View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 04:24



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
9V brunstensbatterier? 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Nov 2008, 18:38
Posts: 173
Post 9V brunstensbatterier?
Ja var i hulingen får man tag på det?

Sjuk som man är, måste det såklart utredas om dessa får en box att låta bättre än alkaline.
(Vilket av vissa hävdas vara fallet!)
Om inte annat så lär dom väl vara billigare!:-)

Men var köper man dom?
T.o.m billigaste tänkbara Euroshopper och IKEA är alkaline!
Någon som vet?

MVH
Janne

http://www.bluestompers.com


22 Jul 2009, 19:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post 
Jula har för ca en tia, antagliben Clas Ohlsson också.
Kostar ett 9 volts batteri ungefär en tia så kan man gissa att det är brunstensbatteri, i 90% i alla fall.
Finessen med brunstensbatteri är att de tappar spänning alltefter som de "slits" medan ett alkaliskt lämnar ungefär samma spänningg tills det plötsligt dör.
Fuzzar gillar brunsten!


22 Jul 2009, 19:21
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Väcker liv i den här gamla godingen. Nån som vet var man kan köpa dessa idag? Ser att de finns på ebay o i sverige på batteriexperten, men vet ni om nån butikskedja i sverige har dessa idag?


17 Jan 2018, 10:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Eller så sätter man en variabel resistor mellan batteriets plus och ingående plus så kan du höja den lite över tid så får uppleva hur dit ljud låter gradvis annorlunda i slutet på året än i början.....precis som när batteriet förbrukas................. :lol:

_________________
Johan Hansson


17 Jan 2018, 11:36
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1315
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Förr hade Clas Ohlsson men dom verkar ha lagt ner den försäljningen.
Här finns i alla fall :
https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... nsten.html

EDIT : såg nu att du redan nämnt detta.


17 Jan 2018, 11:37
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Tror jag beställer en bunt från ebay, mindre än en tia styck tydligen, inkl frakt...

Sen kanske man skulle laborera med motstånd o alkaliska, kan det funka o påverka ljudet på samma sätt? Har läst att ljudskillnaden beror på batteriets interna resistans (hög resistans i brunsten, runt tjugå gånger högre tydligen), o den lär ju vara svårt att ändra bara sådär... hmmm


17 Jan 2018, 11:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: 9V brunstensbatterier?
toneking wrote:
Tror jag beställer en bunt från ebay, mindre än en tia styck tydligen, inkl frakt...

Sen kanske man skulle laborera med motstånd o alkaliska, kan det funka o påverka ljudet på samma sätt? Har läst att ljudskillnaden beror på batteriets interna resistans (hög resistans i brunsten, runt tjugå gånger högre tydligen), o den lär ju vara svårt att ändra bara sådär... hmmm
Grejen är ju att resistansen ökar oavsett vilken sorts batteri du har över tid bara att brunstens har sämre utgångsläge. Det blir exakt samma sak med resistor och där kan du ställa själv exakt vad du vill ha för resistans och använda psu i stället för batteri så den inställningen håller sig över tid. Grejen med interna resistansen är ju att spänningen sjunker ju mer ström du försöker dra från batteriet. Exakt samma blir det med en vanlig resistor i serie.
Batteri är för övrigt extremt oproffsigt tillsammans med apparater som ändrar ljudet så dramatiskt i förhållande till spänning som många gitarrprylar gör.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 17 Jan 2018, 12:11, edited 1 time in total.



17 Jan 2018, 12:07
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Tubis wrote:
toneking wrote:
Tror jag beställer en bunt från ebay, mindre än en tia styck tydligen, inkl frakt...

