View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2024, 05:04



Reply to topic  [ 25 posts ] 
Eggle- den självspelande gitarren 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Eggle- den självspelande gitarren
Hej,
blev igår ägare till en Patrick Eggle Berlinmodell. Grym gitarr med en hals som känns som smör mellan fingrarna...väldigt smal/liten hals men ordentligt rundad så den känns. Tror det är rosewood i greppbrädan, men kan vara ebenholz. Spelade på en Musicman Luke för många år sedan, profilen känns väldigt lik den gitarren.

Stallet är av wraparound-stuk med bara två stolpskruvar. Sadlarna är fasta. Känns solitt och intonerar perfekt. Halsen ska släppas något, lite bandrassel på band 1-5.

En fråga till er som kan Eggle- serienr är 7501, men från vilket år kommer den? Made in England står det på baksidan. Funkade inte att regga sig på eggleforum så där fick jag ingen hjälp, men har för mig att nån här kan sånt.

Bild kommer, har bara mobilbilder och det känns så sunkigt att lägga upp dem...

Jag säger det igen, det är kul att spela gitarr!

Matte

mslcases@gmail.com


08 Jun 2010, 10:32
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1324
Location:
Post 
Har lagt in frågan på Eggleforumet!

Edit: Enligt en på Eggleforumet så är det en 1995:a.

http://patrickeggleguitars.org/smf/inde ... pic=2295.0


08 Jun 2010, 12:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Tusen tack, Niknor! Var Eggle kvar i företaget då? De gjordes väl i Korea senare, har jag för mig.

Matte

mslcases@gmail.com


08 Jun 2010, 12:45
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post 
Grattis till en ny gitarr.

Jag har en kompis i Skottland som samlar på såna där gitarrer, de flesta är bra skit, tycker jag. Ofta väldigt snygga.

/Magnus


08 Jun 2010, 12:57
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1324
Location:
Post 
clapton71 wrote:

Tusen tack, Niknor! Var Eggle kvar i företaget då? De gjordes väl i Korea senare, har jag för mig.

Matte

mslcases@gmail.com



Jag är väl inte någon Eggleexpert men har aldrig hört talas om att det har tillverkats några Egglegitarrer i Korea. De har väl byggts i Coventry och sedan Birmingham. Kan försöka fråga på forumet vad som stämmer.
Enligt Patrick Eggles (han själv alltså) hemsida så lämnade han Patrick Eggle (företaget alltså) 1995. Se länken: http://www.eggle.co.uk/about.html


08 Jun 2010, 12:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2010, 21:29
Posts: 121
Location:
Post 
Hej
Även Eggle gitarrer har Korea kopior.
orginalen är gjorda i England.

Magnus är det här din kompis.
http://www.stephengallacher.co.uk/

Han har en hel del Eggles

Grattis till den nya gitarren
/Leffe


08 Jun 2010, 17:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Tack NG-11, och tack för mail också. Har skruvat lite på halsen och fått bukt med lite bandrassel, ruksigt låg stränghöjd på denna.

Den känns onekligen självspelande och gör att mina andra gitarrer blir stora otympliga trögspelande as. De tittar avundsjukt på den nya svarta i stället.

Blir inte klok på stallet, dock. Det är ett wraparound, typ ett sånt som PRS använder- hur intonerar man ett sånt? Bara två stora stolpskruvar.

En annan fråga- den har bara en volym och en ton, men finns det en volympot som kan funka som en dubbel volym, dvs till varsin mik via push/pull el annat? Jag skulle väldigt gärna vilja ha individuella volymer till mickarna men vill inte göra nya hål i gitarren. Tonkontrollen är push/pull med coil-tap och den vill jag behålla, förstås.

Matte

mslcases@gmail.com


09 Jun 2010, 07:04
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1324
Location:
Post 
clapton71 wrote:

Hej,
blev igår ägare till en Patrick Eggle Berlinmodell. Grym gitarr med en hals som känns som smör mellan fingrarna...väldigt smal/liten hals men ordentligt rundad så den känns. Tror det är rosewood i greppbrädan, men kan vara ebenholz. Spelade på en Musicman Luke för många år sedan, profilen känns väldigt lik den gitarren.

