Author |
Message |
Ljudfreak
Joined: 27 Dec 2007, 12:27 Posts: 969 Location:
|
Vad jag minns, var det 2x12 combon. Det är Custom serien och om jag läst rätt så ger den 50w. Hiwatt tenderar ha litet scoopade sound. Det kan man tänka på om man har en till gitarrist som lirar Marshall. Då är det läge för en TS.
|
29 Sep 2009, 20:28 |
|
|
micke
Joined: 28 Feb 2003, 16:20 Posts: 384 Location: Tumba
|
Ville bara säga att den här tråden innehåller väldigt många intressanta synpunkter! Fortsätt gärna, Svanangen , Izzy och ni andra [:)]. (Från en som snart ska köpa ny stärkare, förmodligen Deluxe Reverb).
/Micke
|
29 Sep 2009, 22:31 |
|
|
Chopper
Joined: 14 Jun 2005, 08:35 Posts: 1696 Location:
|
Från min begränsade utpost... Jag spelar gitarr i ett band och bas i två. För egen del anser jag att jag behöver någonstans ifrån 20-25W och uppåt till gitarr.Jag tycker det beror på bandets sättning, musikstil, trummisen samt naturligtvis skillnader i verkningsgrad på högtalaren. När keyboardisten i banden inte är med går det alltid att spela med lägre effekt och båda gitarrerna hörs fortfarande bra. Sen tycker jag rent generellt att det är lättare att spela för högt än lagom...
|
30 Sep 2009, 11:16 |
|
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
En tumregel man brukar nämna i det här sammanhanget är, att om man har en 1x10 eller 1x12 högtalare och helrör, så är 15W minimikravet för att klara sig, under förutsättning att man har möjlighet att micka ut förstärkaren. För en ren transistor är kravet fyra gånger högre, alltså 60W för att nå samma resultat. [^] För hybrider vet jag inte riktigt, men jag har en Vox AD60VT på 60W som är MER än tillräckligt för att micka ut på vilken scen och i vilken lokal som helst. [:D] <hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green"> <font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">
|
30 Sep 2009, 12:22 |
|
|
Thomasvjager
Joined: 03 Jan 2008, 07:43 Posts: 521 Location:
|
Jag har haft två 30wattare. Orange AD30 (som jag har kvar än) och en Marshall JTM-45 som jag sålt. Sålde mycket pga att det räcker inte till med 30 watt. Körde båda genom en Hiwatt 4x12a. Och vi är en trio. Nu ska jag upp i 60watt och kolla hur det funkar ---- ---- ---- ---- ---- -- http://www.myspace.com/marulk
|
30 Sep 2009, 15:01 |
|
|
svanangen
Joined: 12 Aug 2002, 23:00 Posts: 880 Location:
|
Izzy wrote: svanangen wrote: Om du hör förstärkaren eller inte har föga att göra med hur många watt det är utan mer med hur den är voicad, d v s vilka frekvenser som framträder tydligast.
Du har flera intressant poänger. Delar din uppfattning om detta. Men jag tycker att fokus i denna aspekt i hög grad bör ligga på högtalare/högtalarlåda. Det har väldigt stor betydelse just för detta. Sant, högtalaren/lådan spelar naturligtvis jättestor roll när det gäller vilka frekvenser man får ur en förstärkare. Jag trodde ju själv inte riktigt på kombinationen Dr. Z och Boogie med 200-watts EV-element förrän jag provade och det visade sig funka jättebra! EV-karaktären som är ganska hård är precis vad som behövs för att styra upp det ganska mjuka EL84-steget i Z:an. Just det här med att ha en förstärkare/högtalarlåda som finner en plats i mixen är nog min största käpphäst i det här ärendet. När man gjort ett par hundra gig där man bara med nöd hör övertonerna från gitarren så tröttnar man ju på det och söker något bättre. musik: http://www.myspace.com/peppermintville
|
30 Sep 2009, 15:22 |
|
|
per_w
Joined: 06 Sep 2002, 10:47 Posts: 283
|
Jag har en Blues Junior som jag spelar in med här hemma. Kör den i en 4x12 med G12M från -74 och det låter hur bra som helst att spela in med men, jag testade i replokalen och då hängde den inte alls med... Som många säger, finns inget headroom på rent ljud. Annars kör jag med en Mesa MkIIb topp och den spelar ju hur högt som helst...[:)] Finns ju 60W på den också med det blir fastare i 100W läget. Så det är svårt att säga vad som behövs, det måste testas i verkligheten. Sen det med scenljud, jag vill alltid att det ska låta bra utan monitorer förutom sången då... Vi är en trio kan jag tillägga. /Pelle <font size="1">[url="http://www.wallinsblues.com"]Hemsida[/url] [url="http://www.myspace.com/wallinsblues"]Myspace[/url] <hr noshade size="1"><font color="green">--- Jag skruvar och moddar rörförstärkare, pedaler m.m. ---</font id="green"> </font id="size1">
|
30 Sep 2009, 18:34 |
|
|
rifle
Joined: 28 Feb 2003, 11:15 Posts: 4129 Location:
|
crims0n wrote: Jag har haft två 30wattare. Orange AD30 (som jag har kvar än) och en Marshall JTM-45 som jag sålt. Sålde mycket pga att det räcker inte till med 30 watt. Körde båda genom en Hiwatt 4x12a. Och vi är en trio. Nu ska jag upp i 60watt och kolla hur det funkar ---- ---- ---- ---- ---- -- http://www.myspace.com/marulkRäckte inte JTM:en till det var fan jag har en likadan reissue som du sålde (tror jag) och är ju högljud utav bara fan. Ni måste lira på bra högt.
|
30 Sep 2009, 19:33 |
|
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4560 Location: Northbottom
|
Jag litar ALDRIG på medhörning/monitorer när det gäller mitt eget ljud! Ljudet är INTE ALLS det samma som genom högtalaren. Det steriliserar framförallt basen. Mitt eget sound vill jag höra direkt från högtalarna.