Sen kanske man skulle laborera med motstånd o alkaliska, kan det funka o påverka ljudet på samma sätt? Har läst att ljudskillnaden beror på batteriets interna resistans (hög resistans i brunsten, runt tjugå gånger högre tydligen), o den lär ju vara svårt att ändra bara sådär... hmmm
Grejen är ju att resistansen ökar oavsett vilken sorts batteri du haröver tid bara att brunstens har sämre utgångsläge. Det blir exakt samma sak med resistor och där kan du ställa själv exakt vad du vill ha för resistans och använda psu i stället för batteri så den inställningen håller sig över tid.



Ok, ska pröva.


17 Jan 2018, 12:09
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Ursäkta, jag fick just ett samtal från 70-talet. De vill ha tillbaka sina obsoleta strömförsörjningsenheter.


17 Jan 2018, 12:28
Profile WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Hehehe.... Tur då att vi inte får ett samtal från 1900 talets tidigare hälft om att nån vill ha tillbaka alla obsoleta förstärkarrör... tänk vad tyst o trist det skulle bli här då. :roll: :mrgreen:


17 Jan 2018, 14:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Eller ett samtal från 00-talet om att man vill ha tillbaka sina nätforum...


17 Jan 2018, 15:16
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: 9V brunstensbatterier?
toneking wrote:
Hehehe.... Tur då att vi inte får ett samtal från 1900 talets tidigare hälft om att nån vill ha tillbaka alla obsoleta förstärkarrör... tänk vad tyst o trist det skulle bli här då. :roll: :mrgreen:


Nejdå, då skulle de ljuva Kemper-tonerna eka över vidderna ;)


17 Jan 2018, 15:31
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Robert wrote:
Ursäkta, jag fick just ett samtal från 70-talet. De vill ha tillbaka sina obsoleta strömförsörjningsenheter.

Såldes fortfarande brunsten i megaförpackning på konsum i slutet på 80talet. "Alkaline" hade en pytteplats med småpaket vid batteriavdelningen, de köpte man inte för de var svindyra. Så riktigt så gammalt är det inte. Minns det tydlig för jag brände massa brunsten till radiostyrda bilar och walkmans när jag var ung.

_________________
Johan Hansson


17 Jan 2018, 15:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Har det gjorts något blindtest ännu på olika batterityper?

Eller är det bara Mojo ?

Hörde en gång att Tröga säkringar låter bättre än snabba, sant ?

_________________



17 Jan 2018, 16:14
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Tubis wrote:
Såldes fortfarande brunsten i megaförpackning på konsum i slutet på 80talet. "Alkaline" hade en pytteplats med småpaket vid batteriavdelningen, de köpte man inte för de var svindyra. Så riktigt så gammalt är det inte. Minns det tydlig för jag brände massa brunsten till radiostyrda bilar och walkmans när jag var ung.


Jag syftade väl mer på grejen med batterier i sig. Massa krångel med att byta fram och tillbaka, alltid riskera att något fallerar under gigg, dyrt sett över åren, och såklart miljövådligt som bara den. När det bara är att köpa sig någon sorts nätdriven strömförsörjning istället. Lite som att varje månad åka till banken med ett kuvert fullt med sedlar för att betala sina räkningar, istället för att bara betala online direkt från kontot.


17 Jan 2018, 16:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Mike Leaf wrote:
Har det gjorts något blindtest ännu på olika batterityper?

Eller är det bara Mojo ?

Hörde en gång att Tröga säkringar låter bättre än snabba, sant ?

Det är inte mojo brunstensbatterier har en formidabel resistans och resistans på matningspänningen får spänningen att sjunka när kretsen drar ström. Lägre spänning ger höge distortion och lägre swing i tex distar där operationsförstärkaren eller transistorer distar. Och drar kretsen mer ström vid högre insignal, alltså varierande strömuttag, får du även kompressor och expander följdverkningar. Det hela brukar kallas för "sag" Du kan tex jämföra det med att ha rörlikriktare i stället för diodlikriktare i din rörstärkare eller att ha en underdimensionerad transformator som inte klarar av att driva det "stiff"

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 17 Jan 2018, 16:32, edited 1 time in total.



