View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 09:00



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Axetrak eller Isolation låda, nån som provat? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post 
Nej jag har inte testat den men min spontana känsla är att du kommer få mycket bättre ljud med högtalarimpulser. med en såndär liten högtalare så kommer du inte få ett "äkta" gitarrljud ändå.

Bygg en egen ISO-låda med det högtalarelement du vill ha eller kör högtalarsimulering.


19 Jan 2009, 00:33
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post 
Chubby wrote:

Frisk wrote:

Nej jag har inte testat den men min spontana känsla är att du kommer få mycket bättre ljud med högtalarimpulser. med en såndär liten högtalare så kommer du inte få ett "äkta" gitarrljud ändå.

Bygg en egen ISO-låda med det högtalarelement du vill ha eller kör högtalarsimulering.
jag tycker det låter rätt äkta på deras hemsida.. smidigt o köra i en hemmastudio. Högtalar simuleringar tycker inte jag ger ett äkta ljud, däremot så kan dom passa in i en mix, det ska kännas rätt när man spelar också



En bra impuls kommer att ge dig ett mer äkta ljud av en 12:a än vad den där högtalaren kommer att göra, eftersom det inte är en 12:a...

Står fortfarande fast vid mitt tips. Ljudklipp säger inte så mycket, det säger mest (nästan enbart) om personen som har spelat in det.


19 Jan 2009, 22:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 May 2005, 00:09
Posts: 782
Location: Trosa - Världens ände
Post 
Sånt här är mycket intressant tycker jag![:p]
Är det inga som har erfarenheter av ISO-Boxar??
Ang. det där med 'Impulser' så har jag 'labbat' en del med sådana
Har tagit ut signal via min Koch Loadbox,som är kopplad till Förstärkarens högtalarutgång,men jag tycker det blir för mörkt/luddigt.(Finns kanske bättre alternativ än den då?)
Däremot fungerar impulser djä..gt bra om man kör med PODDAR och
kopplar ur den 'inbyggda' Högtalarsimuleringen.[^]

Today is only Yesterday Tomorrow


21 Jan 2009, 18:34
Profile WWW

Joined: 21 Jan 2008, 15:42
Posts: 85
Post 
Jag byggde en egen isobox. Funkar kanonbra, inga grannar blir störda och tillsammans med en attenuator så kan jag vräka på min marshall fint [^]


21 Jan 2009, 20:37
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Har aldrig hört eller pysslat med just isolationslådor, skulle vara jätteintressant om någon med erfarenhet och kanske till och med ljudklipp kunde ge en liten recension. Blir resultatet studiobra, eller nästan bra?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks


21 Jan 2009, 22:08
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post 
linusberg wrote:

Har aldrig hört eller pysslat med just isolationslådor, skulle vara jätteintressant om någon med erfarenhet och kanske till och med ljudklipp kunde ge en liten recension. Blir resultatet studiobra, eller nästan bra?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks


Jag har byggt en ISO-box. Det låter bra och sådär, men det svåra är alltid att hitta en bra mickplacering.

Du kan prova min om du vill, den är dock stor utav helvete då jag gjorde den oversized [:D]

Ska nog bygga en annan, tycker den blev lite halvdålig, den dämpar inte fullt så mycket som jag vill.


21 Jan 2009, 22:20
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Väldigt snällt av dig Emil, hur mycket läcker den du byggde? Är det så att den går att utnyttja i lägenhet med en redig stärk med slutrörsmorr?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks


21 Jan 2009, 22:52
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Jag har en Demeter isolåda. Det blir inte helt tyst, men den fångar nyansskillnader mellan högtalare, mickar och mickplacering. Om du ofta byter element och gillar att experimentera så är det en bra idé. Skaffa en bra preamp/kanalstrip till micken bara, så lyfter det ordentligt.

I racket sitter också en Palmer PDI-03, en konstlast med filtersimulering. Den är skitbra och extremt funktionell. Om du vill lägga tiden på att göra musik i en helhet, dvs ljudbilden i ett band eller en mix, så är det väldigt bra. Tar ingen plats, låter bra, är tyst och konsistent från gång till annan. Jag skulle idag klara mig utan isolådan, men Palmern stannar. Enkelt vinner.

"May the funk be with you"


21 Jan 2009, 23:14
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post 
linusberg wrote:

Väldigt snällt av dig Emil, hur mycket läcker den du byggde? Är det så att den går att utnyttja i lägenhet med en redig stärk med slutrörsmorr?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks


Den dämpar höga frekvenser väldigt bra, men den är på tok för basig för att köras i lägenhet, kanske inte på dagar men på kvällar. Det är ju basfrekvenser som stör grannar och inte de höga frekvenserna. Tyvärr. Måste dock bygga om den för jag byggde locket fel, men det är enkelt fixat.

Problemet är att den är för stor, därför den blir så basig. Ska nog bygga en ny när jag får tid. Fan denna mätte jag inte ens jag bara sågade [:D][:D][:D]

Den ger i alla fall en rättvis bild av hur en ISO-låda kan låta, jag tycker ljudet är helt okej, men det svåra är som sagt att hitta en bra mickplacering.


21 Jan 2009, 23:46
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.