View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 23:04



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Fejk 
Author Message

Joined: 16 Jan 2008, 19:27
Posts: 384
Location:
Post 
It looks like dogshit....ooohhh it smells like dogshit....oooh myy goood it tastes like dogshit....lucky me i did'n't step in it.

(Om någon säljer en Fender som är en Fender så upplyser nog säljaren om att det är en Fender...eller?)

Anmäl fanskapet eller låt bli att bjuda på eländet[8]


07 Feb 2009, 01:00
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Jul 2008, 09:34
Posts: 45
Location:
Post 
inte ens riktiga Fenders (MIM) brukar uppnå 3000:-


07 Feb 2009, 10:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Den är väl inte SÅÅÅÅÅ mycket annorlunda än allt annat HPD med diverse delar , som säljs här på Bojen, eller på Vendolin etc.

Skillnaden är väl som jag ser det att denna är tillverkad i Kina troligen, istället för ihopskruvad hemma runt köksbordet av diverse delar med dunkelt ursprung.

Jag skulle aldrig köpa den , men å andra sidan skulle jag heller aldrig köpa en HPD.[}:)]

Jämförelsen prismässigt med "MIM" tycker jag dessutom är dåligt underbyggd. [^]

Att en "MIM" inte brukar uppnå 3000 är väl inget annat än nonsens !
Uppnå 3.000 kr , var ?
Vilken MIM ? Standard , Classic ? Vintage Player ???

Men det är ju MIN åsikt , var o en har rätt till sin !

Hls// Len

Image


07 Feb 2009, 12:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Strata57 wrote:

Den är väl inte SÅÅÅÅÅ mycket annorlunda än allt annat HPD med diverse delar , som säljs här på Bojen, eller på Vendolin etc.

Skillnaden är väl som jag ser det att denna är tillverkad i Kina troligen, istället för ihopskruvad hemma runt köksbordet av diverse delar med dunkelt ursprung.

Jag skulle aldrig köpa den , men å andra sidan skulle jag heller aldrig köpa en HPD.[}:)]

Jämförelsen prismässigt med "MIM" tycker jag dessutom är dåligt underbyggd. [^]

Att en "MIM" inte brukar uppnå 3000 är väl inget annat än nonsens !
Uppnå 3.000 kr , var ?
Vilken MIM ? Standard , Classic ? Vintage Player ???

Men det är ju MIN åsikt , var o en har rätt till sin !

Hls// Len

Image


Det säljs ju HPD-förstärkare på Bojen också, med samma analogi är kanske en kinesisk 10 watts transistorförstärkare inte SÅÅÅÅ mycket annorlunda än till exempel en HPD rörtweed? Den enda skillnaden är väl att den ena troligen är monterad i Kina och den andra vid köksbordet?

MIN åsikt är att att det nästan alltid är en enorm skillnad mellan en billig importgitarr och HPD som ofta säljs på Bojen oftast av mycket bra delar utan tveksamt ursprung alls.


07 Feb 2009, 16:37
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Jag kan förresten tänka mig att Fender Mexico Standardserien går att att hitta privat runt eller under 3000:- kontant vid en snabb affär, det skulle inte kännas direkt uppseendeväckande billigt i vilket fall.


07 Feb 2009, 16:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Aug 2002, 22:58
Posts: 1114
Location:
Post 
Strata57 wrote:

Den är väl inte SÅÅÅÅÅ mycket annorlunda än allt annat HPD med diverse delar , som säljs här på Bojen, eller på Vendolin etc.

Skillnaden är väl som jag ser det att denna är tillverkad i Kina troligen, istället för ihopskruvad hemma runt köksbordet av diverse delar med dunkelt ursprung.

Hls// Len



Skillnaden är milsvid.
De här gitarrerna är falskloggade med enda tanke att "spela ovetandes" och lura någon att det är en äkta.

En jävla skillnad på bedrägeri och fåfänga.


07 Feb 2009, 17:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Intressant diskussion......[:D]

Kan man SE att den aktuella gitarren är trams ? Upplys mig som är okunning hur man SER det ![^]

Eller är den trams bara för att vi tror att vi VET att den är tillverkad i Kina och dekaltrimmad ?[:I]

Sedan är det väl så att det säljs en del HPD av annat ursprung än Allparts, Warmoth eller Musikkraft. Hur många gånger är det inte en "noname" kropp som är grunden i hela HPD´n ?

