View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 05:46



Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next
sustain i strata 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post 
marcusss wrote:

Blir inte klok på min strata.

Så kan det va, helt klart.

Innan du bandar om:
Dra åt alla skruvar
Kolla att inte halsen är för rak
Prova å sänk mickarna lite
Prova å höj strängarna lite

Min erfarenhet är att när man pillar på en gitarr
sådär så kan den ibland bli bättre, utan att man i
efterhand kan säga säkert vad det var som gjorde det.

Jag tror personligen inte fetare band ger mer sustain.


25 Mar 2009, 02:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post 
I vilket skick är strängarna?

Har du kollat hur halsen sitter i halsfickan, där finns massor av möjlig förlust av ton med skruvad hals


25 Mar 2009, 12:15
Profile ICQ WWW

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Mike Leaf wrote:
Har du kollat hur halsen sitter i halsfickan, där finns massor av möjlig förlust av ton med skruvad hals

+1
Jag fick, inspirerad av "Roadworn"-modellerna, för mig att slipa av lacken på Mexquiren´s hals´ baksida & skruvade sålunda av den. Vad finner man på klacken om inte <i>2"] gruvligt feta etiketter - under lacken.
Efter etikett-borttagning & slipning fick den en avsevärt bättre sustain.

Slutsats : skruva alltid ihop gitarren själv.
Jag tvivlar starkt på att fetare band skulle ge bättre sustain.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


25 Mar 2009, 12:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post 
Jag tror inte på att store band skulle göra bättre ton eller sustain.
Min erfarenhet är att det är åt andra hållet, att halsar med små band oftast har bättre ton än halsar med stora.

Jag skulle säga att är sustain och ton bra, men inte kanon, är det värt att lägga en massa tid och energi på att göra den bättre med fix och tricks.
Men är den inte bra, eller direkt dålig, är det bara slöseri med tid.
Även om det blir mycket bättre än det var så blir det inte kanon hur man än gör.
Menande att det är bättre att hitta en annan gitarr, som är bra från början, och lägga tid på den och göra den kanon istället.

Älskar man gitarren i övrigt så är det ju lönt vilket som.

/Magnus


25 Mar 2009, 12:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post 
marcusss wrote:

Blir inte klok på min strata.
Den har en relativt tunn halsprofil och vintageband. Ton och sustain ringer inte ut alls när jag lirar högt uppe på halsen.
Funderar nu på att banda om skiten med lite fetare band.
Eller är en fetare halsprofil en bättre väg att gå?

Kostar ju en del att banda om så jag vill gärna kolla lite vad er erfarenhet är.


Och om jag ska banda om, vilka band rekommenderar ni?
6105 känns som ett klassiskt val, eller?

Problemet med din gitarr ligger i halsfickan. Kontakten mellan halsträ och kroppträ är för dålig. Orsakerna är precis de som "PGW" nämner. Jag rekomenderar verkligen en helrenovering av halsfickan.

En ombandning, oberoende av vilka band du väljer avhjälper inte problemet du har.

Hittar du ingen god tech nära dig, så lovar jag att fixa till guran åt dig för en billig peng.


/ Jonken


25 Mar 2009, 12:55
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post 
Håller fullständigt med om halsfickan, men en annan sak som hjälpte min 15 år gamla MIJ 62 RI strata utöver förväntan var byte till stålblock i svajet. Jag har under alla år försökt få till det med olika åtgärder med den utan att aldrig riktigt bli nöjd, förrän jag bytte ut zink-blocket.
Då blev det mer sustain och avsevärt bättre ton.
Har gjort samma sak på en MIM Classic, där blev skillnaden inte lika stor. Men jag jämförde zink-blocken från både MIM och MIJ, kontaktytan mot stallplåten på MIM var mycket jämnare, MIJ hade liksom cirkelrunda urfräsningar som naturligtvis medför minskad kontaktyta.


25 Mar 2009, 13:19
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Jag tror du vinner mycket på att se över halsens fix mot kroppen. Där finns mycket sustain att hämta. [:)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">


25 Mar 2009, 13:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post 
marcusss wrote:

Stratan det handlar om är en '82 fullerton fender strata. Ska väl motsvara fenders customshop kroppar av idag. Bra grejer alltså.
Halsen är dock utbytt till en senare fender usa am.vintage. Och den är relatvit tunn. Lack på baksidan av hals är bortslipad.
Tremoloblock är utbytt mot mässing.
Vintage-banden är lite slitna men ingen katastrof.
Har haft den inlämnad på proffsig setup för ca ett år sen och den låter kanon på alla sätt och vis, men just högt uppe på halsen känns tonen död och noll sustain.
Mickarna är Lundgren 60's och låter kanon de också.

