View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 12:23



Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Omröstning - bäst gitarrist genom tiderna! 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 20:19
Posts: 242
Post 
Var vore vi utan

<b>Jimi Hendrix</b>

Ola
http://www.lehnert-amps.com


27 Jan 2011, 21:51
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post 
Han döptes dock till James Marshall Hendrix, Johnny Allen fick han när han föddes men det ändrades kort efter det.

Robert Blues Harp wrote:

Johnny Allen (Jimi) Hendrix

Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


27 Jan 2011, 23:01
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post 
Har röstat en gång innan men tycker det är konstigt att ingen sagt Jeff Healey. Hade han levt idag hade han spelat cirklar runt Bonamassa så att han hade snurrat upp på läktarn och tappat brallorna på kuppen!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


27 Jan 2011, 23:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 01 Dec 2009, 20:09
Posts: 345
Post 
Billy Gibbons

"Hey, it's Nikki. I'm not home because I'm dead" - Nikki Sixx


28 Jan 2011, 00:50
Profile WWW

Joined: 26 Oct 2007, 19:49
Posts: 1059
Location:
Post 
Jag vet egentligen inte hur seriös en sån här omröstning är, eller någon annans omröstning om världens bästa gitarrist, men när man ständigt ser Hendrix namn överst på de flesta listorna, kan man faktiskt ifrågasätta riktigheten i det. Bevisligen är den en väldans massa som gillar Hendrix, men man måste då komma ihåg att han bara spelade en så kort period. Utan att kolla så tror jag man säga att han blev upptäckt och "stor" under 1967 och så gick han bort hösten 1970. Visst, han hann med en massa låtar och han drev musikutvecklingen framåt ganska mycket under den korta tid han fick i rampljuset. Men på något sätt borde hans korta karriär ligga honom i fatet när man jämför med de stora som hållit på i både 10, 20, 25 och kanske 30 år.

Jag menar tiden i rampljuset är en tung faktor och att jämföra Hendrix´ "ynka" tre år mot t.ex. Zappas 25 år på scenen plus ALLT det andra med project hit och dit, som Zappa höll på med, så blir det en konstig jämförelse.

Därför borde JonasSweden1 kanske klargjort det lite tydligare i sin första post om vad det är vi ska väga in och ta hänsyn till när vi röstar. Och det finns säkert många fler som haft en ännu kortare karriär än Hendrix, men som ändå någon tycker är den bästa gitaristen genom tiderna. Och några andra aspekter som heller inte är nämnda är ju både kvalitén på låtarna, hur svåra de är att spela, mångfalden, samt hur stor påverkan artisten hade på gitarrens utveckling m.m. m.m. Vidare finns det ju flera som tycker att Bruce Springsteen är en vass gitarrist, och det måste man väl få tycka? Dessutom blev han ju världs-stor när han skrek "Born in the USA" 116 gånger. Jag är inte säker om att han bytte ackord någon gång under låten. Det hävdas ju att han inte ens hade gitarren inpluggad under en del gig. Ska sånt påverka vår röst när det gäller världens bästa gitarrist? Vi som kommit igenom första gitarrläroboken vet att Bruce inte är någon vidare gitarrist, men ändå finns det miljoner därute som tycker att han kan spela skiten ur alla och är särklass bäst när det gäller att bända strägarna.

Nu menar jag inte att Hendrix ska bort från listan, men liiiiite tokigt blir det om man jämför honom med en som lirat i 30 år.

Är det bara jag som tänker i såna här tankebanor? Kom igen nu och visa vad ni tycker!!

Image


28 Jan 2011, 01:42
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Nov 2008, 13:15
Posts: 457
Location: Alvesta
Post 
Guthrie Govan, Albert Lee, Les Paul, Chet Atkins eller Paul Gilbert... Vissa förslag här gör mig förvirrad... Dom som borde ligga högt på en lista typ "världens bästa låtskrivare" inte världens bästa gitarrist...

Men jag antar att man klumpat ihop allt...

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Gibson EDS-1275 | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) "]


28 Jan 2011, 07:43
Profile ICQ
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post 
Ritchie Blackmore, Brian Robertson eller John Frusciante... Hm...

Om jag måste välja en så får det bli Ritchie Blackmore.

/CM


28 Jan 2011, 08:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Oct 2009, 16:25
Posts: 445
Location:
Post 
PJ Harvey!! Jävelberg! Fick en platta med henne igår. Har hur mycket teknik som helst som hon bara skiter i (nästan) hela tiden. Och så detta att hon spelar stråkarna på sina plattor också. Jösses!


