View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 11:34



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur många watt behöver man? 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
En imperativ parameter e vad det får lov att kosta?

jesper@gofastparts.se


26 Sep 2009, 09:13
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Jag skulle säga 5 - 15W ungefär.

Det beror väldigt mycket på vilken högtalare du har. En liten 5W combo med 6" högtalare låter inte så högt. Genom en 4x12" med effektiva högtalare blir den väldigt stark.

Erik R


26 Sep 2009, 09:22
Profile
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
d95err wrote:

Jag skulle säga 5 - 15W ungefär.


Givet att vi snackar rörförstärkare eller åtminstone rör i slutsteget. Vid transistorhäckar behöver man mer för samma volym.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


26 Sep 2009, 09:54
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 08:46
Posts: 813
Location: Västkusten
Post 
Jag skulle satsat på en Fender deLuxe reverb. 22 watt, 1x12 och helrör. Lagom stor och ger dig det ljud du beskriver att du vill ha.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


26 Sep 2009, 14:14
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 10:37
Posts: 432
Post 
jhornfeldt wrote:

Jag skulle satsat på en Fender deLuxe reverb. 22 watt, 1x12 och helrör. Lagom stor och ger dig det ljud du beskriver att du vill ha.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II


+1 om vi snackar nya förstärkare.


26 Sep 2009, 14:57
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Är det inte bättre att du testar? Det gååår bara inte svara vettigt på din fråga.

Jag säger trots det tvärt emot de flesta här att du behöver en stärkare med 2xEL34/Kt66/6L6 för att få den low end-punch i tonen som du i klipp efter klipp refererar till. En sådan stärkare ger 30-50w (vilket för mig är rätt ointressant).

Jag har testat och lirat på ett antal stärkare med 2xEl84 eller 2x6V6, typ 15-22w, och det funkar aldrig för mig (obs!), oavsett 1x12, 2x12 eller 4x12. Det handlar egentligen inte om volymen, utan om att kunna få en tight low end-respons när man pressar stärkaren rejält och på hygglig live-volym. Och (hittills...) går alla 2xEl84- eller 2x6V6-stärkare bort.

/G


26 Sep 2009, 17:20
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
hur långt är ett rep ?

jag skulle gissa att du behöver cirka 1-200 watt

själv spelar jag på stärkare från 18 watt upp till 100 watt.....alla har olika ljud.


26 Sep 2009, 17:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2008, 04:44
Posts: 199
Location:
Post 
Håller helt med Izzy här . 2xEl84 låter bra tills man försöker repa med dom .
Går väl hyfsat o kompa men sen när man vill ha det lilla extra så finns inge mer [}:)]
Särskilt du oxå som verkar gilla lite basigare ljud måste nog upp till 40 - 50 w.
Tänk på att högtalarnas verkningsgrad oxå spelar in !!!
Håller på och Jmp:ar min artist , och supern finns här oxå om du vill prova .
Tar nån vecka till innan den är klar . Har Fetto och MI audio blues pro oxå.
Mvh Z


26 Sep 2009, 17:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 962
Location: Eskilstuna, Sweden
Post 
spindeln wrote:

hur långt är ett rep ?


+! på den [:D]

/Bengt

"Det krävs mer än en bra plan för att skapa sig ett namn"
Henry Ford


26 Sep 2009, 17:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
spindeln wrote:

hur långt är ett rep ?



I regel några timmar![8D]

Skämt åsido, det beror på en massa saker!
Testa, jag har aldrig behövt mer än 10-15W, andra måste ha 100W!
Beror i regel mer på resten av bandet.

Jag använder en Fender Princeton Recording, räcker till precis det du beskriver i ett ljudligt sällskap.

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com


26 Sep 2009, 18:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
E fullständigt med Izzy.
Det behövs iaf 50 friska för att det skall finnas nån form av reservkapacitet å det hela inte skall låta platt i bandsammanhang om det nu som sagt inte e lugn musik för hele pengen.

