View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 22:07

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Behöver mått för låda (Princeton Reverb) 
Author Message

Post Behöver mått för låda (Princeton Reverb)
Jag ska försöka mig på att bygga en combo-låda för min Fender Princeton Reverb klon (http://www.ebay.co.uk/itm/Princeton-Rev ... 053wt_1396)

Hade tänkt att bygga den en liten bit större än en vanlig Princeton Reverb kabinett, då jag ska använda en 12" högtalare snarare än original 10".

Tänkte att jag skulle kunna utgå ifrån en ritning/måttanvisning av originalkabinetten och öka på några centimeter helt enkelt. Skulle också kunna ta måtten på en Princeton Reverb II eventuellt, vet dock inte ifall deras förstärkarchassin är lika stora. Vad skulle ni rekommendera?

Jag har hittat en måttanvisningar på Princeton Reverb original, men alla mått är i tum och mitt jobb skulle underlättas ifall någon snäll person skulle hjälpa mig att hitta mått/ritning med det vettiga metriska systemet som grund [:)]

Hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig, det skulle verkligen uppskattas!

01 Aug 2011, 14:02
Profile

Ingen som har mått på Princeton Reverb/Princeton Reverb II eller kan peka mig åt rätt håll att leta?

02 Aug 2011, 11:56
Profile

http://www.ampwares.com finns mått, men dom kanske är för grova. Du behöver troligen en ritning.[:)]

Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

02 Aug 2011, 12:36
Profile WWW

Jag har hittat en måttanvisningar på Princeton Reverb original, men alla mått är i tum och mitt jobb skulle underlättas ifall någon snäll person skulle hjälpa mig att hitta mått/ritning med det vettiga metriska systemet som grund [:)]

Vilka är måtten? Det går lätt att konvertera till metriskt mått.

Om du ändå ska göra lådan lite större så är det inte så kritiskt att det blir på millimetern lika.

Bredden kommer av sig själv, för där utgår du säkert från förstärkarchassits bredd.

Sen kan du öka på höjden och eventuellt djupet om du vill.

------
Dom låter alla lika

02 Aug 2011, 13:22
Profile

Princeton reverb:
H x B x D (cm) : 40,5 x 50,5 x 24,0

Bredd kan du inte göra mycket åt, men öka höjden låt säga 5-7 cm. Resultatet kommer dock att se lite märkligt ut.

Visst skall du prova, men ett bra kabinett är svårare att bygga hantverksmässigt än att löda ihop ett chassi. Fel material/konstruktion och tonen lider svårt.
Det finns några proffsbyggare på eBay som bygger entypskabinetter till bra priser.

02 Aug 2011, 13:22
Profile ICQ YIM WWW

Jag förstår utmaningen, hmm. Det här blir en svår femma.
Helt rätt i att jag inte kan göra något åt bredden pga förstärkarchassit. Höjden verkar vara det måttet jag kan öka. Kan jag göra någonting åt djupet? Det blir kanske helkonstigt med bakpanelen med extension cabinet out och allt det där?

Edit:
Här är en bild på en 12" Princetonkabinett som JD Newell har gjort, den är 1.5" högre än en vanlig Princeton, ca 4 centimeter högre. Den ser rätt sjysst ut.
Image

02 Aug 2011, 13:50
Profile

Tack så mycket för tipsen Ocku! Mitt förstärkarchassi har ännu inte anlänt, men det är i samma storlek som ett original. Är galet sugen på att börja snickra.
Här är en ritning i amerikanska mått:
Image

Tänkte dra förbi Hornbach i veckan och köpa 9mm plywood till baffeln (och bakpanelerna antar jag) och förmodligen furu till resten av kabinetten.

02 Aug 2011, 21:56
Profile

Tänkte dra förbi Hornbach i veckan och köpa 9mm plywood till baffeln (och bakpanelerna antar jag) och förmodligen furu till resten av kabinetten.

Enligt ritningen så är lådan byggd av 18 mm tjockt material och framskivan av 12 mm tjockt material. Men 9 mm björkply till fram- och bakstycke och 15-18 mm stavlimmad furu till resten ska funka bra. Kom ihåg att köpa material till listerna också.

