View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2026, 09:33

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Strängar som stämmer ur sig. 
Author Message

Hej, ny här.

(Om ämnet redan finns i någon annan tråd tar jag bort den här om någon hänvisar dit.)

Jag sitter här och är knäckt. E-strängen har börjat stämma ur sig. Igen. Det är så jäkla jobbigt när det låter så jäkla surt. Det går inte att få den att stämma över hela halsen, antagligen för att den är slut. Efter någon knapp vecka. Nu är även b-strängen på väg åt samma håll. Den har hängt med något längre (e-strängen, högsta, blev jag tvungen att byta ganska snabbt eftersom den tidigare stämde ur sig...)

Strängarna är D'addrio 010. Misstanken är att det är kina-kopior (köpta på nätet av nätbutik, och det framgår av siffrorna/koden att det ska vara äkta - men det verkar vara enkelt att bara trycka dit ett "äkta" nummer på fake-strängar). Borde inte strängarna hålla längre än såhär (drygt 1 vecka med inte allt för mycket filande på just e-strängen)?

01 Aug 2011, 22:50
Profile ICQ YIM WWW

Frågan är om det beror på strängen eller något annat, mekanik eller så.
Men byt strängset och se om allt funkar som det ska. Om så - problemet löst.

Om inte, då får du kanske testa ngn annan sorts strängar, för om du misstänker att du fått ngn sorts fejkvariant då kan ju nästa set vara likadant. (Köper du från ngn känd nätbutik ska väl detta vara mer eller mindre en möjlighet.)

Om inte ens detta funkar, då får man nog misstänka mekanik eller ngt annat på guran.

Dessutom, om man inte drar av strängar i tid och otid är det väl generellt att rekommendera att man byter hela setet på en gång.

/D

01 Aug 2011, 23:15
Profile ICQ WWW

Det är bara en sträng som stämmer ur sig, och det har den gjort ganska snabbt. Allt funkar bra till en början. Sedan blir det surare och surare. Främst e-strängen. Det går också så pass snabbt.

Jag ska testa andra strängar nästa gång. Först tänkte jag försöka få tag i ett gäng e-strängar och testa om det blir samma problem.

Nätbutiken som säljer strängarna är http://www.rock-it.nu. Verkar vara ok.

01 Aug 2011, 23:23
Profile ICQ YIM WWW

01 Aug 2011, 23:26
Profile

Jag vet inte vad det kan beror på, svårt att säga i sådana fall.
men jag har några tips som funkar väldigt bra för mig, du kanske rentav vet om och känner till dessa saker, men jag säger de i fall du inte vet.

När du byter strängar, se då till att byta till nya strängar en efter en. Och vad jag menar med det är att, ta aldrig av alla de gamla strängarna för att sedan sätta på nya strängar. För när du tar av alla de gamla strängarna så dras din hals tillbaka ett snäpp, inget som man kan se med blotta ögat men när du väl sätter på nya strängar och stämmer upp så hör du hur det knakar till i halsen, och det är för att den dras fram lite grann.

Tänk dig en gitarr hals som har alla strängarna på och stämmer fint. Den här halsen får utstå en fruktansvärt mycket stress och många kilos kraft som drar halsen framåt. Och då är den i ett läge där den borde vara för att din gitarr ska låta bra. Men varje gång du tar av alla de gamla strängarna och sätter på nya och stämmer upp så tar det ett tag för halsen och komma tillbaka till sitt gamla position. Det här är absolut ingen bra grej att utsätta halsen för, och det är därför som man upplever att gitarren stämmer om sig hela tiden när man sätter på nya strängar. Så försök att använda rätt mängd, klipp av stängen så att det inte blir överflödigt vid stämskruven för om det är mycket som har lindats runt stämskruven så medför det också till lite problem och stämmer om sig. Så nästa gång du byter prova och byt E strängen och låt de andra vara medans du gör detta, stäm upp den hårt och rör dig vidare till de andra strängar så märker du skillnad.

Och en annan grej, när du sätter på nya strängar, dra åt strängen med ena armen medans du skruvar med den andra, på så sätt så hamnar den tätt och fint i stämskruven och behöver inte röra på sig.

Prova GHS de gör fina strängar.
Mvh//Crimson

Shine On You Crazy Diamond

01 Aug 2011, 23:50
Profile

Som tidigare nämnts, jag tror på mekaniken snarare än strängen. Men du kan ju alltid byta ut den sträng som stämmer ur sig och se om problemet kvarstår. Det händer ju faktiskt ibland att det är fabrikationsfel på strängar - även om det är rätt sällan. [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

01 Aug 2011, 23:59
Profile ICQ WWW

Strängfel ...inget är omöjligt men lite långsökt...
mekaniskt fel, kärvningar, intonationsbehov, strängen felmonterad osv...mer troligt ..om du inte kan själv så be någon som har kunskap/erfarenhet att kika på problemet..tror det kan lösa sig rätt snabbt [:)][;)]

One white, two blue..nothing to eat, plenty to do

02 Aug 2011, 00:10
Profile ICQ WWW

Lasse-Svaj, det verkar ok där.