En stärk som iaf impat på mig å som i sin tur går stick i stäv med det ovan-å till ung budgeten du anger-e Laney Lionheart.
Men...den e för svag.

jesper@gofastparts.se


26 Sep 2009, 18:59
Profile

Joined: 27 Apr 2008, 16:06
Posts: 203
Location:
Post 
Quote:
det är rör vi pratar om och 5 watt har jag väldigt svårt o tro skulle klara sig, kanske i Jazz sammanhang.

men inte i vår genre.


Jag måste bara inflika att jazzgitarrister tvärtom behöver en buffert för att kunna spela rent på hög volym. 5 watt är för rockers.

/Simon


26 Sep 2009, 20:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Endel klarar sig hur bra som helst med 2x6V6 eller 2xEL84. Det beror på väldigt många andra saker.


------
Dom låter alla lika


27 Sep 2009, 09:37
Profile

Joined: 29 Aug 2003, 12:59
Posts: 70
Post 
Jag kör på Fender Princeton reissue. 15 watt har aldrig varit för lite. Har spelat på caféer, klubbar och halvstora utomhusscener och aldrig dragit volymen över 6. Den gillar dessutom att snacka med pedaler.

--------------------------------------

http://www.backwoods.se
http://www.myspace.com/backwoodssweden


27 Sep 2009, 17:50
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Aug 2002, 01:28
Posts: 396
Location:
Post 
Chubby wrote:

pratade med en kille som hade snackat med micke nord, och han menade på att det är en stärkare med bra grundton som gäller och sen pedaler på det, inte en stärkare med förstärkardist för dom gick bort.

Tyckte det kändes lite konstigt eftersom han visade riggen sin i Fuzz och där körde han på 2 Elmwood modena stärkare :)

men alla kan väl ändra sig, men han är ju ett annat kapitel, gitarrspelet har han ju :)

the-duke-666@hotmail.com


Numera är det väl en 50watts Hiwatt 2x12" combo som gäller för Micke. Sen distpedaler, fuzzar och overdrives.

MullBenkt


27 Sep 2009, 18:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Måste slå ett slag för Bogner Alchemist. Två kanaler med separat eq, går att ställa den "rena" till ett snyggt SRV-spräck som renar sig när man drar ner volympotten på gitarren. Jag har ställt kanal 2, "distkanalen", till en nästan ren, bara unity gain. Tar sedan disten från min TC Nova Drive. Micke Nord gör samma grej i sin rigg och fördelen med att ha pedaler till disten är att du slipper en massa oljud i form av brus och annat när man pressar en rörstärk. Lättare att anpassa ljudet efter lokal/scen/övriga bandmedlemmar.

Sen går den att ställa mellan 20/40 w, skiljer inte mycket i ren volym, däremot hur den spricker upp. Har aldrig behövt mer än 20w-läget på min 2x12 combo.

Jag letade i flera år efter "min" stärk, nu har jag slutat med det...tror jag. Fortsätt testa, Chubby, men för att svara på din eg undring så tror jag att det beror mer på högtalare och dess placering i förhållande till dig än antal watt.

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se


27 Sep 2009, 18:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1182
Location: Uppsala
Post 
Jag har en Lanet TT20 som är en 20 wattare (nja, kanske snarare 18 w) som räcker bra långt. Jag skaffade denna då jag behövde någonting smidigare än den 100 wattare (Laney GH100L) plus fyrtolva som jag annars använder. Jag har ännu inte upplevt ett gig där jag fått dra på mer än typ 1,5 på mastervolymen på 100 wattaren, så då kunde jag lika gärna skaffa nåt wattsvagare som inte kostar ett åderbråck vid roddning.

TT20:n har dock fått högtalaren utbytt mot ett Celestion Vintage 30 som jag uppfattar som effektivare (högljuddare) än originalelementet.

Image


--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


27 Sep 2009, 19:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Mina tankar går åt smma håll som Izzy's; jag tycker att man behöver 2xEL34 eller 2x6L6 för att få en tajt och snygg bas som håller ihop när man trycker till strängarna lite.

Jag har en stärkare på ca 18W med 2xEL84 i slutsteget. Den låter skitsnyggt på småspräck, men håller inte ihop vid högre volymer utan grötar till det och försvinner i mixen.

