View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 10:38



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
skillnaden ljudmässigt på alla gamla fenderstärkar 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Har bara haft en Twin, som jag tyckte mycket om. Men den var lite kinkig när det gällde pedaler. Dessutom jäkligt tung! I brist på roddare fick den gå... [:D]

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">


12 Jun 2009, 14:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Efter att ha följt dina åtskilliga diskussioner i sökandet efter rätt sound så är jag övertygad om att du aldrig kan komma fel med en Super Reverb (40W, 4*10"). Den är rätt högljudd och har bra spridning. Inte lika högljudd som en Twin (100W och 2*12") och den börjar spricka upp runt 6:an på volymen.

Det enda negativa är storleken och vikten och enda anledningen till att jag sålde min:-) Den väger ca 35 kg.

Om du ska ha något liknande i lite mindre förpackning så är det en Vibrolux(40 W och 2*10) eller Vibroverb (40W och 2*10 el 1*15") som du ska ha. Eller alternativt Pro reverb(40W och 2*12").

Sen har du ju glömt alla tweedvarianter:-) Jag har en Tweed Super klon och den är portabel med sina 2*10. Kan dock tycka att den inte är lika volymstark som en Super reverb.
Där finns det ju även Bandmaster med 3*10 och Bassman med 4*10 för bättre spridning, men högre vikt.

Tycker alla Fenderstärkare tar pedaler bra oavsett. Lycka till!
/Thomas


12 Jun 2009, 15:30
Profile
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Det är OK att vara lite velig. Har gått igenom samma procedur också, och fan vet om man någonsin är nöjd:-)

Då kanske det är någon nyare stärkare som skulle passa. Har dålig koll på dessa men vet att Riverastärkarna har ett Fenderliknande rent sound och ett brittiskt smutsigt ljud. Finns säkert en uppsjö till.
/Thomas


12 Jun 2009, 15:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Skulle vilja ta upp tråden:Vad är skillnad i ljud mellan de äldre Fender?
Ägen en RivieraChamp. Fullt OK. Provspelat en massa 60-70 Vibrolux-varför tyckte jag de lät skit?
Vanliga bassman/Showman svarta och gula vet jag hur de låter.
Men gärna ngn definition tack.....


12 Jun 2009, 20:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Chubby wrote:

allting är väl iofs baserat på vad man lirar för musik och i vilket skick dom är i.

men jag startade tråden lite för o få koll på skillnaderna.

Twin - super rent ljud
Bassman - något grynigare sound ala marshall
Super Reverb - hyfsad ren och spricker upp
Pro Reverb?
Vibrolux?
Deluxe Reverb? har kollat lite på reissuen och den låter ju väldigt mångsidig med olika pedaler, dock lite för lite watt enligt mig.
Vibroverb? är det en SRV maskin egentligen

Pro reverben och vibroluxen är väl kanske dom som jag inte riktigt fått något hum om, (eller jag kanske inte har sån koll på dom andra vad vet jag)

kom igen nu, finns säkert flera bojenskribenter här som kan fylla på skillnaderna

the-duke-666@hotmail.com

Tackar för det. Tror själv att högtalare/konfiguration spelar stor roll


12 Jun 2009, 20:55
Profile

Joined: 07 May 2008, 04:44
Posts: 199
Location:
Post 
Pro och super reverb är i stort sett samma stärkare
med olika högtalare pro= 2*12 , super 4*10 . Själv
har jag en super som låter super , sonen har en pro
som låter lite mer åt twin hållet eftersom högtalrna är
mer lik twin ( dom har oxå 2*12 ) Om du läst nåt i sven johans
tråd när han kör sin super bass genom Fender liknande lådor
så låter det nästan som Fender !! O tvärs om för izzy som kör
bassman genom celestion . Låter ungefär som Marshall varje fall.
Kollar man igenom div fenderscheman så ser man att det inte
är någon större skillnad som typ gör att det blir natt o dag
varje fall . Skaffa nån låda eller 2 med olika högtalare i
så blir helt olika sound och förmodligen betydligt billigare
än o köpa en massa Fendrar o prova. Kan ju säga att ska man ha
nån schysst dist i en super reverb så får man nog spela högt
som fan . Har provat o köra en 50w bassman genom superns högtalare,
lät nästan lika fast torrt ( inge reverb )
Det troliga är att du måste börja krångla med overdrives för
att få det ljud du vill ! Det har du ju bra i folkatoppen .
Men måste du ändå krångla så skulle jag satsa på en silver
super reverb ( utan master ) . Betydligt billigare än BF
o i strort sett samma stärkare . Vill du prova min BF o sonens
pro så är det bara komma till Sandviken .