Tack för bra tips, Crimson! Ska göra så i fortsättningen.

Det är inte den urstämningen som efter nya strängar. Med 95%-säkerhet är det strängen som är slut. E-strängen blir svårare att få att stämma över hela halsen, och den börjar låta illa (efter en dryg vecka). Övriga strängar funkar bra. Jag tänkte då att det var ett dåligt ex, men det är samma sak med nästa e-sträng. Mer än en vecka ska väl strängar hålla?

Det blir andra strängar nästa gång.

02 Aug 2011, 00:11
Profile ICQ YIM WWW

FenderBender wrote:
Men du kan ju alltid byta ut den sträng som stämmer ur sig och se om problemet kvarstår.
Det var det jag gjorde. Nästa e-sträng från samma pack håller också den en vecka, sedan börjar den stämma ur sig och sedan börjar den också låta orent.

02 Aug 2011, 00:13
Profile ICQ YIM WWW

Crimson wrote:

När du byter strängar, se då till att byta till nya strängar en efter en. Och vad jag menar med det är att, ta aldrig av alla de gamla strängarna för att sedan sätta på nya strängar. För när du tar av alla de gamla strängarna så dras din hals tillbaka ett snäpp, inget som man kan se med blotta ögat men när du väl sätter på nya strängar och stämmer upp så hör du hur det knakar till i halsen, och det är för att den dras fram lite grann.

Tänk dig en gitarr hals som har alla strängarna på och stämmer fint. Den här halsen får utstå en fruktansvärt mycket stress och många kilos kraft som drar halsen framåt. Och då är den i ett läge där den borde vara för att din gitarr ska låta bra. Men varje gång du tar av alla de gamla strängarna och sätter på nya och stämmer upp så tar det ett tag för halsen och komma tillbaka till sitt gamla position. Det här är absolut ingen bra grej att utsätta halsen för, och det är därför som man upplever att gitarren stämmer om sig hela tiden när man sätter på nya strängar.

Den här teorin hör man ju ibland...och för en gura utan dragstång stämmer det säkert. Har man dragstång kan man ju för det första justera detta, dessutom har du en inbyggd stabilitet i halsen. Naturligtvis tar det alltid ett tag för halsen att sätta sig efter en omsträngning, men att det skulle vara ett sånt problem att man ska undvika att stränga om alla strängar på en gång, det undrar jag...

Och, hur skitiga greppbrädor och oxiderade band ska du inte ha om du aldrig kan rengöra greppbrädan eller putsa till banden?

/D

02 Aug 2011, 00:14
Profile ICQ WWW

Den här teorin hör man ju ibland...och för en gura utan dragstång stämmer det säkert. Har man dragstång kan man ju för det första justera detta, dessutom har du en inbyggd stabilitet i halsen. Naturligtvis tar det alltid ett tag för halsen att sätta sig efter en omsträngning, men att det skulle vara ett sånt problem att man ska undvika att stränga om alla strängar på en gång, det undrar jag...

Och, hur skitiga greppbrädor och oxiderade band ska du inte ha om du aldrig kan rengöra greppbrädan eller putsa till banden?

/D

Naturligtvis så menar jag inte att man ska göra detta över resten sitt liv, utan att det är bättre att undervika att ta bort alla strängerna varje gång. Du behöver ju inte rengöra greppbrädan varjegång, behöver du det?
Och den här teorin stämmer över lag på alla gitarrer varesig du har eller inte har trussrod system.
Bara för att du har trussrod kan du inte helt och hållet förlita dig på den, och som du säger så kan man justera detta med dragståndet, men varför ska man ens låta halsen utsättas för detta och hamna i en situation då du behöver använda dragståndet?

Vad jag menar är att med detta sätt så får du snabbast och enklast en gitarr som är redo och klar att spelas på och inte stämmer om sig hela tiden med de nya strängarna och halsen slipper lida.
Men då du har dragstånd kan du ju naturligtvis ta av alla strängar då och då och rengöra greppbrädan.

Shine On You Crazy Diamond

02 Aug 2011, 00:28
Profile

Du har inte råkat dra ett par varv för lite vid strängning? [8D]

02 Aug 2011, 00:38
Profile ICQ YIM WWW

Jag sitter här och är knäckt. E-strängen har börjat stämma ur sig. Igen.
Det du beskriver låter för mig som en total osannolikhet. En sträng som stämmer ur sig och gör det igen även om du byter? Du får nog söka felet hos gitarren eller så får du fortsätta att byta e och b sträng för alltid.