Stallet är av wraparound-stuk med bara två stolpskruvar. Sadlarna är fasta. Känns solitt och intonerar perfekt. Halsen ska släppas något, lite bandrassel på band 1-5.

En fråga till er som kan Eggle- serienr är 7501, men från vilket år kommer den? Made in England står det på baksidan. Funkade inte att regga sig på eggleforum så där fick jag ingen hjälp, men har för mig att nån här kan sånt.

Bild kommer, har bara mobilbilder och det känns så sunkigt att lägga upp dem...

Jag säger det igen, det är kul att spela gitarr!

Matte

mslcases@gmail.com



Nu finns det en tråd på Eggleforumet om din gitarr!
http://patrickeggleguitars.org/smf/inde ... pic=2295.0

Ska tydligen inte vara några problem att registrera sig där enligt "Global Moderator".

/NN


09 Jun 2010, 21:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2010, 21:29
Posts: 121
Location:
Post 
Jag hade lite strul med att regga mej på Eggleforumet.

Vilken model av Eggle har du niknor?


09 Jun 2010, 21:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1324
Location:
Post 
NG-11 wrote:

Jag hade lite strul med att regga mej på Eggleforumet.

Vilken model av Eggle har du niknor?

Jag har en (vänster) Berlin Pro med lönnhals istället för mahogny som det brukar vara. Vet inte om det var någon "Custom Order" eller liknande, köpte den begagnad från en affär i England. Har bytt till DiMarziomickar, har en Bluesbucker i halsläget och en AT-1 som stallmick.

Finns bild på den i den här tråden: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... rick,eggle


09 Jun 2010, 21:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
niknor wrote:

clapton71 wrote:

Hej,
blev igår ägare till en Patrick Eggle Berlinmodell. Grym gitarr med en hals som känns som smör mellan fingrarna...väldigt smal/liten hals men ordentligt rundad så den känns. Tror det är rosewood i greppbrädan, men kan vara ebenholz. Spelade på en Musicman Luke för många år sedan, profilen känns väldigt lik den gitarren.

Stallet är av wraparound-stuk med bara två stolpskruvar. Sadlarna är fasta. Känns solitt och intonerar perfekt. Halsen ska släppas något, lite bandrassel på band 1-5.

En fråga till er som kan Eggle- serienr är 7501, men från vilket år kommer den? Made in England står det på baksidan. Funkade inte att regga sig på eggleforum så där fick jag ingen hjälp, men har för mig att nån här kan sånt.

Bild kommer, har bara mobilbilder och det känns så sunkigt att lägga upp dem...

Jag säger det igen, det är kul att spela gitarr!

Matte

mslcases@gmail.com



Nu finns det en tråd på Eggleforumet om din gitarr!
http://patrickeggleguitars.org/smf/inde ... pic=2295.0

Ska tydligen inte vara några problem att registrera sig där enligt "Global Moderator".

/NN




Hej, vad kul! Tack för din hjälp, men jag väntar på nåt ytterligare mail från forumet innan jag kan logga in. Har gmail som mailadress, kanske den som tar det som spam. Provar från annan adress ikväll

Matte

mslcases@gmail.com


09 Jun 2010, 22:32
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Tim Pierce: I want the guitar to play itself. :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=DGasmzqxUZw


29 Jul 2023, 17:52
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Jaha självspelande. Då slipper du spela själv och då måste du vara rätt så kass. Som smör mellan fingrarna? Anser du det är skönt och behagligt med smör mellan fingarna?


29 Jul 2023, 19:34
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Tokerekloker wrote:
Jaha självspelande. Då slipper du spela själv och då måste du vara rätt så kass. Som smör mellan fingrarna? Anser du det är skönt och behagligt med smör mellan fingarna?