Mvh Z


14 Jun 2009, 12:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post 
http://www.drzamps.com

musik: http://www.myspace.com/peppermintville


14 Jun 2009, 13:22
Profile ICQ WWW

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Det är inget större fel på RI-Fendrar vad jag vet, men däremot är de vad jag kunnat utröna "kallt" bias-justerade - det kan ha inverkan på ljudet.

F.ö. tycker jag du ska prova en DeLuxe Reverb i replokalen, 22W räcker längre än man tror, vi spelade omickat i en 300-pers lokal för ett par veckor sedan. Min strypta DeLuxe räckte gott där - om man inte vill spela skallen av folk förstås.
Jag är lite nyfiken på nya Princeton RI, någon som provkört?

Frevensgången hos gamla förstärkare är en av deras stora fördelar IMO, de mixar sig eq-mässigt själva om man inte stökar till det med extern eq/mixerbord. Därigenom behöver inte förhållandevis låg effekt vara något större problem. Jag kommer ihåg att gubben Bäckström (våran lokala musik-dealer i ´Viken fram till `83-`84) hade som tumregel att basen behövde ungefär 3 gånger så hög effekt som gitarren - det håller IMO ganska bra beroende på musikstil.

Så Arc Angels är på gång igen - det kan bli intressant, jag har haft förväntningar på en ny Double Trouble-skiva men Arc Angels duger bra som substitut.

Liksom Zacka inbjuder jag till test i Sandviken, det finns Showman, DeLuxe, BF-ad Super & en Twin (under renovering/BF-ning) & lite annat skräp[;)] i huset.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


14 Jun 2009, 18:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post 
<font size="1">
Chubby wrote:

kanske är värt en tripp till sandviken på semestern :)

<font color="red">ja jag blev lite smått chockad när jag såg hur liten en deluxe revern ri var, som en liten hundvalp.

ser ju väldigt behändigt ut.</font id="red">
I örebro finns det inte så mycket gammal förstärkar utrustning tyvärr, mest moderna knippen, det är lite synd.

man behöver ju få känna lite på dynamiken osv innan man kan få en uppfattning till fullo.



the-duke-666@hotmail.com
</font id="size1">

Den inte bara ser behändig ut den är en perfekt gigstärk. Dock tycker jag den spricker för lätt om du spelar humbuckers. Då är det super som gäller IMHO.


14 Jun 2009, 19:52
Profile WWW

Joined: 07 May 2008, 04:44
Posts: 199
Location:
Post 
Lite för basigt för min smak ! Men gött lät det .
En Delux reverb med 2*10 ( finns det förresten ) ?
och en 18wattare TMB ( tidig slags Marshall fast med tonstack )
med nåt Celestion element borde vara en skön kombination [:p]!?
Bara en tanke för att strula till det mer för dig[;)]
Byggde en sån 18w av ett ceriatone kit + heybour trafos som
jag tyvärr sålde för ett par år sen . Lite super bra men var
lite för svag för mig . Men i kombination med en till[8D]

Z


14 Jun 2009, 21:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2008, 04:44
Posts: 199
Location:
Post 
Med rätt högtalare räcker den nog .
Sen är jag inte speciellt impad av för mycket slutstegs dist .
Det är det så det räcker o blir över i en sån . Nå rent ljud
o prata om går inte o få med repvolym i en sån ( om det nu behövs ).
Du kan ju kolla lite o lyssna på 18watt.com
Men läckra små rackare det är det [:p] Fan nu vart man sugen på
en sån igen oxå [;)] Ska bara bygga klart min 5 wattare först .
Sen lär jag fixa ihop mitt plexi bygge [}:)] sen så ...


14 Jun 2009, 22:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2008, 04:44
Posts: 199
Location:
Post 
Blir nog bra det !
Är lika bra o ge fan o börja bygga , spelar ingen roll
om man har 20 stärkare så är det alltid den man inte har som
man vill ha för tillfället [V] Men det är väl lika i vilket fall.
Du kan ju höra av dig med resultat frmöver .

Z


14 Jun 2009, 22:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Chubby wrote:
jag gillar doyle bramhall II ljud från en superbass marshall, låter varmt o gott, tycker mig komma skapligt nära.

väldigt nice sound

kolla in länken, älskar hans spel och sound.

http://www.youtube.com/watch?v=T9qQgDhFb_A

det låter så jävla bra, sånt sound skulle jag önska hela vägen, väldigt nice.


Öh, det låter väl mest som en massa pedaler in i vilken hygglig stärkare som helst. No offense, bro. I vilket fall låter det inte specifikt Super Bass, IME (in my ears).

När du frågar om dessa stärkar-modeller, är du inne på BF/SF-eran endast eller inkluderar du Tweed (t.ex. Bassman o Deluxe) också? Det är väldigt stor skillnad.