Mina stärkare med 2xEL34 och 2x6L6 gör jobbet bra -- gött med punch och ett tajt tryck.

Jag kan inte låta bli att upprepa att du bör prova en 60-/70-tals Fender, gärna en Bassman-topp, med en bra pedal (Xotic BB Preamp/AC Booster, T-Rex Møller/Mudhoney/Dr.Swamp, TC Electronic Nova Drive, t.ex. -- eller varför inte en vanlig, jävla Tubescreamer?!) framför!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


29 Sep 2009, 08:32
Profile
Post 
Hej

Liten förstärkare = Litet ljud

Funkar att sitta hemma och leka med på lägenhetsvolym.

<b>STOR FÖRSTÄRKARE = STORT LJUD</b> [:D]

Och då menar jag inte hög volym utan den low end punch som redan har beskrivits här. Jag tycker inte man får STORT ljud genom att micka upp en liten förstärkare, bara högre volym. Den där gosiga punchen som bra rörförstärkare kan ge, har jag hittills bara hittat i förstärkare på >50W. Själv föredrar jag förstärkare med 6L6 rör i slutsteget.

Men sen är det ju i slutändan som vanligt det här med ljud, det den ene lovordar tycker den andre låter skit. Man måste prova själv.

Förresten - ett tips om man åker runt i musikaffärer och testar stärkare. Många affärer har förstärkarna stående på hyllor/lådor och upptryckta längs väggarna. Lyft ner förstärkaren och sätt den mitt på golvet så slipper du bli besviken när du kommer hem och ljudet är helt annorlunda [:(]

För medhörningens skull rekommenderas ett rejält förstärkarstativ. t.ex Quik Lok

Image

/S


29 Sep 2009, 09:03
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Jag hade inte något problem att höras med en Classic 30 i ett tidigare band. Vi spelade mest blues/rock/hårdrock. Idag är det tyngre musik och jag använder en 50W rörcombo som jag faktiskt upplever som lite volymsvagare än Peaveyn. Räcker till gör den ändå. För egen del skulle jag nog inte klara mej med något klenare än 30-50W.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

Image


29 Sep 2009, 09:45
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post 
Här kommer mina 2 cent som baseras på att jag spelat gitarr i ca 25 år, gör stadigt ca 70 gig per år i mycket skilda sammanhang (ej metal), har ägt och spelat genom många olika gitarrförstärkare, pedaler och gitarrer.

Om du hör förstärkaren eller inte har föga att göra med hur många watt det är utan mer med hur den är voicad, d v s vilka frekvenser som framträder tydligast. Jag spelade under ett antal år på en Bogner Exstacy genom en greenback-4x12:a. Den hörde jag sällan eftersom de rätta frekvenserna aldrig infann sig på de volymer som jag spelade på. Om jag hade spelat mycket starkare så hade det nog funkat men om man finner att man behöver överkompensera med volym så spelar man genom fel förstärkare.

Jag köpte en Yamaha DG100-212 precis när de kom och tyckte att den lät fantastiskt när man satt hemma och rattade, Det räckte med att tillföra en hihat så hördes den i stort sett inte alls på scen. 100 watt till ingen nytta alls. Även här tvingades man överkompensera med volym. Förkastligt.

Att påstå att man behöver minst 50 watt eller en viss rörtyp för att inte botten ska gröta till sig tycker jag är en generalisering som inte riktigt låter sig göras. Däremot, beroende på vad man spelar på för gitarr och vilken output den har så måste man se till att man har tillräckligt med headroom för det ljud/den applikation där man tänkt sig att använda förstärkaren. Många lovprisar t ex Fender Blues jr, för mig har den inte alls tillräckligt med headroom med sina 15 watt. Därmed absolut inte sagt att inte en annan 15-wattare kan ha det. Jag äger bl a en Mesa Subway Rocket på 20 watt som definitivt har det!

För några år sen, typ 2003, köpte jag en Fender Bassman '59. Med den tyckte jag att det mesta fungerade rätt så bra. Den hade tillräckligt med headroom och satte sig rätt så bra i mixen. Jag tyckte dock att grundkaraktären var halvtrist efter ett tag så den fick gå. Har denna sommaren bl a spelat ca 20 gig där produktionen supplajat backline i form av just en dylik och visst funkar det. Men det är lite trist...