17 Jan 2018, 16:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Robert wrote:
Tubis wrote:
Såldes fortfarande brunsten i megaförpackning på konsum i slutet på 80talet. "Alkaline" hade en pytteplats med småpaket vid batteriavdelningen, de köpte man inte för de var svindyra. Så riktigt så gammalt är det inte. Minns det tydlig för jag brände massa brunsten till radiostyrda bilar och walkmans när jag var ung.


Jag syftade väl mer på grejen med batterier i sig. Massa krångel med att byta fram och tillbaka, alltid riskera att något fallerar under gigg, dyrt sett över åren, och såklart miljövådligt som bara den. När det bara är att köpa sig någon sorts nätdriven strömförsörjning istället. .


Fast wireless är ju på modet !

Slipper trassla in bootsen i en massa obsoleta sladdtrassel

_________________



17 Jan 2018, 16:23
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Robert wrote:
Tubis wrote:
Såldes fortfarande brunsten i megaförpackning på konsum i slutet på 80talet. "Alkaline" hade en pytteplats med småpaket vid batteriavdelningen, de köpte man inte för de var svindyra. Så riktigt så gammalt är det inte. Minns det tydlig för jag brände massa brunsten till radiostyrda bilar och walkmans när jag var ung.


Jag syftade väl mer på grejen med batterier i sig. Massa krångel med att byta fram och tillbaka, alltid riskera att något fallerar under gigg, dyrt sett över åren, och såklart miljövådligt som bara den. När det bara är att köpa sig någon sorts nätdriven strömförsörjning istället. Lite som att varje månad åka till banken med ett kuvert fullt med sedlar för att betala sina räkningar, istället för att bara betala online direkt från kontot.

Aha, ja att folk använder batterier i stället för att anordna en ordentlig psu till sina pedaler är ganska oldschool eller som jag skulle säga, oproffsigt. Därav även mitt förslag med enkel varierbar resistor i stället för att köpa brunstensbatterier.

_________________
Johan Hansson


17 Jan 2018, 16:25
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Jag vet nästan inget om detta men det påstås vara mer som händer i ett brunstensbatteri än bara att spänningen blir lägre när det blir äldre.
Detta vet jag inte, men såg en test i ToneQuest där "korksniffare" testa olika batterityper, och märken, i en Fuzz Face. Det är viktigt att de är en Fuzz Face eller likartad konstruktion, ett chorus eller en DS-1 är enligt gubbarna meningslöst testa i detta sammanhang. Fuzz Face är en märkligt elektronisk konstruktion som beter sig på ett alldeles speciellt sätt, dålig "elektrisk" konstruktion ur många synvinklar, men kan låta ohyggligt bra om det är ett bra ex.
Men de fann i alla fall ljudskillnader där brunstensbatteri lät bäst.

ZVex rekommenderar, i manualen, att man använder brunstenbatteri till Fuzz Factory, och han känner Fuzz Face mer än de flesta.


17 Jan 2018, 17:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Goran wrote:
Jag vet nästan inget om detta men det påstås vara mer som händer i ett brunstensbatteri än bara att spänningen blir lägre när det blir äldre.
Detta vet jag inte, men såg en test i ToneQuest där "korksniffare" testa olika batterityper, och märken, i en Fuzz Face. Det är viktigt att de är en Fuzz Face eller likartad konstruktion, ett chorus eller en DS-1 är enligt gubbarna meningslöst testa i detta sammanhang. Fuzz Face är en märkligt elektronisk konstruktion som beter sig på ett alldeles speciellt sätt, dålig "elektrisk" konstruktion ur många synvinklar, men kan låta ohyggligt bra om det är ett bra ex.
Men de fann i alla fall ljudskillnader där brunstensbatteri lät bäst.

