View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 05:34



Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vilken combo för sånt här? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
vad har du avverkat hittills i din jakt på rätt ton?


http://www.myspace.com/gudarsskymning


24 Sep 2009, 22:23
Profile WWW

Joined: 07 May 2008, 04:44
Posts: 199
Location:
Post 
Dom här lehnert stärkarna då , kanske kan va nåt .
Har aldrig hört nån men känner på mig att dom kan låta
typ sådär[;)][8D]

Deluxe reverb kanske , men då lär nog till nån dosa oxå
skulle jag tro .

Han verkar ju lira med fingrarna oxå , det påverkar nog
till att det blir ett speciellt ljud [:p]
själv spelar jag med tårna . . . låter det som varje fall [:I]

Eller så gör du såhär : Skaffa lämplig fender stärkare , pro , deluxe
bassman ( låter gött men inge reverb ) sen kontaktar du lämplig
moddare typ Sven Johan , amp healer , izzy eller annan och hör om någon
vill hjälpa dig modda fram nåt ljud som passar .
Kanske bara handlar om att välja rätt rör i rätt pos för
att det ska bli en jäkla skillnad .

Hare gött // Z


24 Sep 2009, 23:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Aug 2002, 01:28
Posts: 396
Location:
Post 
En deluxe reverb med rätt pedal kan låta så!

Kolla om detta ens är i närheten av vad du söker:

http://www.youtube.com/watch?v=4MmM5rI39as

Om inte, så kanske det inte är en deluxe du ska ha.

Med betoning på kanske.

MullBenkt


25 Sep 2009, 01:50
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
om du gillade din jmp, så finns ju flera 50w jmp combo till salu just nu.

http://www.myspace.com/gudarsskymning


25 Sep 2009, 08:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Jag är lite på samma resa som dig:-) Och har nu trillat över en Vibrolux reverb Silverface som Blackfejsats.
Gillar 2*10" formatet då det är hyfsat portabelt och mer tryck än 1*12".
Jag har varit ute efter Super reverb soundet fast i mindre förpackning.
Och känns som Vibroluxen är perfekt för det, men kan behöva lite hjälp på vägen. Tycker kanske den har lite för lite headroom.

Bytte högtalare igår och det var ett otroligt lyft för stärkaren, inte minst ljudtrycksmässigt. Satte i 1 st Eminence Legend 105 som ska ha det klassiska Fenderljudet + 1 st Eminence Lil Buddy som har lite avrullad diskant då jag tycker Fender kan bli lite vass i diskanten ibland.
Detta var en helt perfekt kombination, redan efter någon timmas spel. Kommer bara bli bättre när de är helt inspelade.
Nu spricker den inte upp lika tidigt som förut, vilket de gamla högtalarna bidrog till.

Sen har jag även beställt nya rör till den. Tänkte sätta i 5751 i V2 för lite mindre gain, och ska även testa med att byta likriktare till 5AR4 och även testa diodlikriktare för ytterligare höjd. Det är en balansgång då jag även vill ha kvar lite av "saget" för att få anslagskänsligheten. Sen hoppas jag att jag är hemma:-)

Ytterligare en modd man kan göra är att byta Outputtransformator till en Bassman OT eller liknande med lite mer output, samt öka filtreringen litegrann. Det ger åtminstone en stadga i basregistret.

Men känns nu som jag har en "stor" stärkare i liten kostym. Sen går det ju att modda ytterligare för att komma helt rätt. Men en Silverface Fender är en bra plattform för moddning om man vill ha en player utan att för den skull betala en arm och ett ben för den:-)
/Thomas


25 Sep 2009, 10:53
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 10:37
Posts: 432
Post 
Den där gitarren är ju konstruerad som en Les Paul med mahogny i kropp och hals och det låter så också. Föreslår att du ska ha en bra Les Paul, bra ovaxade (för öppenheten i soundet) PAF-cloner som alltså inte är superhotta. Sedan en Marshall av lämpligt watt-antal. Du tyckte JMP'n har kommit närmst hittills, då föreslår jag att du kollar in antingen någon vintage marshall eller en ny klon på en eller en marshall reissue av något slag...

Lägsta combon är Marshall 1974 på 18w, finns även massor med kit för att bygga billiga kloner själv. Den låter ändå rätt högt, men har bara inte så mycket headroom för cleanare ljud.

Nästa steg är en JTM45 som topp eller en Bluesbreaker som kombo, den är på ca 35w (om du inte köper en tidig reissue av bluesbreaker-combon då den är 50w)

Det finns här också kit man kan bygga som i princip är en dubbel 18w, dvs en marshall 36w förstärkare.

