View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 04:03



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hästhandlare? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Ersmarker wrote:

Quote:
<i>Originally posted by Boogiecats"]
<i>§7. Det är inte tillåtet att utan tillstånd annonsera på Ljudbojens olika forum genom kommersiell verksamhet. Musikinstrument, förstärkare, tillbehör skall utannonseras i Köpes/säljes/bytes-forumen för privat försäljning/byte. Produkter eller tjänster som utannonseras eller reklamförs genom inlägg i text (även profil och användarinfo) kan komma att raderas. "]


Hur går det med "Rörsnack" då? Finns nog flera "skicka hit så ordnar jag,,,,,,,,,


22 Feb 2009, 23:04
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1848
Location: skaraborg
Post 
rudmark wrote:

Ersmarker wrote:

Quote:
<i>Originally posted by Boogiecats"]
<i>§7. Det är inte tillåtet att utan tillstånd annonsera på Ljudbojens olika forum genom kommersiell verksamhet. Musikinstrument, förstärkare, tillbehör skall utannonseras i Köpes/säljes/bytes-forumen för privat försäljning/byte. Produkter eller tjänster som utannonseras eller reklamförs genom inlägg i text (även profil och användarinfo) kan komma att raderas. "]


Hur går det med "Rörsnack" då? Finns nog flera "skicka hit så ordnar jag,,,,,,,,,

[?] . [?] . [?]
Tycker snarare att de är livrädda att yppa ordet <i>"skicka hit""] Folk ropar högt och länge efter någon som kan fixa innan någon svarar (tycker iaf jag)

Nu ser jag inget problem med vare sig rörfixare eller gurakrängare finns här, så länge de inte medvetet ljuger så örona trillar av.
Flera betalar säker skatt också [:D] . . . [B)]

Men visst vore en stor fet <font color="blue"><font size="6"><b>(F)</b></font id="size6"></font id="blue"> i deras signatur en bra info för nytillkomna bojare

JAg stör mig mer på det eviga meningslösa politiska käbblet som några individer för [xx(]

Men alla är vi ju olika [^]

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/


22 Feb 2009, 23:54
Profile

Joined: 20 Nov 2008, 23:10
Posts: 329
Location:
Post 
...Själv har jag aldrig reflekterat över "hästhandlare" då jag själv
är rätt bevandrad vad gäller instrument och dess värde. Jag blir
inte heller irriterad då jag vet att en bra säljare alltid försöker få
ett så bra inköpspris som möjligt. Det är så det funkar!

Jag uppskattar faktiskt att det finns kunnigt folk som vet vad de
säljer och som kan hjälpa till med en värdering eller tips. Detta
oavsett om det finns kommersiella intressen i bakgrunden.

Det som är sorgligt är det utbredda prispoliseriet och den lite
tröttsamma "vi och dom" inställningen som många fiiiinare sk.
entusiaster och hobbyister har för sig på bojen. Den sortens
omvänd elitism är mycket mer tröttsam än ev. politisk polemik.

Är det den Svenska lilla gulliga avundsjukan kanske... [:D]


23 Feb 2009, 00:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Vet inte om jag håller med helt faktiskt.
Lite av poängen e att i det att man mer å mer kunskapsmässigt gräver sig in i ett intressefält/sfär så tar det mer å mer tid.
Till slut till den grad att man inser att det e dags att leva av det.

Inom det jag gör finns det en del som retar sig på att jag tar betalt eftersom det i likhet med gitarrer e en hobby för de flesta.
(Motorer osv)

Ser tydligt vad som avses,å tycker nog det hela e mkt lättlöst för det kommer till en punkt där man kanske kan BE de som mer eller mindre sysselsätter sig professionellt med gitarrer att vara raka i den informationen till de som e nytillkomna.
Skulle väl vara en juste gest?

Att få in ngr spänn på verksamheten ser jag inget som helst fel i,men om vi tex kikar på de regioner de flesta gitarrer som byter ägare rör sig i e det knappast marginal för en "lön" som e vettig nog att leva stort av-vilket jag tycker hör till saken för att hålla det i perspektiv.