ZVex rekommenderar, i manualen, att man använder brunstenbatteri till Fuzz Factory, och han känner Fuzz Face mer än de flesta.
Det som händer är att det finns en serieresistans som är MYCKET högre än i alkaliska batterier även när de är sprillans nya. Detta påverka saker som fuzzar primärt men även distar som har operationsförstärkare som överstyrs. Inte diodklippande distar eftersom den disten enbart styrs av diodernas framspänning medans fuzz och opamp dist styrs av spänningsmatningens nivå. Att ha hög serieresistans handlar inte enbart om en lägre spänning utan att spänningen
fluktuerar vid högre strömuttag som när du slår an dina strängar och kretsen drar lite mer ström än i tomgång. Detta påverkar anslagsfeelingen på det viset att disten expanderar och volymen ut komprimerar vid anslag. Det blir då en väldigt speciell feeling i anslaget. Man kan alltså inte bara använda en lägre stabil spänning utan måste ha just en spänningskälla med hög serieresistans eller inre resistans kan man också kalla det. Detta kräver dock inte ett brunstensbatteri för att åstadkomma utan räcker med en resistor på brunstensnivå dvs 35ohm för att simulera ett nytt batteri och sedan successivt högre värde för att simulera ett gammalt slitet batteri. Jag skulle dock utan att ha testa själv räkna med att just ett slitet batteri är där det verkligen börjar bekänna färg när det verkligen börjar saga vid anslag.

_________________
Johan Hansson


17 Jan 2018, 18:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: 9V brunstensbatterier?
På 70-talet innan jag byggde in en PSU i mitt pedalbord cirka -77 hade jag en successionsordning på batterierna. Först in i Colorsound Wawa, sedan Small stone fasern och sist Cololorsound Supa tonebendern. Fuzzen lät klart bättre på halvtaskiga batterier, var hyfsat bra på att känna spänningen med tungan.. lite smärtsamt ja...

Inte så spetsig ton, lite softare.

Detta hände på den tiden då en multimeter absolut inte var varje mans egendom... :wink:

Jag blev lite paff när en av sönerna nyligen visade mig hans nybyggda fuzz där han seriekopplat två fuzzar, vilka det nu var. Och satt in precis en sådan kontroll som Johan förespråkar, fungerar alldeles utmärkt, lät precis som ett gammalt batteri. Misstänker att han hittat tipset på nätet ngn stans.

_________________
/Lennart


17 Jan 2018, 18:30
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Mycket intressant läsning i tråden.

När det gäller enkla krestar, typ Fuzz Face eller kanske särskilt nått så enkelt som en Cot 50, så har jag läst att ju mindre komponenter det är i en krets, desto mer påverkar kvaliten på varje enskild komponent ljudet. O då kan man ju tänka sig, om man tittar på schemat av en så enkel krets som ex FF, att just batteriet bör betraktas som en av alla komponenert i själva ljudkretsen, o just beroende på att kretsen är så enkel som den nu är så skulle alkaliskt eller brunstensbatteri (även vid samma spänning), ev kunna ha en större faktisk inverkan på ljudet än vad som verkar "logiskt". Tycker nästan att det är logiskt...

Johan H är ju inne på det ovan, ex hur intern resistans skulle kunna påverka. Några ohm hit eller dit med så små strömmar borde ju rent logiskt kanske inte spela roll, men det kanske det gör.


17 Jan 2018, 18:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: 9V brunstensbatterier?
toneking wrote:
Mycket intressant läsning i tråden.

När det gäller enkla krestar, typ Fuzz Face eller kanske särskilt nått så enkelt som en Cot 50, så har jag läst att ju mindre komponenter det är i en krets, desto mer påverkar kvaliten på varje enskild komponent ljudet. O då kan man ju tänka sig, om man tittar på schemat av en så enkel krets som ex FF, att just batteriet bör betraktas som en av alla komponenert i själva ljudkretsen, o just beroende på att kretsen är så enkel som den nu är så skulle alkaliskt eller brunstensbatteri (även vid samma spänning), ev kunna ha en större faktisk inverkan på ljudet än vad som verkar "logiskt". Tycker nästan att det är logiskt...