Grunden i mitt resonemang är att det finns säkert "bra" HPD , tvivels utan, men det blir aldrig en Fender av en HPD med delar från diverse tillverkare. Lika lite som att en ev. kinakopia är en Fender.

Som sagt , det behöver inte vara dåligt för det att det är HPD , men å andra sidan behöver en gitarr från Kina inte vara dålig heller. Jag vänder mig emot att det generaliseras.

Om exemplet med förstärkare syftar på min Bandmasterklon , som är till salu bl.a här på Bojen , så är det ju faktiskt så att jag deklarerat i detalj var delarna är inköpta, och den är heller icke dekaltrimmad !
Övrig jämförelse mellan en Kinesik transistor förstärkare och en rörtweed HPD förstår inte jag ! Upplys mig gärna !!

Jag säger det igen, Vad är skillnaden på en Kinatillverkad Fenderkopia som är dekaltrimmad och en HPD av diverse delar med dunkelt ursprung , också dekaltrimmad ?

Den ena är tydligen per automatik trams och den andra är också per automatik bra. [^]

Jag fattar inte grejen ![8D]


Men det finns ju ett uttryck som säger , <i><b>"slår man mitt i högen , så skriker den som blivit träffad" </b> "] . Kanske är det så, vad vet jag ?

Men FORTFARANDE var och en får tycka som den vill, jag tycker som jag vill !


Hls//Len[:D][:D][:D]

Image


07 Feb 2009, 17:42
Profile

Joined: 24 Oct 2005, 20:39
Posts: 1167
Location: Lund, Sweden
Post 
Hej!

Grejen handlar väll om att han är "ovetandes" om att det är en kopia och det är ju direkt en förfalskning om man säger att det är en Stratocaster.
Han skriver dock inget om att det är en Fender, men "Stratocaster" är ju såklart ett trademark också.
Jag tycker din jämförelse med HPD strator och denna kinaförfalskningen är felaktig.
Anledningen till att man gör en HPD-strata är väll att få sina specs på en gitarr utan att den kostar multum.
Visst finns det såklart HPD strator som bara har skitprylar, men det brukar stå i annonsen var varje del kommer ifrån om säljaren är seriös.
Här försöker han luras att tro att det är en äkta Stratocaster som står för en viss kvalité.
Jag säger inte att denna förfalskning är sämre el bättre än en Fender, men det ÄR ingen fender.

MvH Daniel



http://www.myspace.com/badsneakersmusic


07 Feb 2009, 18:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Aug 2002, 22:58
Posts: 1114
Location:
Post 
Strata57 wrote:

Jag säger det igen, Vad är skillnaden på en Kinatillverkad Fenderkopia som är dekaltrimmad och en HPD av diverse delar med dunkelt ursprung , också dekaltrimmad ?

Hls//Len[:D][:D][:D]



Den ena är gjord för att spelas på, och i 99,9% av fallen dyrare än en fabriksny Fender Mex std strata, och sen toppad med en logga för att se "rätt" ut.

Den andra är en skitgitarr loggad bara för att lura någon.
Titta på bilderna och läs mellan raderna på texten så ser/fattar man att det är ett bedrägeri på g.

Några varningflaggor i annonser:
* Väldigt lite info.
* Ofta "arvegods" eller "auktions/loppisfynd"
* Utlagd under ett tjejnamn.
* Halvdåliga bilder.
* Påstår sig ha dålig koll.


07 Feb 2009, 18:33
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 02:03
Posts: 70
Location: Upplands Väsby (och Avesta)
Post 
För min egen del tycker jag stämskruvarna, bakplattan, caset och färgen ser fel ut.

kjell.akerblom (snabel-a) abc.se


07 Feb 2009, 21:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Strata57 wrote:

Intressant diskussion......[:D]

Kan man SE att den aktuella gitarren är trams ? Upplys mig som är okunning hur man SER det ![^]

Eller är den trams bara för att vi tror att vi VET att den är tillverkad i Kina och dekaltrimmad ?[:I]

Sedan är det väl så att det säljs en del HPD av annat ursprung än Allparts, Warmoth eller Musikkraft. Hur många gånger är det inte en "noname" kropp som är grunden i hela HPD´n ?

