View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 22:38



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next
vilken del färgar ljudet mest på en strata? 
Author Message

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post 
Min erfarenhet är:
1. Mickarna
2. Halsen
3. Kroppen

Men frågan är egentligen inte möjlig att besvara, strator från 60-talet låter väldigt olika.

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


24 Mar 2009, 22:36
Profile WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post 
Ska det låta som det gjorde då, så ska du väl köra med spunnen g-sträng dessutom.

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


24 Mar 2009, 22:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
R.U. Sirius wrote:

Min erfarenhet är:
1. Mickarna
2. Halsen
3. Kroppen

Men frågan är egentligen inte möjlig att besvara, strator från 60-talet låter väldigt olika.

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


Tycker du glömde stallet som beronde på typ och inställning färgar rätt mycket.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


24 Mar 2009, 23:01
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post 
Amp Healer wrote:

R.U. Sirius wrote:

Min erfarenhet är:
1. Mickarna
2. Halsen
3. Kroppen

Men frågan är egentligen inte möjlig att besvara, strator från 60-talet låter väldigt olika.

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


Tycker du glömde stallet som beronde på typ och inställning färgar rätt mycket.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


Owe, du har rätt. Jag förutsatte ett vintage-stall med vintage stallklackar. Och som vi alla vet: "Assumption is the mother of all fuck-ups" [;)]

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


24 Mar 2009, 23:05
Profile WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post 
Vågar man klämma in stallet på andra plats?

1. Mickarna
2. Stallet/stallklackar
3. Halsen
4. Kroppen

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


24 Mar 2009, 23:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post 
Chubby wrote:

är det halsen eller kroppen.

Kroppen, enligt mig.


25 Mar 2009, 02:19
Profile

Joined: 26 Mar 2008, 16:47
Posts: 661
Location:
Post 
1 Mickar
2 Strängar (spunnen g-sträng och minst 0.12)
3.Stall


Fenderfreak


25 Mar 2009, 08:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Oct 2008, 10:42
Posts: 438
Location: Varberg
Post 
Vit! [^]


25 Mar 2009, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post 
vad är '60's soundet?

en 62 med Slabboard i rosewood och Nitro jämfört med en 68 med lönnbräda och polylackad kropp låter ganska olika i sig + skillnader i mickar mm

Är det 'surf' ljudet du letar efter eller Pop eller Hendrix?


25 Mar 2009, 12:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post 
Enligt min mening betyder halsen mycket mycket mer för ljudet än kroppen iaf.

Pratar vi elektriskt ljud nu eller det akustiska ?

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">


25 Mar 2009, 13:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2346
Location: Varberg
Post 
Huruvida halsen är tjock eller smal, dvs. om där finns mycket eller litet trä i den är nog väldigt viktigt. Även huruvida greppbrädan är påsatt (!) eller halsen är one-piece spelar roll.

Men nog 17 är kroppens beskaffenhet ännu viktigare; en strata med askkropp låter helt annorlunda än en med alkropp, totalt annorlunda. Skillnaden är avsevärt större än mellan one-piece maple neck och rosewood, där skillnaden är jämförelsevis försumbar.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">


25 Mar 2009, 14:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post 
Störst påverkan lär det ju ha vilken förstärkare du kopplar in i
och hur du rattar den, om det gäller att kopiera ett visst sound (vilket det nu är)

Hur vet ex någon hur Hendrix guror lät icke inpluggade?

Ex försök fixa surfljud i en marshall utan reverb, då har du inte stor chans oavsett legering i stålblocket eller trä i kroppen


25 Mar 2009, 14:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post 
Chubby wrote:

Mike Leaf wrote:

Störst påverkan lär det ju ha vilken förstärkare du kopplar in i
och hur du rattar den, om det gäller att kopiera ett visst sound (vilket det nu är)

Hur vet ex någon hur Hendrix guror lät icke inpluggade?

Ex försök fixa surfljud i en marshall utan reverb, då har du inte stor chans oavsett legering i stålblocket eller trä i kroppen
stärkaren är en Folkesson topp, som jag tänkte sälja men efter mejl och olika tester (inspelningar) så tycker jag den låter riktigt jävla bra, ska dock till folkesson och ställa in eq bättre för single coil gitarrer, just nu är det vasst oavsett olika lådor


Nu skriver du inte vad du har för gitarr eller vad du saknar med ljudet..