28 Jan 2011, 14:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Oct 2010, 14:24
Posts: 774
Location: Skåne
Post 
nuffe wrote:

Jag vet egentligen inte hur seriös en sån här omröstning är, eller någon annans omröstning om världens bästa gitarrist, men när man ständigt ser Hendrix namn överst på de flesta listorna, kan man faktiskt ifrågasätta riktigheten i det. Bevisligen är den en väldans massa som gillar Hendrix, men man måste då komma ihåg att han bara spelade en så kort period. Utan att kolla så tror jag man säga att han blev upptäckt och "stor" under 1967 och så gick han bort hösten 1970. Visst, han hann med en massa låtar och han drev musikutvecklingen framåt ganska mycket under den korta tid han fick i rampljuset. Men på något sätt borde hans korta karriär ligga honom i fatet när man jämför med de stora som hållit på i både 10, 20, 25 och kanske 30 år.

Jag menar tiden i rampljuset är en tung faktor och att jämföra Hendrix´ "ynka" tre år mot t.ex. Zappas 25 år på scenen plus ALLT det andra med project hit och dit, som Zappa höll på med, så blir det en konstig jämförelse.

Därför borde JonasSweden1 kanske klargjort det lite tydligare i sin första post om vad det är vi ska väga in och ta hänsyn till när vi röstar. Och det finns säkert många fler som haft en ännu kortare karriär än Hendrix, men som ändå någon tycker är den bästa gitaristen genom tiderna. Och några andra aspekter som heller inte är nämnda är ju både kvalitén på låtarna, hur svåra de är att spela, mångfalden, samt hur stor påverkan artisten hade på gitarrens utveckling m.m. m.m. Vidare finns det ju flera som tycker att Bruce Springsteen är en vass gitarrist, och det måste man väl få tycka? Dessutom blev han ju världs-stor när han skrek "Born in the USA" 116 gånger. Jag är inte säker om att han bytte ackord någon gång under låten. Det hävdas ju att han inte ens hade gitarren inpluggad under en del gig. Ska sånt påverka vår röst när det gäller världens bästa gitarrist? Vi som kommit igenom första gitarrläroboken vet att Bruce inte är någon vidare gitarrist, men ändå finns det miljoner därute som tycker att han kan spela skiten ur alla och är särklass bäst när det gäller att bända strägarna.

Nu menar jag inte att Hendrix ska bort från listan, men liiiiite tokigt blir det om man jämför honom med en som lirat i 30 år.

Är det bara jag som tänker i såna här tankebanor? Kom igen nu och visa vad ni tycker!!

Image
Det är säkert inte bara du som tänker i dessa banor men antagligen hänger det ihop med din musiksmak. Jag lade min röst på Jimi rent intuitivt. Han spelar ju gött o intuitivt medans Zappa i min bok tänker för mycket utom ngn gång då och då slappnar av i ett solo och är då briljant men mesta tiden är han en regissör,domptör och gillar man det så är det det man gillar. Det är ju så en omröstning måste vara...SUBJEKTIV! Hur kan f.ö. Hendrix superkorta karriär ligga honom i fatet då tydligtvis massor av människor hyllar honom 40 år efter sin bortgång..? p.s. Jag är en usel gitarrist men nästan i klass med herr Springsteen

TRÄÄLG


28 Jan 2011, 15:42
Profile WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post 
Jag måste också få gå in och försvara Hendrix. Det finns ingen som fyttat gränserna så, för vad som är möjligt att göra med en gitarr som han gjorde under sin karriär. Sen hade han en förmåga att spela långt utanför genrer eller stilar eller begränsningar. Fortfarande än idag får jag ståpäls, känner smärta eller eufori när jag lyssnar på honom, precis som jag fick som liten parvel och spelade i punkband. Lyssna på Machine Gun från Band Of Gypsys. 12 minuter magi. Samma sak med Red House från Isle of Wight, han spelar inte gítarr där, Marshallen är direktkopplad till hans plågade själ. Alla gitarrister vare sig de vill eller ej förhåller sig till Hendrix på ett eller annat sätt (positivt eller negativt), och han är riktmärket som man jämförs med. Även om man säger att man inte gillar honom eller aldrig har lyssnat på honom är det honom som det refereras till. Det gör man inte med någon annan gitarrist.

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


28 Jan 2011, 18:03
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
Magic wrote:

Alla gitarrister vare sig de vill eller ej förhåller sig till Hendrix på ett eller annat sätt (positivt eller negativt), och han är riktmärket som man jämförs med. Även om man säger att man inte gillar honom eller aldrig har lyssnat på honom är det honom som det refereras till. Det gör man inte med någon annan gitarrist.

Nja, nu överdriver du en smula va?
Det är mycket möjligt att DU jämför alla med Hendrix, jag gör det definitivt inte, även om jag är ett stort Jimi-fan.


