| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Jimi Hendrix TV1 ikväll 22.15
"Musikdokumentär från 2010. En nyproducerad film som bygger på Jimi Hendrix egna brev och intervjuer mellan 1966 och hans förtida död i september 1970. En del material har aldrig tidigare visats. Funklegendaren Bootsy Collins ger röst åt Jimi Hendrix ord" -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 30 Jul 2011, 06:36 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Gar den i repris?
Just nu sitter jag och njuter synen av medelhavet till cikadornas surrande i den grekiska ovarlden utan SVT i narheten.
/Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
bilton[snabela]telia.com
|
| 30 Jul 2011, 07:57 |
|
 |
|
eskil
|
Bilton wrote: Gar den i repris?
Just nu sitter jag och njuter synen av medelhavet till cikadornas surrande i den grekiska ovarlden utan SVT i narheten.
Om inte annat kommer den säkerligen upp på SVTplay, de brukar vara ganska duktiga på att lägga upp musikdokus där.
|
| 30 Jul 2011, 09:15 |
|
 |
|
David Wikström
|
Bilton wrote:
Hade gärna bytt SVT mot det just nu. [:D] David
|
| 30 Jul 2011, 09:30 |
|
 |
|
Goran
|
Har sett den, verkligen sevärd [:p]
|
| 30 Jul 2011, 10:59 |
|
 |
|
Bobby
|
Åh spännande sitter i Vaxholm på en camping i solen, UTAN gitarr vilket jag grämer mig över att jag inte tog med mig, dock är väl resten av campingen glad  Så en Hendrix dokumentär ser jag fram emot, tack för tipset!
|
| 30 Jul 2011, 15:21 |
|
 |
|
Burner
|
Vaxholms camping... Hualigen, djävulens avkrok![xx(] <font size="1"> // I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar // Musik: http://www.myspace.com/jarnetswedenYoutube: http://www.youtube.com/bummmerFoton: http://www.flickr.com/photos/bummmer</font id="size1">
|
| 30 Jul 2011, 15:43 |
|
 |
|
panzerfaust
|
Lita inte på svtplay. Ibland lägger dom inte upp repriser där pga rättighetsskäl. eskil wrote: Bilton wrote: Gar den i repris?
Om inte annat kommer den säkerligen upp på SVTplay, de brukar vara ganska duktiga på att lägga upp musikdokus där. ...
|
| 30 Jul 2011, 16:13 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
David Wikström wrote: Bilton wrote:
Hade gärna bytt SVT mot det just nu. [:D] David Joda, jag funderar inte pa att byta![:D] Men hade garna sett den pa TV i repris sa att man kan spela in for morka hostkvallar. SVT-play ar bra, men tidsbegransat. /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag." bilton[snabela]telia.com
|
| 30 Jul 2011, 21:47 |
|
 |
|
allmosorz
|
Tack som fan för påminnelsen! Såg att den skulle sändas i tv-tidningen i morse, men glömde helt av! Nu ska här poppas popcorn!  <u><i>Gitarrer:"]</u>............................<u><i>Stärkare och pedaler:"]</u> ESP 901.............................Randall RH100 + Harley Benton 212 Vintage Woodo GS2 Ebony................Ibanez Ibz10G J&D EG-3 (stratkopia)...........Zoom G2.1u
|
| 30 Jul 2011, 21:50 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4267 Location: Boden Norrbotten
|
TV bokad, popcorn klara, bärsen kylda för detta blir en högtidsstund [:D]
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 30 Jul 2011, 21:59 |
|
 |
|
allmosorz
|
lillefar wrote: TV bokad, popcorn klara, bärsen kylda för detta blir en högtidsstund [:D]
"Det är aldrig försent att ge upp"
Amen! <u><i>Gitarrer:"]</u>............................<u><i>Stärkare och pedaler:"]</u> ESP 901.............................Randall RH100 + Harley Benton 212 Vintage Woodo GS2 Ebony................Ibanez Ibz10G J&D EG-3 (stratkopia)...........Zoom G2.1u
|
| 30 Jul 2011, 22:04 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1139 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Missade tyvärr en kvart, men resten var kul att kolla på. Inser att Jimi var väldigt bluesig. Även flummig...
Vet inte om det var en dagbok som det lästes ur, men han verkar ha begripit att han inte skulle bli så gammal ändå. Typ "tror inte att jag kommer att bli 28" liksom.
Skön snubbe. Synd bara att jag är lite för ung för att ha upplevt honom live...
Jag tycker att långtifrån allt är bra med Jimi, men han fjärtade ut en hel drös med odödliga låtar. Jag gillart!