Men en vintage typ strata med rosewoodbräda och Marshall bör man lätt hitta dessa ljudideal

Smal eller tjock hals har ganska lite med detta att göra , snarare hur du spelar och rattar grejerna än vilka detaljer du har på guran.

Möjligen kan folkesson modden göra det vasst, kan du inte be honom ta bort det han satt dit?[:)]


25 Mar 2009, 15:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post 
Chubby wrote:

alltså gitarren jag har nu är riktigt go o spela på och låter faktiskt väldigt bra, men jag vill verkligen komma åt deras sound och tycker att
jag behöver byta gitarr. (kom snälla nu inte med nåt i stil att det sitter i fingrarna)




Köp en SRV strata då? har sett någon beg till salu nyligen
Tjock rund hals med heta mickar

Eller be någon annan försöka ratta ut ljudet du vill ha ur din gitarr och stärkare och ex spela Voodoo chile....

MYCKET sitter i spelet (huvet och tekniken) mer än du kanske tror, sen kan ju tron försätta berg ibland också


25 Mar 2009, 15:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post 
Chubby wrote:

är det halsen eller kroppen.

Jag är ute efter 60's soundet av strator och försöker byta kropp, men
blir det så mycket skillnad om man inte har en fetare hals.

har ju en ganska smal hals både på bredden och på djupet.

tacksam för svar.

the-duke-666@hotmail.com

Alla skillnader färgar. Däremot vad som ger mest positivt enligt min erfarenhet är:

1.) Kontakten/samspelet mellan kropp och hals.
2.) Kvalién på träbitarna, (halsen & kroppen).
3.) Banden, (anliggning mot bräda).
4.) Stallet (stränganliggning + ev block) & sadeln (stränganliggning).
5.) Mickar, potar, kablar, switchar mm.
6.) Stämskruvar (klämda vs oklämda).

Det finns dom som säger att om man byter bättre mickar in i en billigare gitarr, får man ut mer. Detta stämmer inte. Man får bara en annorlunda översättning av precis samma ljud som haft tidigare. Ak tonen och sustainen är precis den samma som tidigare.

En bra gitarr ska låta aukustiskt, och kännas så bra att man själv gillar känslan och tonen i den oförstärkt. (olika personer = olika smaker).
ALLT ANNAT är "påhängsfaktorer" på din känsla ovan.

- Distmick? - Fine, om du vill låta det.
- Låsbart stall eller hardtail? - Fine, om du vill ha den funktionen.
- Runf eller kantig kropp? - Passar det dig: -kör på de!
- Tjockare / tunnare strängar? - Vad passar dina fingrar? (OBS! soundskillnaden här är sekundär!!!!) Det finns smartare val för enbart fetare ljud.


/ Jonken


25 Mar 2009, 15:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post 
Chubby!

Länka gärna dom där You Tube -klippen på ljudet du är ute efter.


/ Jonken


25 Mar 2009, 16:16
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post 
Chubby wrote:

Quote:
<i>Originally posted by Jonken"]


jag hittade inte dom klippen med som jag beskrev det mediokra spelare. låter fel att säga så, bättre o säga gitarrister på gång, vafan en annan låter inte så bra heller alla gånger. men iallafall hittade några klipp med ljudet som jag försöker komma åt. Det låter liksom varmare på nåt sätt. Pratade med Tyler Grund om detta (jävligt bra gitarrist) och han menade på att mid behövdes för o komma åt det jag vill. jag har ingen koll på vad som behövs göras med min gitarr för o komma dit utan jag byter hellre till mig hela paketet.

här är ett nytt klipp där jag provar toppen med en kompis. Vi skulle kolla om en annan låda gjorde toppen mindre vass, men det visade att eq är ställd för humbucker gitarrer så jag ska till folkesson och fixa det. kanske ger mer vad jag behöver göra för o komam dit jag vill med soundet.


