View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 10:58



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
9V brunstensbatterier? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Tubis wrote:
Det som händer är att det finns en serieresistans som är MYCKET högre än i alkaliska batterier även när de är sprillans nya. Detta påverka saker som fuzzar primärt men även distar som har operationsförstärkare som överstyrs. Inte diodklippande distar eftersom den disten enbart styrs av diodernas framspänning medans fuzz och opamp dist styrs av spänningsmatningens nivå. Att ha hög serieresistans handlar inte enbart om en lägre spänning utan att spänningen
fluktuerar vid högre strömuttag som när du slår an dina strängar och kretsen drar lite mer ström än i tomgång. Detta påverkar anslagsfeelingen på det viset att disten expanderar och volymen ut komprimerar vid anslag. Det blir då en väldigt speciell feeling i anslaget. Man kan alltså inte bara använda en lägre stabil spänning utan måste ha just en spänningskälla med hög serieresistans eller inre resistans kan man också kalla det. Detta kräver dock inte ett brunstensbatteri för att åstadkomma utan räcker med en resistor på brunstensnivå dvs 35ohm för att simulera ett nytt batteri och sedan successivt högre värde för att simulera ett gammalt slitet batteri. Jag skulle dock utan att ha testa själv räkna med att just ett slitet batteri är där det verkligen börjar bekänna färg när det verkligen börjar saga vid anslag.

Där har vi en bra förklaring, tackar för den!


18 Jan 2018, 10:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: 9V brunstensbatterier?
toneking wrote:
Sun Dial är motsvarande 1k trimpoten i denna variant. Moden som tubis nämner innebär att motståndet sätts direkt på batteriet så att det påverkar spänningen på hela kretsen.

Ser att det inte finns någon AC koppling till jord i de där kretsarna från pluslinan så den måste se "common" via batteriet. Detta går ju då via resistansen i batteriet så det är en till påverkan jag inte kände till för tog för givet att man hade en konding från plus till jord. Man får ju då inte bara en sviktande psu utan ändrar ju även arbetspunkten för de aktuella stegen och ger feedback och eller feedforward via pluslinan.

_________________
Johan Hansson


18 Jan 2018, 10:37
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: 9V brunstensbatterier?
toneking wrote:
Tubis wrote:
Eller man kanske skulle börja kränga en brunstensemulerande krets att koppla mellan psu och pedalen. Eftersom det är superhype kan jag säkert ta 1000 kr per enhet med tillverkningskostnad 20kr...........


Ja, det är väl bara att börja "goopa" pottar, kommer att bli lukrativt nånting.

Finns redan en sådan krets.

Cioks ska börja sälja sådana nu till vårkanten.

EMU-Box...199 SEK.... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Jan 2018, 10:53
Profile
User avatar

Joined: 30 Jun 2011, 11:20
Posts: 263
Location: Göteborg
Post Re: 9V brunstensbatterier?
För att hålla ämnet i tråden kommer här tre olika ställen där jag köpt brunstensbatterier.

Elektrokit
Batteriexperten
Musikding

_________________
Occult Electronics


18 Jan 2018, 10:54
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: 9V brunstensbatterier?
julianrocks wrote:
För att hålla ämnet i tråden kommer här tre olika ställen där jag köpt brunstensbatterier.

Elektrokit
Batteriexperten
Musikding


Electrokits "Super Heavy Duty" är ju given! :D


18 Jan 2018, 11:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: 9V brunstensbatterier?
lillefar wrote:
Colorsound var ju prisvärda eftersom man fick en hyfsad radiomottagare på köpet :-)


Det har jag inte tänkt på, men jag hade alltid ganska lågt ställt på gainen. Kanske därför jag inte tycker den låter något vidare, testade den för ett par månader sedan, kan inte riktigt förstå hypen... Och värde på 3-4 tkr ser jag.... ???

Det finns ju RÖR.

Åter till batterier... :lol:

_________________
/Lennart


18 Jan 2018, 13:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Tubis analys är rätt hela vägen. En fuzz/distpedal drar så lite ström att det inte påverkar ett nytt brunstensbatteris prestanda alls. Brunstensbatterier börjar svikta med ökande Ri först när dom börjar ta slut och ändringen blir successiv: Vilket ljud man får kommer allså att styras av tillfälligheter utan kontroll över hur ljudet förändras över tiden. Om och när man lyckas hitta en "sweetspot" blir den bara tillfällig.