Högtalarna har som nämnts här mkt stor betydelse för soundet. Kompisens Bassman Ten med 4x10 låter mid-näsigt o skumt men när man kopplar den i en låda med 2x12 Celestions är det rockn'roll.

Ingen rörstärkare spelar rent i alla lägen. Det handlar alltid om hur mkt du matar den med signal och fläskar på volymen. Däremot distar inte alltid alla dessa Fender-modeller så himla snyggt i original tycker jag. Men med små ingrepp får man även en Twin att dista så att du får gåshud.

Är du beroende av reverb eller är du en riktig rocker?

Måste du ha en kombo? Eller är en top + låda lika trevligt?

Bassman är ju tänkt som basstärkare från början. Och ju senare (SF), desto renare och stiffare. Men med lite pill får du absolut en Bassman att dista snyggt och på lagom volym, perfekt som gitarrstärkare. Lätt, nätt top. Jag som är Marshall-kille kör numera oftast med min Bassman SF 50, moddad till någon slags BF- eller Blonde-variant. Framför allt uppskattar jag dess värme, sköna djupa botten, runda ton med sprill och att den spricker precis vid lagom volym för mina behov. Samt tar pedaler bra.

Deluxe med sina kanske 15-20w och 2x6V6-rör blir för klen. För mina behov räcker inte en sådan till. Jag behöver 30-50w (2x6L6/EL34/KT66) för att kunna köra rent ljud på god volym.

En JTM45 är ju fint alternativ, men ger ett annorlunda sound.

Svårt ge råd här.

/Gunnar


15 Jun 2009, 15:08
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Izzy wrote:

Chubby wrote:
jag gillar doyle bramhall II ljud från en superbass marshall, låter varmt o gott, tycker mig komma skapligt nära.

väldigt nice sound

kolla in länken, älskar hans spel och sound.

http://www.youtube.com/watch?v=T9qQgDhFb_A

det låter så jävla bra, sånt sound skulle jag önska hela vägen, väldigt nice.


Öh, det låter väl mest som en massa pedaler in i vilken hygglig stärkare som helst. No offense, bro. I vilket fall låter det inte specifikt Super Bass, IME (in my ears).

När du frågar om dessa stärkar-modeller, är du inne på BF/SF-eran endast eller inkluderar du Tweed (t.ex. Bassman o Deluxe) också? Det är väldigt stor skillnad.

Högtalarna har som nämnts här mkt stor betydelse för soundet. Kompisens Bassman Ten med 4x10 låter mid-näsigt o skumt men när man kopplar den i en låda med 2x12 Celestions är det rockn'roll.

Ingen rörstärkare spelar rent i alla lägen. Det handlar alltid om hur mkt du matar den med signal och fläskar på volymen. Däremot distar inte alltid alla dessa Fender-modeller så himla snyggt i original tycker jag. Men med små ingrepp får man även en Twin att dista så att du får gåshud.

Är du beroende av reverb eller är du en riktig rocker?

Måste du ha en kombo? Eller är en top + låda lika trevligt?

Bassman är ju tänkt som basstärkare från början. Och ju senare (SF), desto renare och stiffare. Men med lite pill får du absolut en Bassman att dista snyggt och på lagom volym, perfekt som gitarrstärkare. Lätt, nätt top. Jag som är Marshall-kille kör numera oftast med min Bassman SF 50, moddad till någon slags BF- eller Blonde-variant. Framför allt uppskattar jag dess värme, sköna djupa botten, runda ton med sprill och att den spricker precis vid lagom volym för mina behov. Samt tar pedaler bra.

Deluxe med sina kanske 15-20w och 2x6V6-rör blir för klen. För mina behov räcker inte en sådan till. Jag behöver 30-50w (2x6L6/EL34/KT66) för att kunna köra rent ljud på god volym.

En JTM45 är ju fint alternativ, men ger ett annorlunda sound. Distar lite tidigare och lite mer skitigt, gnittrigt än en SF/BF-Fender.

Svårt ge råd här.

/Gunnar



15 Jun 2009, 15:10
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Izzy wrote:
Deluxe med sina kanske 15-20w och 2x6V6-rör blir för klen. För mina behov räcker inte en sådan till. Jag behöver 30-50w (2x6L6/EL34/KT66) för att kunna köra rent ljud på god volym.


<i>Rent"] ljud?[:D][:D][:D][;)] - använder jag aldrig.........[;)]

Aspen Pittman föreslår en Super till komp & en DeLuxe till solo - lite bökigt att kånka på, men låter vettigt IMO.


