View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 07:22



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
AC30 överskattad 
Author Message

Joined: 12 Aug 2010, 10:13
Posts: 144
Location:
Post AC30 överskattad
Eftersom jag gick i tankar om att köpa en AC30 så provade jag polarens från 90-talet med blue alnico högtalare. Jag hade testat en vanlig ac30 c2x i affär och tyckte den lät helt ok.
Men så igår när vi repade frågade jag kompisen om jag kunde få testa och dra på lite....
Jag började ganska lågt för att sen dra på fullt. Jag tyckte det lät...ja skit. Ingen som helts klarhet i ljudet. Bara oljud. Ingen som helst strängseperation. En jävla gröt. Nu spelade jag i och för sig på en ibanez med humbucker och jag vet inte hur bra den gitarren är men ändå. Någon skitgura ska det inte vara i alla fall.
Blev i alla fall riktigt besviken på den här stärkaren som många lyfter till skyarna.
Där emot testade jag efter det min andra polares orange rockereverb 50. En stor skillnad. Helt underbart varmt ljud och varje ton kunde höras klart och tydligt hur mycket eller lite gain och slutstegsvolym man ställde in. Dock är inte orange min favvostärkare men ändå.

Hur som helst. Aldrig AC30 i alla fall. Nu kommer jag väl få på näsan [:D]

...


13 Aug 2011, 12:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
panzerfaust wrote:

Eftersom jag gick i tankar om att köpa en AC30 så provade jag polarens från 90-talet med blue alnico högtalare. Jag hade testat en vanlig ac30 c2x i affär och tyckte den lät helt ok.
Men så igår när vi repade frågade jag kompisen om jag kunde få testa och dra på lite....
Jag började ganska lågt för att sen dra på fullt. Jag tyckte det lät...ja skit. Ingen som helts klarhet i ljudet. Bara oljud. Ingen som helst strängseperation. En jävla gröt. Nu spelade jag i och för sig på en ibanez med humbucker och jag vet inte hur bra den gitarren är men ändå. Någon skitgura ska det inte vara i alla fall.
Blev i alla fall riktigt besviken på den här stärkaren som många lyfter till skyarna.
Där emot testade jag efter det min andra polares orange rockereverb 50. En stor skillnad. Helt underbart varmt ljud och varje ton kunde höras klart och tydligt hur mycket eller lite gain och slutstegsvolym man ställde in. Dock är inte orange min favvostärkare men ändå.

Hur som helst. Aldrig AC30 i alla fall. Nu kommer jag väl få på näsan [:D]

...


allt är inte guld som glimmar brukar det heta....min flång nya AC30 låter dock guld! [:)]

<font color="green"><i>Små ting påverkar små hjärnor"]</font id="green">


13 Aug 2011, 12:12
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post 
Intressant frågeställning: kan något vara överskattat som låter som det låter och väljes just därför? Det blir lite som att säga att färgen blå är överskattad för att den inte blir röd när man målar.

___________________________________
http://www.myspace.com/skymningspatrullen


13 Aug 2011, 13:44
Profile

Joined: 12 Aug 2010, 10:13
Posts: 144
Location:
Post 
Ol. Får formulera om mig då. Ac30 är inte min kopp te. Just pga att den låter skit blandat med skräp

iStofil wrote:

Intressant frågeställning: kan något vara överskattat som låter som det låter och väljes just därför? Det blir lite som att säga att färgen blå är överskattad för att den inte blir röd när man målar.

___________________________________
http://www.myspace.com/skymningspatrullen


...


13 Aug 2011, 14:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post 
Måste ju varit Ibanezens fel[:D] testa med en tele istället[;)]



Allvarligt talat så har jag varit med om liknande!

Livegig med en pålle och en AC30 men fick aldrig någon
sustain eller tryck i grejorna så jag lirade så jag började
blöda! Helt värdelös stärkare men det kan varit något fel på
just den jag hade


13 Aug 2011, 14:16
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2010, 10:13
Posts: 144
Location:
Post 
Vet inte vad det var med den. Den lät bara trött och helt utan attack. Men ska heden en chans till men då med min strata. Det blir upp till bevis :)

laros wrote:

Måste ju varit Ibanezens fel[:D] testa med en tele istället[;)]



Allvarligt talat så har jag varit med om liknande!

