View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 04:18



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Harry Häussel Classic Alnico 5 nån som provat? 
Author Message

Joined: 07 Jul 2008, 23:25
Posts: 84
Location: Veikkola, Finland
Post 
Jag hade ett set i en strat ('99 American Standard med rosewoodbräda). Dom lät bra, kanske aningen tunna men betydligt bättre än Texas Specialarna som jag hade i den tidigare.


01 Feb 2009, 01:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Morjens Huckster.

Hur tjocka strängar hade du på straton?
Undrar nämligen om det kan funka till helhetens fördel med lite mindre biffiga mickar ifall man använder lika tjocka strängar som Chubby.

Jag tycker t.ex. att tjocka strängar funkar bättre på enkelspolare som tele och strato medan lespor funkar bättre med tunnare strängar. Fast det kanske har enbart med mensuren att göra.

PS: Har du varit nöjd med detunedlådan?


------
Dom låter alla lika


01 Feb 2009, 10:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Glömde skriva att Ruokangas använder (väl?) Häussels mickar i sina gitarrer.


------
Dom låter alla lika


01 Feb 2009, 10:59
Profile

Joined: 07 Jul 2008, 23:25
Posts: 84
Location: Veikkola, Finland
Post 
Det var ju en mängd av frågor.

Aningen tunna = inte lika tunna som American Standards egna pickups, tunnare än Don Mare Swing-O-Tones

Jag körde med Elixir Light/Heavy (10-52). Jag antar att t.ex Snake Oils motsvarande set hade gett litet mera botten i soundet. 12-54 gör det säkert.

Varierande musik, inga effekter utan rakt i mindre rörförstärkare.

Jag sålde sedermera gitarren, inte för att jag skulle har varit missnöjd med soundet utan snarare för att jag ville ha en tjockare hals.

Håller med Ocku (morjens!) om att det är till fördel med den typen av pickups om man kör med tjockare strängar. Dom här var betydligt mera dynamiska än t.ex Texas Special.

Detuned-lådan har mest stått och väntat på att jag skulle hitta min 10mm nyckel för att kunna byta till diverse andra högtalare i testsyfte. Jag hittade den förra veckan så det skall väl bli av inom en nära framtid.

Ruokangas mickar görs av Häussel, men är inte precis lika som Häussels egna modeller.


01 Feb 2009, 21:50
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 899
Location:
Post 
.


Last edited by Mmannen on 23 Apr 2013, 15:50, edited 1 time in total.



02 Feb 2009, 12:20
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Jul 2008, 23:25
Posts: 84
Location: Veikkola, Finland
Post 
[/quote]p� vilket s�tt �r dom olika? allts� ruokangas mickar och hans egna?, fick f�r mig att det �r samma eftersom dom heter classic och blues p� ruokangas ljudfils sida, vsoap eller vad den gitarren nu heter., med alnico 5 magneter, d� borde det vara n�got annat som g�rs och d� var som sagt fr�gan vad? :)
jag fick uppfattningen av att du hade svaret p� den fr�gan :)
[/quote]

Dom har åtminstone shielded kabel jämfört med Häussel som kör med vanliga vintagekablar. Jag kan fråga Juha om närmare detaljer när jag åker till Hyvinge nästa gång. Dvs. när han har slipat banden på en av mina strats.


02 Feb 2009, 19:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 100 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.