View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 11:16



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Övervärderingar? 
Author Message

Joined: 04 Aug 2004, 08:19
Posts: 883
Location:
Post 
Om jag hade den "rätta" guran och inget case, ja kanske !


09 Mar 2010, 15:47
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Aug 2009, 14:33
Posts: 171
Location:
Post 
Jag tycker mig se en neråt gående trend på vintage marknaden.
Har kommit så mycket bra nyproducerat som låter gammalt och håller bättre. Just gitarrer kanske är ett undantag? Caset där tror jag inte han får sålt om det inte träffar rätt person.


09 Mar 2010, 15:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Fenders 70-talscase till strata får man ju utan problem runt 2000:- för så ett 60-talscase borde ju kosta mer. Nu är väl vinylen på det där omlackad så det borde kanske vara billigare. Det är inte lätt att få bort vinylfärg!

Micke

javelin70 [at] hotmail.com


09 Mar 2010, 16:05
Profile ICQ WWW

Joined: 09 May 2006, 10:30
Posts: 462
Location:
Post 
Nu är ju det här case´t till en Jaguar/Jazzmaster skulle det ha varit till en strata så har det nog legat runt 5.000:- kanske mer.....
Skulle jag behöva ett gammalt stratacase så skulle jag absolut betala för ett stratacase men inte för ett ommålat.
Men som case´t är nu så ser det ut som ett 64-case som inte hade någon logga original (!)


http://www.k-out.se
relicstrata [AT] telia.com

Köper mickar-kropp-stall till en JVstrata.


09 Mar 2010, 16:22
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Mary Goore wrote:

Nu är ju det här case´t till en Jaguar/Jazzmaster skulle det ha varit till en strata så har det nog legat runt 5.000:- kanske mer.....
Skulle jag behöva ett gammalt stratacase så skulle jag absolut betala [:)]


http://www.k-out.se
relicstrata [AT] telia.com

Köper mickar-kropp-stall till en JVstrata.



+1.
Det är ju också så att casen många gånger kan vara svårare att få tag på än gitarren.
Jag fick vad jag begärde för Cali girl med den motiveringen[:)]

http://www.guitarshowsouth.se


09 Mar 2010, 16:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post 
Övervärdering , Nja... låt oss bara konstatera att olika saker är värt olika för olika människor. 'marknaden' bestämmer priset på 'gamla grejer' och det finns fortfarande stor efterfrågan på äldre instrument/förstärkare och allt som hör därtill.

DOCK är det väl så att när det blir 'snålare tider' så blir det svårare generellt att sälja dyrare prylar, det finns trots allt färre kunder på en 100tkr strata än på ex en 2000:- Epiphone.

Det är kanske så att det är svårt att värdera saker man inte är intresserad av?

3000 för det där caset är inte speciellt dyrt, ett modernt Fendertweed/toolex case kostar 1500 pix. kommer det att sälja? beror ju på om den handfull spekulanter som krävs är intresserade just nu, och har lust att skrubba bort en massa svart jox hellre än betala 5000 för ett mer 'clean't case.

'naturlag att allt är mer värt för att det är gammalt' JA i princip är det nog så i regel med Fender /Gibson/Marshall/Vox/Gretsch och ett antal märken till.

Ju äldre ju dyrare.

'reissues' och moderna varianter av gamla gitarrer (tom 'kina Gibsons') har nog snarare ökat intresset för orginalen , än minskat senaste 10 åren.

Att bli 'lurad' dvs 'hellurad' på ex en Vintage fender var det ett tag sen man såg i Sverige , nästan allt som varit ute på annons har sett ok ut åtminstone. Jag tror problemet med rena 'fake' gitarrer är överskattat åtminstone i Sverige. Dessutom är presumtiva kunder ganska pålästa och inte lättlurade.

Att 'vintagetrenden' (då avseende priserna) skulle vara på 'nedåtgående' har man påstått ända sen slutet på 70-talet och
det har ju visat sig vara fel med facit i hand.

Vad som händer framöver kan man bara gissa om,. men jag gissar att den profetian är fel IGEN. Hur knasigt det än verkar så finns det efterfrågan på detta 'gamla skräp' därute och då spelar det ingen roll vad 'sunt förnuft' säger eller hur bra i % en Mexicotillverkad strata är, det är andra behov och drivkrafter igång när någon köper ett vintageinstrument.


Däremot så ÄR det svårt att värdera beroende på att det ofta är meckat på något sätt , eller att det skiljer kraftigt på ex en 68:A och 69:a utan någon tydlig anledning, färg , skick, delar , modell , allt spelar roll och jag kan hålla med om att det SÄLLAN är frågan om felvärdering nedåt (ex den 60 Esquire som låg på Blocket i en dag för 6500:-!) men vad som är 'fel' eller 'rätt' beror på HUR man individuellt värderar ex en blå omlack. Trivs man med så ok, men om man känner att man måste lacka om den så lägger det på inköpsvärdet.