50w där har du JMP och vissa JCM 800 då börjar det spela rätt starkt.

Sedan är det 100watts JMP's och JCM800...

Givetvis finns det tonvis med andra modeller också men dessa är bra alternativ IMO. Allt är ju en "smaksak" nuförtiden, jävla nymodigheter.


25 Sep 2009, 13:40
Profile

Joined: 24 Jun 2009, 19:56
Posts: 88
Location:
Post 
De verkar ju som att stärkaren i första klippet ~3 Monkeys Amps~ (som ju låter sanslöst häftigt) finns som combovariant.


http://www.vintagegitar.no/content/view/1053/1/


25 Sep 2009, 14:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Chubby wrote:

som sagt, fler alternativ mottages.


Med en Bluesbraker kommer du klart åt detta håll. BB:n har lite mer av den där saggiga tonen som finns på delar av de klipp du hänvisar till. Jag tycker också att BB är varmare och mjukare/varmare i tonen än en JMP, lite krispigare om man vill också. JMP-kombon blir mer Gary Moore liksom.

I vilket fall handlar det nog om stärkare som går med mkt slutstegsdist. 2xEL34/Kt66/6L6. Jag tror inte du blir nöjd med 2x6V6-stärkare som inte ger tillräckligt tight djup botten vid högre volymer (det är min åsikt och erfarenhet, inte någon sanning).

Jag är dålig på Fender Tweed-modellerna med lite högre effekt. Men det finns flera som säkert funkar.

Jag tror även typ en Fender Vibroverb Blackface skulle kunna ge dig rätt respons, av typ som finns på klippen. Jaq har bara lirat på Sven-Johans en gång, men gillade den skarpt. Kanske just för att den påminde mkt om mina egna Marshall-klon-stärkare i responsen. (1x15 högtalare fakstiskt, coolt!)

Av din testlista känns det som om du far runt bland lite fel typ av grejor och gör det onödigt svårt för dig. Gammal klassisk stärkamodell utan onödiga finesser, mastervolymer, få (2) gainsteg, inga tonkäkande swtichboards, loopar, jox. Gärna 2x12 högt.

/Gunnar


25 Sep 2009, 14:37
Profile

Joined: 20 Aug 2002, 01:28
Posts: 396
Location:
Post 
Chubby wrote:

MullBenkt wrote:

En deluxe reverb med rätt pedal kan låta så!

Kolla om detta ens är i närheten av vad du söker:

http://www.youtube.com/watch?v=4MmM5rI39as

Om inte, så kanske det inte är en deluxe du ska ha.

Med betoning på kanske.

MullBenkt

jag tycker du har ett nice sound där Mullbenkt, men det är ju väldigt cleant på det klippet :), jag tror att den stilen vi kör kommer behöva några watt till på scen. Men du har ju verkligen hittat ett nice vanligt strata fenderstärk varmt o gott i hendrix anda. Kan du inte cranka stärkaren och lägga på en snygg overdrive eller nåt med nåt hårdlående solo, det vore kul o höra :)

Lirar du i nåt band?



the-duke-666@hotmail.com


Jag skulle kunna spela in och skicka via MSN eller något. Pedalerna jag demar är dom jag har i overdriveregionen. Och som du ser så är det Wamplern som har mest gain att tillgå.

Adda mig på mullbenkt snabela hotmail punkt com så kan jag spela in och skicka över lite ljudklipp. Bra att veta är att jag gjort bright cap mod på min stärkare, så vibratokanalen låter inte lika vasst som den annars gör på dessa reissues. Högtalaren är original. Stärkaren är från 1990 runt Mars-April vill jag minnas.

MullBenkt


EDIT, jag spelar inte i något fast band, man kan väl säga att jag är frilans [:)] När jag inte jobbar som gitarrlärare på Luleå Kulturskola.


25 Sep 2009, 16:22
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Är det kanske en Ethos pedal du ska ha?
http://www.youtube.com/watch?v=i4I5tN9_ ... re=related

"May the funk be with you"


25 Sep 2009, 17:01
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 19:17
Posts: 143
Post 
Jag har lyssnat på klippet och begrundat det du sagt här och i mail..
Först har vi Herr Keltner:
1 - han har bra vibrato och tonbildning vilket gör att ALLT han lirar geniom låter kanon..
2 - Högtalare, jag vet att Lance oftast använde hörtale av typ Celestion Blue men gjorda av Austin Speaker works (klarar 80w) http://www.austinspeakerworks.com/Alnic ... 16133.html. Dessa färgar helt klart ljudet...