Om du inte begriper metaforer, vill ha allmänt ospelbara instrument och tycker att förmågan att bemästra dem är måttstocken så har du nog hamnat på fel forum.


30 Jul 2023, 08:18
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Bongo Bob wrote:
Tokerekloker wrote:
Jaha självspelande. Då slipper du spela själv och då måste du vara rätt så kass. Som smör mellan fingrarna? Anser du det är skönt och behagligt med smör mellan fingarna?


Om du inte begriper metaforer, vill ha allmänt ospelbara instrument och tycker att förmågan att bemästra dem är måttstocken så har du nog hamnat på fel forum.

Om du inte begriper att såna töntiga tröttsamma uttjatade klickéer är bara...tröttsamma och menlösa och intetsägande så har du inte bara hamnat på fel forum. Du har uppenbarligen inte lärt dig något i livet heller för den delen för annars skulle du inte yttrat dig som du gjorde och kanske ska lägga ned nätet och lära dig lite nyttigare saker iställtet för komma med korkade påståenden om mig som du inte kan veta ett jävla skit om.


30 Jul 2023, 21:41
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Tokerekloker wrote:
Om du inte begriper att såna töntiga tröttsamma uttjatade klickéer är bara...tröttsamma och menlösa och intetsägande så har du inte bara hamnat på fel forum. Du har uppenbarligen inte lärt dig något i livet heller för den delen för annars skulle du inte yttrat dig som du gjorde och kanske ska lägga ned nätet och lära dig lite nyttigare saker iställtet för komma med korkade påståenden om mig som du inte kan veta ett jävla skit om.


Nej jag vet inget om dig men det är jag också oerhört tacksam för. Du verkar vara en otrevlig liten skit som man vill ha så lite med att göra som bara möjligt.

Om du tramsat färdig så kanske vi kan återgå till Eggle som tråden handlar om.


31 Jul 2023, 07:17
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Bummer och andra, starta nya trådar i stället för att återuppväcka gamla. Ofta kollar man inte datum på första inlägget, och allt blir rörigt. T.ex här diskuteras nu formuleringar som en användare skrivit i ett inlägg för 13 år sedan.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 Jul 2023, 15:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Lynxtrap wrote:
Bummer och andra, starta nya trådar i stället för att återuppväcka gamla. Ofta kollar man inte datum på första inlägget, och allt blir rörigt. T.ex här diskuteras nu formuleringar som en användare skrivit i ett inlägg för 13 år sedan.


Kan det vara i kölvattnet av det som kallas "forum-döden", där nätforum fått stå tillbaka till förmån för sociala medier typ "Face Book"som vi ser ett nytt fenomen?
Att i brist på aktivitet på forumen googla up gamla trådar, och typ facebook-trolla i dom bara för skoj skull?

Vissa formuleringar i dessa mumie-trådar är ju på en nivå som får mig att tänka på det eviga politik-käbbel som föregick det sista valet på sociala medier!

_________________
pudas


31 Jul 2023, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Borde ju vara så att man kan söka upp gamla poster och läsa, men inte kommentera när det tex gått mer än 6 månader.
Detta för att undvika detta ofog med att väcka upp >10 år gamla trådar.

_________________



31 Jul 2023, 16:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Mike Leaf wrote:
Borde ju vara så att man kan söka upp gamla poster och läsa, men inte kommentera när det tex gått mer än 6 månader.
Detta för att undvika detta ofog med att väcka upp >10 år gamla trådar.


Mmmm ... Men det är ju också samma forummedlem som väcker alla gamla trådar till liv. Kanske kunde Bummer bara avhålla sig från nekropostning?


31 Jul 2023, 20:58
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
pudas wrote:
Kan det vara i kölvattnet av det som kallas "forum-döden", där nätforum fått stå tillbaka till förmån för sociala medier typ "Face Book"som vi ser ett nytt fenomen?
Att i brist på aktivitet på forumen googla up gamla trådar, och typ facebook-trolla i dom bara för skoj skull?