Livegig med en pålle och en AC30 men fick aldrig någon
sustain eller tryck i grejorna så jag lirade så jag började
blöda! Helt värdelös stärkare men det kan varit något fel på
just den jag hade





...


13 Aug 2011, 14:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
[8D] TROLL [8D]

<font color="green"><i>Små ting påverkar små hjärnor"]</font id="green">


13 Aug 2011, 14:54
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post 
Jag håller med trådskaparen fullständigt. Provade en AC30 efter forumtips, och den lät verkligen... skit!


13 Aug 2011, 16:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Tja... smaken är som baken tänker jag... [xx(] Släng inte pärlor åt svin! [:D]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


13 Aug 2011, 16:34
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
En bra AC30 är nog världens bästa crunchljud, har svårt att tänka mig något som kommer ens i närheten. Låter dock bättre med singlecoils än med humbuckers, som crunch i regel gör.


13 Aug 2011, 16:35
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Apr 2008, 01:21
Posts: 1200
Post 
Det roliga i den här diskussionen är ju just att det här är en av de större anledningarna till att ett gitarrforum funkar [:D]

"Its the man,not the gears"


13 Aug 2011, 19:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post 
Är gitarrljudet på Machine Head dåligt? AC30 hela vägen.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">


13 Aug 2011, 20:06
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post 
Har Brian May dåligt ljud?

http://open.spotify.com/track/1KtYnjkK6vfJYo4hEA4yal

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">


13 Aug 2011, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Aug 2009, 14:20
Posts: 873
Location: Stockholmsområdet
Post 
Hade Rory Gallagher dålig ton? [:p]

Kanske den där eviga diskussionen: en 60 talare kan
Inte jämföras med nyproduktion..? Verkar ju även
gälla exempelvis Fender...undantag min Tweed Deluxe
jag köpte av Woodstock. Sopar golvet med Fenders egna
reissue IMO [8D]

"Courage to invest - discipline to deliver"


13 Aug 2011, 21:56
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Det beror väl på vilken AC30 man har d.v.s version och högtalarbestyckning! Har fått för mig att det skiljer rätt rejält mellan olika AC30.

"Det är aldrig försent att ge upp"


13 Aug 2011, 22:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post 
kan ju vara slutrören som är trötta/brända.

Min handwired med blå är den bästa stärkaren jag haft

http://soundcloud.com/in-the-barn


13 Aug 2011, 23:17
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
<b><i>Har Brian May dåligt ljud?

Hade Rory Gallagher dålig ton?

Är gitarrljudet på Machine Head dåligt? "] </b>

ursäkta mig - men hade nån av dessa en urvattnad sentida version av ac30, med usla kontemporära rör och komponenter, som de trakterade på sina inspelningar?[:D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b>
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny...


14 Aug 2011, 00:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Aug 2009, 14:20
Posts: 873
Location: Stockholmsområdet
Post 
Precis min poäng med Rory kommentaren
[:D]

quote]<i>Originally posted by Plexiglas"]

<b><i>Har Brian May dåligt ljud?

Hade Rory Gallagher dålig ton?

Är gitarrljudet på Machine Head dåligt? "] </b>

ursäkta mig - men hade nån av dessa en urvattnad sentida version av ac30, med usla kontemporära rör och komponenter, som de trakterade på sina inspelningar?[:D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b>
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny...
[/quote]

"Courage to invest - discipline to deliver"


14 Aug 2011, 00:20
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post 
Plexiglas wrote:

<b><i>Har Brian May dåligt ljud?

Hade Rory Gallagher dålig ton?

Är gitarrljudet på Machine Head dåligt? "] </b>

ursäkta mig - men hade nån av dessa en urvattnad sentida version av ac30, med usla kontemporära rör och komponenter, som de trakterade på sina inspelningar?


Nej, de hade samtida AC30 och är goda exempel på gitarrister som lockat fantastiska ljud ur AC30. Extra kul att min gamle favorit Rory nämndes. Hans sound med Taste var sanslöst.

Enligt trådens rubrik skulle AC30 vara överskattade, jag håller inte med. Min top boost från 1964 låter kalas när den varit igång en halvtimme. Är de nya HW sämre (förutom högtalarna)?

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">


14 Aug 2011, 00:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Marshall wrote:

Plexiglas wrote:

<b><i>Har Brian May dåligt ljud?

Hade Rory Gallagher dålig ton?

