View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 06:48



Reply to topic  [ 27 posts ] 
Motverka störningar i förstärkare? 
Author Message

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Motverka störningar i förstärkare?
Hej!


Har ett rätt stort problem som jag dessvärre inte vet lösningen på själv. Jag har en Fender Bassbreaker 15 combo (rörstärkare). När jag först tog hem den till min lägenhet och kopplade in en gitarr lät det som att jag fick rejäla störningar (Lyssna på bifogad film). Till saken hör att jag bor väldigt nära en järnväg och jag har förstått att detta kan bidra till störningar.
Jag har provat olika eluttag runt om i min bostad såväl jordade som ojordade. Jag har till och med testat stärkaren i musikaffären (då jag idag tog tillbaka den dit för att se om det var något annat fel på den).

Finns det någon som har upplevt något liknande eller vet vad man kan göra för att motverka störningen? Jag har hört talas om spänningsskydd till eluttagen men frågan är om det skulle hjälpa om störningen är från själva spåren.

Avslutningsvis vill jag säga att jag blev tipsad om detta forum via min lokala musikaffär där personalen tyvärr inte kunde ge ett rakt svar på vad det var som var fel.

Därför hoppas jag nu att någon av er kan hjälpa mig!

Tack på förhand!

(Kunde inte ladda upp videoklippet på störningen här så jag bifogar det i en youtubelänk :)

https://www.youtube.com/watch?v=9Gv85BS ... e=youtu.be


22 Feb 2017, 21:09
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3698
Location: Hising Island
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Hej och välkommen till Bojen.

Försvann felet när du testade den i musikaffären? Om så är fallet posta din fråga på rörforumet för där har det lite bättre koll på el, volt, ampere och ohm och sån skit.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


22 Feb 2017, 21:33
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2329
Location: Varberg
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Det är nog inte förstärkarens fel. Verkar ju vara klassiskt brum som uppstår av single coil mickar, det försvinner ju när du vrider stratan 90°. Testa att koppla in en humbuckerbestyckad gitarr och se om oljudet försvinner.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


22 Feb 2017, 21:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Undersök och uteslut även elektrisk utrustning hemma, dimrar till belysning till exempel.


22 Feb 2017, 22:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3229
Location: växjö
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Marshall wrote:
Det är nog inte förstärkarens fel. Verkar ju vara klassiskt brum som uppstår av single coil mickar, det försvinner ju när du vrider stratan 90°. Testa att koppla in en humbuckerbestyckad gitarr och se om oljudet försvinner.


Ja ett klassiskt singel coil fenomen! Däremot så tycker jag det var väldigt högt tonläge på missljudet möjligen, vilket kan tyda på en dålig sladd, eller en dålig lödning i gitarren.
För att utröna hur mycket förstärkaren väsnas i sig, prova utan någon gitarr alls ansluten och vrid upp volymen rejält på förstärkaren.

Tycker nog att forumet borde klappa sig själv på axeln när till och med musikaffärer hänvisar hit för expertutlåtanden! :D :D

_________________
pudas


22 Feb 2017, 22:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
pudas wrote:
Tycker nog att forumet borde klappa sig själv på axeln när till och med musikaffärer hänvisar hit för expertutlåtanden! :D :D


I det här fallet tycker jag nog att det är mest tragiskt.


22 Feb 2017, 23:17
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Hej och tack för snabba svar! :D

Jag har en humbuckerbestyckad Gibson som jag har provat med och även där hörs ljudet, om än lite mindre. Jag har inget annat på än glödlampor och några dimrar har jag faktiskt inte. Felet försvann i musikaffären så det är därför jag tror att det rör sig om störningar just i min lägenhet. Gitarren är inte problemet heller då jag provade min gitarr med stärkaren i butiken och då var det helt normalt.

Det ska tilläggas att förstärkaren har tre olika lägen "Structure settings" som ändrar gainläget. Jag spelar oftast clean på det lägsta läget och här är det minst störningsljud. Vrider jag istället knappen till den högsta strukturen blir det konstiga ljudet otroligt högt. På filmen som jag länkade var stärkaren på mellanläget. Störningsljudet följer alltså till viss del mängden gain man väljer att dra på.

Även om man kan anse att det är ett "klassiskt single coil fenomen" måste man väl på något sätt kunna åtgärda det?

Det är omöjligt att ha det så här nämligen... Just idag när jag dessutom fått hem min nya strata jag har gått och väntat på i över en vecka :(


22 Feb 2017, 23:26
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Jag skulle bli mycket förvånad om störningen kommer från järnvägen.
Det är en elektromagnetisk störning. Den induceras direkt till gitarrens mickar.
Har du provat grejorna i ett annat rum? Om det finns lysrör, så prova med att släcka det.
Prova även med att tag ur nätsladdarna på din övriga grejor som har switchade nätdelar, typ TV eller dator, bildskärm osv.
Prova med en sak åt gången så är det lättare att lokalisera vilket som stör.
Om du bor i ett hus med flera lägenheter kan det även komma från någon grannlägenhet.

