View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 07:59



Reply to topic  [ 13 posts ] 
min låda vilka ohm inställningar ska man ha 
Author Message

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post 
Det beror ju på vad du har för förstärkare, det blir ju helt absurt utan att veta det...[?]


17 Jan 2009, 01:36
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post 
Mono = 16 eller 4 ohm (om det finns omkopplare för att välja)
Stereo = 8 ohm

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">


17 Jan 2009, 01:38
Profile WWW

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post 
Skavis wrote:

Mono = 16 eller 4 ohm (om det finns omkopplare för att välja)
Stereo = 8 ohm

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">

Öhh,Jaha och du vet utan att veta vad dom har för stärkare...[V]


17 Jan 2009, 01:55
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Med impedansen menas motståndet i högtalaren, vilket förstärkaren skall passa/anpassas till. Helt OK att veta oberoende av förstärkaren. Sen kan olika förstärkare hantera olika högtalarimpedanser, yes.

Image


17 Jan 2009, 02:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post 
Marko wrote:

Skavis wrote:

Mono = 16 eller 4 ohm (om det finns omkopplare för att välja)
Stereo = 8 ohm

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">

Öhh,Jaha och du vet utan att veta vad dom har för stärkare...[V]

Vad fan har förstärkaren med det här att göra ???
Han frågar hur han ska ställa ohmswitchen på lådan !!!

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">


17 Jan 2009, 03:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post 
Chubby wrote:

min topp som jag hade innan kunde man ställa på 8 eller 4 ohm, men brorsans kan jag ställa ifrån 4-16 ohm.

tänkte prova både i stereo och mono, men vill veta exakt vilka inställningar som gäller.

det är alltså 16ohm för mono då alla högtalarna är igång i mono korrekt?

och 8ohm när jag kör i stereo dvs 2 + 2 högtalare

Nu menar du på toppen va ?
Är det en rörtopp ? I såna fall finns ingen vits att köra i stereo.
Om det inte är ett löst stereoslutsteg. Typ Marshall 9100. Då blir det 8ohms utgångarma på stärkaren.

I mono bör du koppla in den i 16ohms utgången på stärkaren.

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">


17 Jan 2009, 11:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post 
Du kan aldrig få stereo från en vanlig rörtopp.
Anledningen till att det finns dubbla utgångar från toppen är bara för att kunna köra med fler än en låda. Men fortfarande blir det mono.

16 ohm = 1 låda på 16 ohm
8 ohm = 1 låda på 8 ohm eller 2 st på 16 ohm.
4 ohm = 1 låda på 4 ohm eller 2 st på 8 ohm.

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">


18 Jan 2009, 20:43
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Chubby wrote:

Skavis wrote:

Du kan aldrig få stereo från en vanlig rörtopp.
Anledningen till att det finns dubbla utgångar från toppen är bara för att kunna köra med fler än en låda. Men fortfarande blir det mono.

16 ohm = 1 låda på 16 ohm
8 ohm = 1 låda på 8 ohm eller 2 st på 16 ohm.
4 ohm = 1 låda på 4 ohm eller 2 st på 8 ohm.

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">
ok, men då kör jag i mono men inställd på 16ohm på toppen.

jag körde min marshall topp på 8ohm varför funkade det? varför gick den inte sönder? om hans bara går att ställa på 8 eller 4 ohm vilken ska jag ta då?


Du kan alltid köra med en högtalare med högre ohmtal än förstärkaren är anpassad för (Förstärkaren inställd på 8 ohm => högtalare på 8 ohm eller mer, t.ex. 8 eller 16, förstärkaren inställd på 4 ohm => hötalare på t.ex. 4 eller 8 ohm).
Förstärkaren kanske inte pajar direkt men slitaget p.g.a. för höga strömmar blir stort. Kanske håller det kort stund, kanske lite längre. Absolut inte att rekommendera. Olika förstärkare är olika bra på att klara överbelastning.

Image


19 Jan 2009, 00:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Quote:
ok, men då kör jag i mono men inställd på 16ohm på toppen.

jag körde min marshall topp på 8ohm varför funkade det? varför gick den inte sönder? om hans bara går att ställa på 8 eller 4 ohm vilken ska jag ta då?
Det är normalt inget som går sönder för att man kör med fel impedans ett steg, om det inte är rent skräp till förstärkare.
Däremot får man ut mindre effekt och vissa risker finns det om man kör för fullt. För en rörförstärkare gäller det oavsett åt vilket håll impedansen är fel!
Att det är helt säkert att köra med högre impedans på högtalaren gäller transistorförstärkare.

Alltså, om Du vill vara petig och försiktig när Du kör med din förstärkare, så ställ den på 8 Ohm, koppla lådan i stereo och sätt i en kortsluten telepropp i den ena ingången. Då blir det bara två av högtalarna som drivs och de andra två bromsas så att de inte följer med och minskar trycket för de två aktiva.

Ett kanske bättre alternativ är att koppla om lådan, så att de två (parallellkopplade) paren blir parallell- i stället för seriekopplade i mono. Då blir lådan på 4 Ohm i mono och 2x8 i stereo.
Om jag tolkar uppgifterna rätt...

/Sixten


19 Jan 2009, 00:56
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Mike Leaf and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.