<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">
|
| 31 Jul 2011, 01:26 |
|
 |
|
NG-11
|
http://svtplay.se/v/2489179/dokumentarf ... odoo_childMissade det igår så jag får titta nu
|
| 31 Jul 2011, 10:08 |
|
 |
|
remus
|
Bra dokumentär, men jag kände att den var inriktad mer mot folk som mest har hört talas om hendrix
Det var inte någonting i den som jag inte redan kände till, jag lade inte märke till några clips eller intervjuer som jag inte redan hade sett - trots att det stod någonting om aldrig förr visade saker i SVT's beskrivning?
Gillade Bootsy Collins voice over, men jag tyckte att dokumentären bara berättade väldigt ytligt om hendrix med undantag för hans personliga brev
Väldigt bra dokumentär om man inte riktigt har koll på hendrix, men om man är en gitarrist med hendrix som husgud så vet man troligtvis nästan allting som dokumentären berättar om
|
| 31 Jul 2011, 10:48 |
|
 |
|
Nofire
|
Ni som kan er Hendrix, vad heter låten som börjar spelas runt 20:50?
|
| 31 Jul 2011, 11:43 |
|
 |
|
Chatte
Joined: 28 Jul 2010, 15:01 Posts: 1910 Location: NORRKÖPING
|
Såg slutet och kan bara konstatera att killen hade skön spelstil och sund inställning.
Han hade "det" i fingrarna [:)]
Men skulle en liknande kille slå idag?
No way [xx(]
|
| 31 Jul 2011, 15:42 |
|
 |
|
Din_Mentor
|
Nofire wrote: Ni som kan er Hendrix, vad heter låten som börjar spelas runt 20:50?
Det är Highway Chile [:)] -Lots of towns... Lots of songs... Lots of women... Good times... Bad times...-
|
| 31 Jul 2011, 15:44 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Quote: Men skulle en liknande kille slå idag?
No way [xx(]
Blir otroligt hypotetiskt resonemang, det är nästan 45 år sen han slog igenom, hela samhället har förändrats liksom musikindustrin. Bra låtar är fortfarande bra låtar , så gissningsvis kanske han kunde slått igenom idag , kanske inte
|
| 31 Jul 2011, 19:18 |
|
 |
|
Flowerhill
|
Mike Leaf wrote: Quote: Men skulle en liknande kille slå idag?
No way [xx(]
Blir otroligt hypotetiskt resonemang, det är nästan 45 år sen han slog igenom, hela samhället har förändrats liksom musikindustrin. Bra låtar är fortfarande bra låtar , så gissningsvis kanske han kunde slått igenom idag , kanske inte men, en annan fundering..om han fått leva och lira,utveckla sitt spel och uttryck.. hur hade det månne varit idag? helt utflippat.. eller underbart som det är idag med det han han göra.. risken är ju med en sån snubbe som jimi, som ville exprimentera och ta saker till nästa level, att det kunnat spåra ur helt. alt så klart att det blivit hur bra som helst.. det brukar jag fundera på..[8D] I`m old enough to choose my toys..
|
| 31 Jul 2011, 23:28 |
|
 |
|
Stratrat
|
...Det är väl som att svära i kyrkan men.....jag tycker han spelade slarvigt och med upprepningar som tråkar ut. "Soundet" därimot....FETT och genialiskt! Jag har alltid gillat den är sista 12-strängade bloosen. Men han förblir en slarver!
|
| 01 Aug 2011, 00:14 |
|
 |
|
salesman
|
Drogerna hade troligen gjort ett ordentligt nummer på Jimi om han levt vidare. Jämför Voodoo Chile med Dolly Dagger/Room full of Mirrors... det senare materialet är ordentligt dåligt.
Jag tror inte han skulle ha en karriär idag. Det finns massvis med superskickliga musiker som kan spela fort med 100 olika tekniker och dessutom med känsla som du alldrig hört eller troligen aldrig heller kommer att höra...
|
| 01 Aug 2011, 00:28 |
|
 |
|
gorilla
|
Hendrix var en pionjär på sitt område. Att han "slarvade" när han spelade håller jag inte med om. Isåfall slarvade Jimmy Page lika mycket tycker jag. Men jag gillar å andra sidan inte dagens klipp å klistra, spela till klick å komprimerade ljudbild. Tror det finns många artister från förr som inte skulle uppmärksammas om de skulle dykit upp nu, men då hade dagens musik låtit anorlunda t.ex. Om inte Hendrix å Zeppelin funnits.
|
| 01 Aug 2011, 08:58 |
|
 |
|
jazzfromhell
|
salesman wrote:
Jag tror inte han skulle ha en karriär idag. Det finns massvis med superskickliga musiker som kan spela fort med 100 olika tekniker och dessutom med känsla som du alldrig hört eller troligen aldrig heller kommer att höra...
Hur menar du nu?
|
| 01 Aug 2011, 09:51 |
|
 |
|
laros
|
Känner igen den här disk
Dom 2 olika lägren!
