc-gitarr. Sc, det är som att säga att man föredrar tjejer med en patte.


05 Dec 2022, 02:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
tligen wrote:
@Custom Sam
Nu är det en viss skillnad vad man spelar på live och i studio...
Tycker det finns massor av trovärdiga klipp när herr Gilmour själv berättar hur det gjordes i studio. LP!
Earls Court -80 var nog strata mest, vad jag minns...minns inte exakt datum när jag var där, men kan kolla...

Förbereder ett inlägg vad jag föredrar för mickar...


Jaha, en snabb googling gav vid handen att det var denna https://www.pinterest.se/pin/717972365577055516/ han använde, ber om ursäkt för mina lösryckta påståenden...

Komiskt i sammanhanget är att när bandet jag spelade med på den tiden skulle "covra" Another... tog jag en LP special med P90, för att det var det som kom närmast en stratta av de gitarrer jag hade! :?

_________________
/Lennart


06 Dec 2022, 00:09
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Hittade det här klippet: https://www.youtube.com/watch?v=j3Krh6DCvOU

Det är detta lite 'burkigare' P90 sound som jag är ute efter -i mina Strata P90 -byggen jag håller på med just nu. Det bästa sättet att beskriva soundet är väl ungefär: 'Ett distinkt och nyansrikt boarder-line sound mellan SC och HB'. Typ: Ju renare man rullar av = Ju mer SC är det; samtidigt: Ju mer man rullar på = Ju mer HB blir det. Att nypa noter i denna 'mitt-emellan-värld'; ger helt klart ett lite mer annorlunda och intressant ton-grund -att jobba och forma ur.

Men jag är mer ute efter detta sound ur stallmicken (DiMarzio Fantom P90); då jag kommer att köra singlecoil (DiMarzio Area 58) i hals gropen.


/ Jonken


30 Dec 2022, 18:56
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Mest spelat på LP-modeller med humbuckers sen jag var liten, så det känns som hemma. Jag vet hur jag ska få det att låta bra. Blir mest tyngre rock, men även jazzigt och ambient. Älskar det varmare och fetare ljudet med humbuckers.


01 Jan 2023, 10:39
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Jag har alltid spelat Les Paul med humbuckers. Men hittade en stratta för en tid sen som låter kanon.
En gammal Greco med fet hals och spelad till månen och tillbaka.


Och efter en hel del med Buddy Guy vinyler så tycker jag faktist trots allt bra om singelcoil soundet.
Kan ha att göra med även att man blivit äldre och tappat frekvenser.... jag vet inte.

P90 är såklart killer men har inte egentligen någon egen erfarenhet.


02 Jan 2023, 03:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Varför föredrar ni humbucker, single coil eller p90?
Älskar soundet ur de flesta typer av mickar. Detta så länge soundet av den aktuella varianten av micktypen smeker mina gamla öron. Precis som många andra: har även jag mest 'mil' på singlecoils och humbuckers. Men detta beror mest på en kombination av två saker:

- Satt länge fast en tid i vintage -träsket; innan jag vaknade.
- Utvecklingen inom micktillverkningen; har alltid mestadels prioriterats för SC och HB -mickar.

Det är inte så att jag inte haft tillgång och möjlighet -att lira med instrument som haft andra micktyper. Men det har varit det där 'klassiska' när det gäller P90-gurorna: Låter kanon under kontrollerade former och låga volymer. Men när det blir mer på 'allvar'; brummar och tjuter de så fort man ska notcha upp över blues spräckens land. Precis som med enkelspoliga SC-mickar av vintage tapp: Det låter GULD; men o ljuden som man får på köpet: Blir helt enkelt för stort; för att man skall kunna anamma -och förlita sig på det. Då blir det snarare naturligt; att istället välja ett annat instrument -där mickarna hanterar och beter sig bättre.