------
Dom låter alla lika

03 Aug 2011, 09:03
Profile

Ska göra mitt bästa för att komma ihåg det [:)]
Ska kika förbi hornbach imorron och titta på material, sen göra en ritning, sen beställa tolex och grillcloth (förmodligen från mojotone.com).
Kommer nog att bygga kabinetten innan jag har fått förstärkarchassit, ifall jag bara håller mig till måtten noga borde det vara lugnt.

04 Aug 2011, 01:22
Profile

Jag har tagit exakta mått på en 60-tals blackface Princeton Reverb. Ska se om jag kan gräva fram dem och presentera här på ett vettigt sätt. Jag är ytterst noggrann med varje mått och därför är det rätt många. Jag har de skrivna på en 1:1-ritning, så det är inte så lätt att presentera det här på ett enkelt sätt. Ska se vad jag kan göra...

Det går, för övrigt, alldeles utmärkt att ha en 12-tumshögtalare i ett kabinett i originalstorlek för 60-tals blackface Princeton Reverb. Man får bara passa in så att utgångstransformatorn inte krockar med högtalarkorgen, men det är nog snarare ett problem om man har en större utgångstrafo än original.

Här är några bilder på min, typ, klon av Princeton Reverb som jag gjort själv. Här har den utgångstrafo i samma storlek som original samt Celestion 12:a. Då är det, som synes, gott om plats. Nu har jag en större utgångstrafo (samma fysiska storlek som en Fendertrafo för t.ex. 60-tals Vibrolux Reverb, Pro Reverb och Bandmaster). Den funkar bra med Celestion, eftersom hålet i högtalarkorgen är så stort på dem så att trfaon kan gå in en bit i hålet (utan att stöta mot konen). Med t.ex. Jensen C12N och några andra får man montera (rotera) högtalaren så att trafon går in i ett av hålen i korgen.

(Som synes är baffeln här gjord av plywood. Jag valde det istället för spånplatta som det är original. Se nästa inlägg).

Image Image

Image

Här är ett annat sätt att göra baffeln för att montera en 12-tummare i en Princeton Reverb i original blackfacestorlek som jag sett att några gör. Har man högtalare med denna typ ar korg (utan större hål) kan det nog vara nödvändigt att göra så här. Man får då även fördelen att vikten blir lite jämnare när man bär stärkaren:

Image

Sedan kan man ju vilja göra ett större kabinett för att ljudet blir lite annorlunda då, men det är ju en helt annan historia... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

04 Aug 2011, 17:29
Profile

Baffeln är original gjord av 1/2-tums (12,7 mm) spånplatta. Sedan är det pålimmat lister runt kanten för att hålla upp högtalartyget från själva baffeln. Dessa lister är sågade av 1/4-tums (6,3 mm) plywood och är 1 tum (25,4 mm) breda. Om det ska vara en Fender-loggo på tyget, är det i övre vänstra hörnet även limmad en trekant (eller trappstegsformad) bit ur samma plywood för att kunna skruv fast loggon i.

Baffeln är alltså 3/4 tum (19 mm) tjock ute i kanterna.

Jämför med denna bild och min "ritning" av en 60-tals, backface Super Reverb (där logofästbiten är trappstegsformad):

Image Image
Fotot är taget av Sixten "Sustain" Forsén

Här är bilder på en baffel för en blackface Vibrolux Reverb, utan högtalartyg och utan monteringsskruvar för högtalarna (trekantig logofästbit).

Image Image

Principen är densamma för baffel till Princeton Reverb.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

04 Aug 2011, 17:54
Profile

[...Enligt ritningen så är lådan byggd av 18 mm tjockt material och framskivan av 12 mm tjockt material. Men 9 mm björkply till fram- och bakstycke och 15-18 mm stavlimmad furu till resten ska funka bra. Kom ihåg att köpa material till listerna också...
Jag får det till att materialet i själv kabinettet (sidor, överdel och underdel) ska vara 19 mm tjockt. Vilket det ungefär varit på de blackfacce (massiv furu) jag mätt på. Ibland t.o.m. drygt 19 mmm. Silverface i massiv furu är ofta nedåt 18 mm.