Är gitarrljudet på Machine Head dåligt? "] </b>

ursäkta mig - men hade nån av dessa en urvattnad sentida version av ac30, med usla kontemporära rör och komponenter, som de trakterade på sina inspelningar?


Nej, de hade samtida AC30 och är goda exempel på gitarrister som lockat fantastiska ljud ur AC30. Extra kul att min gamle favorit Rory nämndes. Hans sound med Taste var sanslöst.

Enligt trådens rubrik skulle AC30 vara överskattade, jag håller inte med. Min top boost från 1964 låter kalas när den varit igång en halvtimme. Är de nya HW sämre (förutom högtalarna)?

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">


tråden handlar om detta:

<i><b>så provade jag polarens från 90-talet med blue alnico högtalare.........</b>"]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b>
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny...


14 Aug 2011, 01:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post 
Jag kan hålla med om att en AC30 kan låta riktigt usel ibland. Men trots de älskar jag dem! De gör sin grej och de kan låta så sjukt bra!

Du kanske hade "fel" förväntingar eller så passar den helt enkelt inte din spelstil/ljudideal. Personligen älskar jag de flesta AC30 jag testat men har iofs aldrig spelat något annat än vintagebetonat genom den, typ strata, tele och gibson med paf/paf-liknande mickar. Dock är blå högtalare ett måste men jag föredrar kombinationen av en blå och en grön.

Är polarens AC30 helt sjyst? Jag har iaf aldrig spelat på en grötig AC30. Eller jo, om man inte låter den andas ordentligt. Steg ett är att fimpa mastern.

Hur var hade ni ställt tone-cut? Va den verkligen åt rätt håll? [;)]

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


14 Aug 2011, 02:03
Profile ICQ WWW

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post 
<font size="1">
Plexiglas wrote:

Marshall wrote:

Plexiglas wrote:

<b><i>Har Brian May dåligt ljud?

Hade Rory Gallagher dålig ton?

Är gitarrljudet på Machine Head dåligt? "] </b>

ursäkta mig - men hade nån av dessa en urvattnad sentida version av ac30, med usla kontemporära rör och komponenter, som de trakterade på sina inspelningar?


Nej, de hade samtida AC30 och är goda exempel på gitarrister som lockat fantastiska ljud ur AC30. Extra kul att min gamle favorit Rory nämndes. Hans sound med Taste var sanslöst.

Enligt trådens rubrik skulle AC30 vara överskattade, jag håller inte med. Min top boost från 1964 låter kalas när den varit igång en halvtimme. Är de nya HW sämre (förutom högtalarna)?

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">


<font color="red">tråden handlar om detta:

<i><b>så provade jag polarens från 90-talet med blue alnico högtalare.........</b>"]</font id="red">http://www.myspace.com/gudarsskymning

<b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b>
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny...
</font id="size1">

Rubriken lyder väl "AC 30 överskattad"?
Första inlägget slutar med "Hur som helst. Aldrig mer en AC 30 i alla fall".
Marshall talar ju bara om att det finns AC 30 som låter guld (vilket min 65'a TB oxå gör).


14 Aug 2011, 03:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post 
Plexiglas wrote:

Marshall wrote:

Plexiglas wrote:

<b><i>Har Brian May dåligt ljud?

Hade Rory Gallagher dålig ton?

Är gitarrljudet på Machine Head dåligt? "] </b>

ursäkta mig - men hade nån av dessa en urvattnad sentida version av ac30, med usla kontemporära rör och komponenter, som de trakterade på sina inspelningar?


Nej, de hade samtida bare necessitiesAC30 och är goda exempel på gitarrister som lockat fantastiska ljud ur AC30. Extra kul att min gamle favorit Rory nämndes. Hans sound med Taste var sanslöst.

Enligt trådens rubrik skulle AC30 vara överskattade, jag håller inte med. Min top boost från 1964 låter kalas när den varit igång en halvtimme. Är de nya HW sämre (förutom högtalarna)?

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">


tråden handlar om detta:

<i><b>så provade jag polarens från 90-talet med blue alnico högtalare.........</b>"]


Nej, inte enbart, gnället var mer generellt än så.

Fler AC30-gudar: Jimmy Page på första Zep-plattorna. Men det lär iofs ha varit transistor-Vox...