Grunden i mitt resonemang är att det finns säkert "bra" HPD , tvivels utan, men det blir aldrig en Fender av en HPD med delar från diverse tillverkare. Lika lite som att en ev. kinakopia är en Fender.

Som sagt , det behöver inte vara dåligt för det att det är HPD , men å andra sidan behöver en gitarr från Kina inte vara dålig heller. Jag vänder mig emot att det generaliseras.

Om exemplet med förstärkare syftar på min Bandmasterklon , som är till salu bl.a här på Bojen , så är det ju faktiskt så att jag deklarerat i detalj var delarna är inköpta, och den är heller icke dekaltrimmad !
Övrig jämförelse mellan en Kinesik transistor förstärkare och en rörtweed HPD förstår inte jag ! Upplys mig gärna !!

Jag säger det igen, Vad är skillnaden på en Kinatillverkad Fenderkopia som är dekaltrimmad och en HPD av diverse delar med dunkelt ursprung , också dekaltrimmad ?

Den ena är tydligen per automatik trams och den andra är också per automatik bra. [^]

Jag fattar inte grejen ![8D]


Men det finns ju ett uttryck som säger , <i><b>"slår man mitt i högen , så skriker den som blivit träffad" </b> "] . Kanske är det så, vad vet jag ?

Men FORTFARANDE var och en får tycka som den vill, jag tycker som jag vill !


Hls//Len[:D][:D][:D]

Image



Du går in ganska tufft i en diskussion i ett ämne som du dessutom själv beskriver dig som helt okunnig i måste jag säga[:)]. För i ditt första inlägg avfärdar du ju ganska respektlöst alla som sålt eller säljer en HPD-gitarr på Bojen för den som gör en annorlunda kanske mer välgrundad bedömning, även om det kanske inte var syftet? Jag känner mig inte särskilt träffad, bara en smula förvånad.

Så din fråga om vad som är skillnaden mellan en "Kinatillverkad Fenderkopia och en HPD av diverse delar med dunkelt ursprung" har du själv redan gett svaret på tidigare: Att den ena är tillverkad i Kina och den andra vid köksbordet.[;)]

Det är för det mesta varken trams eller automatik som är grunden när man bedömmer en gitarr. Allt är alltid antaganden men här ganska välgrundade. Ingen har generaliserat kinesika gitarrer rent allmänt i den här tråden, diskussionen handlade om en viss gitarr. Att gitarren på bilden är en billig gitarr är ganska lätt att se för den med lite erfarenhet av den här sortens gitarrer: Tillskärningen på halsen, träbiten halsen består av, dragstångsöppningens utformning, stämskruvsposternas inskjutna placering, bakplattan, plektrumskyddets passform, strängträden. Alla dessa detaljer stämmer med många andra enklare kinesiska stratakopior som även säljs i handeln nya för runt kanske hälften av vad annonsören begär i sin annons.

Då står det inte Fender på huvudet, som den så kallade transitionlogotypen i guld. För det finns absolut inget i Fender produktion varken tidigare eller nu som stämmer någorlunda exakt med något på gitarren på bilden i annonsen.


08 Feb 2009, 03:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Oj oj oj,, detta var ömtåliga tår som det trampats på[:D][:D][^]

Men det är ju skönt att ingen av de som svarat i tråden känner sig träffade [^] för jag ville ju absolut inte peka finger åt någon. Jag menade och menar att vi kanske ska avhålla oss från alltför grova generaliseringar hit eller dit.

Bara för mitt höga nöjes skull kollade jag en HPD som sålts på bojen.
det som kom från Fender var en halsplatta och möjligen CTS-potarna, ja och så det viktigaste av allt - loggan förstås. Den marknadförs som en HPD MED Fenderlogga , vilket ju är ett fall framåt , men varför sitter det en Fenderlogga på ??? Kanske för att den redan satt på halsen när den köptes , vad vet jag ?

Om så varför tar man inte bort den om man skall sälja en HPD , med 0,2% (fullständig gissning för att åskådliggöra) Fenderinnehåll ?