'Det var bättre förr'... -Vem fan inte hört den förut? Och så är det ju oftast. MEN: Det finns faktiskt iaf ETT trevligt undantag här: Den positiva utvecklingen
inom micktillverkningen -för stränginstrument. Givetvis finns det massor med andra saker också. Men för oss; som inte hör eller ser fördelarna i att lira på 'ettor-och-nollor' -som fortfarande SVÄR inför ett RIKTIGT rör sound: Är det senaste vågen/generationen av exempelvis brumfria mikrofoner som en skänk från ovan. En liten 'game changer' -i en annars modern, ganska dunken och sterilt digital sound djungel. Helt plötsligt har vi möjligheten tweaka ur lite mer -ur våra rörhäckar och våra analoga effekter. Spännande tider. Precis som utvecklingen inom micktillverkningen; har nog de flesta av oss 'dinosaurier' valt att 'trimma in' våra prylar efter humbuckers och singlecoils. Dock under senare tid; har flera tillverkare även börjat och erbjuda exempelvis P90-mickar i brumfri format. Detta i sin tur innebär: Att vi inte längre behöver välja bort vår gamla LP ur ekvationen -om vi vill använda den; bara för att det råkar sitta traditionella P90-mickar på den.

Tidigare generationer; har det stora problemet (när det gäller brumfria mickar) -varit: Brist på naturlig bredd i tonen/soundet. Detta har dock sakteliga blivit bättre och bättre i dessa typer av mickar. Dynamiken i återhållsammare, klassiska, enkelspoliga mickar har ju aldrig varit ett problem. Idag kan flera av de ledande micktillverkarna erbjuda bra brumfria alternativ för de klassiska, traditionella enkelspolarna. Alternativ som beter sig likt klassikerna -genom efterföljande signal kedjorna: ÄVEN genom: -ANALOGA pedaler och RIKTIGA RÖR-stärkare. Denna nya, uppdaterade teknik inom brumfria mickar öppnar verkligen upp dörren lite till för alla som är ute efter att åter plocka fram; och förädla de klassiska vintage sounden ett snäpp till genom våra riggar.

Vem fasen har inte drömt om att driva upp en plexi -topp till rejält flås; och plugga in en gammal Strata -eller -gammal LP Gold Top med P90 -utan att skrämma alla stackars hundarna i hela kvarteret? Med den nya, brumfria -tekniken blir detta faktiskt möjligt. Inte bara det: Där duktiga stärkar-techs förr drog gränserna -för hur mycket som man kan och bör 'tweaka upp'; blir faktiskt ett litet snäpp till. Dock; med detta sagt: Det är ABSOLUT INTE nödvändigt att flytta på justerings gränserna i rör häckar med dessa micktyper. Det låter alldeles UTMÄRKT genom samma tweaks -som förr. Det jag menar här: Är att i tidigare generationer brumfria mickar; har haft stora problem med naturlig sound bredd: Vilket mer på svenska har resulterat i spik -i mitten/mellan registret; till kostnad av botten registret i soundet. Detta är ej fallet i lika stor grad längre; då det är möjligt att ha svagare, brumfria micktyper (som har mer EQ-bredd) -som skickar grund signalen.

Men det finns även en annan intressant del i flera brumfria micktyper: Och detta är: 'Reducerad magnetkraft' -eller 'string pull'. Kort innebär detta; att en mick har en svagare magnetkraft -som drar/påverkar strängarna mindre. Precis som äldre traditionella mickar -där magneterna blivit svagare under åren som gått. Denna elektriska skillnad -medför en positiv mekanisk klang fördel: Det naturliga strängklangen tillåts att ringa ut längre. Dvs dessa brumfria mickar erbjuder precis samma sak -som vi är vana att höra ur riktigt gamla -och dyra vintage spolar: Den där solitt tighta och ut ringande akustiska klangen -när vi slår an strängarna. Rent tekniskt; skulle vi kunna säga: Att dessa mickar gör precis det motsatta: Mer återhållsamhet -istället för mer push; vilket de tidigare generationerna brumfria mickar inte gjorde. -It's a reverse folks!

Med allt detta sagt: Är det tekniskt OMÖJLIGT för en flerspolig mick -att erbjuda samma naturliga bredd; som en enkelspolig mick kan göra. DÄREMOT har den moderna, tekniska utvecklingen minskat denna skillnad REJÄLT! Till den grad (iaf enligt mig); så att vi som väljer att jämföra mot de äldre orginal mickarna: Kan se dessa nya, brumfria mickar som ett gott alternativ -till vad vi är vana med.


/ Jonken


07 Jan 2023, 12:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 60 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.