Snarare kan det isf tillskjuta problemställningar i det att handeln med gitarrer oss emellan faktiskt kan nå ganska stora höjder även på "amatör" nivå.
Både i pris å antal,å då med förbehållet att vi oftast skaffar en ny gitarr av nyfikenhet å för att just använda den.
För egen del tex...har jag köpt ett drygt tiotal det sista halvåret,å som nyfiken själ lär en del passera revy medans andra stannar.
Det ekonomiska perspektivet för mi,i likhet med vad jag antar de flesta andra här,e då gravt underordnat.

Vad jag försöker säga e att de som nu e att betrakta som mer eller mindre professionella samtidigt e ngt vi till en del skall vara tacksamma för,å de bidrar ofta som sagt med en portion kunskap som vi inte alla besitter.

Tror tex knappast att den handel HA bedriver e ngt som skapar ekonomiskt utrymme för att bygga hnm en ny herrgård direkt...

Känner nu tex inte HA,men har mycket svårt att se att han som exempel nu på ngt vis skulle vara ett uns mindre entusiast än oss andra.

hrj743@hotmail.com


23 Feb 2009, 00:17
Profile

Joined: 07 Jul 2008, 00:09
Posts: 11
Location:
Post 
Har följt er diskussion med intresse. Jag är inne relativt sällan men hittar alltid någon spännande alt rolig tråd att följa. Har all respekt för den entusiasm och kompetens många ljudbojare uppvisar men undrar lite varför "handlare" verkar vara det värsta skällsord som finns. Är verkligen ALLA handlare från smygehuk till treriksröset fula? Måste man vara ljudbojare för att vara ärlig? Just nu: Ljudbojen, SÄLJES instrument. 3665 topics, 16793 posts. Jag kan inte låta bli att undra hur många av de som agerar i den underrubriken som är 100% ärliga.

Istället för att svepande fördöma alla i den enda grupp som är öppna med varför de säljer ett instrument - för att tjäna pengar - kan vi inte använda den "makt" vi har - och oboy, den här sajten läses av många - till att föra fram de goda exemplen alternativt vara mer specifika i vårt klagande och därigenom få till en förändring i de fulas beteende alternativt få bort dem från marknaden? VILKA är fula? Finns det NÅGON juste handlare? Vilka ska ha ris, vilka ros?


23 Feb 2009, 00:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 May 2006, 10:30
Posts: 462
Location:
Post 
En sak som har stört mig otroligt mycket är när man kastar sig in i dom olika forumsdelarna och propagerar för sin kunskap om t.e.x japanska gitarrer och "ingen annan vet bättre" är att detta verkar bli något slags sanning.

Man sprider i en del fall felaktig information som sann information och vägrar att backa om man får mothugg och väljer då istället att låta bli att svara eller hänvisa till något man sett någon gång och inte kommer ihåg var eller att det måste blivit raderat och då får ju givetvis admin skulden och man erkänner aldrig att man har fel.

Att det är just "gamla tidens hästskojare och nutida bilskojare" som utnyttjar människors okunskap är inget nytt och hör absolut inte hemma här på Bojen.
Att en intressant diskussion sedan ska ledas in på politik varannan gång är apskit[xx(][xx(]




http://www.k-out.se
relicstrata [AT] telia.com


23 Feb 2009, 09:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Meningen med all diskussion om olika gitarrer är väl att vi ska nå upp till högre höjder vad gäller kunskapsnivå.[;)]
Det är nog ett fåtal här som ser gitarrer för 25000 och uppåt som en uppnåelig gitarr att inhandla bara sådär, och därför är antagligen dessa diskussioner mer av esoterisk art alternativt investeringskunskap.
/ie hur mycket ränta o/e vinst kan jag få på detta objekt vid viss tidpunkt...?/
Problem uppstår troligen mer vid prisnivåer 3-6000:-
Köper man guror för 15000:-/st ska man nog kunna kräva att köpare är insatt i varan ifråga OCH ev. rådgivares intressen.
Haraldrig mflas inlägg har varit mycket intressanta och givande, men visst får man se upp med enskilda intressen i rådgivandet. vare sig det gäller gitarrer eller annat.


