View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 14:03



Reply to topic  [ 15 posts ] 
2x12 låda vad ska man välja 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post 
Vad spelar du för musik och vad har du för budget?

Skit i de förresten, köp denna . http://www.indoorstorm.com/Thd_2x12_Ext ... p-708.html


10 Jun 2009, 00:48
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Sluten låda ger mer "skjut" rakt fram än en öppen, så en öppen låda borde väl vara grunden IMO. Jämför en Twin med en Marshall 4x12 så vet du vad jag menar.

Jag är mycket nöjd med byte av Vintage 30 till Jensen NEO i min DeLuxe Reverb - varmt är ordet IMO. NEO´n är avsevärt mjukare i ljudet än V30´n som har en liten puckel i mellanregistret - V30 är mer metal än blues IMO, därmed inte sagt att den på något vis är dålig.

Om jag skulle bygga en 2x12 med de önskemålen, skulle jag ta måtten från en Twin (eller Bluesbreaker) & bygga av tall med frontbaffel av björkplyfa & 2x12 NEO. Det borde teoretiskt bli en portabel, lätt låda med varmt ljud - jag ser gärna att de med egna byggerfarenheter slänger in någon kommentar eftersom jag har funderingar kring att bygga en dylik till min BF Showman.

Edith : eller varför inte något i stil med http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=37_38&products_id=923

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


10 Jun 2009, 08:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
Om du vill hålla budgeten nere så tycker jag att Marshalls 1936-låda är helt okej. Jag har haft ett antal olika 2x12'or och den som varit mest allround och som jag alltid har varit nöjd med ljudmässigt är just 1936'an.

Sen kan du ju köra med beamblockers eller liknande om du vill ha bättre spridning. Annars så ger ju en öppen låda bättre spridning av ljudet, men oftast lite "svampigare" bas.


10 Jun 2009, 08:50
Profile WWW

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post 
Marshall 1936 är kanon om man vill ha sluten låda, men lite stor IMO. Kör själv en Marshall 1922 som jag gjort ett nytt (semi-öppet) bakstycke till. Den är laddad med med Jensen Tornado Neo tolvor. En mycket välljudande och lätt låda.


10 Jun 2009, 09:09
Profile WWW

Joined: 24 Oct 2005, 20:39
Posts: 1167
Location: Lund, Sweden
Post 
Hej!

Jag säger som Uncle fred, köp en THD 212 så är du nöjd.
Har ännu inte testat någon 212 i närheten av den, allt låter bra genom den!

MvH Daniel

http://www.myspace.com/badsneakersmusic


10 Jun 2009, 10:16
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post 
Mesa Rectifier. Låter grymt bra. Tajt botten, fullt ljud med bra spridning. Riktigt bra rent ljud också, förvånansvärt bra i och med att den är sluten. Kanonlåda helt enkelt. ENGL Pro är också bra och några tusingar billigare men inte fullt lika bra som Mesa Rectifier.


10 Jun 2009, 21:56
Profile ICQ WWW

Joined: 07 May 2008, 04:44
Posts: 199
Location:
Post 
THD lådorna låter skitbra ! Dom skär igenom i bandmixen bra.
Vilket är ju en sak man måste tänka på om man skall spela annat än
hemma . Det som låter bäst när man står själv är ju sällan det som funkar bäst i live / rep situtaion . Har en låda med G12h tex som
låter skitbra när man står själv medans lådan med G12M låter klart
bättre med bandet = mera mid . V30:an kan faktiskt funka skapligt live. Fast inget slår en super reverb med 10 tummare . Den skär igenom vad som helst ( tom stål). Jensen C12n är en oxå en högtalare
som är riktigt bra . Sen är nog beamblocker ett måste för att få bort spiken i mitten . Kan som kuriosa nämna att jag hade en låda med 1st Jensen C12N och en med 2st G12M . Med samma volym o allt
så hördes Jensen tratten betydligt bättre vid rep än 2st G12M fastän
dom hade 3db hjälp av varandra o allt . Sen om dom passar i lag med en Folka Marshall vet man ju aldrig !! Antar att det är till den
toppen du skall ha den ? Dom där Celestion Centurion då ?
Tycker man hört lite skryt om dom här . Har dock aldrig hört dom.
Men dom är ju lätt .
Mvh Z


10 Jun 2009, 22:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Chubby wrote:

PGW wrote:
hej, har du provat den lådan? den ser ut att vara i det format jag önskar.

Nej, tyvärr Chubby, jag funderar som sagt kring att bygga en egen under sommaren - fadern har avsevärt mer & bättre verktyg & maskiner på logen än jag har tillgång till hemma.
Å andra sidan kostar klädsel, björkplyfa etc. en hel del, så det kan kännas bättre att köpa en färdig - om inte annat slipper man jobbet & de amatör-missar man nästan alltid lyckas med.

TAD skryter ju med att den ska kunna låta både som en öppen klassisk Fender-låda eller en sluten, om du har tillgång till en Twin borde du kunna få en uppfattning om spridningen. Själva ljudet påverkas förstås mycket av vilka element som sitter i den.

En annan lovande kandidat : http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3343_TTC-American-Series-2x12.html

Du har mail Chubby.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


10 Jun 2009, 22:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2138
Location: Blekinge
Post 
Ett annat alternativ om man vill komma hyfsat billigt undan är Framus 2-12a den är just hyfsat billig hos tysken.
Det sitter celestion vintage 30 i den. Den går dessutom att köra som öppen eller sluten låda vilket man önskar.

Den låter helt ok (nu blev min iofs oerhört mkt bättre med gamla celestion alnicotrattar som jag tursamt nog kommit över)

Minus är väl att den är klädd i en vinyl som känns lite billig.

Michael


10 Jun 2009, 23:15
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Vill du inte ge för mycket, men få en underbar 2*12"-låda så kan jag ge dig rådet att satsa på en Framus 212CB. Den har två Celestion Vintage 30 element. Bra botten med lagom diskant. Är möjlig att köra heltäckt eller halvtäckt. Har du inte provat den så har du gått miste om nånting. Är billiga hos Thomann. [8D]


11 Jun 2009, 08:55
Profile WWW

Joined: 09 Oct 2008, 09:10
Posts: 833
Location:
Post 
Orange PPC 212 är riktigt grym, lite dyr dock....


11 Jun 2009, 10:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Frisk wrote:

Mesa Rectifier. Låter grymt bra. Tajt botten, fullt ljud med bra spridning. Riktigt bra rent ljud också, förvånansvärt bra i och med att den är sluten. Kanonlåda helt enkelt. ENGL Pro är också bra och några tusingar billigare men inte fullt lika bra som Mesa Rectifier.


Mesa Roadster 2x12 låter också mycket bra, och är något mindre och lättare. Innehåller 2st V30.

Image


12 Jun 2009, 02:13
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 64 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.