Jag kunde ha köpt hela idén att "man bygger en gitarr av högre kvalitét än en Mexikansk ( det är tydligen det som är rättesnöret här ) med de bästa bitarna från andra tillverkare. Men det jag INTE får ihop är att man sedan sätter en Fenderlogga på den.[:0][:0][:0]

"Woodstock" - om du tycker att jag går ut tufft....... så beror det på att "rädda pojkar får aldrig kyssa snygga flickor !"[:D][:D][:D]

Quote:
Slinky Posted - 07 February 2009 : 16:39:07
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Strata57

Den är väl inte SÅÅÅÅÅ mycket annorlunda än allt annat HPD med diverse delar , som säljs här på Bojen, eller på Vendolin etc.

Skillnaden är väl som jag ser det att denna är tillverkad i Kina troligen, istället för ihopskruvad hemma runt köksbordet av diverse delar med dunkelt ursprung.

Hls// Len


--------------------------------------------------------------------------------



Skillnaden är milsvid.
De här gitarrerna är falskloggade med enda tanke att "spela ovetandes" och lura någon att det är en äkta.

En jävla skillnad på bedrägeri och fåfänga.


De nu aktuella Kineskopiorna har en falsk logga, DET KAN VI VARA ÖVERENS OM.
Men, att de sätter dit den är väl knappast för att lura någon att tro att det är en "riktig" Fender ???[:0]

Vem tror att han kan köpa en Fender tillverkad i Kina på en Kinesisk webbsite ?

Nej , <b>jag</b> tror att tillverkaren sätter dit den för att så långt han är kapabel, kopiera en Fender efter bästa förmåga. Det finns ju olika kvalitétsnivåer även bland kopiorna.

Däremot är det dessa skrupelfria personer som importerar kopiorna hit och sedan försöker sälja dem utan att kanske nämna Fender, men ändå snyltar på Fenders varumärke indirekt, som är de bedrägliga eller ?

Att det sedan som Slinky säger finns de som är fåfänga och gärna vill ha en Fenderlogga på sin gitarr är ju i sig inget bedrägeri, men väl så sjukt ![^]

Varför i hela världen skulle jag vilja ha ett Ferrariemblem på min HPD av Volvo-VW och Fiatdelar ??

För att det är så snyggt med Ferrariloggan.....[^][^]

Hur stor tror ni risken är att någon köper den nu aktuella Kinakopian, och finner att den kanske inte är så bra, så den kanske skall slaktas och säljas i delar ?
Hur stor är risken att t.ex denna kroppen så småningom hamnar i en HPD tillsammans med kanske lite bättre övriga delar ?

Innan vi vet ordet av , så har den här kroppen kanske passerat 3-4 HPD byggen så att dess ursprung helt fallit undan och den blir en "noname" som accepteras som en helt OK komponent i ett HPD bygge ?

Det förutsätter ju iofs att kroppen är någorlunda vettigt gjord , vilket inte JAG kan avgöra av några foton.

Till slut hänger den på någons vägg med en Fenderlogga och anses vara en bra player av ganska hög kvalitét.

Hur osannolikt är det ?


Hls // Len

Image


08 Feb 2009, 13:03
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1182
Location: Uppsala
Post 
Problemet med många HPD-gitarrer är att du inte vet var delarna kommer ifrån. För att jag skulle köpa en HPD-gura för hyfsade pengar (är det skitbilligt spelar det däremot ingen roll) så skulle jag kräva bilder på allt för att kunna se alla märkningar.

Det säljs uppenbarligen fullt av budgetkroppar och halsar, men det verkar som om det mesta som säljs beggat är Warmoth och liknande (go figure). Mycket hårdvara är inte märkt även dyrare sådana.

I princip skulle jag bara köpa en HPD-gura om den var nedplockad för att ha en chans att kolla vad det egentligen är, förutsatt att korrekta märkningar finns.

En omlackad kropp som saknar märkning har ju inget särskilt värde: den kan vara no-name, J&D, mexicofender, warmoth etc. Du har endast säljarens ord på vad det är, i synnerhet om halsfickan lackad.

Vissa tillverkare (dyrare) bränner in sit namn på halsklacken vilket alltså alltid borde synas. Saknar halsen märkning så har den inget särskilt värde.

