View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 18:35



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Förstärkare jag provat och intryck jag fått 
Author Message

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post 
Tycker det låter som att nåt är galet i guran. Speciellt då du tycker orange toppen låter vasst! Dom stärkarna om nån låter ju allt annat än vasst. Runt och fett, med en mjuk dist skulle jag säga.

http://www.myspace.com/southbeck


07 Jul 2009, 17:44
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
Testa med att inte ha örat rakt framför högtalaren när du rattar ljud. Seriöst. Det är inte där det ska låta bra. [:)]


07 Jul 2009, 20:19
Profile

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post 
Ifall du prövade stärkarna på samma ställe/i samma rum så kan det även vara rummets akustik som spökar.
Om du skulle spela in stärkarna med en mikrofon när du själv tyckte dom lät vasst skulle dom förmodligen låta skitbra.
Så va det iaf när jag hade samma problem, alla tekniker live tyckte det lät färdigt uppmickat men jag va inte riktigt nöjd med soundet på scen.

Min egen erfarenhet som tekniker är ju att många har alldeles för mycket bas i sina stärkare vilket gör ljudet bumligt och svårt att tränga igenom en mix. En stärkare ska ju låta bäst i ett sammanhang på scen eller i studio och inte ensam i ett litet rum.

Mina 5 cent

-------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/rikkeliemusic

email: m_lavrell (at) hotmail.com


07 Jul 2009, 20:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:24
Posts: 433
Location: Lund
Post 
Jag tycker nog att när det låter vasst och "diskantigt" när man spelar själv, så låter det oftast rätt OK när man spelar med bandet. Dvs guran tar sig fram i mixen...

...och när det låter varmt och gött när man spelar ensam, så hörs oftast inte guran när man spelar med bandet.

Testa även att dra ner volym och tonkontroller på din strata, rätt så rejält, runt 6-7, och dra på stärkaren lite extra i stället. Sedan kan du finjustera med kontrollerna på guran. Då blir det lättare att hitta "värme" med bibehållet "bett".

Tycker i alla fall jag...[:)]


07 Jul 2009, 20:36
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
+ 1 på lavrell och Rallyratten


07 Jul 2009, 20:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 19:17
Posts: 143
Post 
Håller med i mycket som sagts..
BAS, du verkar gilla att det fins en fast bas som inte knäar, detta är helt klart möjligt. DEt inbebär inte dov ton, jag gillar om tonen är klar men basen finns där. Ofta så låter BRA stärkare rätt diskantrikt men inte vasst när man spelar själv. De klassiska Trianwreck har MASSOR med "upper mid" och sitter PERFEKT i ett band men är kanske inte alltid så kul att lira på själv.
Jag tycker att en bra stärk måste ha en FAST KÄRNA i soundet på alla strängar i alla lägen, den får inte vara jobbigt vass men gärna diskanrik. Tjocka E ska ha bra tydlighet men inte låte basigt, ideal här är kanske SRV som ofta slutade låtarna med ett räjelt E (Ess i hans fall) som kunde välta möbler. Jag älskar stärkare som klarar detta BOING utan att "däcka". MEN soundet sitter ävan här i mellanregistret, jag tror du ska ha en stärkr som är stark i lower mid (Snarare Marshall/Fender än vox liksom) har en tydlig diskant OCH bas utan att vara antingen vass eller bumlig.. detta innebär att de flesta stäkare du hittar i musikaffären inte duger..
Desutom FÅN man ha disakanten nerskruvad både på stärken och guran, Scott Henderson och Mike Landau har tonkontroll på stall micken, Scott har nästan alltid den nästan helt neddragen vilket Mike ibland mobbar honom för, Mike använder sin tonkontroll mer aktivt men kör oftast med diskanten lite nedrullad på stallmicken... Hals micke ska kunna låta klar och tydlig med bra bett utan "ice pick" dina mickar är nog inte problemet..
Höstalare!! Vet ddu vilka element som var i de lådor du testade?? Jag tycker t.ex. att G12-75 som är det vanliga i nýare marsalls låter -- VASST och trasigt.
Jag tycker G12-65 är bra allround. EV är kool men låter EXTREMT klart och tenderar att vara vass. Har för länge sedan haft en FEnder 75, dom är inte specisllt skoj. Gillade men gamla Musicman 1*12 Combe bättre för rent ljud (disten på OD kanalen var däremot skit..)
SOm sagt det är inte SÄKERT att det låter bra med alla kontrioller rakt upp, jag drar gärna ner diskant och bas och upp på mid...


08 Jul 2009, 12:34
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post 
Jag tror du skall kolla vilka element som sitter
i stärkarna du provar.

Det kommer du ha nytta av hur som helst vilken stärkare
du än väljer.

I mina öron är det ofta stor skillnad på soundet i val
av högtalare..speciellt just som du skriver vasst så
kan en annat element ta bort det vassa och göra ett mycket
varmare mjukare sound...iof har jag bara testat i olika
fenderstärkare men där vart det nästan som en ny stärkare!

Vasst ljud kan ju iof ofta funka i bandsiutation typ pop
eller så. Kolla The Ark gitarristerna...det ljudet är nog
inte så kul att lajja med hemma...men du är väl mer av en
bluesgitarrist?!? I sånt fall tycker jag Orange/Vox borde
gå bort för dig...

Bara en Blues Junior med Jensen element och en strata kan ju
låta bra och ganska nära SRV...


Fast va fan vet jag...[:D]

http://www.myspace.com/remingtonsteelebandonline


09 Jul 2009, 08:37
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.