Konklusionen torde vara att man måste pröva sig fram till en förstärkare som dels har det grundljud man vill ha, framträder väl i en mix utan att behöva överkompenseras volymmässigt och har tillräckligt med headroom för att klara av både att spela tillräckligt rent på den volym man behöver, klarar att ta drivepedaler samt har lite extra över för att kunna tillgodose ev volymboost före gainsteg.

I mitt fall så har jag nu bl a en Dr. Z MAZ38-topp (38 watt, EL84:or) som jag spelar antingen genom en THD 2x12:a alternativt ett eller två Boogie Thiele-kabinett med EV-element. All drive och boost kommer från pedaler före förförstärkaren. Den här kombinationen slår allt jag haft tidigare, inklusive Bogner Exstacy, Elmwood Bonneville, Bassman '59, rack med Peavey Classic 60/60 stereosteg m.m., m.m.

En Dr. Z med THD-låda springer ju iväg på en 24-25000 men om jag skulle köpa nåt på mindre budget idag så skulle jag absolut välja en Fender Hotrod Deluxe (helst någon av de ltd-modeller som har vintage 30-element). Det är det närmaste mina ideal jag kommit bland förstärkare kring 10.000-strecket.

musik: http://www.myspace.com/peppermintville


29 Sep 2009, 11:24
Profile ICQ WWW

Joined: 26 Mar 2008, 16:47
Posts: 661
Location:
Post 
En bra rörstärkare mellan 30 - 50 watt är nog ett bra tips om du bara ska ha en stärkare.

Visst funkar Deluxe med sina 22 watt i de flesta situationer men helt plötsligt behöver du lite mer kräm vid något tillfälle och det finns inget mer retfullt än att man inte lyckas nå fram i de situationerna.

Om det är en stärkare som alltid är uppmikad kan du ju välja en Fender Champ XD med 15 watt, men om du ibland kör utan uppmikning kommer denna inte att fungera, trust me.

Jag använde förut en Fender Hot Rod Deluxe med ett Jensenelement i och den var utmärkt i nästan alla lägen.
Att jag sedan är en Vintagenörd gjorde att den fick gå till min brorson och det blev en Pro Reverb på 40 watt istället.

En liten varning dock. Ha lite koll på vad dom väger också. [xx(] [xx(]


Fenderfreak


29 Sep 2009, 15:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post 
Jag tycker korrelationen mellan wattstyrka och uppmickning som det talas om på flera ställen i tråden kan bli rätt missvisande ibland. Om uppmickningen ska vara till någon som helst hjälp för dig och din lljudbild på scen så vill det ju till att du har ett monitorsystem där du får lägga upp så mycket gitarr du vill. Om du delar system med någon så är det ju inte alls säkert att han /hon vill ha din gitarr på samma nivå som du vill och då spelar det ju ingen roll hur uppmickad du är. Målet är ju att både du själv och publiken ska höra gitarren!

musik: http://www.myspace.com/peppermintville


29 Sep 2009, 16:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
svanangen wrote:
Om du hör förstärkaren eller inte har föga att göra med hur många watt det är utan mer med hur den är voicad, d v s vilka frekvenser som framträder tydligast.


Du har flera intressant poänger. Delar din uppfattning om detta. Men jag tycker att fokus i denna aspekt i hög grad bör ligga på högtalare/högtalarlåda. Det har väldigt stor betydelse just för detta.

Jag alternerar mellan en 4x12 med Greenbacks och en öppen 2x12 med Blackbacks. I princip samma element (engelska med många år på nacken). Trots det låter lådorna väldigt olika. Och 4x12:ans voicening med tung botten och rätt bra sprätt på toppen gör att tonen - mot förmodan - ofta bär fram sämre än i min mer midfeta 2x12-låda. Skumt. Men ett faktum. Men det är väl bara dra på lite till på volymen? Nä, det handlar inte om det.