28 Jan 2011, 20:05
Profile

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
Då måste jag säga Yngwie för han har haft en lång karriär och influerat mer än många andra.
Hendrix må ha haft en kort karriär men vad har Ynwie ändrat sen 84, det handlar inte om hur länge man varit aktiv, men om hur man influerat resten av världen och det kan jag garantera att ingen varken före eller efter yngwie har missat varken Hendrix eller yngwie, dom två är garanterat dom man kollat på mest av alla, hata,älska eller bara tycka är små snabb utan känsla, det tycks om dessa herrar överallt även dom som inte vet nått om musik vet vem dom är.

sen att jag gillar Landau mer än dessa är ju en annan sak,vi får väl se vem som vet vem Mike Landau är om 30 år!



nuffe wrote:

Jag vet egentligen inte hur seriös en sån här omröstning är, eller någon annans omröstning om världens bästa gitarrist, men när man ständigt ser Hendrix namn överst på de flesta listorna, kan man faktiskt ifrågasätta riktigheten i det. Bevisligen är den en väldans massa som gillar Hendrix, men man måste då komma ihåg att han bara spelade en så kort period. Utan att kolla så tror jag man säga att han blev upptäckt och "stor" under 1967 och så gick han bort hösten 1970. Visst, han hann med en massa låtar och han drev musikutvecklingen framåt ganska mycket under den korta tid han fick i rampljuset. Men på något sätt borde hans korta karriär ligga honom i fatet när man jämför med de stora som hållit på i både 10, 20, 25 och kanske 30 år.

Jag menar tiden i rampljuset är en tung faktor och att jämföra Hendrix´ "ynka" tre år mot t.ex. Zappas 25 år på scenen plus ALLT det andra med project hit och dit, som Zappa höll på med, så blir det en konstig jämförelse.

Därför borde JonasSweden1 kanske klargjort det lite tydligare i sin första post om vad det är vi ska väga in och ta hänsyn till när vi röstar. Och det finns säkert många fler som haft en ännu kortare karriär än Hendrix, men som ändå någon tycker är den bästa gitaristen genom tiderna. Och några andra aspekter som heller inte är nämnda är ju både kvalitén på låtarna, hur svåra de är att spela, mångfalden, samt hur stor påverkan artisten hade på gitarrens utveckling m.m. m.m. Vidare finns det ju flera som tycker att Bruce Springsteen är en vass gitarrist, och det måste man väl få tycka? Dessutom blev han ju världs-stor när han skrek "Born in the USA" 116 gånger. Jag är inte säker om att han bytte ackord någon gång under låten. Det hävdas ju att han inte ens hade gitarren inpluggad under en del gig. Ska sånt påverka vår röst när det gäller världens bästa gitarrist? Vi som kommit igenom första gitarrläroboken vet att Bruce inte är någon vidare gitarrist, men ändå finns det miljoner därute som tycker att han kan spela skiten ur alla och är särklass bäst när det gäller att bända strägarna.

Nu menar jag inte att Hendrix ska bort från listan, men liiiiite tokigt blir det om man jämför honom med en som lirat i 30 år.

Är det bara jag som tänker i såna här tankebanor? Kom igen nu och visa vad ni tycker!!

Image


28 Jan 2011, 20:13
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2004, 13:35
Posts: 204
Post 
Mark Kozelek

<hr noshade size="1">
Image


28 Jan 2011, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 14:55
Posts: 452
Location: HVällinge
Post 
tommy emmanuel.eftersom han är en fena på både elektriskt och aukustisk gitarr.

I´m on Rhythm guitar [^]
bjornen44snabelahotmailpunktcom


28 Jan 2011, 20:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post 
Det finns väl bara två att välja på?
Allan Holdsworth och Jeff Beck.


/Magnus


28 Jan 2011, 21:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Aug 2005, 21:20
Posts: 907
Location: Malmö
Post 
Neil Young[8D]


28 Jan 2011, 21:37
Profile WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post 
Nä, jag jämför inte andra mot Hendrix. Det jag menade var att många gitarrister ställer sig i relation till honom, bu eller bä o.s.v. Likaså gitarrtidningar ställer andra gitarrister i relation till honom. Soundmässigt och utrustningsmässigt relateras det ofta till Hendrix. Strator, marshall, fuzzface, wahwah, univibe o.s.v.

jazzfromhell wrote:

Magic wrote:

Alla gitarrister vare sig de vill eller ej förhåller sig till Hendrix på ett eller annat sätt (positivt eller negativt), och han är riktmärket som man jämförs med. Även om man säger att man inte gillar honom eller aldrig har lyssnat på honom är det honom som det refereras till. Det gör man inte med någon annan gitarrist.

