View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 09:13



Reply to topic  [ 9 posts ] 
hjälp med o hitta ett strängset för mig. 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Det finns inga strängar som håller stämningen i början. Där måste man ha lite framförhållning och inte giga första veckan eller två.

Om problemet håller i sig, är det troligen inte strängarna utan stämmisarna som är kassa. Byt! [:)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">


05 Feb 2009, 21:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Aug 2002, 22:58
Posts: 1114
Location:
Post 
FenderBender wrote:



Om problemet håller i sig, är det troligen inte strängarna <font color="red">utan stämmisarna som är kassa. Byt! [:)]

</font id="red">


Inte troligt alls.
Översadelns spår däremot..

______________________________________________
Image


05 Feb 2009, 21:33
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Sep 2004, 10:07
Posts: 247
Location:
Post 
Jag har lust att prova:
http://www.webstrings.com/electric_guitar_strings.html
Medium/Heavy verkar vara rätt tjocklek för mig. Kanske passar dig också?

Sedan tycker jag faktiskt om EXL145 XL Heavy 12 16 20 32 42 54. Läste någonstans att Garza använder detta set. Men jag kan ha fel.


Lycka till.

Mvh Goma


05 Feb 2009, 22:26
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post 
Förmodligen så måste översadeln justeraras(spåras) med 0,11-0,58setet
Förmodligen så blir även sträng höjden vid första band hög så att det pitchar dåligt.


Gillade du det setet annars så anpassa gitarren till det.


05 Feb 2009, 22:41
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 23:35
Posts: 340
Location:
Post 
FenderBender wrote:

Det finns inga strängar som håller stämningen i början. Där måste man ha lite framförhållning och inte giga första veckan eller två.

Om problemet håller i sig, är det troligen inte strängarna utan stämmisarna som är kassa. Byt! [:)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">


Nja, självklart måste strängarna spelas in, men det går ju fort. Om man sätter dit strängarna korrekt och så, brukar de ju stämma efter man stämt ett par gånger.
När jag har som mest inspelningar och så byter jag ju strängar en gång i veckan på de gitarrer som används mest.

Jag tror också att ditt problem skulle kunna ligga i översadeln.


05 Feb 2009, 22:53
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post 
Har du testat Pyramid?
http://www.pyramidstrings.com/st-guitar1.html
Jag har själv inte gjort det än, men har lite samma önskemål som du (absolut inte srv-soundet[;)]), utan 011-set med lite tjockare bassträngar. Svårt att hitta såna.

Såg en svensk webbutik som säljer Pyramid till bra pris och bad dom att ta hem lite tjockare set, vilken dom sa dom skulle göra. Men om du är intresserad, så tjata du också så kanske det kommer nån gång..
http://xn--strngaom-2za.se/index.php?cP ... e896017c26


06 Feb 2009, 14:05
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.