Jag ser på bilderna att alla delar på din planka är hur bra som helst. Det är absolut inga som helst problem att få den plankan sustainmässigt att sjunga ut över hela brädan.

En set up omfattar inte en renovering av halsficka. Det innebär endast justeringar av gitarren som den är. Dessa justeringar gör man om efter de nya föruttsättningarna efter själva renoveringen av halsfickan.

Den där gitarren skall inte på något sätt vara död någonstans på brädan. Den skall bokstavligen sjunga när du spelar på den!


/ Jonken [;)]


25 Mar 2009, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post 
En +1 på att kolla reliefen också.
Låter som om halsen kan vara för rakt justerad. (om högt uppe på halsen = band 1-5)

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">


25 Mar 2009, 16:01
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Min uppfattning är att en fetare hals bidrar till bättre sustain och kropp i ljudet. Ett bra exempel Marcuss är den Musikrafthalsen jag köpte av dig. Vi har liknande mikar i, jag kör ett set med CS'69 som i denna kropp blir både ett fett och klart ljud. Inte så vasst som jag oroade mig för.

Min röst lägger jag alltså på fet hals, om resten är av bra kvalitet. Av en händelse tror jag att det är 6105 band på halsen.

Image


25 Mar 2009, 18:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post 
kjelle wrote:

Min uppfattning är att en fetare hals bidrar till bättre sustain och kropp i ljudet. Ett bra exempel Marcuss är den Musikrafthalsen jag köpte av dig. Vi har liknande mikar i, jag kör ett set med CS'69 som i denna kropp blir både ett fett och klart ljud. Inte så vasst som jag oroade mig för.

Min röst lägger jag alltså på fet hals, om resten är av bra kvalitet. Av en händelse tror jag att det är 6105 band på halsen.

Visst är det så. Ju mer massa i halsen dessto längre och mjukare ton.


/ Jonken


25 Mar 2009, 19:03
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
marcusss wrote:

Skavis wrote:

En +1 på att kolla reliefen också.
Låter som om halsen kan vara för rakt justerad. (om högt uppe på halsen = band 1-5)

Sorry. Menar i så fall långt ned på halsen. Tar alltid fel på den benämningen. ;)
Över 13-21 banden ungefär.

Då tolkade iaf jag så som du menade, rätt eller fel [:D][:D] - det är inte så att den "chokar" ur p.g.a. att strängarna ligger pyttelite för lågt i kroppsänden av halsen ?
Då skulle som föreslagits en justering av reliefen ( rakare i det här fallet ) & därefter höjdjustering kunna hjälpa.

Jäd**ns snygg gitarr förresten !
Den ska det, som sagt, inte vara några större problem att få ordning på.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


25 Mar 2009, 21:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post 
Marcus,

Läste du mitt stallsadeltest på diskantforum? Ett kort citat:

<i>Sen lirade jag lite mer, och upptäckte att ju högre upp jag kom på halsen desto sämre lät den bockade stålsadeln i förhållande till den gedigna. Kring band 17 hade jag fortfarande en stabil, lugn ton på B-strängen med gedigna stålsadeln , men på G-strängen med bockade stålsadeln lät det plonkigt, tunt och opålitligt. Jag tänkte att det kunde bero på strängen (eller helt enkelt att den var tjockare) så jag bytte ut G-strängens bockade stålsadel mot en gedigen. Klar skillnad, nu kom lugnet och kärnan i tonen tillbaka även på högre band."]

Vet inte om det hjälper dig, men det känns om att det du problem du beskriver är väldigt likt fenomenet jag upplevde med vintagesadlar i testet.

Läs allt här:
http://diskantforum.se/viewtopic.php?f=9&t=15550


25 Mar 2009, 23:14
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Nej, den enda lösa SRV-hals jag hittade på ebay hade utgångsbud på 999$ - aningen högt IMO.....

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!


26 Mar 2009, 11:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post 
Börsen sålde en SRV strata på sin nattrea för 10.000 , Jam trorjag har en beg också...