Bakstyckena är 1/4 tums (6,3 mm) plywood på original blackfce. Fästlisterna ska sitta 8 - 9 mm in från kanten. Bl.a. beroende på att vinylen (Tolexen) på bakstyckena gör dem ca 1 mm tjockare.

Fästlisterna för baffel och bakstycke är ca 19 mm tjocka men brukar vara runt 25 mm (ca 1 tum) på andra hållet. På den Princeton Reverb jag mätt upp var fästlisterna för baffeln 19 x 24 x 301 mm och fästlisterna för bakstyckena 20 x 29 x 298. De var monterade ca 10 - 12 mm upp från insidan av undersidan.

Man måste tänka på tjockleken på vinylen och högtalartyget. Jag brukar räkna att de är 0,5 mm tjocka. Bredden på baffeln utan tyg, gör jag t.ex. 5 mm mindre än innebredden på kabinettet utan vinyl.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

05 Aug 2011, 11:17
Profile

Tack så jättemycket för din detaljerade information Sven-Johan, du är grym!

Var på Hornbach igår, hittade något som hette "Fixwood" som verkar vara limmad furu, 18mm tjockt. Det borde väl duga till själva sidodelarna? Hittar jag något bättre är jag inte rädd att slänga lite mer pengar på det.
Dock var deras sortiment av baffelvärdigt trä sparsamt. Deras björkplywood fanns endast i för små delar och var rätt tjockt (13 mm, hade velat pröva floating baffle technique ala tweed med 9 mm). Det enda de hade i tillräcklig storlek var furuplywood.

Har letat runt efter ställen där de skulle kunna sälja det jag letar efter (helst i Göteborg, annars kan jag tänka mig att beställa online). Hittade ett ställe vid namn ABI Trä som ska ligga i Frölunda, har någon hört talats om det?

05 Aug 2011, 12:15
Profile

Man måste tänka på tjockleken på vinylen och högtalartyget. Jag brukar räkna att de är 0,5 mm tjocka. Bredden på baffeln utan tyg, gör jag t.ex. 5 mm mindre än innebredden på kabinettet utan vinyl.

Bra poäng. Det är lätt hänt att man glömmer räkna med vinylen och tyget.

------
Dom låter alla lika

05 Aug 2011, 12:30
Profile

Har letat runt efter ställen där de skulle kunna sälja det jag letar efter (helst i Göteborg, annars kan jag tänka mig att beställa online). Hittade ett ställe vid namn ABI Trä som ska ligga i Frölunda, har någon hört talats om det?

Jäpp, ABI Trä är det bästa stället i stan vad gäller trävaror, de har "allt", de har egen verkstad och fixar det du behöver om det är special på ngt sätt. Bra ställe!

Magnus

05 Aug 2011, 12:45
Profile

Ska absolut kika förbi ABI Trä då! Spelar tjockleken på bakstyckena någon egentlig roll? Försöker komma så nära 1/4" jag kan.

Funderar också på vad för trä man bör använda till listerna, ifall man ska köpa lister i ungefär rätt tjocklek/storlek, eller istället såga ut lister själv av bakstycke/baffelmaterialet?

05 Aug 2011, 13:49
Profile

Ska absolut kika förbi ABI Trä då! Spelar tjockleken på bakstyckena någon egentlig roll? Försöker komma så nära 1/4" jag kan.

Funderar också på vad för trä man bör använda till listerna, ifall man ska köpa lister i ungefär rätt tjocklek/storlek, eller istället såga ut lister själv av bakstycke/baffelmaterialet?
6 mm eller 1/4 tums furuplywood (eller björkplywood om du vill yxa till det) borde verkligen finnas hos en välsorterad träfirma!

Det finns ofta hyllplan e.d. i massiv furu som är 18 eller 19 mm tjocka. Det blir dyrare, men blir riktigt bra! De kan man använda både till själva kabinettet och till att såga lister av. Annars finns det ju hyvlade och torkade brädor som är 19 mm tjocka som det går att såga lister av.