Det jag anser kännetecknar det riktiga Sixties Strataljudet är "naturlig mjukhet" och "metallisk brillians". Typ Hendrix rena sound. Jag har själv orginalstrator från 60-talet och nyare egna byggen med exakt samma ton. Det som kännetecknar ljudet i bra 60-plankor är också avsaknaden av en vass mellanregister "spike". Anslaget i tonens mitt är mer naturlig än "boostad". Trots detta bryter man lätt fram med den genom anslagshårdhet med plektrumet.

Såg klippet där du spelade. (nice jam förresten!)Och enligt mig så tycker jag att mycket i det jag skrev ovan saknades i ljudet. Det lät bas kompencerat för att tämja/ta ner aggresiviteten i mellan registret.

Om du har en Folkesson topp + 1960AX låda har du redan rätt grejjor efter gitarren. Prova gärna att bara köra en vanlig BOSS DD-3:a (Digital Delay) i loopen. Ställ rattarna på delayet kl 12, kl 9, kl 12, kl 12.

Jag misstänker också att du verkligen skulle älska Abigail Yabarra's handlindade Custom Shop '69 -mickar, (Fender Custom Shop). Detta oavsett Stratan du har. Den mjukheten och brilliansen jag beskrev tidigare hittar du i dessa mickar.

Hittade detta klipp på YouTube. Killen är inte direkt någon kung på att lira, men den demostrerar ganska väl mjukheten och brilliansen över hur gitarren som enhet reagerar på de olika anslagen på strängarna.

http://www.youtube.com/watch?v=-S787aOcncw&feature=related


Jag tror precis tvärt om än det tidigare rådet du fått beträffande mellanregistet. Du skall har ett normalt inställd middle på kl 12, treble kl 12 och mer/full bas.

Sedan beror mycket på vad väljer att förmedla din gitarr igenom. Här har du en YouTube demo på några olika vintage stärks spelade genom samma strata.

http://www.youtube.com/watch?v=kD3NxzcWijA


/ Jonken


25 Mar 2009, 18:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post 
laros wrote:

Jonken wrote:

Chubby wrote:

[quote]<i>Originally posted by Jonken"]




Shit! snacka om att få detaljerad hjälp[:D]

Nu går det inte att misslyckas[;)]

[:)] Tackar och bockar "L".

Här ett till klipp på mjukheten och mångsidigheten på en riktig '69:a.

http://www.youtube.com/watch?v=k_TiDmzmjuo&feature=related


/ Jonken


25 Mar 2009, 20:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post 
Chubby wrote:

Quote:
ja ok, hm mycket o tänka på :)

stärkaren kommer jag inte sälja iallafall den låter för bra för att -jag ska försöka mig på o hitta nåt nytt.

Även om jag tycker super reverb har ett härligt sound så vet jag att det kan skilja mycket på dom precis som med gitarrer.

ja det är sant att jag kanske vill få bort spike ljudet, eftersom jag spelar med ett väldigt hårt tillslag, det han menade med mellanregistret är den delen som folkesson ska modda inne i stärken, sen så ställer jag utanför hur jag vill ha det, och det brukar bli i princip allt påställt eller rakt upp.

vad skulle du rekommendera att jag ska göra eller vilka gitarrer ska man titta på om man iinte har råd med original 60 strator

Som jag ser det finns det tre vägar att gå för dig:

A.) Att modifiera din nuvarande gitarr.
B.) Att köpa en ny gura och modifiera den.
C.) Att bygga en egen gura. (köpa färdiga delar.)

Vill du ha orginal Fender stuket rekomenderar jag B Hefner Company för kropp och hals.

Några råd:

- Titta efter Strator/halsar med det stora huvet. Strörre skalle = mer trämassa = mer ton.
- Till en custom halsbeställning rekomenderar jag att träådringarna går lodrätt (Quartersawn), istället för vänligt vågrätt. Ger mer stabilitet och sustain.
- Välj gärna en tjockare halsprofil ifall du har händer till det. Mer trämassa = mer ton.
- Rekomenderar Fenders '69 Custom Shop mick settet.
- Ask eller al på kroppen. Ask ger mer aukustisk "snap" i diskanten.


/ Jonken


25 Mar 2009, 20:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.