Jag har spelat länge, haft många gitarrer och bytt mer strängar än du kan föreställa dig men detta har jag aldrig varit med om eller ens hört talas om.

Lycka till!
//BoB

02 Aug 2011, 05:58
Profile

Har inte en aning om hur du strängar din gitarr men detta brukar funka för mej.
http://www.guyguitars.com/sv/handbok/strangar.html

02 Aug 2011, 09:58
Profile

Vad är det för gitarr och typ av stall /stämskruvar?

Har du någon annan gitarr du kan prova med?

Jag vill påstå att det är långsökt att strängarna felar.

Att dom stämmer ur sig och att den inte intonerar över hela halsen är ju 2 olika fel.

Man kund tänka sig att något tenderar att röra på sig när du spelar, stallet eller kanske hela halsen ?

Underlättar att ge råd om du ger lite mer info om gitarren.

Är detta ett nytt problem? eller har denna gitarr strulat jämt?
Kom felet när du bytte till Daddario ?

Finns gitarrer som inte går att intonera ens när dom är nya

02 Aug 2011, 16:11
Profile ICQ WWW

Jag skrev nog lite otydligt. Strängen stämmer alltså inte längre över halsen. Den stämmer inte ur sig och blir ostämd, och allt ordnar sig efter att man har stämt gitarren. Det går inte längre att stämma de här strängarna. Om jag sätter dit en ny e-sträng, då är allt ok igen. Det har jag också gjort, och efter en dryg veckas spelande händer det igen. Strängen stämmer först helt som den ska över t ex en oktav, sedan stämmer den ur sig och går inte längre att stämma över en oktav. Intonationen är det inget fel på. Allt stämmer under den första tiden.

Utslitna strängar brukar bete sig såhär, och blir till slut omöjliga att få att stämma över hela halsen. Det är därför jag främst tänker att strängarna är problemet. När det dessutom låter orent, så ökar det misstanken att det är strängen/strängarna.

02 Aug 2011, 21:09
Profile ICQ YIM WWW

strat-gib wrote:

Jag skrev nog lite otydligt. Strängen stämmer alltså inte längre över halsen. Den stämmer inte ur sig och blir ostämd, och allt ordnar sig efter att man har stämt gitarren. Det går inte längre att stämma de här strängarna. Om jag sätter dit en ny e-sträng, då är allt ok igen. Det har jag också gjort, och efter en dryg veckas spelande händer det igen. Strängen stämmer först helt som den ska över t ex en oktav, sedan stämmer den ur sig och går inte längre att stämma över en oktav. Intonationen är det inget fel på. Allt stämmer under den första tiden.

Utslitna strängar brukar bete sig såhär, och blir till slut omöjliga att få att stämma över hela halsen. Det är därför jag främst tänker att strängarna är problemet. När det dessutom låter orent, så ökar det misstanken att det är strängen/strängarna.

Alla text bara försvann vid postning?????
Gissar också på dålig sträng.
Orsaker - dålig beläggning, dragen med för hög eller låg hastighet, dåligt glödgad i något produktionssteg etc.
Experiment : håll med <i>lätt "] tryck strängen mellan tumnageln & pekfingrets 2:a led, dra längs strängen - om strängen är ojämn eller skitig känns det rätt tydligt. En van hand kan känna ojämnheter på mikrometernivå.

05 Aug 2011, 16:10
Profile ICQ YIM WWW

strat-gib wrote:

Hej, ny här.

(Om ämnet redan finns i någon annan tråd tar jag bort den här om någon hänvisar dit.)

Jag sitter här och är knäckt. E-strängen har börjat stämma ur sig. Igen. Det är så jäkla jobbigt när det låter så jäkla surt. Det går inte att få den att stämma över hela halsen, antagligen för att den är slut. Efter någon knapp vecka. Nu är även b-strängen på väg åt samma håll. Den har hängt med något längre (e-strängen, högsta, blev jag tvungen att byta ganska snabbt eftersom den tidigare stämde ur sig...)

<font color="red">Strängarna är D'addrio 010. Misstanken är att det är kina-kopior (köpta på nätet av nätbutik, och det framgår av siffrorna/koden att det ska vara äkta - men det verkar vara enkelt att bara trycka dit ett "äkta" nummer på fake-strängar). Borde inte strängarna hålla längre än såhär (drygt 1 vecka med inte allt för mycket filande på just e-strängen)?</font id="red">

Det är en fundering jag har haft länge.
Alla skriver om gitarrkopior men jag har till dags dato inte sett någon ifrågasätta strängarna som finns att köpa på diverse auktionssiter. Går man in på dom kinesiska säljsidorna så finns det en uppsjö av alla dom kända fabrikaten.

05 Aug 2011, 22:22
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]