Quote:
Att påstå att man behöver minst 50 watt eller en viss rörtyp för att inte botten ska gröta till sig tycker jag är en generalisering som inte riktigt låter sig göras. Däremot, beroende på vad man spelar på för gitarr och vilken output den har så måste man se till att man har tillräckligt med headroom för det ljud/den applikation där man tänkt sig att använda förstärkaren. Många lovprisar t ex Fender Blues jr, för mig har den inte alls tillräckligt med headroom med sina 15 watt. Därmed absolut inte sagt att inte en annan 15-wattare kan ha det. Jag äger bl a en Mesa Subway Rocket på 20 watt som definitivt har det!


Påståendet är i mitt fall framkastat utifrån de behov som Chubby uttryckt, de klipp som han länkat till och den spelstil och sound som är målet. I det avseendet går en stärkare i med 2xEL84 bort. Det går inte, oavsett om det står Mesa Subway Rocket, Marshall 2061, Vox AC15, Dr Z, Suhr Badger eller något annat på den. Det finns inte en 2xEL84-stärkare som har tillräckligt mkt headroom och tight botten för dessa behov. När du pressar ett sådant slutsteg viker det sig och börjar morra och ger en lite svoschig dist som jag är övertygad om inte alls funkar för Chubby. Coolt sound som faen i sig.

Vill inte skriva dig på näsan. Din uppfattning är säkert sann. För dig. Men jag sätter ett gratis rörbyte på att jag har rätt i detta fall... [;)]

Samtliga 2xEL34/6L6/Kt66-stärkare jag testat genom åren (det är en ansenlig hög) ger minst ett par snäpp mer headroom och tight botten än vilken 2xEL84-stärkare som helst. Bland mkt annat för att de nätan alltid går på så pass mkt högre spänningar. Möjligen kan det finns några gamla Fender Tweed-rackare med 6L6 och låga spänningar som närmar sig feelingen i de effektsvagare 2xEL84-stärkarna.

Quote:
Konklusionen torde vara att man måste pröva sig fram till en förstärkare som dels har det grundljud man vill ha, framträder väl i en mix utan att behöva överkompenseras volymmässigt och har tillräckligt med headroom för att klara av både att spela tillräckligt rent på den volym man behöver, klarar att ta drivepedaler samt har lite extra över för att kunna tillgodose ev volymboost före gainsteg.


100% agree on that. Exakt så tänker och gör jag.

Och man ska helst se till så att stärkaren dessutom inte ger <u>mer</u> headroom än vad man har nytta av. Här kan man inte stirra på effektsiffran eller rörtypen utan bara testa och lyssna.

Av just dessa skäl funkar t.ex. min Bassman SF/BF med 2x6L6 på 50-60w (teoretiskt) i nästan alla sammanhang medan min JMP med 2XEL34 och kanske 50w nästan alltid är för stark. Min JTM45:a med 2xKt66 och kanske 30w är däremellan. Skumt. Sant för mig.

/Gunnar


29 Sep 2009, 17:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Intressant tråd [:)]

Min devis är att du ska ha en stärkare som ger dig ett tillräckligt starkt och rent ljud med fast bas, för att höras utan monitor. Du kan alltid ha en pedal framför då du behöver litet skitigare ljud, men du kan aldrig gå åt andra hållet.

Lirar man med en hårt slående trummis eller blås, då krävs det en stärkare som både har några watt och betonar rätt frekvenser. Det är nog klokt om den skär i lägsta basen litet grand.

Två eller flera EL34or är en bra start i ett vanligt rockband. Med större scener, delad monitor, blås så ökar behovet. Så Micke Nords setup med en Hiwatt och pedaler är väldigt funktionell.

En liten passus om jazzstärkare. Oftast är de transistorstärkare, som kräver mer effekt i sig, men ljuden är ju ofta ganska fylliga i bas och mellanregister (slipade strängar) så då krävs det än mer effekt. Jag har en Acoustic Image Clarus som ger ett par hundra watt och den gör jobbet fint, även i ett mycket högljutt band. Litet magiskt är det att den faktiskt har ett varmt ljud, funkar med en tubescreamer och väger ingenting.[:)]


29 Sep 2009, 19:37
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Mike Leaf, Skavis and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.