23 Feb 2009, 14:47
Profile

Joined: 24 May 2005, 15:42
Posts: 596
Location:
Post 
Jag är intresserad av att få veta vilka dom här "hästhandlarna" är. Jag har varit gitarrspanare
i nästan 40år och bara stött på ett par på sin höjd. Men här på forumet verkar man känna till en hel hög som när som helst lurar en gammal farbror på en kvarts mille?!
Vilka är dom var finns dom?
Dom är ju uppenbarligen skurkar och borde gå att hänga ut till allmänhetens löje.


23 Feb 2009, 15:57
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Jul 2008, 00:09
Posts: 11
Location:
Post 
Jag är intresserad av att få veta vilka dom här "hästhandlarna" är. Jag har varit gitarrspanare
i nästan 40år och bara stött på ett par på sin höjd. Men här på forumet verkar man känna till en hel hög som när som helst lurar en gammal farbror på en kvarts mille?!
Vilka är dom var finns dom?
Dom är ju uppenbarligen skurkar och borde gå att hänga ut till allmänhetens löje.


- precis vad jag fiskade efter i mitt inlägg. Har sett ett antal personer 'med firman i bakfickan' dyka upp på gitarrmässor och ställa ut mkt dyra grejor på ett par bord. Är det dessa som avses med alla svepande formuleringar om hästhandlare? VILKA? Låt oss tala klarspråk så inte fler blir lurade av dessa personer alla verkar känna till allt om...


23 Feb 2009, 18:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
En sak som jag måste lyfta fram nu är när situationer där både säljare och köpare har misstagit sig. Säljaren har tagit något för givet medans köparen har "stirrat sig blind" på en sak. Såna här saker händer ju givetvis ibland och det är då man kan se skillnaden på en juste säljare och en så kallad hästhandlare. ALLA kan göra fel MEN det är enbart de som är hederliga som står för sitt misstag och kompenserar för detta på något vis.

Jag sålde en bas en gång och det visade sig att trussroden var kass. Killen ringde mig omgående och jag tog tillbaka den direkt. Han ville verkligen ha den så jag fick repererad och stod för den kostnaden. Det intressanta här var hur tacksam och glad han var "att en säljare tog ansvar för sånt". Verkar som han utgått från att man inte gör det som säljare.

Mycket i denna tråden verkar handla om hur man som köpare värderar säljarens vara. Som jag ser det så gör man följande:
A. Informerar om det riktiga värdet
B. Lämnar sitt bud
C. Köper eller får inte köpa

Jag fick kika på en Fender JB -72 i Lördags i Växjö för att eventuellt köpa eller byta in den. Jag och ägaren gick igenom basen och för att ägaren skulle känna att jag inte ville lura honom eller dölja något så lät jag fler handlare vara med. Jag brukar faktiskt säga till folk som visar grejor för mig att de ska kolla med fler så att de känner att jag varit ärlig med värderingen.

Den 58 LP som Bilton hittade var ett praktexempel på detta. Jag tyckte det var kul att det dök upp en sån maskin och hjälpte herren att få ett värdeintyg mm. Han tog med sina kompisar och vi snackade gitarrhistoria över en fika. Jag kommer inte att nämna några namn men det var pinsamt å andras vägnar att se hur de troligen skulle gå över sina mödrars döda kroppar för att få köpa en sån gitarr av en "ovetande gammal gubbe". Bilton vet vad som hände och nu så här efteråt kan vi väl mest skratta åt eländet samt ge medhåll till M-Löv att det inte kan vara en kul upplevelse att ta med sin gamla trotjänare till en gitarrmässa.

Snackade med Örjan (junk-Örjan på Jam) förra veckan och han sa så här:
Är man ärlig mot folk när de kommer med sina grejor så kommer de oftast tillbaka när det är dags att sälja. Och ja, det är sant så vitt jag fått erfara hittils.

Sen måste jag tillägga att den kunskap som många av oss besitter måste väl vara värd något. Annars hade inte så många frågat oss.
Och just kunskap är något som vi kan dela med varandra för att få bort hästhandlarna.

Ps. Ska kolla på en fin gammal Gibson snart. Ska bli kul att se ägarens reaktion när jag berättar för honom att den är värd sin vikt i guld.



Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


23 Feb 2009, 23:49
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.