View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 00:51



Reply to topic  [ 9 posts ] 
sex-strängad banjo? 
Author Message

Joined: 09 Dec 2007, 20:26
Posts: 212
Location: Vaggeryd
Post 
Det finns 6-strängade banjos som är stämda som gitarrer, det borde inte vara svårt att hitta. Om man söker på google så hittar man flera affärer som har såna inne.

Om man inte vill köpa online så tror jag inte att det är några problem att hitta i vanliga musikaffärer, kanske bara det att de inte har dem framme.


------------------------------
http://www.myspace.com/bennynilsson


18 Feb 2009, 10:23
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 23:35
Posts: 340
Location:
Post 
Du kan stämma den som en gura ja, eller någon annan öppen stämning man brukar köra med f.ö.
En del kör med oktav-strängar istället för A och låga E strängen.
Jag har själv en 6-strängad banjo jag håller på att rusta upp, men jag tycker det är svårt att få tag på delar. Skulle behöva en ny stränghållare.


18 Feb 2009, 10:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
Hade en sån förut, minns dock inte märket. Man får en helt OK för ett par tusen på tyska eller engelska Ebay. Satsa på bra strängar, men det kan vara lite meckigt att hitta lämpliga strängar eftersom dessa generellt kräver loop-end och inte ball-end.

Det är en kul grej för att plinka banjo utan att behöva lära sig nya grepp. Däremot får man tänka på att måste spela delvis annorlunda eftersom man inte riktigt kan vila handloven någonstans. Man kan ju inte gärna dämpa skinnet. Dessutom får man nästa försöka spela med fingerplektrum om man ska få till någon riktig banjokänsla i spelet.

/David


18 Feb 2009, 12:41
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Aug 2006, 16:40
Posts: 202
Location: Stockholm
Post 
Du bor väl i Stockholmsområdet Josh? Då kan du titta in hos Gottfrid Johansson i Hötorgets T-banenedgång (under Konserthuset). Dom har några sexsträngade banjos. Bli inte besviken om ljudet är lite dämpat, instrumentet är ju konstruerat för fyra eller fem strängar. Sätter man på sex så ökar man ju trycket på stallet/skinnet så att det inte kan resonera så starkt (ungefär som om man har för högt tryck på bisquiten på en resonatorgitarr. Bra om man ska lira hemma, mindre bra om man skall gigga[:)] Men det finns mickar[:D]


18 Feb 2009, 13:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Nov 2004, 23:31
Posts: 613
Location: Stockholm
Post 
Apropå mick i 6 strängad ukulele.

http://www.youtube.com/watch?v=T3fAzQzg ... =1&index=1



Återigen vart man ju nästan "mupp" förklarad när jag frågade om 6 strängad banjo tidigare på Planket,. eller det innan planket (då alla ville ha vita Hagström Swedes för att hon i Sahara Hotnights hade en)... [:D]


Min erfarenhet är precis som Troman skriver, trycket blir för mycket så det blir inte bra. Speciellt om man vill ha strängar som har lite mer styrsel än snor.

"the man who put the 'ow' in 'Hofnerhownds'" Neil -06


18 Feb 2009, 13:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Dec 2004, 23:22
Posts: 1264
Location: Helsingborg
Post 
Hmm... har själv varit sugen på att skaffa en banjo ett tag.
iofs. har det många avrått mig från att köpa 6 strängat eftersom det låter 'mindre' banjo om dessa. Frågan är dock om jag överhuvudtaget kommer palla att lära spela mig på en 5-strängad...
Anyways- Hittade en länk med lite banjo-info som jag tänkte dela med mig av: http://www.svarenmusik.se/instrument.htm


"Naturally the common people don't want war; neither in Russia, nor in England, nor in America, nor in Germany. That is understood. But after all, it is the leaders of the country who determine policy, and it is always a simple matter to drag the people along, whether it is a democracy, or a fascist dictatorship, or a parliament, or a communist dictatorship. Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is to tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to danger. It works the same in any country."


18 Feb 2009, 14:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Dec 2004, 23:22
Posts: 1264
Location: Helsingborg
Post 
Thomas wrote:


Skönt klipp, I like!

"Naturally the common people don't want war; neither in Russia, nor in England, nor in America, nor in Germany. That is understood. But after all, it is the leaders of the country who determine policy, and it is always a simple matter to drag the people along, whether it is a democracy, or a fascist dictatorship, or a parliament, or a communist dictatorship. Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is to tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to danger. It works the same in any country."


18 Feb 2009, 14:02
Profile WWW

Joined: 14 Jun 2005, 08:35
Posts: 1696
Location:
Post 
Jo jag har en sex-strängad banjo och köpte den med tanken att slippa lära mej nya grepp.
Jag köpte en billig emperador och har haft den några år. Den har hängt med både på spelningar och fester.
När jag säger billig menar jag inte dålig direkt, men det finns klart bättre tror jag. Det är ju samma sak som gäller för dessa som för vanliga banjos, en bra tonring under skinnet. Vad gäller strängtryck så stämmer det att skinnet blir mer belastat, men nog låter det banjo och man kan börja spela direkt[8D]
Tunna strängar är att föredra för tonens skull.


18 Feb 2009, 14:52
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.