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">


14 Aug 2011, 09:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Gitarrstärkare är en förvärvad smak, precis som whiskey. Det tar några år innan man lär sig, både vad man gillar, vad man kan spela med och när det går att generalisera. AC30 är nog den stärk som mest definierat vad elgitarr låter som.

Personligen gillar jag top boost för den skimrande diskanten, den snygga kompressionen och den nästan omärkliga övergången till dist, dvs crunchljuden. Jag har testat någon replica utan TB det klarar jag mig utan.

Men man ska låta den göra vad den är bäst på, jobba ordentligt utan master, kanske brygga kanalerna för ett fetare sound och skruva in den efter om man har sc eller hb. Det magiska i en AC30 händer i slutsteget, så en gitarr med hög output (ibanez hb) är inte optimalt.

Får lust att packa upp min sextiotalare nu, faktiskt [:p]


14 Aug 2011, 10:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post 
Ljudfreak wrote:



Men man ska låta den göra vad den är bäst på, jobba ordentligt utan master, kanske brygga kanalerna för ett fetare sound och skruva in den efter om man har sc eller hb. Det magiska i en AC30 händer i slutsteget, så en gitarr med hög output (ibanez hb) är inte optimalt.

Får lust att packa upp min sextiotalare nu, faktiskt [:p]


Precis!

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


14 Aug 2011, 11:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Som med alla stärkare är det ju liksom inte stärkaren som låter utan den som spelar genom stärkaren. På samma sätt som det inte är bilen som kör utan den som sitter bakom ratten. Jag tror det handlar väldigt mycket om stärkaren passar ens sätt att spela. Inte minst om man kan använda dess egenskaper för att forma sitt ljud, ton och lir.

En frisk AC30 har vissa jäkligt fräcka egenskaper, precis som Ljudfreak pekar på - kompressionen i slutsteget, snygg övergång till dist och den klingande skimrande briljansen. Det är användbart för viss typ av spelstil.

Jag undrar också om en humbuckergitarr är det bästa med en AC30, framför allt om man pressar den att dista? Tror att P90 eller SC kan vara bättre. Ska man verkligen slutstegsdista stärkare med humbuckers brukar det vara bättre med lite rappare och stiffare stärkare.

/Gunnar


14 Aug 2011, 11:50
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Har varit i otaliga musikaffärer där jag har sett folk testa stärkare...kopplar in sej med nån gura och lattjar runt lite....stänger av efter en stund med kommentaren att "den dära lät inget vidare"

Och DET gjorde den inte heller...men DET hade den säkert gjort ifall de hade tagit sig tid på att försöka använda rattarna som fanns på stärkaren för att leta upp på VAD just den stärkaren hade varit bra på...

<font color="green"><i>Små ting påverkar små hjärnor"]</font id="green">


14 Aug 2011, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post 
Som jag ser det är problemet (om det nu är något problem) att man måste lira så jävla högt på en AC30 innan det låter bra. Då låter det i och för sig förbannat bra.

<i>"När Gud slutar jävlas ska jag be för frälsning. Till dess håller jag tillgodo med djävulens musik.""]


14 Aug 2011, 12:07
Profile

Joined: 12 Aug 2010, 10:13
Posts: 144
Location:
Post 
Jag skruvade på alla tänkbara rattar fram och tillbaka men kunde inte få något bra ljud. Lattja även med mastern. Men återigen, när jag maxade slutsteget lät det skit! Jag struntar fullständigt om andra artister som page och rory har fått till bra ljud på sina plattor. Det säger ju ingenting egentligen. Sen tycker jag faktiskt inte Brian may har ett bra sound :) men ska som sagt testa med single coils i veckan. Den där ibanezen var väldigt basig och det kan ha påverkat. Dock när polaren kör min sin Jaguar tycker jag inte heller att det låter särskilt kul. Men men.

Nu blir det en sen bakfylle-frukost :(

...


14 Aug 2011, 12:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post 
DrSlim wrote:

Som jag ser det är problemet (om det nu är något problem) att man måste lira så jävla högt på en AC30 innan det låter bra. Då låter det i och för sig förbannat bra.

<i>"När Gud slutar jävlas ska jag be för frälsning. Till dess håller jag tillgodo med djävulens musik.""]


därför är nya AC15 C2 "twin" en riktigt bra lösning på det bekymret!


14 Aug 2011, 12:29
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 122 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.