You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


15 Jun 2009, 15:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2008, 04:44
Posts: 199
Location:
Post 
Tycker fortfarande det låter för basigt !! Kan väl iofs vara
mina speakers till computern . Tycker du ska köpa en super bass
100w o sen ha dubbla fyrtolv till den [:p] O sen är det bara att
länka ihop TS 9 nån fuzz ( minst 1 ) osså nån booster kanske ev
nån wah wah pedal !! Då hamnar du nog rätt nära [8D]
Hade faktiskt en sån rigg förut , säger bara en sak
Fy fan vicket tryck det va [:p][:p][:D] Men idioten Z
sålde alltihop -71 top med 2st tillhörande lådor [V][xx(]


15 Jun 2009, 18:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Izzy wrote:

Chubby wrote:
jag gillar doyle bramhall II ljud från en superbass marshall, låter varmt o gott, tycker mig komma skapligt nära.

väldigt nice sound

kolla in länken, älskar hans spel och sound.

http://www.youtube.com/watch?v=T9qQgDhFb_A

det låter så jävla bra, sånt sound skulle jag önska hela vägen, väldigt nice.


Öh, det låter väl mest som en massa pedaler in i vilken hygglig stärkare som helst. No offense, bro. I vilket fall låter det inte specifikt Super Bass, IME (in my ears).

När du frågar om dessa stärkar-modeller, är du inne på BF/SF-eran endast eller inkluderar du Tweed (t.ex. Bassman o Deluxe) också? Det är väldigt stor skillnad.

Högtalarna har som nämnts här mkt stor betydelse för soundet. Kompisens Bassman Ten med 4x10 låter mid-näsigt o skumt men när man kopplar den i en låda med 2x12 Celestions är det rockn'roll.

Ingen rörstärkare spelar rent i alla lägen. Det handlar alltid om hur mkt du matar den med signal och fläskar på volymen. Däremot distar inte alltid alla dessa Fender-modeller så himla snyggt i original tycker jag. Men med små ingrepp får man även en Twin att dista så att du får gåshud.

Är du beroende av reverb eller är du en riktig rocker?

Måste du ha en kombo? Eller är en top + låda lika trevligt?

Bassman är ju tänkt som basstärkare från början. Och ju senare (SF), desto renare och stiffare. Men med lite pill får du absolut en Bassman att dista snyggt och på lagom volym, perfekt som gitarrstärkare. Lätt, nätt top. Jag som är Marshall-kille kör numera oftast med min Bassman SF 50, moddad till någon slags BF- eller Blonde-variant. Framför allt uppskattar jag dess värme, sköna djupa botten, runda ton med sprill och att den spricker precis vid lagom volym för mina behov. Samt tar pedaler bra.

Deluxe med sina kanske 15-20w och 2x6V6-rör blir för klen. För mina behov räcker inte en sådan till. Jag behöver 30-50w (2x6L6/EL34/KT66) för att kunna köra rent ljud på god volym.

En JTM45 är ju fint alternativ, men ger ett annorlunda sound.

Svårt ge råd här.

/Gunnar

Tror du att du kan utveckla resonemanget-utan moddar-det kommer sen eventuellt.
Alla Fenders låter bra på rent ljud, dete är när spräcket/slutstegsdist (om man har en mindre) kommer in som det blir intressant. Några låter hemskt (Twin tex) maxar man gainen på vissa så blir det dist var tredje sekund-sgs ospelbart.


15 Jun 2009, 21:49
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Lådan ser ut som den `68 jag hade, det låter som han helt enkelt bara har ganska hög volym baserat på den lådan & den `71:a SL jag hade innan den flyttade till Hudik. + en Rotovibe förstås. = "Det finns inga enkla vägar till det perfekta ljudet" för att citera en tv-kändis.

En SL skiljer, vad jag minns, inte mycket inombords mot en Super Bass = lättmoddat för den som känner sig manad, annars kan man ju använda kanal II & komma nära.

Den här är inspelad med en DeLuxe, Fuzzface & ett eko http://www.imeem.com/groups/vYnqYcKw/music/9hFJ2lOe/philip-sayce-group-grey-city-storm/ en riktig höjdare IMO - tidig Philip Sayce, lyssna hur gitarren formligen exploderar vid i 1:a solot strax efter mitten - that´s how I like it!

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


15 Jun 2009, 21:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2008, 04:44
Posts: 199
Location:
Post 
Den där Philip sayce var riktigt bra . Har gått mig förbi .
Men är mera för Katons sound jag ( inte för att jag har sånt ljud ).
Såg honom på Rockland förra våren , har aldrig varit med om sånt
aptryck !!! Sky high var förband o dom lät som ett dansband i
jämförelse o han har fan inte dåligt ljud .
video kamera inspelat men hyfsat ljud ändå .
Här är det Marshall som gäller [8D][:p]

http://www.youtube.com/watch?v=m1XTNMyH ... re=related


16 Jun 2009, 00:05
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Tokerekloker and 80 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.