Johan H är ju inne på det ovan, ex hur intern resistans skulle kunna påverka. Några ohm hit eller dit med så små strömmar borde ju rent logiskt kanske inte spela roll, men det kanske det gör.

Det handlar inte om kretsen är enkel eller ej utan tre saker. Drar den någon vidare ström så ett batteri med hög resistans ger tillräcklig förändring för att man ska höra någon skillnad? Drar kretsen mer ström vid högre insignal dvs när du slår an dina strängar? Distar kretsen genom att transistorer eller opampar klipper signalen när de når sitt maximala sving? Även icke disteffekter kan påverkas som tex en eq. Där eq´n helt enkelt ger dist vilket den annars inte skulle göra när spänningen nu sviktar mer från batteriet.
För övrigt handlar det inte om några få ohm hit och dit kolla skillnaden på intern resistans. Tänk när det är lite slitet och det är flera hundra ohm i stället för 35 som redan det är ganska högt värde att ha i sin spänningsmatning http://www.learningaboutelectronics.com ... resistance

_________________
Johan Hansson


17 Jan 2018, 19:40
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: 9V brunstensbatterier?
TGT11 har såna batterier för den som vill testa.


17 Jan 2018, 22:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Är det händelsevis en potentiometer i serie med matningen som är "sun"-vredet på en Analog Man Sun Face?

"We now put the SUN DIAL on the Sunface to make a 3 knob small gold pedal. The middle knob is on the center of the Sun Face Graphics. It is the exact same function and circuit as the internal BIAS trim pot on the 2 knob model. It is used for keeping the fuzz happy at different temperatures, and with different or worn batteries."

Attachment:
smallersunface.jpg
smallersunface.jpg [ 11.21 KiB | Viewed 9171 times ]


Jag har själv märkt att germaniumfuzzar kan låta rätt olika med batteri jämfört med nätadapter. Och den enda rimliga skillnaden bör ju vara olika spänning eller olika resistans som påverkar spänningen vid ökad last.
Det verkar rätt vansinnigt att gå och köpa gamla ruttna batterityper måste jag säga. :mrgreen: En resistans i serie är ju som sagt samma sak och kan labbas med under kontrollerade förhållanden. Kör man med nätadapter så kan man dessutom trolla med spänningen.


17 Jan 2018, 23:19
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Colorsound var ju prisvärda eftersom man fick en hyfsad radiomottagare på köpet :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Jan 2018, 00:42
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Att börja kränga färdigslitna batterier kanske vore grejen. "Garanterat inte mer än 2 timmars drift kvar, för den som inte vill vänta på äkta fuzz-upplevelsen!" 150 spänn, och då är varje batteri handmålat :P


18 Jan 2018, 08:49
Profile WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Sun Dial är motsvarande 1k trimpoten i denna variant. Moden som tubis nämner innebär att motståndet sätts direkt på batteriet så att det påverkar spänningen på hela kretsen.


Attachments:
Screenshot_20180118-092329.png [210.63 KiB]
Not downloaded yet
18 Jan 2018, 10:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Eller man kanske skulle börja kränga en brunstensemulerande krets att koppla mellan psu och pedalen. Eftersom det är superhype kan jag säkert ta 1000 kr per enhet med tillverkningskostnad 20kr...........

_________________
Johan Hansson


18 Jan 2018, 10:26
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: 9V brunstensbatterier?
Tubis wrote:
Eller man kanske skulle börja kränga en brunstensemulerande krets att koppla mellan psu och pedalen. Eftersom det är superhype kan jag säkert ta 1000 kr per enhet med tillverkningskostnad 20kr...........


Ja, det är väl bara att börja "goopa" pottar, kommer att bli lukrativt nånting.


18 Jan 2018, 10:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.