Nu kan no-name prylar vara bra, men ge så ärskilt mycket mer skulle jag inte göra.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


08 Feb 2009, 16:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Så sant ![8D]


Hls//Len

Image


08 Feb 2009, 18:01
Profile
User avatar

Joined: 20 Aug 2002, 22:58
Posts: 1114
Location:
Post 
Strata57 wrote:



De nu aktuella Kineskopiorna har en falsk logga, DET KAN VI VARA ÖVERENS OM.
Men, att de sätter dit den är väl knappast för att lura någon att tro att det är en "riktig" Fender ???[:0]

Hls // Len



Gitarren i annonsen är med 99% säkerhet inte falskloggad på fabrik utan det är troligen säljaren på Tradera som kletat dit den. Med baktanken att lura någon, ja.


08 Feb 2009, 20:01
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Feb 2006, 11:00
Posts: 255
Post 
jag har personligen aldrig fattat det där med att sätta en fender logga på nått som inte är byggt av Fender, har sett det på gitarrer stärkare etc... och det görs alltid "för att jag ska lura mig själv" jaja man lurar ju inte sig själv(för man vet ju själv vad det är) utan bara de som tittar och sen efter ett tag så är det en "riktig" förekommer lite då o då.

kolla denna där svenjohans äkta kommer på tal http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... nder,champ har för mig att det var en hemmabyggd historia? som en i tråden fått för sig är en äkta, inte för att ge mig in i nån diskussion men det är farligt att logga nått för nått det inte är

Mitt tycke är att man ska inte logga nått som det inte är, jag loggar mina stärkare med Robert Gren även om det skulle vara kloner av nått annat, inte för att jag vill verka bättre utan bara för att visa vad det är byggd av mig, kan inte förväxlas med original
MVH


08 Feb 2009, 20:22
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Strata57 wrote:
Däremot är det dessa skrupelfria personer som importerar kopiorna hit och sedan försöker sälja dem utan att kanske nämna Fender, men ändå snyltar på Fenders varumärke indirekt, som är de bedrägliga eller ?

Att det sedan som Slinky säger finns de som är fåfänga och gärna vill ha en Fenderlogga på sin gitarr är ju i sig inget bedrägeri, men väl så sjukt !

Varför i hela världen skulle jag vilja ha ett Ferrariemblem på min HPD av Volvo-VW och Fiatdelar ??

För att det är så snyggt med Ferrariloggan.....

Hls // Len



Jag tycker absolut att det är när fakemärkning används i rent försäljningssyfte som det är mest bedrägligt. Att sätta loggan på sin egen kopia är däremot inte speciellt sjukt och behöver inte ens ha med fäfänga att göra: Jag tror för egen del att fakeloggor hamnar på gitarrer mycket för att ägaren tycker huvudet på gitarren ser tomt ut utan. Loggan är också en viktig del i det visuella uttryck man försöker komma så nära som möjligt designmässigt.

Ofta blir logotypen en form av belöning man ger sig själv och sitt eget bygge, ungefär "den här kommer så nära orginalet att bara loggan saknas". Det handlar inte om att någon skall tro att det är ett gammalt orginal eller en nytillverkad kopia av en gammal gitarr tillverkad av Fender. Att det rör sig om en kopia är uppenbart för byggaren, han förväntar sig att omgivningen uppfattar detta. Byggaren själv njuter mer, åtminstone för stunden av att det är en perfekt kopia i hans ögon, och talar gärna om det.

Säljs projektgitarren vidare öppet annonserad lurar den antagligen ingen. Är det kvalitetsdelar säljer de sig bäst på sitt eget ursprung och verkliga kvalitéer, är det lågbudget värderas det därefter.

Det som betraktas som skräp av andra värderar någon kanske verkligen högt vid en försäljning och säljer dyrt för det är så han värderar sin vara själv. Andra luras mer medvetet och systematiskt, för oavsett branch finns det alltid någon villig att låta sig luras.


Strata57 wrote:

Oj oj oj,, detta var ömtåliga tår som det trampats på[:D][:D][^]

Men det är ju skönt att ingen av de som svarat i tråden känner sig träffade [^] för jag ville ju absolut inte peka finger åt någon. Jag menade och menar att vi kanske ska avhålla oss från alltför grova generaliseringar hit eller dit.

"Woodstock" - om du tycker att jag går ut tufft....... så beror det på att "rädda pojkar får aldrig kyssa snygga flickor !"[:D][:D][:D]
Hls // Len




Bra att du inte vill generalisera vilket inte var helt tydligt inledningsvis: Har man svårt med att se var man sätter ner fötterna brukar inte dansen leda till något kyssande, heller.


09 Feb 2009, 13:55
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 53 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.