Vill man ha en sån hals får man väl köpa en komplett gitarr , byta hals och sälja kroppen med den bytta halsen.

dom är ju speciella dom där halsarna 12" radius , U shape, FETA band och Brazilian rosewood..... mycket trevligt


26 Mar 2009, 11:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post 
Chubby wrote:

PGW wrote:

Mike Leaf wrote:

jag provade detta, plackade isär gitarren bytte tillbka plektrumskyddet som satt på, hittade en feting till etikett tog bort, och jag måste säga att även fast strängarna är påsatta flera gånger om och lite slitna så fan sjunger gitarren bättre över hela kroppen, kanon tack för det tipset. slipper man jobba så förbannat hårt med att försöka hålla kvar tonen :)

the-duke-666@hotmail.com

Härligt!

Men tänk om du fick en sådan här effekt genom att göra kontakten i halsfican lite bättre. Hur mycket bättre tror du skulle gitarren bli med perfekt anliggning mellan kropp och hals? [;)]


/ Jonken


26 Mar 2009, 15:19
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post 
Om halsen är shimmad då?? Vissa Fender måste ju shimmas annars â€Â


26 Mar 2009, 16:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
Mike Leaf wrote:

Börsen sålde en SRV strata på sin nattrea för 10.000 , Jam trorjag har en beg också...

Vill man ha en sån hals får man väl köpa en komplett gitarr , byta hals och sälja kroppen med den bytta halsen.

dom är ju speciella dom där halsarna 12" radius , U shape, FETA band och Brazilian rosewood..... mycket trevligt


Är det verkligen Brazilian rosewoodbräda på SRV-halsen? Hade fått för mig att det var Pau Ferro, fast det är kanske bara ett annat namn för brazilian rosewood... [:I]


26 Mar 2009, 16:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post 
MkIV wrote:

Mike Leaf wrote:

Börsen sålde en SRV strata på sin nattrea för 10.000 , Jam trorjag har en beg också...

Vill man ha en sån hals får man väl köpa en komplett gitarr , byta hals och sälja kroppen med den bytta halsen.

dom är ju speciella dom där halsarna 12" radius , U shape, FETA band och Brazilian rosewood..... mycket trevligt


Är det verkligen Brazilian rosewoodbräda på SRV-halsen? Hade fått för mig att det var Pau Ferro, fast det är kanske bara ett annat namn för brazilian rosewood... [:I]


Jag är ingen expert på exotiska träslag, men det kändes och marknasfördes som Brazilian. Jag tror det annars är en väldigt närsläktad kusin. Brazilian rosewood är troligen ett samlingsnamn för ett antal olika arter, där pao ferro är en av dom (också ett 'säljnamn' säkert) Latin var inte mitt bästa ämne i skolan... så jag vet inte exakt vilken art det är


26 Mar 2009, 17:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 13:55
Posts: 1195
Location: Smålands mörka skogar
Post 
Mike Leaf wrote:

MkIV wrote:

Mike Leaf wrote:

Börsen sålde en SRV strata på sin nattrea för 10.000 , Jam trorjag har en beg också...

Vill man ha en sån hals får man väl köpa en komplett gitarr , byta hals och sälja kroppen med den bytta halsen.

dom är ju speciella dom där halsarna 12" radius , U shape, FETA band och Brazilian rosewood..... mycket trevligt


Är det verkligen Brazilian rosewoodbräda på SRV-halsen? Hade fått för mig att det var Pau Ferro, fast det är kanske bara ett annat namn för brazilian rosewood... [:I]


Jag är ingen expert på exotiska träslag, men det kändes och marknasfördes som Brazilian. Jag tror det annars är en väldigt närsläktad kusin. Brazilian rosewood är troligen ett samlingsnamn för ett antal olika arter, där pao ferro är en av dom (också ett 'säljnamn' säkert) Latin var inte mitt bästa ämne i skolan... så jag vet inte exakt vilken art det är




http://en.wikipedia.org/wiki/Pau_Ferro

Pau ferro:
Image

Rosewood:
Image
[:)]

http://www.roothcustomguitars.se


26 Mar 2009, 17:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post 
[quote="Goran"]

Om halsen är shimmad då?? Vissa Fender måste ju shimmas annars â€Â


26 Mar 2009, 20:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post 
Här är annonsen till SRV stratan för den som var intresserad

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5612307


27 Mar 2009, 10:05
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.