Nja, nu överdriver du en smula va?
Det är mycket möjligt att DU jämför alla med Hendrix, jag gör det definitivt inte, även om jag är ett stort Jimi-fan.



http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


28 Jan 2011, 22:07
Profile ICQ WWW

Joined: 26 Oct 2007, 19:49
Posts: 1059
Location:
Post 
Vill bara klargöra en sak:

Jag menade inte alls, i mitt förra inlägg, att racka ner på Hendrix på något sätt. Så ingen behöver varken försvara Hendrix och/eller sin röst på honom. Hela inlägget var bara några tankar som ploppade upp när jag funderade över hur folk tänker när de lägger sina röster.

Dagens I-landsproblem.....[;)][:)]

Image


28 Jan 2011, 23:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post 
Jag röstar på Les Paul , Lester Polfus.

Han blev vald till USAs bästa gitarrist om och om igen på 40-50 talet, hans karriär från 1929 - 2009 samt låtskriveri och insats som utvecklare av multitracking... design av gitarrer , faktiskt mer elle mindre uppfann elgitarren i större sammanhang.

Att komma tillbaka efter en bilkrasch som krossade hans arm helt, han fick lära sig allt pånytt.

Den otroliga teknik han besatte runt 1952-1960 ....

Sjöng gjorde han också, hade egen tv-show osv..

Sammantaget rätt oslagbart, en karriär på 80 år som verksam yrkesman med gitarr i handen


28 Jan 2011, 23:09
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
Magic wrote:

Nä, jag jämför inte andra mot Hendrix. Det jag menade var att många gitarrister ställer sig i relation till honom, bu eller bä o.s.v. Likaså gitarrtidningar ställer andra gitarrister i relation till honom. Soundmässigt och utrustningsmässigt relateras det ofta till Hendrix. Strator, marshall, fuzzface, wahwah, univibe o.s.v.

jazzfromhell wrote:

Magic wrote:

Alla gitarrister vare sig de vill eller ej förhåller sig till Hendrix på ett eller annat sätt (positivt eller negativt), och han är riktmärket som man jämförs med. Även om man säger att man inte gillar honom eller aldrig har lyssnat på honom är det honom som det refereras till. Det gör man inte med någon annan gitarrist.

Nja, nu överdriver du en smula va?
Det är mycket möjligt att DU jämför alla med Hendrix, jag gör det definitivt inte, även om jag är ett stort Jimi-fan.



http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


Ah ok, då är jag med på hur du menade. Håller med!


28 Jan 2011, 23:27
Profile
User avatar

Joined: 31 May 2010, 22:40
Posts: 314
Location: Skåne
Post 
detta är väl bara en tråd om vilken vi tycker är den bästa gitarristen?
omdömmen och tankar kan vi väl ta i andra trådar. eller??


29 Jan 2011, 00:50
Profile
User avatar

Joined: 31 May 2010, 22:40
Posts: 314
Location: Skåne
Post 
för övrigt är det väl egentligen omöjilgt att kora den bästa???
finns ju så många bra, olika stilar m.m.


29 Jan 2011, 00:53
Profile
User avatar

Joined: 31 May 2010, 22:40
Posts: 314
Location: Skåne
Post 
för övrigt var ju Frank och Jimi vänner och så är vi, men, Zappa är no. 1 och no. 2................Hendrix


29 Jan 2011, 00:57
Profile
User avatar

Joined: 31 May 2010, 22:40
Posts: 314
Location: Skåne
Post 
för övrigt kunde jag inte bara låta bli...........


29 Jan 2011, 01:22
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Magnus Olsson wrote:

Det finns väl bara två att välja på?
Allan Holdsworth och Jeff Beck.


/Magnus

Jag trodde du kilat vidare! Det var länge sen! [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">


29 Jan 2011, 01:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 May 2010, 22:40
Posts: 314
Location: Skåne
Post 
håller med, Kul att Du Magnus är tillbaka


29 Jan 2011, 01:44
Profile

Joined: 26 Oct 2007, 19:49
Posts: 1059
Location:
Post 
.


29 Jan 2011, 01:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
Om det är åren man spelat som gäller som nuffe tar upp tidigare i tråden, så måste ju Keith Richards va nästan dubbelt så bra som Zappa eftersom han snart vart 50 år i rampljuset [8D] (och personligen lyssnar jag bra mycket hellre på Keef än på Zappa, men det är jag det [:)])

Nej skämt åsido, jag tror JonasSweden1 menade den som man själv anser är bäst, inte vad han gjort för musiken, hur länge han vart i rampljuset eller så, utan den som man kort o gott tycker är bäst, lirar bäst etc...

Si fractum non sit, noli id reficere


29 Jan 2011, 01:58
Profile

Joined: 28 Mar 2008, 21:26
Posts: 204
Location:
Post 
mycket svårt att välja bara en..
min röst går trots allt till
Jeff Beck


29 Jan 2011, 11:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 26 Aug 2006, 16:28
Posts: 450
Location:
Post 
Jag själv.För jag är långsamast[;)]


29 Jan 2011, 11:17
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 182 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.