View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 03:05



Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Hitta min ton, tips av val av förstärkare 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Chubby wrote:


Jag har inte lust och ork o modda om en Super Reverb heller, jag vill helst ha en plugg and play stärk. Sen kan man väl modda efterhand med en mercury transformator.



Well, nu är det ju inte ett byte till mercury transformator som kommer göra en stor skillnad i en Super reveb, i denna stärkan händer det betydligt mer om man byter några kondingar o motstånd.
Byta utgångs trafo är mer lite "grädde på moset" och orginal trafo är ju en väldigt bra sådan.
Men jag antar du tänker på knepet med att sätta in en större OT som SRV hade i någon av hans fender?

Hur gick det med Bandmastern du mailade om???

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


01 Jul 2009, 20:05
Profile

Joined: 07 May 2008, 04:44
Posts: 199
Location:
Post 
" men det sound som låter fläskigast är hans jcm2000 "

Köp en sån då [;)]

Z


01 Jul 2009, 21:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Chubby wrote:

jag jobabr fortfarande ska komma igång ordentligt med förstärkarna på semestern, bandmastern är ett alternativ jag har som sagt inte tid nu att åka o prova.

the-duke-666@hotmail.com
[/quote]

Well, om du har en Bandmaster reverb på G till ett bra pris?
Ja då är det en sån där stärkare som man egentligen inte ens behöver prova, alla dom ljud klipp du visat här är fullt möjligt att återskapa i den om inte annat efter lite "handpåläggning" [;)]
Mitt råd är att köpa en äldre eller nyare stärkare som är PTP i stället för nyare stärkare med kretskort.
Så får du nått som låller i ur o skur.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


02 Jul 2009, 17:46
Profile

Joined: 07 May 2008, 04:44
Posts: 199
Location:
Post 
Tycker nog att det är dax att sätta ner foten och fundera lite !!'
Marshall , Fender , Matchless , vox . Tror nog ungefär så här
att vilken en av dom stärkana du sätter i händerna på dom snubbarna
som du länkat till hittils , så rattar dom fram ett skapligt likt
ljud på på allihopa . Jag säger inte exakt , men ganska likt´!!
ljud på allihop , för dom har liksom sitt ljud klart för sig .
Går man på ett ljud som finns på en skiva eller så finns det fler parametrar att spela med ,mickplaceringar etc ! Vore det inte bättre
att du försökte få Chubby:s ljud ?? istället för att efterlikna nå annat ? Kan väl som curiosa nämna att jag är oxå ljud "bög" och letar
ständigt efter bättre ljud . Har haft 6st superreverb 2st Marshall super bass (71 o 73)2 Jcm900 0 800 . Marshall artist folkesson ,
18wattare hembyggd , edgar delux . 3st bassmantoppar 2204:a + 2203
o en peavy classic 4*10 . håller på bygger en plexi super bass + en kevin o conner (medium gain preamp champ ) klar förmodligen i helgen.
Har haft alla dosor som gäller typ ts9:or moddade till höger o vänster FETTO , div Cry Babys , + annat smått o gott . och kan nog
säga att inte fan låter jag som dom jag lyssnat på för det . Har alltid älskat yngströms "mjölkiga" strata ljud !!! Har testat lite med dom grejor jag för tillfället har och kan nog i säga att jag kan ratta in hyfsat likt på dom flesta ljud som du länkar till . Super reverb , MI Audio blues pro:n är suvve . FETTO + strata
Säger som owe : Har du en bandmaster på g til bra pris . KÖP !!!


03 Jul 2009, 23:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post 
Chubby wrote:

Så jag hoppas ni inte tar illa upp med mina inlägg och funderingar det är inte min tanke, utan mer ett sätt för mig att få mer information,och prata utrustning och musik.

the-duke-666@hotmail.com

Jag tycker tråden är intressant och tror många känner igen sig. Man hoppas att det ska låta annorlunda med en annan stärkare, fast i grund och botten hänger det mest på gitarristen. Till exempel snubben ovan som demar en Bassman reissue. Tja, vrider man den på full patte och basen på 10 då låter den apa. Det gör även en Super Reverb, Deluxe Reverb, JTM 45 etc. En bra gitarrist kan annars garanterat att få den att låta väldigt likt den där Tweed Twin-saken som du diggade.


04 Jul 2009, 12:48
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post 
Jag tror du lyssnar lite väl mycket på youtube klipp. I slutändan måste man pröva själv för att verkligen veta om det passar. Det som låter bra i händerna på nån behöver inte låta likadant när man själv spelar. Man kan lyssna på klipp för att få en idé om hur man vill att det ska låta. Men för att veta vilken stärkare som kommer ge en det soundet måste man ut och testa själv.

http://www.myspace.com/southbeck


04 Jul 2009, 16:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Bästa tipset ever, fortsätt att leta tills att du vet vilket sound du exakt vill ha. Då har du hållt på så länge att sparkontot hunnit fyllas på tillräckligt. Om valet av stärkare handlar om skillnaden mellan 10, 20 eller 30K, så bör man vänta och använda en kompromiss under tiden. Det är dyrare att köpa två förstärkare som man nästan ville ha.

Men, varje video på YT bör vägas mot ett eget testtillfälle. Det är två olika ljudmässiga världar och YT kan ge dig en fingervisning, men allt låter mycket mer komprimerat och platt än vad det är i verkligheten. Instrumentdimensionen av en förstärkare, försvinner på YT.

