View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 15:02



Reply to topic  [ 14 posts ] 
gibson humbucker pat no. 2.737.842 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post 
Började stansas nån gång lite före mitten av sjuttiotalet.
Före det var det ett klistermärke.
De slutade stansa i början av åttiotalet.
Vid 1977 så och framåt så började de inka in datum bredvid stamped pat no nr.

Har den ett T på nån av bobbinsen?

Leta på stamped pat no på lespaulforumet eller ebay så ska du se att du hittar plenty.

Edit: Lite mera info lades in efter lite sökning


16 Sep 2010, 07:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
Quote:
tyckte det var lite anmärkningsvärt att de justerbara polerna var på den gula bobbinen - brukar de inte vara på den svarta?



Jo...på en riktig , men det har alltid funnits 'reverse' också dvs med skruven i vita bobbinen, Alla Gibsons reissues ser ut som din


Quote:
är det nåt värde i en sån här mick? Jag fick den på köpet med en telekropp. Den låter bra i mina öron så den får nog sitta kvar.



Absolut , om den är orörd och inte ett hopplock... Zebra är klart ovanliga för perioden , dvs om det är 74-77 mick.
Oroande om du inte ser ett T i ena bobbinen...

ett par tusen är den lätt värd om det enda 'problemet' är att kåpan är borta , du bör mäta den också , nästan alla dessa ligger på runt 7.25 kohm +- 5%.


16 Sep 2010, 08:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post 
Hmm det var inte så att det var justerbara polskruvar på båda bobbinsen? Då borde det vara en Dirty Fingers.


16 Sep 2010, 09:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post 
Rätt lik denna hära:

http://cgi.ebay.com/c-1980-Gibson-Pat-N ... 5adb638468


16 Sep 2010, 09:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
marcusss wrote:



Ja, den var ju väldigt lik till och med! Men min är som tidigare noterades, en reverse. Är de ovanligare?
Anses detta vara "bra" mickar eller är de så dyra enbart för att folk vill ha orginalmickarna till sina gamla gibson??

Image



Den ser ju rätt ut , zebra är överhuvudtaget ovanligt på dessa , fanns ju ingen direkt anledning för Gibson att göra dom så...

1 första Reissue PAF micken hade inte kommit ut ännu, den kom 1981
2 dom hade kåpor
3 ingen brist på svart bläck som på 50-talet

Kanske gjorde dom dessa som zebra som en förstudie till PAF reissue micken, eller tyckte nägon bara att 'Hey lets order some of those creme coils and do a couple of zebras!' Näe knappast...

Gibson hade ju generellt inte creme färgade bobbiner alls mellan c:a 1960 och 1980.

Det har ju diskuterats kring dessa under åren och visst finns dom , finns ÄVEN zebras med Patent no dekalen och dom är ännu ovanligare.

Enda orsaken 1980 att göra dessa i Zebra och sätta OEM i en Gibson vore att exponera dom för designens skull , inte under en kåpa.

SÅ.. Det KAN ju vara så att dessa såldes 'after market' för att matcha Dimarzio som tog patent(!) på dubbel creme varianten redan på 70-talet.

Det är nog den troligaste förklaringen , man sålde dessa och senare även Dirty fingers som tillbehör med 'Zebra option'


16 Sep 2010, 11:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
marcusss wrote:

Tack för all info.
Känns $145 dollar som en vettig värdering av micken?
I sammanhanget är det mycket skoj att micken har anor från 70/80-talet eftersom jag monterat den i min '74 tele projekt. Känns ju "rätt" på nåt vis. [:D]
Har ju dock monterat kåpa på den nu, det kanske var dumt...

Image

Jag tycker det är lågt , men dom kanske inte kostar mer , man brukar få runt 1000: st för dom när dom är svarta, och utan sarg, så denna borde vara värd 1500-2000 i Sverige tycker jag, men varför byta ut den? den verkar ju ha en historia i din gitarr.




16 Sep 2010, 12:38
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
Hej!

Jag fortsätter på den här tråden eftersom jag med sitter och klurar på ett par stamped pat. no. utan T-top där den ena är helsvart och den andra en zebra med skruvarna i det vita. mina kom med en Les paul Custom från typ 73-74-75 nånstans. lite oklart med dateringen även här som sagt.

Någon som vet när dessa tillverkats och varför zebra? Min gitarr kom utan kåpor och med nån pot bytt och jag har fixat ena kabeln som var kort.
Min har också en annan egenhet som jag inte hajjar och det är att tre av polskruvarna är guldiga och tre är det inte. Gjordes dylika ingrepp av tonsökare på 80-talet? Verkar rätt meckigt i mina ögon att byta skruvarna. Bägge mickarna har samma uppsättning olika skruvar fast i reverse.

Och så bilderna: Stallmicken i zebra:
Image

Image

Image

Image

Halsmicken helsvart.
Image

Image

Image


/Vibrolux


20 Nov 2010, 13:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post 
zebran är en 'frankenstein' dvs ihopatt av delar från flera mickar.
Dom satte aldrig zebra OEM i gitarrer efter 1960 , åtminstone inte under kåpor.

vem vet ena spolen kanske är fån en PAF rentav?


20 Nov 2010, 18:58
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 92 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.