Hur många watt behöver, hänger helt på hur högt man spelar + vilken prio man lägger på basen i mitt eget tycke. Man kan får ofta ut en vettig bas även på lägre volymer, men låg stärk volym innebär högre sprätt på upp-mickningen, vilket ALLTID leder till problem i slutändan.
Kör man dessutom hårt och mid-scoopat, typ metall får man dessutom punch reflex problemet när man får skillnad i volymen vid "tugg-liret" i bas EQ:n, kontra när strängarna skall "sutaina" ut. Här KRÄVS det fler watt för att hantera krämet.
När man klarar sig med mindre watt är när man kör typ spräck-blues. Ett mellanregister matat och slutstegs-distat sound. Mycket plektrum attityd, inge "mos". Är väldigt exakt, snabbt och in-your-face. Låter vintage och är kanon att bryta ut genom mixen med distiktare attack på stränarna. 10-15 blå-körda rörwatt funkar fin-fint här.
Det jag personligen tycker är det svåraste i watt frågan är: Om man vill ha allt på samma gång? Det odödlige klassikern i karäktär-väg är ju sedan urminnes tider:
Kristallrent = Fender Twin Reverb karäktär + Rätt Cab Blues spräck = Marshall Plexi / Fender Bassman + Rätt Cab Distad Rock´n Roll = Marshall / Boogie / ENGL osv. + Rätt Cab Distad Lead = Läs ovan
Alla behöver inte ha allt. Men det finns många som faktiskt behöver det. Och då blir det genast krångligare med flera separata signal linjer och styrenheter som klarar hantera all skit på samma gång.
Drömljud innebär ofta flera olika grundljud för de som lirar med ett bredd register. Detta för att Robben Ford har sitt sound och Tony Iommi har sitt osv. Deras riggar har knappast mycket gemensamt. Båda dominerar, fast på sitt eget sätt.
Var och en måste bestämma sig vad man är villig att välja bort eller kompensera eller vara beroende av när det gäller i sin egen rigg & sitt eget sound.
/ Jonken
|
30 Sep 2009, 20:06 |
|
|
svanangen
Joined: 12 Aug 2002, 23:00 Posts: 880 Location:
|
Jonken wrote:
Kristallrent = Fender Twin Reverb karäktär + Rätt Cab Blues spräck = Marshall Plexi / Fender Bassman + Rätt Cab Distad Rock´n Roll = Marshall / Boogie / ENGL osv. + Rätt Cab Distad Lead = Läs ovan
/ Jonken
Du får nog peta in lite Vox på den där listan av klassiker om den ska kännas komplett. musik: http://www.myspace.com/peppermintville
|
01 Oct 2009, 00:12 |
|
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4560 Location: Northbottom
|
svanangen wrote: Du får nog peta in lite Vox på den där listan av klassiker om den ska kännas komplett. Det finns flera olika smaker att tillfredställa i det här. Men min erfarenhet är att många fler föredrar "den varmare aggresiva" Plexin, före VOX:en, när det gäller "spräcket". Men precis som Du säger: En Britt -VOX är definitivt ett mycket bra alternativ. En smakfråga givetvis. Jag har själv en gammal orginal VOX AC50 från -68, (topp + låda) som låter bra. Men även i samma låda tycker jag att mina Marshall Plexi -huven låter mycket varmare och framförallt längre. Men som sagt, detta är bara min egna, personliga uppfattning. - The Beatles är The Beatles och Jimi Hendrix är Jimi Hendrix, båda i rejäl vintage tappnig... [;)] / Jonken
|
01 Oct 2009, 13:24 |
|
|
skumberg
Joined: 19 May 2008, 15:13 Posts: 678 Location: Skåne
|
Ett tips: När det gäller 2xel84 och 2x6v6 så vill jag bara säga att när jag byggde min 18wattare så var det många andra byggare som ville få ljudet tightare. Ett trick som spreds rundt på 18watt.com var att sätta dit en 1000uf som katodkonding. För att den inte skulle vika sig så mycket och få tightare bas. Ett alternativ till fast bias alltså. Jag har även en 2,2uf polyester parallellt och får då tillbaks en del mellanregister/diskant.
|
01 Oct 2009, 15:25 |
|
|
PGW
Joined: 27 May 2008, 11:07 Posts: 1981 Location:
|
Chopper wrote: När keyboardisten i banden inte är med går det alltid att spela med lägre effekt och båda gitarrerna hörs fortfarande bra.
Ja, keyboardister är ena högljudda d**k*ar[:D] - skämt åsido har de en tendens att soundchecka med instrumentvolymen lågt, för att sedan dra upp och helst överrösta allt annat. Jag tycker att tyngdpunkten lagts <i>lite"] för mycket på hur gitarren låter, när det IMO är viktigare hur bandet låter <i>tillsammans"] - min tumregel är att instrumenten ska konkurrera så lite som möjligt med varandra frekvensmässigt (utan att basen skärs hysteriskt som av vissa distpedaler), helst ska det mixa sig självt genom att bara ställa volymen på resp. instrumentförstärkare i förhållande till trummorna. Alltför tung bas på gitarren dränker/luddar till basen & tvärtom. Vad som är för mycket/litet är förstås en smaksak. Som Simpe påpekade : Jazz-gitarristerna <i>brukar"] vilja ha ultrarent, mjukt ljud = kräver högre effekt än en very metal-kid som aldrig kan få tillräcklig dist. You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
04 Oct 2009, 15:34 |
|
|