1. Henrix spelar slarvigt och Dylan kan inte sjunga osv etc etc 2. Shredders har ingen känsla och musikakkes är själlösa etc etc
Dom som står på den ena sidan tycker den andra sidan har skygglappar och viceversa! Sett många exp på Bojen.
Tror folk som inte spelar gitarr eller pysslar med musik bara antingen gillar Henrix eller inte.
Ja gillade Henrix lite halvslarviga spel, tror det hade sagt mindre om det hade varit perfekt. Beroende på hur man ser det så var det perfekt i sin operfektion...eller så var det bara tur att han missade någon ton här o där...framgångrik var han i alla fall hos gitarrnördar världen över i decennier
|
| 01 Aug 2011, 10:41 |
|
 |
|
Chatte
Joined: 28 Jul 2010, 15:01 Posts: 1910 Location: NORRKÖPING
|
laros wrote:
Dom 2 olika lägren!
1. Henrix spelar slarvigt och Dylan kan inte sjunga osv etc etc 2. Shredders har ingen känsla och musikakkes är själlösa etc etc
Typ min åsikt. Egentligen finns det få som kan både och. Shred är svårt, (I min ålder iaf) och att dessutom få in feeling då är nästan omöjligt. Egentligen spelar man gitarr eller fort [:D] Visst finns det undantag, men i det stora hela stämmer det. Jimpa hade feeling [:p]
|
| 01 Aug 2011, 13:06 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Väldigt många gitarrister som var före sin tid spelar/spelade slarvigt. Jimi är ett exempel men hans ton är fantastisk. Musiken är lite för mycket jam för min smak dock. Jimmy Page som nån nämnde är jätteslarvig men det coola med honom är att när han spelar fel så gör han liksom ett riff av spelfelet och fortsätter på det (kan inte förklara vad jag menar på bättre sätt, fattar ni hur jag menar...?). Ritchie Blackmoore och Mark Knopfler är också bra exempel. Yngwie Malmsteen som ju är 80-talets shredder-ikon nummer ett spelar ruskigt sluddrigt och slarvigt men har ett vibrato som många kan vara avundsjuka på, vilket man kanske inte associerar med räcergitarrspel.
Osv osv.
|
| 01 Aug 2011, 13:38 |
|
 |
|
badlands
|
laros wrote: Känner igen den här disk
Dom 2 olika lägren!
1. Henrix spelar slarvigt och Dylan kan inte sjunga osv etc etc Att Dylan sjunger slarvigt/kan inte sjunga är en del av charmen. På samma sätt är det med Hendrix lir på guran. Han hade en blues-feeling och det han gav då var något nytt. Han vidgade vyerna vad gäller gitarr-lir.
Både Dylan & Hendrix kan ses som pionjärer inom nyskapande musik. Var tro ni yttrandet/text-skrivandet hade hamnat utan Dylan? Vart hade gitarrister som typ Yngvie varit utan Hendrix?
http://www.missingpieces.se
|
| 01 Aug 2011, 13:40 |
|
 |
|
strat-gib
|
salesman wrote: Jag tror inte han skulle ha en karriär idag. Det finns massvis med superskickliga musiker som kan spela fort med 100 olika tekniker och dessutom med känsla som du alldrig hört eller troligen aldrig heller kommer att höra...
-- edit-- Äh. Jag missuppfattade nog frågan. Om Hendrix fortfarande levt? Då hade han varit 69 år. Min gissning är att han för längre sedan hade lagt gitarren på hyllan, i alla fall inte längre vara ute och spelade, och ägnat sig åt t ex att producera andra artister eller åt något annat. Kanske skulle han ha gjort något helt annat om han överlevt, som det geni han var. --- Hendrix är nog inte så känd just för att han var en tekniskt avancerad gitarrist, utan för sin utomjordiska begåvning. Om inte Voodoo chile, Little wing, whwn the wind cries Marry, Castle made of sand etc etc spelats in, och någon skulle ställa sig idag och dra igång det idag. Det går inte att föreställa sig hur det skulle vara, eftersom så många av dagens gitarrister är influerade av Hendrix och antagligen då istället skulle vara influerade av någon annan. Hendrix skulle blir stor i vilken tidsera han än dök upp i, förutsatt att det fanns något att spela på. Jag är väl kanske lite mycket Hendrix-freak.  Men det är nog som med Beatles. Om de dykt upp idag skulle de blir stora. Det kan nog däremot vara supersvårt att bli lika superstora som på 60-70-talet. Men både Hendrix och Lennon skulle sopa mattan med mycket av den musik som produceras idag. Här är dokumentären. Den ligger kvar till 29 augusti. Har inte sett den än. Väntar till rätt tillfälle. http://svtplay.se/v/2489179/dokumentarf ... odoo_child
|
| 01 Aug 2011, 23:04 |
|
|