Vissa formuleringar i dessa mumie-trådar är ju på en nivå som får mig att tänka på det eviga politik-käbbel som föregick det sista valet på sociala medier!


Mycket möjligt. Har man verkligen nåt att säga eller fråga går det väl snabbare att starta en ny tråd än att söka upp 10 år gamla trådar att skriva i.
Trist om Bojen närmar sig "döden". Betydligt mer givande forum än de grupper på Facebook jag kollat på i alla fall. Tyvärr så bidrar ju trollande till att man kanske börjar söka sig bort härifrån.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 Jul 2023, 22:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Lynxtrap wrote:
Trist om Bojen närmar sig "döden". Betydligt mer givande forum än de grupper på Facebook jag kollat på i alla fall.


Helt klart så är det ju inte mycket liv kvar i bojen. Men orsakerna kan ju vara fler, gitarrer är ju ett lite smalt ämne, snart har nog varenda fråga stötts och blötts!
Men ett väl fungerande forum kan ju vara en resurs för fakta, med en bättre sökbarhet bakåt i tiden än vad sociala medier annars har.

Vad skulle boten då kunna vara? Jag tror mycket skulle vara vunnet med en viss modernisering av bojen, främst då bildhanteringen.
Sen om man jämför bojen med andra forum som jag är regade på, främst tre märkes bilforum. Där två är helt nerlagda, och en som faktiskt tuffar på, sakta, men väl stadigt och stabilt!
Det som särskiljer det sistnämnda, fungerande forumet är att det är stenhårt modererat och att det tekniskt är fullt modernt vad gäller bilder, sökfunktioner etc!

_________________
pudas


01 Aug 2023, 10:33
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Jag har inte skrivit här på flera år. Men nej, det är nog fler forums än Bojen som gått segare de senaste åren. De allra flesta gitarrister söker nog upp Youtube när det gäller inspiration, frågor kring utrustning, byggtips osv. Man hittar ju det mesta där. Ska jag byta en översadel och inte vet hur man gör så ställer jag nog inte frågan här. Då letar jag istället upp någon som visar en video hur man gör. Och det var roligare att se en demo om den där ”smörfinger Eggle” än att läsa om den.

Mina Fuzz-tidningar från 2011 ligger fortfarande kvar inne på toaletten som bajslektyr. Jag bläddrar i dem varje dag därinne. Men det känns som en svunnen tid att läsa Mats Nermarks fyndiga ordval när han beskriver ljudbilden hos en P-90 bestyckad PRS!

Sen finns det ju också en del medlemmar här inne (i denna tråd tex…) som inte direkt gör en jättesugen på att skriva…


01 Aug 2023, 20:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Uppenbart meningslöst och provocerande trollande från Tokefjanter.

Men numera är det så att det är jag som äger denna nämnda Eggle. Har bytt till intonerbart stall. bandslipat till 12-tums radie, filat sadeln så den matchar det, bytt mickar till minihumbuckers (Gibson och Lundgren) och satt på låsbara Sperzel-stämmisar. Original sitter det olåsbara Sperzel.

Resultatet är att den är mer självspelande än någonsin men om man ändå spelar på den så spelar den numera som margarin.
Ställer bara upp den på scenen när vi har spelning och sitter lugnt i vår loge, flinar fånigt, dricker spetsat grönt tea och lyssnar till alla njutbara fessmoll och bissräkor.
Hänger med oregelbundna mellanrum upp den i köket över spisen och låter den dropp sitt självproducerande margarin rakt ner i gjutjärnspannan inför stekning av veckans fiskpinnar.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


01 Aug 2023, 21:18
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Eggle- den självspelande gitarren
Minns att de under nittotalet, påtagligt intensivt marknadsförde sig. Ändå såg man ytterst sällan några brukare.
Den halsprofil du beskriver låter klart intressant- jag har relativt små händer och gillar smala halsar.


10 Aug 2023, 15:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.