_________________
- Ingvar -


23 Feb 2017, 00:02
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2329
Location: Varberg
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Risten wrote:
Även om man kan anse att det är ett "klassiskt single coil fenomen" måste man väl på något sätt kunna åtgärda det?


Jovisst, men då får du dessvärre byta stratans mickar mot brumfria (noiseless). De stora tillverkarna har alla sina varianter av brumfria "single coil" mickar, dessvärre tycks en del av den fina karaktären gå förlorad med sådana (enligt min mening), så det är ett val mellan pest & kolera är jag rädd.

Att problemet blir värre med ökad gainstruktur ligger också i sakens natur. Om du provar med stärkarens renaste läge och kopplar in en distbox får du samma resultat.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Feb 2017, 01:12
Profile

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Hej och tack för svar.

Jag har nu dragit ut alla sladdar successivt (det blev lite lätt discokänsla här hemma). Kopplat ur min TV och släckt alla lampor. Jag har dessutom testat att stänga av kyl/frys för säkerhets skull. Jag hör fortfarande samma störningar. Men precis som du säger har jag läst mig till att det sannolikt rör sig om EMI-störningar. Det som får mig att tro att det på något sätt har med tågen att göra är eftersom det "tysta" läget som uppstår på filmen där det låter väldigt lite händer när jag riktar gitarren mot järnvägen.

Det finns alltså ett "sweetspot" som uppstår när jag riktar mig mot ett specifikt ställe. Jag vet inte om ni förstår vad jag menar men ni kanske har varit med om något liknande. Det känns som att jag har försökt utesluta allt som skulle kunna påverka nu. Nästa steg är väl att knacka på hos grannarna men så galen kanske man inte kan vara ^^


Du sa att du sannolikt inte trodde att det var tåget men vad skulle det annars kunna var utifrån det jag har berättat över? Gitarren går direkt in i stärkaren förresten utan några pedaler emellan.

Att byta ut till noiseless är inget alternativ pga tonförlust. Jag vill också trycka på att jag spelar på låg volym då jag bor i lägenhet och vanligtvis cleant som jag tidigare beskrivit. Därför borde inte dessa ljuden infinna sig :(


Sitter och river mitt hår här.


23 Feb 2017, 01:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
https://www.youtube.com/watch?v=S65lJGs7YC8


23 Feb 2017, 01:22
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Fun fact. Klåparen till mäklare som sålde den här lägenheten till mig drog den anekdoten när någon frågade om det lät mycket från tågen..


23 Feb 2017, 01:35
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1632
Location: Halmstad
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Ett liknande problem där störningarna ev kom från belysning/trapphus.

http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f ... 92353fe493


23 Feb 2017, 01:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Jag tror egentligen inte alls på tåg som orsak här: Magnetfältet uppstår egentligen bara när tåg passerar och strömstyrkan ökar momentant. Magnetfältet breder i stort sett bara ut sig över och under kontaktledningen. Matningspäningen är 16000 volt 16,6 Hz (50 Hz/3). Ljudet på inspelningen har högre frekvens. Det låter som rippel från någon spänningsregulator eller switchande nätdel. Det som gör störningen så kraftig då är att det dels ligger i förstärkarens chassie och gitarren = resonans mellan båda.


23 Feb 2017, 02:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Jag har ett par frågor.
- Har du någon effektpedal inkopplad mellan gitarren och förstärkaren?
- När du vrider gitarren (på filmen) skymtar en ovanlig kontakt på sladden. Är det ingen traditionell gitarrkabel du använder?

_________________
- Ingvar -


23 Feb 2017, 10:58
Profile

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Hej!

Sladden jag har är en vanlig gitarrkabel i bra kvalité. Har provat att byta ut denna också. Vad gäller trapphusets el vet jag inte hur man ska kunna kontrollera detta då jag inte kan stänga av det mer än att slå av strömbrytaren till ljuset i själva trappen. Detta gör ingen skillnad. Men om det har med strömmen att göra, hade man eventuellt kunnat motverka det genom ett så kallat spänningsskydd?


Tacksam för all hjälp här för övrigt. Det verkar vara ett grymt forum!


23 Feb 2017, 11:08
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
I en tidigare bostad för en del år sen hade jag problem ett tag med att tvättmaskinen som stod i badrummet gjorde så det brummade i stereoförstärkaren i vardagsrummet när jag spelade vinylskivor. Brummet tilltog när tvättmaskinsmotorn roterade trumman, alltså periodiskt.