Du verkar vilja ha en stärk som "fjädrar" en del, har ett jäkligt känsligT försteg och dessutom stor dynamik rakt igenom. Jag tror att du skulle gilla ett 4*el84 eller 6v6 slutsteg, alternativt 2*el34.. Jag TROR att du skulle ha en stärk utan master annars kan man inte få samma dynamik (undantaget Dumble ODS stärkare).
Jag tor inte att några "vanliga" stäRkare skulle duga...
Av mina så tror jag att Hawken eller T.biden skulle passa dig bäst.. Du kanske skulle kila på KOmet Constelletion oxå...KANSKE skulle en enkanals dumble inspirerad sak funka oxå eftersom den ger större möjlighet till låg volym...
Men troligtvis så letar du efter en boutique stärk utan master men behöver du attentuator...
JAG föredrar STARKT en topp och 1*12 låda lättare att stuva i bilen och att bära en kombo, dessutom kan man vid behon köra men en till eller anna låda för att få variation.
JAg tror inte du hittar din stårk för under 20 Ksek, och då talar jag beganat pris....
Här av dig om du vill testa lite saker, när jag fick min fösta RIKTIGT bra stärkare krävdes en del anpassning eftersom stärken förstärker ALLT nyanser, missar m.m ...
Du bör pröva mer innan du lägger upp stålar..
BTW min senaste (oops nu mer näst senaste) Cowboy 45 är nog exakt vad du är ute efter, fender clean med ett lite känsligare voxfärgat rent ljud med STOR dynamik, OD sounden ör jäklig lika keltners och den har en master som funkar, kanske lite för ljudsvag endast 45w... som sagt den går att präva, fann vet dock om TC vill bygga en till.. den är tänkt som en one off...
Här är ett koool Keltner klipp till:
http://www.youtube.com/watch?v=j31CywrwYgA
En Dumble Style..


25 Sep 2009, 19:43
Profile

Joined: 07 May 2008, 04:44
Posts: 199
Location:
Post 
http://www.youtube.com/watch?v=j31CywrwYgA

Fan sånt ljus vill jag oxå ha när jag blir stor [8D]


25 Sep 2009, 19:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 19:17
Posts: 143
Post 
Precis gitarrist och högtare gör MASSOR för ljudet ut.

JAg har spelat en min rock-stärk en Custom By Cougar HAwk (2*el34 låter som en Marshall men är käsnöligare för anslad m.m.) och hör ingen skillnad på den och en stärk som är av ODS typ, MEN de KÄNNS helt olika å lira...


25 Sep 2009, 21:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Chubby wrote:

Om man skulle köra med en 1x12 vilket element skulle funka bäst då. Celesttion Gold är dom bra. eller finns det bättre alternatv som låter varmt och svarar på både låg och hög volym.



Jo, Celestion Gold är bra. Ett av mina favoritelement för min Kierkegaard-förstärkare. det svarar mycket bra på både kåg och hög volym, MEN Gold är inte vad jag kallar ett varmt element. Det är ett transparent element med en ljusare klang än många andra.

Gold är mera som luften en frostmorgon i slutet av oktober uppe i Västerbotten. Om du vill ha en varm sommarvind eller behaglig medelhavsbris så är det inte Gold som gäller.

På rörplanket finns en liten högtalarjämförelse. Där kan du jämföra Gold mot andra element.


------
Dom låter alla lika


26 Sep 2009, 08:11
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post 
Låter som en 6L6 förstärkare.
Fender Pro Reverb 2x12 40w.
Image

Prylgalen


03 Oct 2009, 16:08
Profile WWW

Joined: 26 Oct 2007, 19:49
Posts: 1059
Location:
Post 
Chubby, fick du mitt mail om Fender Cyber Twin SE?
Du kan lätt få den att låta som alla de ljudklipp du hade med i din första post.

Image


03 Oct 2009, 18:25
Profile ICQ WWW

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Oavsett kombo eller topp med låda tycker jag BF(:ad) Fender från Deluxe Reverb ( eller kanske t.o.m. Princeton - har aldrig testat i bandsituation) & uppåt effektmässigt - det är ju inte så svårt att bygga ett kabinett/låda till en topp om det föredras (originalet kan ju lagras för ev. försäljning om smaken ändras).

Mer än 50W är dock (IMO) overkill om du inte ska spela ultrarent eller döda någon med ljudtrycket[;)], det ska ju inte bara vara roligt att spela - annat folk ska ju kunna lyssna också.....

Själv tycker jag min strypta DeLuxe räcker mer än väl - enligt bandets avkommor spelar vi dessutom högre än deras jämnåriga spädmetallare[:D]..... - pedal? Jo, ibland, en MXR Micro Amp.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


04 Oct 2009, 15:00
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 92 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.