"May the funk be with you"


04 Jul 2009, 19:39
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jan 2008, 10:37
Posts: 432
Post 
Jag får känslan av att du kommer ändra åsikt om ganska många saker efter att du har testat några stärkare i verkligheten. Därför är det vad jag tycker är nästa steg nu - inte mer YouTube.

Åk till tex Göteborg eller Stockholm en dag (vilken som är närmast eller som du kan bäst). Testa Super Reverb RI, Bassman RI, några Marshall Handwired, nån Matchless, nån AC 30, Deluxe Reverb etc och även de beggade vintage-stärkare som också kan finnas ibland i affären.


05 Jul 2009, 14:44
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Chubby wrote:


men jag vill bort från topp och låda, och finner Super Reverb tunnt högre upp på nacken, men som sagt detta går säkert o fixa till med pedaler.



Nu tar du upp en sån där sak, som många presic som du säger springer o köprt dyra pedaler, istället för att rätta till problemewt där det ligger = I FÖRSTÄRKAREN, byte av EN konding för typ 10-20 kr plus arbete.
Många SF Fendrar brukar jag göra så att man håller vibratokanalen orginal och ändrar nomalkanalen så den får även reverb och "fettar till ljudet", vad jag förstått så blir vibratokanalen oanvänd efter det [;)]


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


05 Jul 2009, 16:18
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 10:37
Posts: 432
Post 
Jag tror du ska ha en helt vanlig vintage-marshall. Typ Marshall JMP (50w eller 100w) med 4x12'a eller en JTM 45 (30watt) med en 2x12'a. Och det baserar jag på följande:

1. Du skriver att du gillade din folkesson-marshall men ville ha lite mer fenderkaraktär.

2. Du skriver att bland det bästa du hört var något som en JCM2000 producerade.

3. Du vill att det ska låta "vintage"

4. Du tycker en Super Reverb låter tunn, och jag tolkar det som att det är tunn i middsen du menar.


05 Jul 2009, 21:55
Profile

Joined: 26 Mar 2008, 16:47
Posts: 661
Location:
Post 
För att upprepa det som sagts och lägga till lite.
Detta är ett tips från mej och behöver absolut inte vara sanningen men några saker som du bör titta efter när du är i köptagen och letar efter en bra stärkare med det typiska vintageljudet är:

1. En bra PtP-förstärkare som har en wattstyrka på 30 - 50 watt.
2. Gärna ett känt märke typ Fender Marshall Vox osv (det är ofta dessa stärkare som du lyssnat på så varför inte skaffa en)
3. Se till att stärkaren har ett likriktarrör och inte solidstate. Det är en stor skillnad oavsett vad vissa mekare säger.
4. Elementen i stärkaren är mycket viktiga och där finns ytterligare en djungel att sätta tänderna i. Celestion och Jensen är mina val.
5. Skicka in ditt nyförvärv på en genomgång, detta kan kosta ett par tusenlappar eller hundralappar, men du tjänar igen detta på ljudbilden direkt.
6. Spela och var glad [:D] [:D] [:D] [:D] [:D]


Fenderfreak


06 Jul 2009, 08:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 May 2008, 17:29
Posts: 156
Location:
Post 
inte fullt så mkt tweed vibe men den kvalar in på mkt annat du verkar vilja ha

http://www.vendolin.se/annonce_detail.a ... id=5662779

/ F


06 Jul 2009, 11:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 19:17
Posts: 143
Post 
Här är ett annat klipp med Lance Keltner, rätt kool ljud helt annan stärk. DEtta är en Grease Monkey, inte mycket fender tweed över den.
http://www.soundclick.com/bands/page_so ... gID=779826
Hör är mer om stärken:
http://www.destroyallguitars.com/newarr ... ase-monkey

Min Cougar 4*el84 kan låta lite åt detta håll om man vill...


07 Jul 2009, 11:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 19:17
Posts: 143
Post 
Chubby wrote:

Soulbump wrote:

inte fullt så mkt tweed vibe men den kvalar in på mkt annat du verkar vilja ha

http://www.vendolin.se/annonce_detail.a ... id=5662779

/ F
nja, ja den låter säkert skitbra, jag börjar bli lite irriterad och frustrerad att varenda stärkare man provar låter så inåthelvete vasst, ska ta med skruvmejsel imorgon och ställa mikrofonerna ordentrligt på gitarren. eller också har värme och basen försvunnit i hörseln. ;)

the-duke-666@hotmail.com

Lite är det så att den vassa diskanten försvinner DELS när man drar på volymen (MASTER) dels i all YouTube kompression...
Ropa till när du kommer till fjollträsk så kanske du kan få testa lite prylar... bara för att få känna på lite olika alternativ..


07 Jul 2009, 11:37
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post 
Vill inte göra dig ledsen Chubby och jag tycker tråden
är skitkul att läsa..

men man kommer aldrig i mål!! Så enkelt är det[:)]

Vilken stärkare du än må köpa så kommer förutsättningar ändras
som är en jäkla massa saker... och så går kampen vidare!

Det värsta är att man ofta kommer tillbaka till stärkare man
redan haft, fast man hör på ett annat sätt... men inser inte det!


Annars tycker jag Ljudfreaks tips var överlägset det bästa[;)]

http://www.myspace.com/remingtonsteelebandonline


07 Jul 2009, 12:15
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 69 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 107 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.