Fick ordning på detta till slut, har för mig att det löste sig med att köpa en dyr guldkabel till skivspelaren.


23 Feb 2017, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Problemet är att störningen går in via någon spole, i detta fall gitarrmicken.
Att jag frågade om gitarrkabeln berodde på att det kunde ev. finnas en drossel eller spole i den ena ändan av kabeln.
Men du hade ju provat med en annan kabel så då bortser vi ifrån den möjligheten.

_________________
- Ingvar -


23 Feb 2017, 11:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att störkällan kommer i riktning mot framsidan av guran. Trät i guran är ju föga effektiv skärm så den kan ju komma in från alla riktningar.

_________________
Johan Hansson


23 Feb 2017, 11:34
Profile

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Tack för så många svar!

Jag blev kontaktad av butiken jag köpte den i nu och de låter mig låna hem en blues junior för att se om liknande problem uppstår. Gör det inte det får jag behålla blues juniorn så tar butiken tillbaka bassbreakern :) Får se om det kan hjälpa då jag har läst en del om att just denna förstärkaren har haft en del problem med störningar. Hade varit skönt att utesluta att felet är från stärkaren nämligen.

Hör av mig senare hur det gick!


23 Feb 2017, 12:06
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Hoppas att det löser sig.
Om förstärkaren har en s.k. switchad nätdel kan det mycket väl vara den som är orsaken till störningen, annars inte.
Har försökt hitta ett schema på förstärkaren utan att lyckas.

_________________
- Ingvar -


23 Feb 2017, 12:22
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Fågel, fisk eller mittimellan... har du provat att flytta runt förstärkaren och gitarren i rummet? Kanske det kan visa på möjlig störningskälla?

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


23 Feb 2017, 16:32
Profile

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
UPPDATERING

Har nu lånat hem en annan stärkare nu (bluesbreaker) men problemet kvarstår dessvärre. Kan endast köra den på jävligt låg volym utan gain och även då hör jag störningarna tydligt...

Problemet kvarstår alltså... Tråden ligger ju också i rörforumet där användare Peterh har skrivit följande:

"16.66 hz störning. typiskt järnväg med övertoner ( loken är tyristorstyrda så de stör ordentligt.) Magnetfältet
tycks sprida sig in i din bostad, kan mycket väl överskrida normen för elektromagnetiska fält.

Tala med skenverket aka banverket. Det är deras problem."

Vad tror ni om detta? Ska försöka prata med banverket senare idag om jag får tid. Problemet är bara att jag är tveksam till om de ens kommer göra nåt.


Tack


24 Feb 2017, 11:06
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Det kostar ingenting att försöka. Det första dom kommer att säga är troligen att felet beror på dina grejor.
Men ge dej inte, utan berätta att du kollat att din utrustning är felfri.
Jag trodde först inte att störningarna kunde komma från järnvägen, men Peterh verkar vara säker.

Är du nyinflyttad i lägenheten? När började problemen?

_________________
- Ingvar -


24 Feb 2017, 12:03
Profile

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Jag har bott i lägenheten i snart två år. Stärkaren köpte jag i Juli om jag inte minns fel. Då köpte jag också en humbuckergitarr. Det lät lite när jag kom hem men jag lyckades ratta bort det rätt bra även om det alltid låg lite i bakgrunden. Det blir alltså bättre med humbuckers. Jag köpte en strata nu i veckan och det var då problemen började bli smärtsamt märkbara. Single Coils verkar onekligen förstärka ljudet men att inte kunna spela på arketypen av en elgitarr i min egen lägenhet pga störningar känns ju verkligen inte okej.

Jag får ta snacket med banverket. Jag vet ju till 100% att det inte är mina grejer då allt funkar fint när jag testar det på andra ställen än min lägenhet. Har ju dessutom provat en annan stärkare nu med. Tvivlar på att de gör någonting men man kan ju alltid prova precis som du säger. Får kanske prova att skärma gitarren med och se om det skulle hjälpa. Är dock rädd för att dämpa tonen av gitarren om detta görs.


24 Feb 2017, 12:19
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
När du säger att du testat dina grejer på annat håll, menar du även kablage (instrumentkabel samt ev. förlängningskabel till förstärkaren samt ev. grenkontakt) eller har du endast testat gitarr och förstärkare annorstädes?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Feb 2017, 15:24
Profile

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Gitarr med sladd samt förstärkare med strömsladd har provats på andra ställen och har funkat fint. Däremot har de inte fungerat någonstans i just min lägenhet. Har mer eller mindre konstaterat att det är mina mickar som plockar upp de ovanligt starka elektriska signalerna som uppenbarligen finns här. Frågan är bara om det hade blivit så pass mycket bättre av att skärma gitarren så det hade varit värt det.


24 Feb 2017, 22:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.