09 Mar 2010, 16:46
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Aug 2009, 14:33
Posts: 171
Location:
Post 
Jag har iaf sålt av alla vintage pedaler jag hade och är rätt nöjd med det. De nya funkar, tappar inte signal och låter också precis som jag vill. Fasel, IC krets hit eller dit. Jag lyssnar och inte specar![:)]


09 Mar 2010, 16:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Aug 2009, 14:33
Posts: 171
Location:
Post 
Mike Leaf wrote:

(ex den 60 Esquire som låg på Blocket i en dag för 6500:-!)

Hur gick det för Esquiren?


09 Mar 2010, 17:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post 
Jag tycker som Mike Leaf säger, vad något är värt är rätt beroende på hur mycket man vill ha det, hur intresserad man är (helt olika för olika människor, alltså).
Är man bara lite intresserad av foto och bara har haft kompakt kameror för 2000:- så tycker man nog att ett Canon hus för 50K är rätt dyrt och fet överprisat (de tar ju bara bilder och kan inte suga av en eller koka kaffe). Är man brinnande intresserad och har bra grejer så vet man att om det är rätt hus är snuskbilligt.

Jag tycker att om man tycker att en vara på begmarknaden är överprisad så bläddrar man vidare och låter bara bli att köpa den.

/Magnus


10 Mar 2010, 10:07
Profile WWW

Joined: 11 Aug 2009, 14:33
Posts: 171
Location:
Post 
Magnus Olsson wrote:

Jag tycker som Mike Leaf säger, vad något är värt är rätt beroende på hur mycket man vill ha det, hur intresserad man är (helt olika för olika människor, alltså).
Är man bara lite intresserad av foto och bara har haft kompakt kameror för 2000:- så tycker man nog att ett Canon hus för 50K är rätt dyrt och fet överprisat (de tar ju bara bilder och kan inte suga av en eller koka kaffe). Är man brinnande intresserad och har bra grejer så vet man att om det är rätt hus är snuskbilligt.

Jag tycker att om man tycker att en vara på begmarknaden är överprisad så bläddrar man vidare och låter bara bli att köpa den.

/Magnus



Lugn nu.
Det är väl ett diskussions forum?

Edit: varför envisas folk med alla dessa liknelser?


10 Mar 2010, 10:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post 
Plast wrote:

Mike Leaf wrote:

(ex den 60 Esquire som låg på Blocket i en dag för 6500:-!)

Hur gick det för Esquiren?



Den togs bort när säljaren upptäckte sitt misstag (mail + tel bombning) sen satte han ut den dagen efter till högstbjudande.

Min kompis köpte den för drygt 30 , den var omlackad natur och routad för Humbucker i stalläget , typ Keithans....

Sen tror jag han sålde den senare till Skåne


10 Mar 2010, 11:29
Profile ICQ WWW

Joined: 26 Mar 2008, 16:47
Posts: 661
Location:
Post 
Inom nationalekonomin är det Philipskurvan som används.
Priset utgörs av utbud och efterfrågan, dvs marknaden är oreglerad.

Fenderfreak


10 Mar 2010, 11:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post 
Quote:

Edit: varför envisas folk med alla dessa liknelser?


Därför att dessa resonemang finns inom alla produkter/branscher
Vinprovare, fotografer, hojar, hästar , båtar, bilar, konst ,
sportprylar, You name it...

Jag tror Magnus ville få fram att alla har sin 'egen' hobby och där är man kanske beredd att betala summor för saker som andra tycker är vansinne, ex en kamera för 50 k (bara kamerahus) är ju VANSINNE [8D]

Samma person som tycker jag är TOKIG som kan ha en gitarr för 40 på väggen har 3 HD värda 250k i garaget....

Tror att det blir lite konfunderat när det är tre påståenden i första posten som eg är fristående från varandra:

1 övervärderingar på auktionssajter (generellt)

2 är saker mer värda bara för att de är gamla?

2 Skulle DU betala 3 k för ett gammalt Fender case?


10 Mar 2010, 11:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post 
Plast wrote:

Magnus Olsson wrote:

Jag tycker som Mike Leaf säger, vad något är värt är rätt beroende på hur mycket man vill ha det, hur intresserad man är (helt olika för olika människor, alltså).
Är man bara lite intresserad av foto och bara har haft kompakt kameror för 2000:- så tycker man nog att ett Canon hus för 50K är rätt dyrt och fet överprisat (de tar ju bara bilder och kan inte suga av en eller koka kaffe). Är man brinnande intresserad och har bra grejer så vet man att om det är rätt hus är snuskbilligt.

Jag tycker att om man tycker att en vara på begmarknaden är överprisad så bläddrar man vidare och låter bara bli att köpa den.

/Magnus



Lugn nu.
Det är väl ett diskussions forum?

Edit: varför envisas folk med alla dessa liknelser?


Lugn?
Är så lugn att lite lugnare och jag vore död.

För att det är kul med liknelser.

/Magnus


10 Mar 2010, 11:57
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 97 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.