18 Jan 2018, 14:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: 9V brunstensbatterier?
woodstock wrote:
Tubis analys är rätt hela vägen. En fuzz/distpedal drar så lite ström att det inte påverkar ett nytt brunstensbatteris prestanda alls. Brunstensbatterier börjar svikta med ökande Ri först när dom börjar ta slut och ändringen blir successiv: Vilket ljud man får kommer allså att styras av tillfälligheter utan kontroll över hur ljudet förändras över tiden. Om och när man lyckas hitta en "sweetspot" blir den bara tillfällig.

Kanske en myt, men har läst att Eric Johnson mäter sina batterier, till Fuzz Face, och ser till ha ett med "sin" spänning i den, i studio eller gig vet jag inte.
Vidare har han ett kylskåp på scen med några germanium Fuzz Face i, och byter ut när den han spelar på börja låta sämre (i hans öron). Kanske en myt detta också....
Det är välkänt att germaniumtransistorer är temperaturkänsliga av bara helsike.


18 Jan 2018, 15:10
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Goran wrote:
Kanske en myt, men har läst att Eric Johnson mäter sina batterier, till Fuzz Face, och ser till ha ett med "sin" spänning i den, i studio eller gig vet jag inte.
Vidare har han ett kylskåp på scen med några germanium Fuzz Face i, och byter ut när den han spelar på börja låta sämre (i hans öron). Kanske en myt detta också....
Det är välkänt att germaniumtransistorer är temperaturkänsliga av bara helsike.


Inget förvånar mig när det gäller EJ, men jag har svårt att tro att så mycket av det han tror sig höra finns utanför hans egna öron. Han verkar vara en förvisso duktig gitarrist med OCD. Jag undrar hur stor del av den här prylfixerade jakten på "ton" som han är indirekt ansvarig för. Jag själv kan inte minnas att jag minutiöst synade småsaker som kablar, strömförsörjning eller rörfabrikat innan jag upptäckte hans musik.


18 Jan 2018, 15:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Goran wrote:
Kanske en myt, men har läst att Eric Johnson mäter sina batterier, till Fuzz Face, och ser till ha ett med "sin" spänning i den, i studio eller gig vet jag inte.
Vidare har han ett kylskåp på scen med några germanium Fuzz Face i, och byter ut när den han spelar på börja låta sämre (i hans öron). Kanske en myt detta också....
Det är välkänt att germaniumtransistorer är temperaturkänsliga av bara helsike.


Ha ha.... Kylskåp med bruna batterier på scen, det här slår allt!

Fan gitarren låter inge bra på plattan, måste vara att batteriet är typ över 8.63 v ?

Vad kommer näst ?

_________________



18 Jan 2018, 16:23
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Det kanske förhoppningsvis en Marshall-kyl. Det är välkänt att de har bästa kylningen för pedaler.


18 Jan 2018, 17:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Historien upprepar sig...
När jag började spela på tidigt 60-tal ville man ha odistorderat och rent ljud, inte minst på gitarrer och elbasar.
Man köpte kraftigare förstärkare tills man blev nöjd med ljudet.

Efterhand som det dök upp kända gitarrister som plågade sina förstärkare och folk tyckte det var "häftigt"
tillverkades pedaler med germaniumtransistorer för att försöka efterlikna disten som kom från överstyrda rörslutsteg.
Där är vi väl nu. Folk vill bli lurade, det ser vi nu på tal om brunstensbatterier i fuzzpedaler. :D

_________________
- Ingvar -


23 Jan 2018, 14:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Musikanten wrote:
Historien upprepar sig...
När jag började spela på tidigt 60-tal ville man ha odistorderat och rent ljud, inte minst på gitarrer och elbasar.
Man köpte kraftigare förstärkare tills man blev nöjd med ljudet.

Efterhand som det dök upp kända gitarrister som plågade sina förstärkare och folk tyckte det var "häftigt"
tillverkades pedaler med germaniumtransistorer för att försöka efterlikna disten som kom från överstyrda rörslutsteg.
Där är vi väl nu. Folk vill bli lurade, det ser vi nu på tal om brunstensbatterier i fuzzpedaler. :D


Behovet av att spela med distorsion och plågsamt är betydligt större med längre tradition än så: https://m.youtube.com/watch?v=fYOsNp4O7AU


23 Jan 2018, 14:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Musikanten wrote:
Där är vi väl nu. Folk vill bli lurade, det ser vi nu på tal om brunstensbatterier i fuzzpedaler. :D


Jag ser det som att det är en del av en Hobby , att man söker nya prylar och testar alla möjliga varianter i jakten på det perfekta ljudet 8)
Finns ju många gitarrister som inte bryr sig om prylar eller såna detaljer också, men dom hänger inte ofta på såna här forum...

_________________



23 Jan 2018, 14:25
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: 4trax, bummer and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.