Om du är noggrann på millimetrarna och har tillgång till en planhyvel, kan du köpa tjockare hyllplan e.d. i massiv furu och hyvla ned dem till 19 mm.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

05 Aug 2011, 15:21
Profile

Tack igen för ett brilliant svar Sven-Johan! Allt blir klarare och klarare i skallen på mig [:)]
Tar och kilar förbi ABI Trä imorron bitti!
Ett mått som hade varit bra för mig att veta hade varit höjden på själva förstärkarchassit. Bredden kan man ju få ungefärligt genom att ta bredden på förstärkaren minus ca 3/4", men just höjden hade varit bra att veta.

En annan fråga: Angående tolex/vinyl, grillcloth och handtag, har kollat på Mojotone.com och det verkar vara ett hyfsat bra ställe att beställa från. Din Princetonkopia ser väldigt bra ut, vart inhandlade du dessa komponenter?

05 Aug 2011, 16:55
Profile

Ett original blackface Fenderchassi är 45 mm högt och 463 mm brett.

Det kabinett jag mätte upp hade en innebredd på 466 mm inkl. vinylen, så innerbredden mellan träbitarna (exkl. vinyl) var ca 467 mm.

Innehöjden på kabinettet är original 365 mm inkl. vinyl, vilket borde bli 366 mm exkl. vinyl.

Handtag köpte jag nog från LH-Musik. De hade (i alla fall då) sådana som såg väldigt lika ut mot gamla original. Kanske köpte jag vinylen och högtalartyget också där, men det minns jag inte och det finns på flera ställen, och jag har handlat från några olika. Skenor, skruvar och muttrar för att fästa chassit i kabinettet har jag bl.a. köpt av Hoffman Amplifiers men det finns även hos andra. Skruvar för bakstyckena, för att fästa baffeln och för högtalaren samt muttrar för det minns jag inte var jag köpte. Kanske hos Marsh Amplification.

Jag har gjort några kabinett och stärkare och har renoverat Fenderstärkare i många år, så jag har handlat på lite olika ställen.

Här länkar till några firmor jag handlat prylar för sådant här av genom åren (Mojo hade du ju redan hittat):
Hoffman Amplifiers: http://www.hoffmanamps.com/ Gå in i katalogen och kolla bl.a. under "Amp trim/Handles".
LH-Musik: http://www.lh-musik.se/
Marsh Amplification: http://store.marshamps.com/

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

05 Aug 2011, 20:19
Profile

En annan fråga: Angående tolex/vinyl, grillcloth och handtag, har kollat på Mojotone.com och det verkar vara ett hyfsat bra ställe att beställa från.

http://www.uraltone.com brukar också ha ett bra urval.

------
Dom låter alla lika

05 Aug 2011, 20:23
Profile

En annan fråga: Angående tolex/vinyl, grillcloth och handtag, har kollat på Mojotone.com och det verkar vara ett hyfsat bra ställe att beställa från.

http://www.uraltone.com brukar också ha ett bra urval.

------
Dom låter alla lika

05 Aug 2011, 20:25
Profile

Här är några fler bilder som visar baffel, lister och så. Det är för en brun stärkare men principen är densamma.

Image Image

Image

Image
Skruvar och brickor för att skruva fast baffeln.

Image
Skruvar i baffeln samt muttrar och brickor för att fästa högtalare.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

05 Aug 2011, 20:35
Profile

Fler bilder. Nu på en 65:a Princeton Reverb:

Image Image

Image

Här är en 66:a. Listen längst ned på/vid baffeln på denna, är inte original:

Image

05 Aug 2011, 20:41
Profile

Hej igen allihopa! Tack så jättemycket för era svar och innehållsrika bilder. De har hjälpt mig otroligt mycket i byggandet!

Just nu är jag i princip klar med baffeln, och håller på att rita ut måtten till låddelarna i furun.

Jag har en fråga som jag gärna skulle uppskatta ett svar på! Hur bred är toppdelen på förstärkaren? Botten är omkring 24/24,5 cm så vitt jag har förstått, men så har vi ju faktorn att baffeln lutar 86 grader, samt att själva förstärkardelen lutar omkring 66 grader grovt sett.

21 Aug 2011, 16:38
Profile
Reply to topic   [ 24 posts ]