View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:51



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Marshall 1960AX låter för vasst på hög volym 
Author Message

Joined: 25 Jan 2009, 18:46
Posts: 177
Location:
Post 
http://cgi.ebay.com/Fizzy-Lifter-Blocke ... .m20.l1116

http://www.webervst.com/blocker.html


10 Feb 2009, 23:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 22:43
Posts: 260
Location:
Post 
Chubby wrote:

Har ett problem med min 4x12 låda.

den låter kanon på mediumvolym, men så fort man höjer lite så låter den alldeles för vass, har provat med flera toppar och det är samma grej.

finns det nåt man kan göra för o tämja dom högre frekvenserna.

det sitter Greenback reissue i den. har provat en annan 1960AX låda och jag fann den likadant, alldeles för vass.

vilka element rekommenderar ni för o få det varmt men som svarar som man spelar.

eller tips som sagt hur man får bort det vassa utan en massa pedaler nu :)

som sagt på medium låter det skitbra...

jag funderar på o skaffa en annan låda istället eller byta element.

the-duke-666@hotmail.com


Greenbacks brukar ju dista ganska mycket om du drar på och visst saknar dom botten. Det kan ju vara din Folkengren-topp som ställer till det en del. Greenbacks passar nog bäst till stärkare med mindre förstegsdist t.ex. Marshall 1959 och 1987. Här har man fördelen, om man byglar kanalerna, att man kan balansera mer botten med normalkanalen. Vad gäller element som svarar på dynamik och som ändå håller sig rena och tydliga är t.ex. Celestion G12-80 / Classic Lead men även vanliga G12T-75 sköter sig rätt bra. Du kan ju alltid börja mecka med olika kondingar men det kan kanske bli lite komplicerat i din stärkare.

/mfr


11 Feb 2009, 00:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post 
Chubby wrote:

Har ett problem med min 4x12 låda.

den låter kanon på mediumvolym, men så fort man höjer lite så låter den alldeles för vass, har provat med flera toppar och det är samma grej.

finns det nåt man kan göra för o tämja dom högre frekvenserna.

det sitter Greenback reissue i den. har provat en annan 1960AX låda och jag fann den likadant, alldeles för vass.

vilka element rekommenderar ni för o få det varmt men som svarar som man spelar.

eller tips som sagt hur man får bort det vassa utan en massa pedaler nu :)

som sagt på medium låter det skitbra...

jag funderar på o skaffa en annan låda istället eller byta element.

the-duke-666@hotmail.com

Då byter du den mot min gamla (men fina) Marshall 1935B (4x12 baslåda) som det sitter 2st Celestion Century + 2st Eminence Governor.
Dom pruttar inte ur i första taget. Effektiva också. 102db verkningsgrad.

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">


11 Feb 2009, 09:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post 
Har Du provat att sätta ett X med gaffa tejp framför konerna?

Annars , ta med toppen och TESTA en annan låda med ex Gt1275:or INNAN Du byter lådan så du är säker på vad du gör .

Hur har Du eq på stärkaren ? kan Du dra ned på Prescence ex ?


11 Feb 2009, 09:45
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
Om du funderar på att sälja elementen så är jag intresserad.
/Vibro


11 Feb 2009, 18:23
Profile WWW

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
mail i lådan!
/Vibro


12 Feb 2009, 00:17
Profile WWW

Joined: 25 Jan 2009, 18:46
Posts: 177
Location:
Post 
Vad är det för typ av toppar du testat i lådan då?

Om vi tar Marshall tex så är rak frekvensgång när precense , treble och bas är nästan på noll och midd på fullt.
Måste nästan ha så på högre volymer för att det ska bli bra, på lägre volym kan man öka lite topp och botten.
Dom flesta som spelar Marshall och klagar på att det är vasst har oftast åt hvete för mycket treble och precense


12 Feb 2009, 01:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post 
Payaz wrote:

Vad är det för typ av toppar du testat i lådan då?

Om vi tar Marshall tex så är rak frekvensgång när precense , treble och bas är nästan på noll och midd på fullt.
Måste nästan ha så på högre volymer för att det ska bli bra, på lägre volym kan man öka lite topp och botten.
Dom flesta som spelar Marshall och klagar på att det är vasst har oftast åt hvete för mycket treble och precense

Jag är faktiskt benägen att hålla med dig lite här.

AX lådorna är dock i första hand designade till sound med fler än en 4*12 låda. (Bara den enda ingången på 61 ohm skvallrar ju om detta.) Jag tycker att högtalare som är "muddigare" och mindre vassa, blir helt "åt fel håll" när man kör/fettar med flera lådor. Ju fler lådor man har dessto fetare blir ljudet. Detta är en faktor man med andra ord kan styra genom att antingen köra en eller fler lådor. Spelar man högt, är ju flera lådor alltid att föredra. Ett typiskt tecken till att man behöver mer lådor är ju att det låter vasst när man sträva volymmässigt högre.

Jag tycker får mina absolut bästa ljud ur just 4*12 1960AX + 1960BX lådor med Greenback element. Men då kör jag alltid på minst 2 x 4*12. Har provat tidigare med JCM lådorna med de varmare g12-75 elementen, och det lät ju bara mullvad i jämförelse. Men allt är ju till tycke & smak för olika individer. Men ingen har någonsin kommit till mig och sagt att jag har kasst ljud. -Tvärtom! Och detta oavsett topp eller annan form av ragg rigg.

Att en låda låter gött på halv prutt och annat på högre ös, är ett typ exempel på att man är en låda för kort.


/ Jonken


12 Feb 2009, 12:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.