View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:10



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Marshall Jcm 800, DSL, TSL vilken låter varmast? 
Author Message

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Jag tror nog på JCM 800.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


06 Jan 2009, 20:17
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Chubby wrote:

ok, i vilket avseende då och vilken modell, finns ju hur många som helst höll jag på o säga, men har tydligen olika kretskort o grejer om jag förstått det rätt. Dom flesta klippen på youtube låter ju skit så fort man letar jcm2000 eller jcm 800, vet inte vad det beror på men är det bara en slump?


Gah, så går det när man snabbpostar. [xx(]
JCM 800 Lead Series tänker jag på, den är något mindre metal än de andra förstärkarna, du kanske behöver boosta för att få ett juste leadljud dock, men den låter något mer "gammaldags" som sagt(Väldigt crunchig.).
Har inte jätte mycket erfarenhet av den(Ett gig.), men den lät fruktansvärt bra till varma crunchljud med något mindre gain än klippet du länkade till, men på ett ungefär samma ljud.

Klippen på youtube beror på att det finns på ett ungefär 10 gitarrister som lägger upp klipp där som kan spela över huvud taget, och ännu färre som spelar in med riktiga mikrofoner istället för kameramikrofonen. [;)]

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


06 Jan 2009, 20:37
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Jan 2008, 21:52
Posts: 170
Location: Stockholm
Post 
Jag har en 800 modell 2204 (50w, en kanal) och den fixar liknande lätt som en plätt! Det är ett säkert kort.


06 Jan 2009, 22:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
Om det är ljudet i youtubeklippet du går igång på så hade jag personligen satsat på JCM2000 DSL50.

En 2204 skulle också kunna vara ett alternativ om du vill ha en enkanalare - men köp i så fall en 70-tals JMP de låter gottigare än JCM800 och 80-tals JMP'erna. Jag tror det var nånstans runt 81-82 de fibblade runt och ändrade specarna lite för just denna modellen.


06 Jan 2009, 23:23
Profile WWW

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1684
Location: Enköping
Post 
Jag rekommenderar faktiskt JCM900 dual reverb 50w. Har själv haft två stycken och de låter kanon med rena kanalen pressad, går att få till det ljudet som var på klippet. Själv har jag haft två stycken sånna. http://www.youtube.com/watch?v=t8ZyVZDGlMo Lyssna p ådet klippet!

Mail: kbringeland[a]hotmail.com


07 Jan 2009, 17:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post 
Chubby wrote:
ja jcm2000 dsl 50w är inte lika vanliga på beggat marknaden som 100wattarna, pratas varmt om dom, men jag har mest hört dessa dsl o tsl i hårdrock o metal stuk (vilket dom låter riktigt bra till) så jag har inte hunnit få en uppfattning om hur dom låter lite mer clean crunch.

gamla Jmp tycker jag låter varma, men dom har också ett eget sound som jag inte riktigt gillar till 100 procent, don't hate me for that statement. Försöker hitta en stärk som sitter bra i mixen med lite mer åt det plåtiga rena. Men det ska låta varmt o fetti det plåtiga.

men många pratar sig varma om dsl med mercury magnetiscs transformatorer vilket ska ge mer vintage och värme till soundet, funderar om detta kanske kan vara något.


Utifrån vad du skrev om gamla JMP så säger än en gång DSL. Jag blev mycket positivt överaskad av denna stärkare första gången jag testade den - det var en 100W, men personligen så brukar jag alltid föredra 50W stärkare. Jag tror nog att 100 wattaren gör jobbet lika bra fast slutsteget får inte jobba lika hårt vilket ju i sin tur bidrar till ljudkaraktären.

Innan man börjar fibbla med att byta trafos och så tycker jag att du ska provspela en i orginalskick och se om det känns rätt för din del.


07 Jan 2009, 19:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Chubby wrote:

RocknrOlle wrote:

Jag har en 800 modell 2204 (50w, en kanal) och den fixar liknande lätt som en plätt! Det är ett säkert kort.
är det den som inte har master volym? verkar vara svåra att få tag på. Det ska låta fett om det, men den förstärker väl antagligen gitarrens klang hoppas jag. då blir det fett här :)
En JCM800 2204 är en 50W-förstärkare med mastervolym -- precis en sån som du sålde för nån månad sedan, fastän din var av en tidigare årgång med annat stuk på kabinettet, <b>JMP</b> kallas serien du hade, kanske olika transformatorer och eventuellt vissa smärre skillnader i kretsen (kanske, eventuellt, antagligen inte). Ljudet är dock <b>väldigt</b> likt det du hade innan...

Jag tror dock att det är ganska tryggt att påstå att de flesta Marshall-stärkare på 50W delar grundkaraktär och du skulle säkert kunna hitta en liknande ton som den du visar i Youtube-klippet i vilken du än väljer av JMP, JCM800, JCM900 (helrör...), JCM2000 DSL. Eventuellt skulle även Marshall Silver Jubilee-stärkarna/Slash-signaturen och 30th Anniversary-stärkaren kunna funka.

Jag sätter dock visst frågetecken framför JCM2000 TSL. TSL har mer dist och är betydligt modernare i soundet än DSL. Jag tror DSL passar dig bättre.

Andra kandidater är Marshall JVM-serien (mycket extra lull-lull som du kanske inte har användning för för pengarna...) och Marshall Vintage Modern.

Enda sättet att veta är som vanligt att testa! [;)]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


08 Jan 2009, 11:25
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
av de du nämnt skulle jag svara så här:

har du V30 högtalare eller liknande, kör på JCM 800, någon 50w modell.
har du Celestion '75'or eller liknande, kör på DSL.

80's tone *blizzz*


08 Jan 2009, 14:43
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post 
HMM jag har en tsl602 den är inte så bra till "tok rent" ljud men man kan få jv najs överstyrt ljud på den "rena"kanalen eft som den har en gain ratt !!! bra crunch på kanal 2 samt hur mycket dist som helst på kanal 3! hmm den är klart "varmare" än min 30th 6100 top!

Image -----VIP-----vip(snabel-a) etanet.se


08 Jan 2009, 20:58
Profile

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Chubby wrote:

ok jag har fortfarande ingen stärkare och jag letar o frågar o kollar som en galen iller.

Har dock kommit fram till att JCM 2000 DSL 50w, JCM800 50w, Vintage Modern 2246, är dom som verkar mest intressanta för o komma dit jag vill.

tänkte dock kolla vilken ni tror skulle ge bäst resultat om jag kör med en Marshall AX låda med greenbacks reissue element.

Jag är alltså ute efter att nå det ljud som visas på klippet.

Om jag kollar på sluter på proguitarshop klippet med vintage modern på youtube så kommer han väldigt likt på slutet det sound jag är efter. det enda som stör mig där är att det låter som om disten ligger bakom strängljudet typ en extra stärksignal eller nåt, det sitter liksom inte ihop.


Jag har själv suttit och kollat på Peavey Windsor ett tag, och den kan nog matcha dina behov!

http://www.netmusicians.org/?search=windsor

Jag tror nog att det ljudet du söker går att få ut ur en sådan!

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


20 Jan 2009, 21:14
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 80 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.